بازدید 6314

آمانو: حل مسئله نظامی به ایران بستگی دارد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس خبری‌ای که پس از نشست شورای حکام این نهاد برگزار شد، بار دیگر گفت حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی به سرعت و نحوه همکاری ایران بستگی دارد.
کد خبر: ۴۸۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰ 02 March 2015
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس خبری‌ای که پس از نشست شورای حکام این نهاد برگزار شد، بار دیگر گفت حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی به سرعت و نحوه همکاری ایران بستگی دارد.

به گزارش فارس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه بار دیگر گفت زمان حل مسئله ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، به میزان همکاری‌های ایران بستگی دارد.

آقای آمانو که پس از نشست شورای حکام آژانس در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به اهمیت ادامه مذاکرات میان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل و ایران «در تمامی سطوح»، گفت: «لازم است تا موضوعات باقی‌مانده در سریع‌ترین زمان ممکن، برطرف شود. آژانس آمادگی دارد تا حل تمامی موضوعات باقی‌مانده ذیل چارچوب همکاری را تسریع کند. این امر مستلزم همکاری ایران و همچنین ارائه به هنگام مجوزهای لازم برای دسترسی به تمامی اطلاعات مربوط، اسناد، سایت‌ها، مواد و اشخاص در ایران، مطابق با درخواست آژانس است.»

وی افزود: «این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد. به محض آنکه آژانس به فهمی از تصویر کلان موضوعات مورد نگرانی دارای ابعاد احتمالی نظامی دست یافت، من گزارش ارزیابی خود را به شورای حکام ارائه می‌کنم.»

مدیر کل آژانس در ادامه به دیدارهای اخیرش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران پرداخته و این دیدارها را مفید خواند. وی همچنین گفت طرفین بر لزوم ادامه تماس‌ها میان آژانس و ایران، تأکید کرده‌اند.

آقای آمانو در پاسخ به این سوال که حل مسائل باقی‌مانده چقدر زمان می‌برد، گفت: «حل موضوعات نیازمند افزایش سرعت شفاف‌سازی در زمینه ابعاد احتمالی نظامی است. این امر به سطح و سرعت همکاری‌های ایران بستگی دارد، تا ما بتوانیم در یک زمان معقول به نتیجه برسیم.»

وی همچنین بر لزوم ادامه «تماس‌های نزدیک» میان طرفین تأکید کرد و گفت مذاکرات در هر سطحی، برای رسیدن به یک فهم کامل از برنامه هسته‌ای ایران، مفید است.

دلیل خودداری از سفر به مریوان را به ایران اعلام کرده‌ایم

در ادامه اغلب خبرنگاران حاضر، به مسئله سایت مریوان و دلیل خودداری آژانس از پذیرش دعوت ایران برای بازدید از این منطقه اشاره کردند. آقای آمانو در گزارش سال 3 سال قبل خود، مشخصا نام این منطقه را برده و مدعی شده بود «بر اساس اسناد قابل اعتنا»، احتمالا در این منطقه انفجارهای در مقیاس بزرگ صورت گرفته است.

با این حال هرچند که ایران بارها از آژانس دعوت کرده تا به این منطقه بازرسی کند، آژانس از این کار خودداری می‌کند. پایگاه خبری بلومبرگ این هفته نوشت که خودداری آژانس از حضور در این منطقه، احتمالا نشانگر آن است که این نهاد به اشتباه خود و نادرست بودن اسنادی که از سرویس‌های اطلاعاتی دریافت کرده، پی برده است. (جزئیات بیشتر)

مدیر کل آژانس در پاسخ به این سوال که چرا بازرسان این نهاد به مریوان سفر نمی‌کنند، گفت: «ما در سال 2012، 12 موضوع را شناسایی کردیم و می‌خواهیم مسئله مربوط به تمام این موارد، حل شود.»

وی افزود: «ما در ابتدا اعلام کردیم که اسناد ما معتبر هستند، اما جمع‌بندی نکردیم و شفاف‌سازی را آغاز کردیم. ما هرگز از ایران نخواستیم که از این منطقه بازدید کنیم، به ایران هم اعلام کرده‌ایم که چرا نمی‌خواهیم به مریوان برویم. مبادلات دیپلماتیکی وجود داشته که نمی‌خواهم وارد جزئیات آن شوم.»

آقای آمانو ادامه داد: «ما از سال 2012 بیش از یک بار دلیل نرفتنمان به مریوان را اعلام کرده‌ایم. مریوان در گزارش سال 2012 وجود دارد و آنچه ما می‌خواهیم، توضیح در مورد آزمایش انفجارهای در مقیاس بزرگ است.»

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاران در این رابطه، گفت برای آژانس اقدام صورت‌گرفته در این محل مهم است و نه خود این منطقه. او همچنین گفت از اینکه به نام این منطقه در سال 2012 اشاره کرده، پشیمان نیست و همچنان هم از ایران می‌خواهد که این مسئله را شفاف‌سازی کند.

او همچنین در مورد آنچه دو اقدام باقی‌مانده از اقدامات عملی خواند هم گفت هرچن این مسائل باید شفاف‌سازی شود، اما آژانس از اینکه ایران اقدامات تازه‌ای را به آژانس ارائه دهد، استقبال می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر