بازدید 16704

دادخواستی از طرف معلمان به آموزش و پرورش

کد خبر: ۴۸۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۷ 05 March 2015
رسالت در سرمقاله امروز نوشت:

واقعيت آن است كه از دير زمان جامعه شريف معلمان با مشكلات معيشتي جدي مواجه هستند و اگر چه دولت‌هاي با گرايش‌هاي سياسي متفاوت نتوانسته‌اند گره‌گشايي اساسي از مسائل آنان داشته باشند اما تحليل عملكرد دولت‌ها از دو رويكرد متفاوت در برابر اين مشكلات حكايت دارد كه تدبر در آن چه بسا به يافتن راه حل كمك كند؛ رويكرد اول، تلاش برخي دولت‌ها براي كاهش مشكلات معيشتي معلم بوده كه موجب شده است معلمان با سماحت خويش عذر دولتمردان را بپذيرند و چشم انتظار وعده آنان و فرصتي بنشينند كه مسئولان فاصله‌ها را از ميان بردارند و طبعا در دوران تصدي اين دولت‌ها، از شدت مشكلات معيشتي معلمان تا حدودي كاسته شده است.

اما رويكرد دوم كه در پوشش حركتي به ظاهر انقلابي جلوه‌گر مي‌شود، تشنج‌آفريني است يعني چنين به نظر مي‌رسد كه آتش تهيه و زمينه ايجاد تشنج توسط همان كساني تدارك ديده مي‌شود كه در زمينه تامين معيشت معلم، مسئوليت سنگيني بر عهده دارند ولي عمداً و آگاهانه و يا به علت ضعف مديريت، آنقدر عرصه را بر معلمان تنگ مي‌كنند كه تعدادي از آنان ناگزير از توسل به برخي اعتراضات مي‌شوند.

البته همچنان‌ كه اشاره شد حل مشكلات معلمان و رفع تبعيض‌هاي موجود بين دريافتي معلمان و ساير كارمندان دولت، نيازمند چاره‌اي اساسي است و دولت و مجلس بايد براي رفع آن برنامه‌ريزي و اقدام كنند، اما در عين حال ابهامات و سئوالاتي نيز جامعه فرهنگيان از مسئولان مستقيم خويش دارند كه تامل برانگيز است:

1- وزارت آموزش و پرورش براي حل ريشه‌اي مشكلات معلمان چه طرح و پيشنهادي ارائه و چه اقدامي انجام داده است؟ چگونه است كه وزير محترم بهداشت گام‌هاي اساسي در افزايش اعتبارات آن وزارتخانه برداشته است اما از وزارت آموزش و پرورش خبري در اين زمينه به گوش نمي‌رسد؟ چرا از هدفمندسازي يارانه‌ها، سهمي به آموزش و پرورش پرداخت نشد؟ چرا حتي در زمان تصويب بودجه، نمايندگان مجلس بسيار بيشتر از وزارتخانه براي آموزش و پرورش تلاش مي‌كنند؟ چندان كه برخي معلمان به اين باور رسيده‌اند كه دغدغه‌هاي سياسي و انتخاباتي، فرصتي براي بعضي مديران آموزش و پرورش باقي نگذاشته‌ است تا به مسائل معيشتي معلم بپردازند و حتي مسائل تعليم و تربيت نيز تحت الشعاع رويكرد فعاليت‌هاي سياسي حزبي قرار گرفته است.

2- آيا تا رفع تبعيض‌هاي موجود بين معلمان و ساير كارمندان دولت، لااقل اين امكان وجود ندارد كه با تلاش و تدبير و استفاده بهينه از اعتبارات و سرمايه‌هاي موجود وزارت آموزش و پرورش و فرهنگيان، فشار اقتصادي بر معلمان كاهش يابد؟ به عنوان مثال:

* صندوق ذخيره فرهنگيان با سرمايه حداقل شش هزار ميليارد تومان چه باري از دوش معلمان برداشته و چرا زمام مديريت آن به كساني سپرده شده است كه مورد اعتماد فرهنگيان نيستند؟

* تاسيس دفاتر صندوق ذخيره در استان‌هاي كشور و هزينه‌هاي مترتب بر آن، توجيه اقتصادي دارد يا اقدامي بر اساس ضرورت يارگيري و به كارگيري دوستان است؟

* چرا مديريت شركت‌هاي تابعه صندوق در دست افرادي است كه نگاهشان واگذاري تسهيلات با كارمزد كم براي تور آنتاليا و تايلند و يا براي خريد اتومبيل سانتافه و اسپورتيج است؟

* در شرايطي كه برخي معلمان به وام بسيار اندك نيازمند هستند و در صورت يافتن منبعي براي دريافت وام بايد وثيقه‌هاي مطمئن ارائه نمايند، پرداخت بيش از دويست‌ ميليارد تومان از سرمايه معلمان به متهم نفتي (ب ـ ز) آن هم بدون وثيقه بانكي و صرفا در قبال چك شخصي، چگونه قابل توجيه است و آيا مسئولان بانك توان مالي جبران ضرر و زيان وارده را دارند يا بايد مانند بعضي موارد گذشته صندوق، معلم تاوان آن را بپردازد؟

* پشت پرده اعطاي تسهيلات ميلياردي به برخي شركت‌هاي بدهكار عمده بانكي، نظير شركت (س ـ م) يا (ر ـ گ) آن هم بدون پشتوانه مالي و صرفا در قبال دريافت سفته كيست؟ چرا بر عدم وصول مطالبات در زمان مقرر نظارتي نشده است؟

* در شرايطي كه اضافه‌كار، حق التدريس، پاداش پايان خدمت و ديگر مطالبات معلمان پرداخت نشده است، به كارگيري عده زيادي از بازنشستگان هم حزبي در وزارتخانه، ادارات كل و صندوق ذخيره فرهنگيان و پرداخت حقوق‌هاي كلان به آنان چه ضرورتي دارد؟

* همچنان كه نمايندگان مجلس تاكنون نتوانسته‌اند پاسخي براي اين سئوال بيابند كه چرا هر چه مجلس اعتبار وزارت آموزش و پرورش را افزايش مي‌دهد، تاثير معناداري بر وضعيت معيشتي معلمان نمي‌گذارد، براي معلمان نيز اين سئوال به طور جدي مطرح است. افزايش بودجه وزارت آموزش و پرورش از شانزده هزار ميليارد تومان در سال 1392 به 22 هزار ميليارد تومان در سال 1393، اگر به طور صحيح مديريت مي‌شد و تمامي آن تخصيص مي‌يافت آيا آثار محسوس‌تري بر زندگي فرهنگيان بر جاي نمي‌گذاشت؟ و آيا با توجه به اينكه با تلاش نمايندگان، اميد مي‌رود بودجه سال 1394 وزارتخانه به قريب 30 هزار ميليارد تومان افزايش يابد، مسئولان وزارت آموزش و پرورش توان مديريت اين اعتبارات و جذب و هدايت آن در جهت بهبود معيشت معلمان را دارند؟

آنچه مسلم است امروز آموزش و پرورش بيش از هر زمان ديگر به تهيه طرح‌هاي كارشناسي شده براي افزايش منابع مالي خويش و نيز تدوين طرح‌هايي در زمينه افزايش رفاه معلمان از جمله در زمينه مسكن، پزشكي، تحصيل فرزندان و... نياز دارد و تجربه‌هاي متعدد سال‌هاي پس از انقلاب ثابت كرده‌ است كه معلمان، صميمي‌ترين ياران نظام اسلامي هستند و علي‌رغم تمامي مشكلات، فريب دست‌هاي پشت پرده‌اي را نخواهند خورد كه با شكستن حرمت و دستاويز قرار دادن آنان، اهداف شوم خود را دنبال مي‌كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۵
انتشار یافته: ۲۳
مرسی تابناک عزیز گفتی ها همه گفته شده
معلمان بیش از هر چیز به افرادی نیاز دارند بتوانند حرفها و در خواست های انان را به خوبی بیان کنند هر بار عریضه ای از معلمان می خوانم می بینم بسیار سطحی هست
با توجه به اینکه اکتساب تمامی مدارج و موفقیتهای هر شخص در زندگی مرهون و وابسته به تعلیم و تربیت بوده وهرکسی به نوعی مدیون معلم خویش است بنابر این دور از انصاف و وجدان است که از نظر حقوق دریافتی زیر خط فقر بوده واین فقر حاصل فرق گذاشتن با شد.و در نتیحه هیچوقت بازده کاری و انتقال معلومات به شاگردانش به دلیل درگیری ذهنی با مشکلات مالی به نحو مطلوب نخواهد بود.
سلام
انگار ما وزیر نداریم .
درود بر وزیر بهداشت شاگرد اول دولت روحانی....
به خدا به قرآن به چهارده معصوم....ما به زحمت زندگی می چراخنیم .شرمنده زن وبچه وپدر ومادر و....
ما باید الگو باشیم که با این وضعیت نیستیم ...به دادما برسید. آب ما را برد .مقام معظم رهبری جانم فدایت خودتان وارد عمل شوید.
در اغلب شهرها مدیران از بین کسانی انتخاب میشوند که فقط تاظاهر به تدین میکنند و در واقع هیچ قدرت و دانش مدیریتی ندارند. وگرنه تا کنون میبایست مشکلات توسط آنان اطلاع رسانی میشد.
جانا سخن از زبان ما می گویی....
ممنون از روزنامه رسالت وتابی عزیز
ايا درجهت تسكين نمي توان بخشنامه 93/12/1را هم براي قشر زحمت كش معلمين صادركرد به اميد رتبه بندي انهم مهر 94چرا پاداش پايان خدمت ساير كاركنان دولت به موقع و فر هنگيان در بودجه سال اتي
خدا به دادمان برسد
واقعااگرخدای متعال قاضی وداوراین دادخواست به حق معلمان باشدحکمش چه خواهدبود؟/
من خودم معلم هستم. فکرم این بوده اگر شغل دومی نداشتم شرمنده زن و بچه ام می شدم.ولی تفاوت حقوق اصلی و شغل دومم چرا باید تا این اندازه باشد.یعنی در یک هفته درامد یک ماه معلمی را دارم.چرا؟؟؟
مورد دوم در مورد جو و تبلیغات منفی که در زمینه کتک زدن بچه ها صورت گرفته لازم است توضیحاتی خدمت ملتم ارائه دهم.وقتی بخاطر صرفه جویی در هزینه تعداد دانش اموزان یک کلاس از20 یا25 به حدود 40 نفر برسد چه انتظاری از فضای کلای دارید؟ بی نظمی و تبدیل شدن معلم به مبصر کلاس. دانش اموزان که انگیزه شان برای تحصیل هر روز کمتر شده موجبات اخلال در کلاس را فراهم کرده و کل وقت معلم و دانش آموزان طلف خواهد شد
براساس تحقیقات انجام گرفته ونیز مراجعه به نظر ودیدگاه آحاد جامعه ،معلمان از مورد اعتماد ترین افراد جامعه هستند واین سر مایه بی بدیل لازمه ی شغل معلمی است .مشکلات معیشتی کمر شکن که کاسه ی صبر وتحمل معلمان را لبریز کرده است واز همه مهمتر ،تبعیض آشکار بین کارمندان دیگر ومعلمان ،واگر اقدام عاجلی انجام نشود این اعتماد ترک بر می دارد که شاید دیگر نتوان خسران آنرا جبران کرد.
دادن اعتبارات ویژه و وامهای مخصوص به دارندگان مدارس غیر دولتی -که تعداد کثیری از دوستان در وزارتخانه آموزش و پرورش و ادارات کل استانها از همین عزیزان هستند - را هم به موارد بالا اضافه کنید.
آفرین تابناک به نکات خیلی مهمی اشاره کردید، افسوس که گوش شنوایی وجود نداره!
خواسته فرهنگيان رفع تبعيض است نه مطالبات و رتبه بندي، شان و منزلت ما را برگردانيد . مطالبات ، بدهي دولت است و دير يا زود بايد پرداخت شود .
سلام ممنون از توجهتان
من فقط یه سوال ساده دارم. جامعه اسلامی اون جاییه که فقط در مورد حجاب و لزوم رعایت شئونات از مسئولین بشنویم یا احیانا جامعه اسلامی جاییه که فساد مالی و اختلاف طبقاتی و تبعیض باید در اولویت امور قرار بگیره و ریشه کن بشه؟ کدومش؟ کدومش مهم تره؟ آیا اگه این موی من از زیر روسری بیاد بیرون آسمون به زمین میرسه و اسلام به خطر میفته ولی اگه هر چی کارگر و کارمند سر گرسنه بر بالین بذارن آب از آب تکون نمیخوره و هیچ اتفاقی نیفتاده و کاملا طبیعیه! بی حجابی زیبنده جامعه اسلامی تون نیست اما آیا تبعیض شایسته جامعه اسلامیه؟
من معلم از بی توجهی مسولین محترم به معیشت و منزلتم گله دارم و موافق تجمع صنفی چرا در دولت کارمندان ادارات مختلف با یک مدرک و سنوات حقوق بسیار متفاوت میگیرند؟؟ مگر من معلم نباید خودرو خوب داشته باشم یا سفر خوب برم؟ انگیزه خدمت و نشاط در کارم دیگر ندارم چرا مطالبات دیگر ادارات دولتی با اینکه بیشتر هم پرداخت میشه رسانه ای نمیشه اما برخی از مطالبات فرهنگیان هنوز پرداخت نشده رسانه ای میشود چرا؟؟؟ کو وام5 میلیونی که گفتند؟؟ کو پرداخت اضافه کارها که گفتند؟؟ کو نظام هماهنگ پرداخت ؟؟ و...
توسی
یکی هم بیاید وضع در امدی کارکنان وزلرتخانه وادارات کل وسایر کارکنان ستادی اموزش وپرورش را با معلمین علی الخصوص معلمین ابتدایی مقایسه کند تا مسیولین متوجه شوند که تبعیض تا بکجاست ویک کارمند ستادی بیش از سه برابر یک معلم از بودجه تخصیصی بهره میبرد.
اجرای قانون استخدام مربیان پیش دبستانی حق مسلم زحمتکشان صبور و تحصیل کرده مقاطع پائین با کمترین ادعا می باشد.
دوستان این متن حاصل 7 سال زحمت همسرم و 3 سال دوری ما از هم بواسطه عدم تعیین تکلیف این قشر می باشد که روی زندگی شخصی ما اثر منفی گذاشته پس اگر رسالت خبری را رعایت کنید و روی سایت مطلب بنده رو قرار بدی لااقل مجاب میشم که تابناک گوش شنوای نسل جوان جویای کار است.
این مقاله رسالت به دلم نشست...گرچه بنده کمتر این روزنامه را مطالعه میکردم...
معلمی===فقر و تبعیض...

وای به حال کشوری که معلمش اندازه یک سوپور حقوق نگیره...باید به حال فرهنگ و آموزش و آینده این کشور گریست
4ماه از سال که کار نمی کنند و مطالعه و پژوهش هم تعطیل . ساعت کاری هم نصف کارمندان است و محیط کار هم شاد و مفرح ... باز هم حقوق بیشتر می خواهند البته شغل معلمی حساس است به دلیل امر تعلیم و اموزش اگر خود کار کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی