بازدید 5771
۱

خاموشی در تابستان سال آینده قطعی است

در‌حالی‌که مسوولان از احتمال جیره‌بندی آب در تابستان سال آینده در تهران خبر می‌دهند، رییس سندیکای صنعت برق پیش‌بینی کرد سال آینده کشور با قطعی گسترده برق مواجه خواهد بود و رکود در صنعت برق سال آینده نه تنها ادامه می‌یابد بلکه عمیق‌تر نیزخواهد شد.
کد خبر: ۴۸۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۶ 05 March 2015
در‌حالی‌که مسوولان از احتمال جیره‌بندی آب در تابستان سال آینده در تهران خبر می‌دهند، رییس سندیکای صنعت برق پیش‌بینی کرد سال آینده کشور با قطعی گسترده برق مواجه خواهد بود و رکود در صنعت برق سال آینده نه تنها ادامه می‌یابد بلکه عمیق‌تر نیزخواهد شد.

به گزارش شرق، حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته و نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در واکنش به این خبر در بیان دلایل رکود گفت: عمده‌ترین دلیل رکود، عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق است. تا زمانی‌ که اقتصاد انرژی در کشور سامان نگیرد این صنعت از رکود خارج نمی‌شود.

وی با بررسی آمار و اطلاعات میزان افزایش ظرفیت تولید کشور گفت: دولت هشتم در شرایطی وزارت نیرو را تحویل داد که ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های کشور بیش از 39هزارمگاوات بود و پروژه‌هایی با بیش از 17هزارمگاوات ظرفیت در دست احداث بودند. اغلب این پروژه‌ها در زمان تحویل دولت بیش از 60تا70درصد پیشرفت فیزیکی داشتند. اما دولت دهم در شرایطی وزارت‌نیرو را تحویل داد که اگرچه ظرفیت نصب‌شده تولید برق کشور حدود 72هزارمگاوات بود اما ظرفیت پروژه‌های در‌حال احداث فقط حدود پنج‌هزار‌و‌800‌مگاوات بود.

صالحی ادامه داد: این یعنی دولت احمدی‌نژاد در شرایطی سرکار آمد که معادل 45درصد توان تولید برق کشور، پروژه در‌حال احداث بود و در شرایطی کشور را تحویل داد که میزان توان پروژه‌های در‌حال احداث کمتر از شش‌درصد کل توان نصب‌‌شده کشور بود. وی در پیشنهاد راهکار به دولت برای تامین نیازهای کشور افزود: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند، برق اولین نیاز اساسی ماست. بدون برق رشد صنایع‌ شدنی نیست. در کوتاه‌مدت و میان‌مدت دولت دو راهکار پیش‌رو دارد. راهکار اول اجرای پروژه‌های کاهش میزان تلفات انرژی در شبکه برق کشور است. در‌حال‌حاضر میزان تلفات انرژی شبکه برق ما 23درصد است، در‌حالی‌‌که همین میزان در کره جنوبی حدود 6 /4 درصد است.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته تصریح کرد: می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب در کمتر از 18ماه تا 1500مگاوات از میزان تلفات برق کشور کاست. راهکار دیگر بحث تعدیل قیمت برق است. قیمت هرکیلووات برق در ایران کمتر از سه‌سنت است، در‌حالی که متوسط قیمت جهانی برق بین هشت‌تا10دلار است. برای مثال در منطقه ما قیمت برق در پاکستان به 20سنت هم می‌رسد. دولت می‌تواند با تعدیل قیمت برق، از شدت مصرف آن کم کند. افزایش قیمت برق سبب خواهد شد که مردم با مراقبت بیشتری نسبت به مصرف آن اقدام کنند.

رییس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه خاموشی در تابستان سال آینده قطعی است، گفت: صنعت برق در سال آینده در رکود عمیقی فرو خواهد رفت. روز گذشته رییس سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با «فارس» پیش‌بینی کرد سال آینده کشور با قطعی گسترده برق مواجه خواهد بود. علیرضا کلاهی گفت: درخصوص رکود صنعت برق باید بگویم که رکود در صنعت برق سال آینده نه‌تنها ادامه می‌یابد بلکه به اعتقاد بنده رکود صنعت برق در سال آینده عمیق‌تر هم خواهد شد. 

کلاهی افزود: عمیق‌شدن رکود صنعت برق به‌دلیل کاهش درآمدهای دولت و وزارت نیرو است؛ بنابراین چون رکود عمومی در اقتصاد کشور ادامه خواهد داشت این رکود به بخش صنعت برق نیز کشیده خواهد شد. رییس سندیکای صنعت برق تاکید کرد: خاموشی در سال آینده قطعی است اما اینکه تهران هم دچار خاموشی شود باید دید وزارت‌نیرو چه مانوری در شبکه سراسری ایجاد خواهد کرد. کلاهی با اشاره به دیدگاه دولت ترکیه به فعالیت‌های بخش خصوصی این کشور گفت: دولت ترکیه رسما اعلام کرده که توسعه صادرات برای آنها مهم‌ترین مساله است و با این دیدگاه از سال2009 تا امروز، صادرات این کشور با رشد 49درصدی به 161‌میلیارد‌دلار در سال رسیده است اما در ایران، رویکردهای دولتی در راستای توسعه صادرات کشور نیست.

کلاهی ادامه داد: صادرات، مرگ و زندگی صنعت برق است، پس اگر بخش دولتی، شناسایی فرصت‌ها را برای توسعه صادرات کشور انجام نمی‌دهد، بخش خصوصی باید دست‌به‌کار شود که در رأس بخش خصوصی، اتاق بازرگانی است که تشکلی قدرتمند، بانفوذ در مناسبات سیاسی و تجاری و با بودجه مناسب است.

رییس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه آمار صادرات غیرنفتی که عنوان می‌شود اصلا درست نیست، گفت: 90 درصد این آمار را صادرات پتروشیمی، مواد خام و میعانات گازی شامل می‌شود که همه از رانت انرژی در ایران بهره می‌برند و در واقع تجارت غیرنفتی واقعی در کشور بسیار ضعیف است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱
متاسفم واقعا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی