بازدید 2747

نشست شوراي امنيت سازمان ملل درباره اوکراين

شورای امنیت سازمان ملل جمعه (به وقت محلی) نشستی را درباره آخرین وضعیت اوکراین برگزار کرد، نشستی که به صحنه کشمکش واضح غرب و شرق تبدیل شده بود.
کد خبر: ۴۸۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۹ 07 March 2015
شورای امنیت سازمان ملل جمعه (به وقت محلی) نشستی را درباره آخرین وضعیت اوکراین برگزار کرد، نشستی که به صحنه کشمکش واضح غرب و شرق تبدیل شده بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک (واحد مرکزی خبر)، در ابتدای جلسه سه نماینده و فرستاده‌ سازمان ملل به اوکراین گزارش‌های خود را ارائه کردند.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با ابراز امیدواری درخصوص دستیابی به راه حل صلح آمیز درباره بحران اوکراین، اقدام نیرو‌های جدایی طلب برای گسترش کنترل خود در منطقه را در حالی‌که تنها پنج روز از توافق آتش‌بس می‌گذرد، محکوم کرد.

جفری فلتمن به توافق عقب نشینی آتشبارهای سنگین اشاره کرد و گفت: هر دو طرف به این تصمیم احترام گذاشته اند ولی ‌از مکان کنونی این تجهیزات و یا طریقه حمل آنها و عمق عقب نشینی این تجهیزات اطلاعی در دست نیست. معاون سیاسی دبیرکل همچنین از احتمال تشکیل هیات برقراری صلح توسط سازمان ملل در اوکرین به درخواست رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور خبر داد.

نماینده دفتر کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل نیز در گزارشی، با ارائه آخرین آمار این دفتر،
شرایط را در اوکراین بحرانی خواند.

جان گینگ گفت: از یک سال گذشته تاکنون یک میلیون و صد هزار نفر در مناطق بحران زده آواره شده اند که صد هزار مورد آنها در ماه اخیر بوده است و بیش از ششصد و هفتاد هزار نفر نیز به کشور‌های همسایه گریخته اند. وی با اشاره به فرصت بدست آمده در پی‌اعلام آتش‌بس برای گریختن مردم اعلام کرد: همچنان بیش از دو میلیون نفر در مناطق درگیری با کمترین امکانات زندگی‌ می کنند.

جان گینگ گفت: اکنون پنج میلیون نفر در سراسر اوکراین محتاج کمکهای انسان دوستانه هستند که دو میلیون نفر از این تعداد، در مناطق تحت کنترل دولت اوکراین و بقیه در مناطق تحت کنترل جدایی طلبان هستند. وی افزود: سیصد و شصت میلیون دلار برای کمک به سه ممیز دو میلیون نفری که در حسرت کمک‌های انسانی‌ هستند، نیاز است که از این مبلغ تنها چهل و دو میلیون دلار توسط کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا، اتحادیه اروپا، آلمان و دانمارک‌ فراهم شده است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز در گزارشی به شورای امنیت، شرایط حقوق بشر در اوکراین را خطرناک توصیف کرد. اوانسی منوویچ تلفات تائید شده جانی را پنج هزار و هشتصد و بیست نفر اعلام کرد و گفت:‌ آمار غیر رسمی،‌ این تعداد به را حتی ‌بیش از شش هزار نفر اعلام کرده است.

وی استفاده از تسلیحات سنگین و پیشرفته نظامی را برای هدف قرار دادن غیر نظامی‌ها، مصداق جنایت جنگی خواند و گفت: حقوق اجتماعی و اقتصادی مردم نادیده گرفته می شود و به بسیاری از تعهدات از جمله آزادی زندانیان توجهی‌ نمی‌شود.
وی به خلبان دستگیر شده اوکراینی نیز اشاره کرد و گفت: این خلبان هم اکنون در زندانی بدون رسیدگی قضائی، به سر می برد.

منوویچ راه حل بحران اوکراین را ایجاد اعتماد متقابل بین دو طرف درگیری خواند و گفت: با وجود شش هزار نفر کشته، بیش از یک میلیون نفر آواره، بیش از صد‌ها هزار پناهجو و نقض مکرر قوانین و اصول بین‌المللی و انسانی‌، این درگیری‌ها و اختلاف‌ها هنوز به نقطه‌ی غیر قابل بازگشت نرسیده است، هرچند فرصت هر لحظه در حال از دست رفتن است.

نشست شورای امنیت در ادامه به اظهار نظر اعضاء درباره موضوع جلسه یعنی اوکراین پرداخت.
نماینده لیتوانی با پر رنگ دانستن نقش روسیه در این درگیری‌ها، خواهان توقف کمک رسانی روسیه به جدایی طلبان مسلح و خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک اوکراین شد.

نماینده آمریکا نیز با اشاره به قرارداد مینسک، آن را راه حل رسیدن به صلح در منطقه دانست و در عین حال روسیه و جدایی طلبان تحت حمایت مسکو را مسئول بسیاری از حملات و خشونت‌ها حتی پس از قرارداد آتش‌بس دانست.

سامانتا پاور سرپیچی روسیه از عقب نشینی نیروهای نظامی خود را محکوم کرد و گفت: دو روز پیش روسیه هفدهمین کاروان‌ خود را وارد اوکراین کرد، کاروانی که به گفته روسیه کمک‌های انسان دوستانه است، ولی‌ تا به حال اجازه هیچ بررسی از این کاروان‌ها صادر نشده است.
وی شهر راهبردی مریپل را مقصد بعدی روسیه و نظامیان جدایی طلب دانست و با محکوم کردن اقدام روسیه در اشغال شبه جزیره ‌کریمه، اوضاع آن‌ منطقه را بسیار وخیم توصیف کرد.
‌نماینده روسیه نیز در این نشست حل مسالمت آمیز بحران اوکراین را خواست کریملین دانست و شرایط حقوق بشر را خارج از دایره موضوعات بحث این شورا معرفی و حضور معاون دبیرکل در امور حقوق بشر را در این جلسه، محکوم کرد.

ویتالی چورکین با ابراز خوشبینی از روند آتش‌بس و قرارداد مینسک، اتفاقات اخیر را امیدوار کنند خواند. نماینده روسیه همچنین در پاسخ به ادعای نماینده آمریکا با بیان اینکه همه کاروان‌های کمک رسانی روسیه، توسط مسئولان گمرکی بازرسی می شوند، با کنایه نقش سفارت آمریکا در کیف پایتخت اوکراین را زیر سوال برد و از همتای آمریکایی خود خواست چاره‌ای بیندیشند تا نماینده‌های آمریکا در کیف، اطلاعات درست را به کشور خود انتقال دهند.

نماینده انگلیس نیز در این نشست از روسیه خواست ضمن پایبندی به تعهدات خود، به روند صلح و توافق مینسک احترام گذارد. وی تحرکات نظامی روسیه را به نوعی جنایت جنگی خواند و دلیل آزاد نشدن خلبان گروگان گرفته شده اوکراینی را جویا شد.
نماینده انگلیس نیز نسبت به کاروان های کمک‌های روسیه به نظامیان جدایی طلب اوکراین ابراز تردید و دیدگاهی موافق با دیدگاه نماینده آمریکا اتخاذ کرد.

نماینده چین نیز با غنیمت شمردن شرایط پایدار کنونی پیشنهاد کرد که اکنون بهترین فرصت برای اجرای هرچه کامل تر قرارداد صلح مینسک و تلاش برای یافتن راه حال سیاسی این بحران است.
وی همچنین مخالفت کشورش نسبت به هرگونه آتش افروزی و اعمال تحریم و فشار برای برقراری صلح را ابراز داشت.

نماینده اوکراین نیز با اشاره به پایبند بودن کشورش بر تعهدات و مفاد قرارداد مینسک، همکاری سازنده‌ای روسیه و توقف حمایت از جدایی طلبان اوکراینی را خواستار شد. وی همچنین از نماینده روسیه خواست به تعهدات خود عمل و حقوق بشر را در منطق جنگ زده و کریمه رعایت کند.
نماینده روسیه در فرصتی مجدد، با اشاره به نظر خواهی‌ یک موسسه آلمانی‌ از مردم کریمه، گفت: نود و سه درصد از مردم، حامی‌ تغییرات تاریخی‌و الحاق مجدد کریمیه به روسیه هستند در نتیجه دیگر نیازی برای اثبات این امر باقی‌ نمی‌ماند.

چورکین در پاسخ به همتای اوکرینی خود در مورد شرایط زندگی ‌در کریمه نیز گفت: این مقامات کیف بودند که با ادعای انسان دوستی ‌و همدلی با مردم کریمه با قطع آب و برق و تخریب پل‌های ارتباطی‌شرایط را برای آنها سخت کردند.

وی گزارش نماینده اعزامی سازمان ملل به منطقه را نیز زیر سوال ‌برد و گفت: اوکراین تسلیحات سنگین نظامی خود را نیز به عقب نبرده است و فقط رئیس جمهور این کشور دستور داده تا از این تسلیحات استفاده نشود.

نماینده روسیه در پاسخ به نماینده اظهارات انگلیس نیز به علت دستگیری خلبان اوکراینی اشاره کرد و گفت: وی به قتل دو خبرنگار روس متهم است که این اتهام قطعی و اثبات شده است ولی‌ همچنان مراحل دادگاهی خود را طی ‌کند. چورکین همچنین درخواست آزادی این خلبان از سوی نماینده آمریکا را تعجب آور خواند و با زیر سوال بردن نظام قضائی و زندان بانی ‌آمریکا گفت: آمریکا خود با زندانی کردن افراد بیش از ده سال در زندان گوانتانامو بدون اینکه اتهامی متوجه آنها باشد و اعمال فجیع‌ترین شکنجه‌ها بر روی آنها، یکی‌از بزرگترین ناقضان حقوق بشر و حقوق اولیه انسان‌هاست.

وی افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی ‌و امنیتی آمریکا بنیان گذار ترفند آدم ربایی در سراسر جهان و پس از آن ‌اتهام زدن، مجرم خواندن و مجازات‌های جسمی‌، روحی‌ و روانی ‌کردن این افراد هستند.
نماینده آمریکا نیز در پاسخ به این سخنان نماینده روسیه، مقامات روسیه را بی‌اعتبار خواند.
سامانتا پاور با ضدونقیض خواندن مواضع روسیه درباره حضور خود در کریمه و جدائی ناگهانی آن از اوکراین و الحاق به روسیه، ادعاها و حضور نظامی روسیه را در شرق اوکراین، مصداقی از این اتفاقات دانست.

وی با اشاره به قرارداد عقب کشیدن تسلیحات سنگین نظامی گفت: هم‌اکنون سازمان امنیت و همکاری اروپا هیچ آماری از موقعیت، چگونگی‌عقب کشیدن و سرانجام این تسلیحات سنگین نظامی در دست ندارد، تسلیحاتی که توسط روسیه به دست جدایی طلبان رسیده است.
نماینده آمریکا مدعی تحقق همه پیش بینی‌‌های آمریکا شد و تنها راه رسیدن به صلح در اوکراین را خروج روسیه همرام با تسلیحات نظامی خود دانست.

در ادامه این نشست، نماینده انگلیس، بار دیگر سوال خود را درباره گروگان زندانی شده اوکراینی تکرار کرد و گفت: سوال من درباره دلیل گروگان گیری و زندانی شدن وی نبود، بلکه سوال من این بود که چرا وی همچنان در بازداشت است.
وی افزود: البته اگر شما مدعی هستید که روسیه در تعهد به قرارداد مینسک در خصوص تبادل و آزادی اسراء پایبند است.

نماینده روسیه در پاسخ به این سئوال نماینده انگلیس تاکید کرد: دادگاه حکم این بازداشتی را مشخص خواهد کرد و تحقیقاتی ‌صورت گرفته و نتایج در دست بررسی است.
چورکین درپاسخ به سخنان نماینده آمریکا، سربازان و مقامات اوکراینی را متهم به تاخیر در اجرای آتش‌بس کرد و گفت: در بسته اقدامات آتش‌بس، تنها به کنترل مناطقی اشاره شده که تسلیحات سنگین نظامی در آن وجود داشته است و دیگر به کنترل موقعیت، مکان و شرایط این تسلیحات پس از عقب نشینی اشاره ندارد و این جنبه ‌ثانوی ان اقدام است.

نماینده اوکراین نیز با تکرار سخنان گذشته خود گفت: روسیه کشوری مداخله جوست که تنها آتش بر کشور‌های دیگر میزند و می‌خواهد نقش کسی ‌را بازی‌ کند که دیگران را از آتش دور نگاه می‌دارند.

وی افزود: تا زمانی ‌که روسیه این نقش را بازی ‌می ‌کند، هیچ گفتگوی سازنده‌ای ممکن نیست.
نماینده روسیه نیز در پاسخ به سخنان نماینده اوکراین، این اتهام را بیشتر درخور آمریکا دانست.
چورکین با اشاره به خنده‌ها‌ی نماینده آمریکا، انگشت اتهام را به طرف واشنگتن چرخاند و ادعا‌های آمریکا در تحریک جدایی طلبان توسط روسیه را غیرممکن توصیف کرد. وی افزود: خیلی‌‌ها نمی خواهند اصل موضوع در منطقه را درک کنند و همین دلیلی‌ شده است برای ادامه درگیری ها و اگر اوکراین در همین مسیر کنونی ادامه دهد، عاقبت همه‌چیز بر ضرر اوکراین تمام خواهد شد.

نماینده روسیه تاکید کرد: مایلیم از چنین اتفاقی‌ جلوگیری کنیم، زیرا بالاخره نشانه هایی پیدا شده که این اختلافات می تواند با مسالمت و گفتگو حل شود و برخلاف گفته های اکثر کشور‌های دیگر، اختلافات سیاسی و نظامی باید هم زمان و هم راستا با یکدیگر حل شود. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان