بازدید 1882

نقش سواد و تبلیغات در بهداشت دهان و دندان

کد خبر: ۴۸۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷ 03 March 2015
سواد اطلاعاتی و تبلیغات می‎‎تواند نقش موثری در سلامت بهداشت دهان و دندان در بین افراد جامعه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آمارهایی که این روزها از سوی مسئولان در مورد وضعیت سلامت دهان و دندان در جامعه ارائه می‎‎شود، خبر از یک وضعیت نگران کننده می‎‎دهند.

"حسین حصاری" معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی ایران به تازگی در رابطه با وضعیت سلامت دهان و دندان ایرانیان اعلام کرده است که به طور میانگین افراد 12 ساله 2 دندان خراب، 15 ساله دارای 3 دندان خراب، 18 ساله 4 دندان خراب، افراد 35 ساله 9 دندان خراب و افراد 45 ساله 12 دندان خراب در دهان دارند .

البته این در حالی است که متاسفانه 25 درصد جمعیت کشور نیز در روستاها ساکن هستند و به خدمات دندانپزشکی دسترسی ندارند و شاید به جرات بتوان گفت که در هیچ سطحی در روستاها از نیروی انسانی مرتبط با حوزه دندان بهره‏‏مند نیستیم.

متاسفانه بررسی‏‌ها نیز نشان می‎‎دهد که افراد جامعه در رابطه با پوسیدگی دندان و عوامل ایجاد پوسیدگی از اطلاعات کافی برخودار نیستند و حتی دسترسی لازم را به اطلاعات جهت رفع مشکلات دهان و دندان خود ندارند.

"عمران علیمرادی" دانشجوی مدیریت تبلیغات تجاری در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه یزد، نقش سواد اطلاعاتی و آموزش در جامعه را در این مقوله یادآور می‎‎شود و می‎‎گوید: سواد اطلاعاتی به معنی راه‎‎های دسترسی سریع و آسان به اطلاعات در راستای جامعه دانا محور و در جهت حل مشکل در زندگی کاری و شخصی افراد جامعه است.

وی اضافه می‏‏کند: برای رسیدن به این موضوع مسئولان و همچنین سازمان‏‏ها باید منابع لازم در رابطه با چالش مورد بحث ایجاد کنند تا افراد جامعه دسترسی آسان و سریع به آن داشته باشند.

علیمرادی یکی از راه‏‏های ایجاد منابع و اطلاع‎‎رسانی در سطح جامعه را استفاده از روش‎‎های سنتی یا همان مطالعات کتابخانه‎‎ای و کتاب برمی‎‎شمارد.

وی یکی دیگر از راهکارهای این موضوع را با توجه به گسترش اینترنت و فناوری‏‏های نوین ارتباطی، ایجاد منابع اینترنتی و همچنین استفاده از مفاهیمی مانند رسانه‏‏های اجتماعی در اطلاع رسانی به جامعه ذکر می‎‎کند.

وی نقش تبلیغات در جامعه به منظور سلامت دهان و دندان را موثر می‎‎خواند و می‎‎گوید: با توجه به مباحث آکادمیک در تبلیغات، به سه هدف برای تبلیغات شامل آگاه سازی مردم، قانع کردن مردم و یادآوری برای مردم مورد نظر است که با توجه به اهداف تبلیغات و به خصوص هدف اول یعنی آگاهی مردم می‎‎توان از ابزارهای تبلیغاتی نیز در رابطه با بهداشت دهان و دندان کمک گرفت.

علیمرادی در پایان با اشاره به تاکید دین مبین اسلام به سلامت و بهداشت دهان و دندان، یادآور می‏‏شود: البته تبلیغات دارای جنبه‏‏های مختلفی است که می‏‏تواند به دسته‏‏‌های مختلفی همچون تجاری، سیاسی، فرهنگی و مذهبی تقسیم شود که در موضوع مورد بحث در سلامت دهان و دندان می‎‎توان از تمام این جنبه‎‎ها بهره گرفت.

گفتنی است؛ علیمرادی در نظر دارد که با همکاری دکتر "امیدبهرام خسروی مقدم" دندانپزشک و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در قالب یک طرح تحقیقاتی نقش سواد اطلاعاتی و تبلیغات در سلامت بهداشت دهان و دندان را بررسی کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی