بازدید 31483
۳

چرا عصر گذرواژه‌ها رو به پایان است؟

تصور کنید ‌روبه‌روی سیستم نشسته‌اید ‌یا گوشی هوشمند خود را در دست دارید و می‌توانید بدون هیچ زحمتی به هر یک از حساب‌های کاربری خود وارد شوید. شاید دستگاه شما قادر به تشخیص اثر انگشت، چشمان یا ضربان قلب شما باشد و تنها به این طریق متوجه می‌شود ‌شخص وارد شونده به حساب کاربری، شما هستید و نه یک سارق اطلاعات.
کد خبر: ۴۸۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 05 March 2015
چرا عصر گذرواژه ها رو به پایان است؟
تصور کنید ‌روبه‌روی سیستم نشسته‌اید ‌یا گوشی هوشمند خود را در دست دارید و می‌توانید بدون هیچ زحمتی به هر یک از حساب‌های کاربری خود وارد شوید. شاید دستگاه شما قادر به تشخیص اثر انگشت، چشمان یا ضربان قلب شما باشد و تنها به این طریق متوجه می‌شود ‌شخص وارد شونده به حساب کاربری، شما هستید و نه یک سارق اطلاعات.

به گزارش «تابناک»، این‌‌ همان زمانه بدون گذرواژه‌ای است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ اکنون به دنبال ایجاد آن هستند. شاید زمان چندانی ‌نمانده است که این دوره و زمانه آغاز شود.

گذرواژه‌ها برای مدت زمان زیادی استاندارد طلایی و اصلی در فضای آنلاین و امنیت دستگاه به شکل کلی بوده‌اند و تقریبا همه ما از زمانی که با اولین رایانه خود آشنا شدیم با گذرواژه‌ها آشنایی داریم و از آن‌ها استفاده کرده‌ایم.

اما گذرواژه‌ها ‌یک مشکل اساسی دارند ‌و آن اینکه سر و کله زدن با آن‌ها بسیار پر دردسر است. بسیاری از افراد از گذرواژه‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند و در حالی که متخصصان همواره پیشنهاد می‌کنند ‌از گذرواژه‌های قوی و منحصر‌بفرد برای هر حساب کاربری استفاده کنیم، بسیاری از کاربران به دلایلی از جمله سختی به خاطر سپردن گذرواژه‌های قوی از ساده‌ترین و دست‌یافتنی‌ترین گذرواژه‌ها بهره می‌گیرند. این در کنار موضوع فراموشی گذرواژه‌ها در اغلب موارد است.

اما نکته اینجاست که گویا زمان و دوره نابودی گذرواژه‌ها کم کم فرا رسیده است. اکنون غول‌های دنیای تکنولوژی به دنبال جایگزین کردن گذرواژه‌ها با تکنولوژی‌های بایومتریک هستند؛ تکنولوژی که از تشخیص چهره، اثر انگشت، چشم و ضربان قلب برای تشخیص هویت کاربر استفاده می‌کند.

چرا عصر گذرواژه ها رو به پایان است؟

هفته گذشته، QUALCOMM ‌چیپ Snapdragon Sense ID را معرفی کرد. سنسور جدیدی که از امواج صوت برای تشخیص جزئیات اثر انگشت به شکل سه بعدی استفاده می‌کند. این شرکت می‌گوید، ‌این سنسور قادر به تشخیص اثر انگشت حتی با وجود عرق و یا مواد آرایشی است. این سنسور در MWC رونمایی شد.

چرا عصر گذرواژه ها رو به پایان است؟

حتی سامسونگ نیز از آخرین تکنولوژی تشخیص اثر انگشت خود در هوشمند پرچم‌دار خود یعنی Galaxy S۶ رونمایی نمود تا پا جای پای اپل بگذارد. پیش از آن، اینتل اقدام به معرفی TrueKey کرده بود که از تشخیص چهره یا اثر انگشت برای باز کردن گذرواژه‌ای اصلی استفاده و قابلیت دسترسی به یک دستگاه را تعیین می‌‌کند.

چرا عصر گذرواژه ها رو به پایان است؟

آنچه مشخص است، اینکه یک توفان شدید در حال وزیدن است که با خود همه گذرواژه‌ها را خواهد برد. تعداد هک‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از یک سو در کنار تکنولوژی‌های نه چندان گران‌قیمت بایومتریک، منجر به آن شده ‌که عصر گذرواژه‌ها به پایان خود نزدیک شود. ‌در نهایت راه موفقیت Touch ID اپل راه را برای سایر شرکت‌ها نیز باز کرده است.

اما با همه این احوالات، هنوز شاید خیلی زود باشد که این پایان را نزدیک تلقی کنیم. یکی از دلایل مهم این امر، تردید در قابل اعتماد بودن این امنیت بایومتریک است. هنوز هم تشخیص اثر انگشت در بسیاری از دستگاه‌ها به خوبی عمل نمی‌کند و اگر انگشتان شما سرد یا خیس باشد، تشخیص هویت با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.

چرا عصر گذرواژه ها رو به پایان است؟

حتی در زمان رونمایی از TrueKey از سوی شرکت اینتل نیز این پدیده موفق به شناسایی شخصی که آن را رونمایی می‌کرد، نشد! مشکل مهم‌تر از آن، اعتماد کاربر به این تکنولوژی‌ها و شرکت طراح آن است. برای بسیاری این سؤال پیش می‌آید، ‌آیا اثر انگشت آن‌ها در نزد شرکتی مثل اپل محفوظ خواهد بود؟

گذرواژه‌ها اما هیچ یک از این دردسر‌ها را ندارند، اگر آن‌ها را فراموش نکنیم. توصیه متخصصان برای این موضوع نیز استفاده از ابزارهای مدیریت گذرواژه یا Password Manager است. این مدیر‌ها صندوق‌های دیجیتالی هستند که نه تنها قادر به ایجاد گذرواژه‌های قوی و منحصر به فرد هستند، بلکه مکانی امن و مطمئن برای ذخیره‌سازی گذرواژه‌ها و دسترسی بعدی به آن‌ها هستند.

اما با توجه به سیر تکنولوژی‌های بایومتریک و شتاب تحول و بهینه‌سازی در این ابزار‌ها شاید هیچ بعید نباشد که تا چند سال آینده، دنیای دیجیتال به تدریج از حضور گذرواژه‌ها خالی شود و گذرواژه نیز مانند پدیده‌هایی همچون فلاپی دیسکت‌ها به تاریخ بپیوندد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
مرسي
بیومتری احمقانه ترین روش برای احراز هویت هست. بیومتری روشی برای ابراز هویت هست، مثل نام کاربری و هرگز نمیتواند جایگزین پسورد شود. توکنهای پیشرفته مسءول احراز هویت هستن.
بزرگترین ریسک استفاده از همین اثر انگشت هست چراکه هرکرها میتوانند به بایگانی آن دسترسی پیدا کرده و اثر انگشت شما را بدزندند و خدا میداند با آن چه کار خواهند کرد! اگر فیلم سینمایی بود میگفتم حتی ممکن هست قتلی انجام شود و اثر انگشت شما در محل قتل پیدا شده و شما هم روحتان خبر نداشته باشد که چه شد!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان