بازدید 20947

دام جمهوری آذربایجان، این‌‌ بار برای تغییر تابعیت تکواندوکاران ایرانی

هرچند همواره سخن از پیشنهادهای اغواکننده کشورهای همسایه برای دزدیدن استعدادهای ورزشی ایران در میان بوده، این مسأله در چند سال، فقط در کشتی فرنگی و با مهاجرت دو کشتی‌گیر ملی‌پوش به تیم ملی جمهوری آذربایجان محقق شد.
کد خبر: ۴۸۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵ 04 March 2015
جمهوری آذربایجان این‌ بار به دنبال تغییر تابعیت تکواندوکاران ایرانیکمتر از یک ماه پیش بود که تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان با سرمربی ایرانی‌اش و یک کشتی‌گیر ایرانی‌ تغییر تابعیت داده شد و علاوه بر پیروزی برابر تیم ملی کشورمان، مقام قهرمانی جام‌جهانی کشتی فرنگی را از آن خود کرد. البته داستان تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی و پیشنهادهای وسوسه‌انگیز کشورهای همسایه از ترکیه و آذربایجان تا قطر و امارات‌ در ورزش ما چیز تازه‌ای نیست؛ اما اخبار حکایت از به راه افتادن موج تازه‌ای از تلاش‌ها برای تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی دارد!

به گزارش «تابناک»، هرچند همواره سخن از پیشنهادهای اغواکننده کشورهای همسایه برای دزدیدن استعدادهای ورزشی ایران به میان بوده، این مسأله در چند سال تنها در کشتی فرنگی و با مهاجرت دو کشتی‌گیر ملی‌پوش به تیم ملی جمهوری آذربایجان محقق شد. کشتی‌گیران مهاجرت کرده، کمبود امکانات، بی‌توجهی مسئولان، مشکلات معیشتی و عدم تأمین ورزشکاران ملی‌پوش را مهم‌ترین عامل‌ این تصمیم دانسته بودند.

در حالی که تصویر به تاراج رفتن استعدادهای ورزشی کشورمان در چند سال اخیر با همین یکی دو مثال مقابل چشمان ما و مسئولان بود و در خلال اخبار هم همیشه تهدید وسوسه ورزشکاران کشورمان مانند ستاره‌های تیم ملی هندبال به گوش می‌رسید، هیچ اقدام مؤثری برای مقابله با این حرکت صورت نگرفت. حالا اخبار حکایت از این دارد که جمهوری آذربایجان ـ که در این سال‌ها چشم طمع به ستارگان ورزشی کشورمان داشته ـ در تلاش است تا ستاره‌های تکواندوی ایران را به وسوسه بیندازد.

البته موضوع مهاجرت ستاره‌های تکواندو، موضوع عجیبی نیست. در سال‌های اخیر، ستاره‌های زیادی بودند که حتی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی هم تلاش کردند و بعد سر از کشورهای دیگر درآوردند. داو‌د اطمینانی، یکی از این ورزشکاران بود که با لباس تیم ملی انگلستان هم حتی در مسابقات مختلف شرکت کرد.

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون اخبار از حضور یکی از تکواندوکاران ایران در آذربایجان حکایت دارد. بنا بر اخبار رسیده این روز‌ها، یکی از تکواندوکاران کشورمان ـ که حتی در انتخابی مسابقات اینچئون هم حاضر بود و بعد ‌یکباره اردوی تیم ملی را به مقصد یک کشور اروپایی ترک کرد ـ در جمهوری آذربایجان، ‌‌در حال رایزنی با مسئولان این کشور است. گویا این موج در تکواندو تنها به این ستاره ‌محدود نشده و یکی، دو ورزشکار دیگر هم مانند کشتی‌گیران برای تغییر تابعیت تلاش کرده‌اند. با این حال، حسن ذوالقدر، رئیس سازمان تیم‌های ملی تکواندو از حضور ملی‌پوشان تکواندوی کشورمان در جمهوری آذربایجان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند!

در پایان باید گفت، به نظر می‌رسد، اگر مسئولان برای این مسأله چاره‌ای نیندیشند، ورزش کشورمان در سال‌های آتی از این جریان ضربه‌های فراوانی بخورد! قهرمانی آذربایجان با ستاره‌های ایرانی‌اش در جام‌جهانی تهران نمود بارز این مسأله بود و نیز امکان اینکه اتفاقاتی از این دست در سال‌های آتی ادامه‌دار باشد، فراوان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل