بازدید 7838
تحلیل «رویترز»؛

حمایت کنگره از نتانیاهو، «نمایش سیاسی» است، نه واقعیت

با گذشت دو روز از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، همچنان مطالب و تحلیل‌های گوناگونی درباره این موضوع در مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود. در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» با انتشار یک گزارش تحلیلی، چنین استدلال کرده که موضوع حمایت نمایندگان کنگره از نتانیاهو، بیشتر یک نمایش سیاسی است تا واقعیت.
کد خبر: ۴۸۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ 05 March 2015
حمایت کنگره از نتانیاهو، «نمایش سیاسی» است، نه واقعیتبا گذشت دو روز از سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، همچنان مطالب و تحلیل‌های گوناگونی درباره این موضوع در مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود. در همین راستا، خبرگزاری «رویترز» با انتشار یک گزارش تحلیلی، چنین استدلال کرده که موضوع حمایت نمایندگان کنگره از نتانیاهو، بیشتر یک نمایش سیاسی است تا واقعیت.

به گزارش «تابناک»، ‌رویترز در مطلبی به بررسی پیامدهای سخنرانی نتانیاهو در کنگره پرداخته و می‌نویسد، هرچند این سخنرانی بازتاب گسترده‌ای در عرصه رسانه‌های جهان داشت، ‌احتمال اینکه بتواند به تصویب طرحی جدید علیه ایران یا تغییر سیاست دولت آمریکا نسبت به ایران منجر شود، وجود ندارد.

این خبرگزاری اشاره می‌کند، با اینکه جمهوری خواهانی که نتانیاهو را برای ‌سخنرانی دعوت کرده بودند، از وی تقدیر و ستایش کردند، ‌در مقابل، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با انتقادات شدید دموکرات‌ها، از جمله شخص باراک اوباما مواجه شد که حمایتش برای تصویب و اجرایی شدن هرگونه طرح جدیدی علیه ایران ضروری است.

دانیل کورتزر، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در دوره جورج بوش و سفیر این کشور در مصر در دوره بیل کلینتون، درباره سخنرانی نتانیاهو می‌گوید: «او آمد و صحبت کرد؛ اما پیروز نشد».

پس از سخنرانی نتانیاهو، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا اعلام کرد، هفته آینده ‌طرح جدید مربوط به ایران را که بر اساس آن، دولت آمریکا ملزم خواهد شد، هرگونه توافق نهایی با ایران را برای تصویب در اختیار کنگره قرار دهد، به رأی خواهد گذاشت. کاخ سفید تهدید کرده که این طرح را وتو خواهد کرد.

از سوی دیگر، بسیاری از دموکرات‌ها نیز اظهارات مک کانل را رد کرده و آن را یک «تئا‌تر سیاسی» خوانده‌اند. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته، تاکتیک‌های تک حزبی جمهوری خواهان، بدان معناست که طرح مذکور هرگز به میز اوباما نخواهد رسید. وی تصریح کرده احتمال دارد، وضعیتی پیش بیاید که دیگر نیازی به وتوی رئیس‌جمهور نباشد، زیرا اکنون تردیدهای جدی درباره اینکه طرح اصولاً در سنا رأی لازم را بیاورد یا خیر، به وجود آمده است.

در همین راستا، شب گذشته رابرت منندز ـ که خود یکی از طراحان این طرح بوده‌ ـ و ۹ سناتور دموکرات دیگر، با ارسال نامه‌ای برای مک کانل، مخالفت خود را با مطرح نمودن مستقیم طرح مذکور در صحن سنا اعلام ‌و تأکید کردند تا پس از ضرب‌الاجل ۲۴ مارس، از این طرح حمایت نخواهند کرد.

منندز با بیان اینکه مک کانل طرح وی را مصادره به مطلوب کرده، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «هیچ دلیلی برای عجله کردن در ارائه این طرح در صحن وجود ندارد؛ مگر اینکه نگران امتیازات سیاسی باشید».

گفتنی است، در حال حاضر، جمهوری‌خواهان با ۵۴ نماینده، اکثریت را در سنا در اختیار دارند، که برای به تصویب رساندن طرح مذکور و بی‌اثر کردن وتوی احتمالی رئیس‌جمهور آمریکا کافی نیست. این در حالی است که مخالفت شب گذشته دموکرات‌ها با تصمیم مک کانل، کار را در این زمینه برای جمهوری‌خواهان دشوار کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر