بازدید 14554

واکنش سیاستمداران و تحلیلگران اسرائیلی به سخنرانی نتانیاهو

از شب گذشته تاکنون و در پی سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، بخش عمده توجه و تمرکز تحلیلگران بین‌المللی بر این موضوع و ابعاد و حواشی آن معطوف شده است. در این میان، تحلیلگران و همچنین سیاستمداران اسرائیلی نیز اظهارنظرهای ‌متفاوتی ‌درباره این سخنرانی داشته و عمدتاً به انتقاد از آن پرداخته‌اند.
کد خبر: ۴۸۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹ 04 March 2015
واکنش سیاستمداران و تحلیلگران اسرائیلی به سخنرانی نتانیاهواز شب گذشته تاکنون و در پی سخنرانی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، بخش عمده توجه و تمرکز تحلیلگران بین‌المللی بر این موضوع و ابعاد و حواشی آن معطوف شده است. در این میان، تحلیلگران و همچنین سیاستمداران اسرائیلی نیز اظهارنظرهای ‌متفاوتی ‌درباره این سخنرانی داشته و عمدتاً به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به بررسی واکنش اسرائیلی‌ها به سخنرانی دیشب بنیامین نتانیاهو پرداخته و می‌نویسد، هرچند شاید وی دیدگاه‌هایی را مطرح کرده که در ‌رژیم اسرائیل طرفدار دارد، ‌منتقدان می‌گویند این موضع‌گیری ارزش افزایش شکاف میان رژیم اسرائیل و کاخ سفید را نداشته است.

سخنرانی نتانیاهو به طور زنده از رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل پخش شد و در زمان حساسی نیز انجام گرفت؛ یعنی درست دو هفته پیش از برگزاری انتخابات در این رژیم که در جریان آن، نتانیاهو در تلاش است برای چهارمین بار به نخست وزیری دست پیدا کند. در همین راستا، ‌منتقدان، دلیل اصلی سفر نتانیاهو به واشنگتن و ارائه سخنرانی از سوی وی را دستیابی به اهداف انتخاباتی می‌دانند.

واکنش سیاستمداران و تحلیلگران اسرائیلی به سخنرانی نتانیاهو

در این میان، تحلیلگران و مفسران اسرائیلی در تحلیل سخنرانی شب گذشته نتانیاهو می‌گویند، هرچند این سخنرانی از نظر شکل و نحوه ارائه قابل قبول بوده، ‌نتانیاهو هیچ موضوع جدیدی را در چهارچوب مخالفتش با توافق هسته‌ای ایران بیان نکرد؛ این‌‌ همان دیدگاهی است که اندکی پس از سخنرانی نتانیاهو، از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز ابراز شد.

در همین راستا، برخی مصاحبه‌های انجام گرفته با شهروندان اسرائیلی از شب گذشته تاکنون نیز از مخالفت‌ها با اقدامات و موضع‌گیری‌های وی پرده برمی‌دارد. برخی بر این باورند که سخنرانی نتانیاهو، نه تنها به روابط رژیم اسرائیل با آمریکا کمکی نمی‌کند، بلکه به آن ضربه نیز می‌زند.

«ایزاک هرزوگ»، رهبر حزب اتحادیه صهیونیست ـ‌ که مهم‌ترین رقیب انتخاباتی نتانیاهوست ـ نیز چنین اعتقادی دارد. وی دیدگاه‌های خود در این زمینه را در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش در مرز غزه بیان کرده است.

هرزوگ می‌گوید: «بیایید صادق باشیم. سخنرانی که شنیدیم، گیرا بود؛ اما به‌‌ همان میزان گیرایی، در توقف برنامه هسته‌ای ایران ناتوان است و نمی‌تواند ـ چه در بحث محتوا و چه در ‌ شکل و صورت ـ بر توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری تأثیری بگذارد».

وی می‌افزاید: «حقیقت دردناک این است که پس از تمجید و تشویق‌ها، نتانیاهو اکنون به حال خود‌‌ رها شده، اسرائیل منزوی گشته و مذاکرات با ایران بدون مداخله اسرائیل ادامه می‌یابد».

گفتنی است، از مدتی پیش و در پی اعلام تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا، شماری از سیاستمداران اسرائیلی به طور فزاینده‌ای، انتقادات خود از این تصمیم را اعلام کرده بودند. اکنون پس از انجام این سخنرانی و مشخص شدن محتوای آن، این انتقادات بار دیگر و این بار با شدت بیشتری بروز و ظهور یافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل