بازدید 5975

۱۵ هزار میلیارد ریال اسکناس نو در راه بازار

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع ۱۵ هزار میلیارد ریال اسکناس نو شب عید از اول هفته آینده در شعب منتخب سراسر کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۸۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱ 08 March 2015
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع ۱۵ هزار میلیارد ریال اسکناس نو شب عید از اول هفته آینده در شعب منتخب سراسر کشور خبر داد.

به گزارش مهر، بهزاد قیاسوند امروز در نشستی خبری در بانک مرکزی در مورد تمهیدات نوروزی بانک مرکزی گفت: با اشاره به افزایش تقاضای تامین نقدینگی توسط بانک ها و مردم در اسفندماه هر سال گفت: کل اسکناس و ایران چک در جریان ۸ میلیارد برگ است و اگر اسکناس‌هایی که معادل سکه هم دارند، در نظر گرفته شود. این تعداد ۶ میلیارد برگ می شود، بر این اساس سرانه اسکناس کشور ۷۰ برگ است.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به اینکه اسکناس ۲ هزار تومانی از نظر ترکیب بالاترین تعداد اسکناس‌ها در جامعه را به خود اختصاص داده است، افزود: همچنین از نظر مبلغ ایران چک ۵۰ هزار تومانی و اسکناس ۱۰ هزار تومانی بالاترین ترکیب را در اسکناس‌های در جریان به خود اختصاص داده اند، همچنین سکه ۲ هزار ریالی با ۳۳ درصد سهم بالاترین سهم را در بین سکه ها دارد.

وی با بیان اینکه میزان سکه ۲۰۰ و ۵۰۰ تومانی در حال افزایش است و ۷۰۰ میلیارد ریال به مسکوکات در جریان اضافه شده است، افزود: فروشگاه‌های بزرگ، آزادراه ها، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و غیره می توانند از بانک مرکزی سکه های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در مورد برنامه توزیع اسکناس نو شب عید در بانک‌ها گفت: شعب بانک‌های مختلف برای توزیع اسکناس‌های نو شب عید انتخاب شده اند و به صورت فراگیر و در سطح تهران و سایر شهرستان‌ها اسکناس‌ها توزیع می شود. تعداد شعب منتخب سطح شهر تهران برای توزیع اسکناس نو از ۵۰ شعبه هر سال به ۶۰ شعبه افزایش یافت و این کار از اول هفته آتی آغاز شد.

وی ادامه داد: بانک‌های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک اسکناس‌های نو را توزیع می کنند و اسامی شعب منتخب امروز در سایت بانک مرکزی اعلام خواهد شد. این اسکناس‌ها به صورت ۱۰۰ برگ، ۲۰۰ برگ و ۳۰۰ برگ در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. ترکیب اسکناس‌ها ۵۰۰ تومانی، ۱۰۰۰ تومانی، ۲۰۰۰ تومانی، ۵۰۰۰ تومانی و ۱۰۰۰۰ تومانی است.

وی ادامه داد: بر این اساس، قرار است ۶ هزار میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و ۸ تا ۹ هزار میلیارد ریال در شهرستان‌ها با نظارت ناظران پولی در اختیار شعب قرار گیرد. ۱۸.۵ درصد اسکناس‌ها ۲۰۰۰ تومانی خواهد بود.

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اما دلالان خرید و فروش اسکناس نو سرمنشأ ورود این اسکناس‌ها را کارمندان بانکی معرفی می کنند، آیا بانک مرکزی نظارتی بر عملکرد آنها خواهد داشت یا خیر؟ گفت: به هر حال در هر زمان که تقاضا افزایش می یابد، اختلالات هم ایجاد می شود. در هفته پایانی هر سال هجوم و تقاضا به بانک‌ها زیاد می شود و عده‌ای سودجو نیز در این بین وجود دارد، به هر حال بانک مرکزی تعداد شعب را افزایش داده و عرضه اسکناس‌ها هم بیشتر شده است و امیدواریم با این اقدامات به نتیجه مطلوب برسیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار