بازدید 10222

چگونه روابط آرژانتین و رژیم اسرائیل به پایین‌ترین سطح خود رسید؟

هرچند جنجالی که طی هفته‌های اخیر بر سر موضوع مرگ دادستان آرژانتینی مسئول بررسی پرونده آمیا به وجود آمده بود، اکنون تا حدی فروکش کرده، ‌در نتیجه آن، روابط آرژانتین با رژیم اسرائیل به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. تحولات رخ داده طی یک هفته اخیر و در پی اعلام برائت رئیس‌جمهور آرژانتین، شاهد خوبی بر این مدعاست.
کد خبر: ۴۸۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹ 06 March 2015
هرچند جنجالی که طی هفته‌های اخیر بر سر موضوع مرگ دادستان آرژانتینی مسئول بررسی پرونده آمیا به وجود آمده بود، اکنون تا حدی فروکش کرده، ‌در نتیجه آن، روابط آرژانتین با رژیم اسرائیل به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است. تحولات رخ داده طی یک هفته اخیر و در پی اعلام برائت رئیس‌جمهور آرژانتین، شاهد خوبی بر این مدعاست.

به گزارش «تابناک»، تحولات رخ داده بر سر موضوع رسیدگی به پرونده بمب‌گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس (آمیا) که در مقطعی، پای کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین را نیز به پرونده باز کرده، بوینس آیرس و تل آویو را در وضعیتی بی‌سابقه از لحاظ پایین بودن سطح روابط دیپلماتیک قرار داده است.

اعلام خبر درگذشت آلبرتو نیسمن، دادستان مسئول رسیدگی به پرونده آمیا، عاملی بود که به سرعت به جنجالی رسانه‌ای علیه دولت آرژانتین منجر شد و مطرح شدن این ادعا که نیسمن مدارکی را درباره تلاش دولت برای پاک کردن «نقش ایران» در واقعه آمیا در اختیار داشته، سبب شد بحث از طرح اتهام علیه کرشنر و وزیر خارجه‌اش نیز به میان بیاید.

در تمام این مدت، رسانه‌ها و مطبوعات اسرائیلی مستقیم و مقامات این رژیم غیرمستقیم و در پشت پرده، مشغول فراهم کردن همه زمینه‌های لازم برای متهم کردن کرشنر بودند، زیرا به زعم آن‌ها، وی در سال‌های ریاست جمهوری‌اش همسویی لازم را در این زمینه با تل آویو نداشته است. شاید بتوان گفت تصمیم دولت کرشنر برای همکاری با ایران جهت تحقیق در واقعه آمیا، مهم‌ترین عاملی بود که ضمن برانگیختن خشم اسرائیلی‌ها، آن‌ها را درصدد ضربه زدن به وی و دولتش برآورد.

با ‌وجود این، هفته گذشته و پس از اعلام کافی نبودن مدارک برای طرح اتهام علیه کرشنر، رئیس جمهور آرژانتین که این مدت را تحت فشارهای شدیدی گذرانده بود، به انتقاد صریح و علنی از مداخلات رژیم اسرائیل در امور داخلی کشور خود پرداخت.

وی روز ۱۱ اسفند در این زمینه گفت: اسرائیل علاقه وافری برای اجرای عدالت در زمینه عاملان اصلی بمب‌گذاری مرکز یهودیان دارد، ولی هیچ علاقه‌ای به مجازات عاملان بمب‌گذاری سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۲ میلادی ندارد که موجب مرگ ۲۹ نفر شد. کرشنر افزود: چرا رژیم اسرائیل خواستار اجرای عدالت برای آمیاست، ولی برای اجرای عدالت در زمینه بمب‌گذاری سفارت خود تلاشی نمی‌کند؟

دو روز بعد از این سخنرانی، مقامات آرژانتینی اعلام کردند که همکاری با ایران، بهترین راه برای خاتمه دادن به پرونده آمیاست. در مطلبی که در این زمینه در یکی از روزنامه‌های آرژانتینی چاپ شد، آمده بود ‌توافق‌نامه میان ایران و آرژانتین درباره پیگیری پرونده آمیا این کشور را در موقعیت بهتری در قبال ایران و جامعه بین‌الملل قرار می‌دهد تا روال قانونی استرداد مجرمین یا مذاکره برای یک محاکمه قانونی در یک کشور ثالث صورت گیرد.

این در حالی است که رژیم اسرائیل همواره ضمن مانع افکنی در مسیر هرگونه تلاش برای حل و فصل این موضوع، تلاش داشته ضمن مبهم نگه داشتن فضا، از موضوع آمیا به عنوان ابزاری برای اتهام زنی علیه ایران استفاده کند.

گفتنی است، در جریان تحولات هفته‌های اخیر، مردم آرژانتین نیز که مداخلات مستقیم رژیم اسرائیل را علیه دولت خود مشاهده کردند، به طور فزاینده‌ای به انتقاد از این روند پرداختند. مهم‌ترین نمود این جریان، راهپیمایی گسترده‌ای بود که در آن، هزاران نفر از مردم آرژانتین در حمایت از کرشنر و در اعتراض به آنچه «کودتای نرم» علیه دولت می‌خواندند، به خیابان‌ها سرازیر شدند.

به هر حال، مجموعه این عوامل سبب شده روابط آرژانتین با رژیم اسرائیل به پایین‌ترین سطح خود طی سال‌های اخیر نزول کند. به نظر می‌رسد اکنون نه تنها تلاش‌های تل آویو برای از صحنه کنار زدن دولت ناهمسو با خود در بوینس آیرس با شکست مواجه شده، بلکه سیاستمداران اسرائیلی باید با حقیقت تلخ کاهش نفوذ خود در آرژانتین نیز روبه‌رو شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل