بازدید 2145

چگونگی کنترل موثر استرس‌های شغلی

کد خبر: ۴۸۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸ 05 March 2015
یک متخصص طب کار تاکید کرد که شناخت رفتارهای استرس‌آور اولین قدم در کنترل موثر استرس‌های شغلی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سوسن صالحپور با اشاره به اینکه استرس می‌تواند یکی از بیماری‌های مهمی باشد که ممکن است در محل کار افراد ایجاد شود، گفت: استرس واکنش غیراختصاصی بدن به یک اتفاق محیطی، اجتماعی یا شغلی است و زمانی که فشار ناشی از یک اتفاق از توانایی‌های انسان فراتر باشد؛ ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان‌ها زمانی که دچار استرس می‌شوند احساس می‌کنند کنترل موقعیت از دست آن‌ها خارج شده است، یادآور شد: به منبع ایجاد استرس عامل تنش‌زا گفته می‌شود، اما این واکنش همیشه دارای جنبه منفی نیست. همه افراد برای داشتن انگیزه و خلاقیت در زندگی نیازمند درجه‌هایی از استرس هستند که استرس در اینجا یک عامل خوب محسوب می‌شود.

این متخصص طب کار بیان کرد: اگر افراد مقداری فشار را از جانب محیط احساس نکنند، انگیزه‌ای برای انجام فعالیت‌ها ندارند بنابراین هدف از کنترل استرس، نگه داشتن میزان فشار ناشی از آن در حد قابل کنترل و مفید است.

صالح‌پور با تاکید به اینکه انسان‌ها در مواجهه با عامل تنش‌زا یک ارزیابی اولیه از موقعیت و میزان تهدید انجام می‌دهند، تصریح کرد: افراد در درجه دوم یک ارزیابی از میزان مهارت‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود برای مقابله با عامل تنش‌زا انجام می‌دهند، بنابراین انجام این دو مرحله میزان درک انسان را از موقعیتش به عنوان یک عامل تنش‌زا مشخص می‌کند. در نهایت نیز بعد از درک استرس، فرد به عامل تنش‌زا واکنش نشان داده تا رفتاری را بروز دهد.

این متخصص طب کار در پایان خاطرنشان کرد: طبق نظریه اپیکتتوس (Epictetus) فیلسوف معروف یونانی، آنچه که انسان‌ها را مضطرب می‌کند، اشیاء و اتفاقات نیستند بلکه دیدگاه انسان نسبت به آن موقعیت‌هاست که وی را آشفته می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار