بازدید 19527

آزاد‌سازی قلب عراق

عراقی‌ها در بزرگ‌ترین عملیات نظامی این کشور علیه داعش روز گذشته با همکاری ارتش و نیروهای مقاومت مردمی از شیعه، سنی و کرد پیشروی از ۳جبهه را برای پاکسازی تکریت و آزادی کامل این شهر آغاز کردند.
کد خبر: ۴۸۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹ 02 March 2015
عراقی‌ها در بزرگ‌ترین عملیات نظامی این کشور علیه داعش روز گذشته با همکاری ارتش و نیروهای مقاومت مردمی از شیعه، سنی و کرد پیشروی از ۳جبهه را برای پاکسازی تکریت و آزادی کامل این شهر آغاز کردند.

به گزارش همشهری، اين عمليات گسترده و مهم باعث شده تا عراقي‌ها در ميدان جنگ و سياست اختلاف‌ها را كنار بگذارند و در مقابل داعش متحد شوند. عمليات آزادي تكريت در حالي كليد خورده كه در صحنه سياسي هم ائتلاف سني‌ها در پارلمان عراق اعلام كرده كه به تحريم جلسات پارلمان عراق پايان داده است.

ديروز در حالي كه پادشاه اردن در مصاحبه‌اي جنگ با داعش را جنگ جهاني سوم و جنگ همه خواند،عمليات بزرگ آزادسازي استان صلاح الدين آغاز شد. حدود 30هزار نيروي عراقي در عمليات بازپس‌‌گيري كامل تكريت با پشتيباني جنگنده‌هاي ارتش عراق به‌عنوان بخشي از عمليات آزادي كامل استان صلاح‌الدين حضور دارند.

در اين عمليات كه با نظارت مستقيم حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق از شهر سامرا آغاز شده علاوه بر 13هزار نيروي ارتش عراق 15هزار نفر از نيروهاي مقاومت مردمي به همراه نيروهاي پيشمرگه كرد و قبايل سني حضور دارند. در اين عمليات خبري از حملات ائتلاف خارجي نيست و عمليات هوايي براي پشتيباني از نيروهاي زميني هم توسط جنگنده‌هاي عراقي و پهپادها صورت مي‌گيرد. همچنين سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران براي نظارت و مشورت به فرماندهان ميداني عراق به تكريت رفته است. روزنامه المستقبل لبنان گزارش داده كه عمليات تكريت از اتاق فرماندهي نظامي از سامراء هدايت مي‌شود.

به گزارش اين روزنامه سردار قاسم سليماني، هادي العامري فرمانده نيروهاي «بدر» و «قيس الخزعلي» فرمانده عصائب اهل الحق و ابومهدي فرمانده گردان‌هاي حزب‌الله عراق اين اتاق عمليات را رهبري مي‌كنند.
تكريت، زادگاه صدام، مركز اســـــتان صلاح الدين در 150كيلومتري شمال بغداد است و دومين شهر مهمي به‌حساب مي‌آيد كه نيروهاي داعش در تابستان گذشته در ميان اختلاف‌ها در عراق به اشغال خود درآوردند.

حيدرالعبادي با حضور در سامرا با فرماندهان و نيروهاي نظامي حاضر در اين عمليات ديدار و اعلام كرد كه اين عمليات براي آزادي كامل استان صلاح‌الدين است. العبادي روز گذشته در پيامي گفت: امروز با كمك خدا عمليات مهمي را براي آزادسازي استان صلاح الدين شامل سامرا، ضلوليه، بلد، دجيل، العلـــم، الدور و تكريت از نيروهاي داعش آغاز مـــي‌كنيم. نخســت‌وزير عراق همچنين از شــــبه نظاميان برخي قبايل سني خواسته كه دست از حمايت داعش بكشند و آخرين فرصت را براي عفو آنها اعلام كرده است. قرار بود عمليات آزادي تكريت زودتر از اينها آغاز شود اما مقام‌هاي عراق تصميم گرفتند فرصت بيشتري براي امكان خروج ساكنان اين منطقه فراهم كنند.

2هزار چادر در مناطق امن استان صلاح الدين براي پناه‌دادن به آوارگان درنظر گرفته شده است. برخي منابع دولتي گزارش داده‌اند كه نيروهاي گروه‌ تروريستي داعش با ترس از اين حمله، گروهي از ساكنان را براي استفاده به‌عنوان سپر انساني به اسارت گرفته‌اند. برخي منابع غيررسمي روز گذشته از پيشروي نيروهاي عراق به داخل شهر تكريت و تصرف 50درصد اين شهر خبر داده‌اند. منابع ارتش عراق تا لحظه تنظيم خبر تأكيد كرده‌اند كه نيروهاي اين كشور تنها 5كيلومتر تا مركز شهر تكريت فاصله دارند و با محاصره كامل اين شهر پيشروي آنها ادامه پيدا مي‌كند.

نيروهاي ارتش و مقاومت مردمي عراق عمليات خود را از 3جبهه شمال و غرب و جنوب تكريت آغاز كردند. روز گذشته منابع عراقي از آزادي آكادمي پليس صلاح‌الدين در 2كيلومتري جنوب تكريت خبر دادند. روز گذشته همچنين نيروهاي عراق با پيشروي‌هاي خود در استان صلاح‌الدين وارد شهر قادسيه در شمال تكريت شدند. آزادي تكريت مهم‌ترين اقدام به‌عنوان مقدمه عمليات آزادي موصل به‌حساب مي‌آيد. نيروهاي پيشمرگه كرد همچنان در حال پيشروي در اطراف موصل هستند. نيروهاي نظامي عراق اعلام كرده‌اند كه احتمالا در فصل بهار عمليات گسترده و مهم آزادي موصل را انجام خواهند داد.

روز گذشته همچنين نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي از شرق تكريت به سوي ميدان‌هاي نفتي در نزديكي منطقه «العلم» پيشروي خود را آغاز كردند. برخي گزارش‌ها نشان مي‌‌دهد كه نيروهاي گروه تروريستي داعش به‌دنبال عمليات گسترده عراق در حال فرار و عقب نشيني به موصل هستند. نيروهاي داعش ماه‌هاست كه در تكريت مواضع خود را تقويت كرده‌اند و بدون شك عمليات آزادسازي اين شهر آسان نخواهد بود. آزادي كامل استان صلاح الدين ضربه‌اي سخت به داعش خواهد بود. درصورت آزادي تكريت اما عمليات نظامي نيروهاي عراقي از استان صلاح‌الدين به موصل در شمال استان ادامه پيدا خواهد كرد كه حلقه پيروزي‌هاي عراق را تكميل مي‌كند.

    عمليات آزادسازي تكريت با حضور سردار سليماني

روزنامه الشرق الاوسط ديروز در تحليلي به قلم وفيق‌السامرايي نوشت: حضور و نقش كمكي ايران در جلوگيري از پيشروي داعش در ماه‌هاي گذشته بسيار برجسته‌تر و موثرتر از آني است كه به نظر مي‌رسد و تا كنون تصور مي‌شده‌است. اين نويسنده به نقل از شاهدان عيني نوشته، مشاوران نظامي ايران در دفاع از بغداد و همچنين در عمليات آزادسازي ديالي نقش مهمي داشتند. اگر ايران و كمك‌هايش نبود، جلوگيري از پيشروي داعش ممكن نبود.

ديروز رسانه‌هاي خبري تصاويري از سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران منتشر كردند و از حضور او در نقش نظارت و مشورت به فرماندهان ميداني عراق در عمليات آزادسازي تكريت خبر دادند. همچنين برخي رسانه‌ها گزارش دادند كه سردار سليماني نقش مهمي در اتاق فرماندهي عمليات تكريت در شهر سامرا ايفا مي‌‌كند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر