بازدید 14388
ترکیب مدیریت جامعه اصناف سینمای ایران مشخص شد؛

فیلم: غیبت کارگردانان و تهیه کنندگان در هیأت‌مدیره خانه سینما

روند برگزاری مجمع عمومی انتخاباتی، حواشی مجمع عمومی و همچنین گفته‌های سرویس الوند و مرتضی رزاق کریمی در زمان برگزاری مجمع عمومی و گفته‌های محمدمهدی عسگرپور و فرهادی توحیدی پس از برگزاری مجمع عمومی و درباره ترکیب هیأت مدیره و جزئیات فعالیت‌های پیش رو این نهاد صنفی را در فیلم «تابناک» تماشا کنید.
کد خبر: ۴۸۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴ 02 March 2015
مجمع عمومی خانه سینما در حالی امروز با حضور نمایندگان صنوف سینمایی در تالار سیف الله برگزار شد که مهم‌ترین دستور کار این نشست، انتخابات هیأت مدیره و پایان بلاتکلیفی جامعه اصناف سینمای ایران بود؛ انتخاباتی که نتایجش برای حاضران و ناظران دور از انتظار تلقی می‌شد، زیرا بر خلاف تمامی پیش‌بینی‌ها، ابوالحسن داو‌دی و علیرضا داو‌دنژاد نماینده صنوف کلیدی کارگردانان و تهیه کنندگان نتوانستند برای حضور در هیأت مدیره رأی بیاورند و بدین شکل معادلات خانه سینما تغییر کرد.

به گزارش «تابناک»، مجمع عمومی خانه سینما از ساعت ۱۷:‌۴۰ امروز (دوشنبه یازدهم اسفندماه) در تالار سیف الله‌داد ساختمان سمنان با حضور نمایندگان اکثر صنوف سینمایی آغاز شد تا ترکیب مدیریتی این مجموعه پس از دوره طولانی دستخوش تغییرات جدی شود و با توجه به عدم کاندیداتوری هیچ‌ یک از مدیران کنونی و هیأت مدیره خانه سینما، چهره مدیریتی تازه‌ای در این مجموعه شود؛ اتفاقی که ظاهراً در درجه اول ضرورتش مورد تأکید عملیِ مدیران کنونی خانه سینما قرار گرفته است.

فیلم: غیبت کارگردانان و تهیه کنندگان در هیات‌مدیره خانه سینما

مجمع عمومی امروز پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با دستور کار بررسی عملکرد هیأت مدیره آغاز شد. کمال تبریزی، ابوالحسن داو‌دی، مجید برزگر، حافظ احمدی، غلامرضا موسوی، کاوه سجادی حسینی، کیوان کثیریان، بهروز شعیبی، مجتبی میرطهماسب، شادمهر راستین، محسن امیریوسفی، نازنین مفخم، نجف فتاحی، حمید رسولیان، سیدرضا می‌رکریمی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی، ابراهیم مختاری، جعفر صانعی مقدم، سعید رشتیان، سعید پوراسماعیلی، مهدی جعفری، محمد سریر، علیرضا داو‌دنژاد، عبدالله اسفندیاری، فرهاد توحیدی، حسین ترابی، آتیلا پسیانی، پرویز پورحسینی، رسول صدرعاملی و... از جمله هنرمندانی هستند که در خیابان سمنان یافتند.

ابوالحسن داو‌دی (نماینده کانون کارگردانان)، علیرضا داو‌د‌نژاد (نماینده تهیه‌کنندگان)، شادمهر راستین (نماینده فیلم‌نامه‌نویسان)، آتیلا پسیانی (نماینده انجمن بازیگران)، محمدرضا سکوت (نماینده انجمن فیلمبرداران)، یونس صباحی (نماینده مدیران تولید)، بهمن اردلان (نماینده انجمن صدابرداران)، لیلاجی (نماینده طراحان صحنه و لباس)، کامران ملکی (نماینده انجمن منتقدان)، آناهید آباد (نماینده انجمن دستیاران کارگردان) و حافظ احمدی (انجمن عکاسان) کاندیداهای صنوف مورد اشاره برای هیأت مدیره بودند اما ظاهرا تا لحظه برگزاری مجمع شمار کاندیدا‌ها به بیست تن رسیده است.

فیلم: غیبت کارگردانان و تهیه کنندگان در هیات‌مدیره خانه سینما

هرچند گمانه‌زنی‌ها از احتمال انتخاب ابوالحسن داو‌دی به عنوان مدیر عامل با ترکیب احتمالی قابل پیش‌بینی برای هیأت مدیره حکایت دارد، در عین حال نمی‌توان احتمال جمع‌بندی هیأت مدیره انتخابی برای مدیر عاملی گزینه‌ای خارج از کاندیداهای هیأت مدیره را رد کرد. محمد حیدری، رئیس موزه سینما به عنوان نماینده سازمان سینمایی در انتخابات خانه سینما حضور دارد و شواهد از تغییر رویکرد اعضای مجمع حکایت می‌نماید.

در ادامه مجمع عمومی، رأی‌گیری برای افزوده شدن صنف پخش کنندگان به ترکیب صنوف سینمایی برگزار شد که این موضوع با رأی اکثریت حاضران تصویب شد. همچنین رأی گیری برای انتخاب شورای صیانت از حقوق صنفی نیز برگزار و محمد سماک‌باشی، محمد سریر و عبدالله اسکندری به عنوان اعضای این شورا انتخاب شدند.

فیلم: غیبت کارگردانان و تهیه کنندگان در هیات‌مدیره خانه سینما

پس از این روند معرفی کاندیدا‌ها آغاز شد و قرار بر این بود که کاندیدا‌ها با حضور در پشت تریبون برای دقایقی برنامه خود را توضیح دهند؛ اما با توجه به آنکه در روزهای پیشین نمایندگان صنوف اقدام به برگزاری جلساتی در خانه سینما با موضوعیت انتخابات کرده بودند و کاندیدا‌ها در آن جلسات مواضعشان را مطرح کرده بودند، اعلام برنامه کاندیدا‌ها منتفی ‌و اخذ رأی از کاندیدا‌ها آغاز شد.

در ‌‌نهایت پس از شمارش آرا‌، محمدرضا موئینی با ۲۱ رأی، ابراهیم مختاری با ۲۰ رأی، بهمن اردلان با ۱۸ رأی، کامران ملکی با ۱۶ رأی، آتیلا پسیانی با ۱۶ رأی، شادمهر راستین با ۱۵ رأی، خادم با ۱۴ رأی به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره و علی آشتیانی‌پور با ۱۲ رأی و محمدرضا سکوت با ۱۰ رأی عضو علی‌البدل انتخاب شدند. نکته اصلی اینکه کاندیداهای صنوف کارگردانان و تهیه کنندگان در میان ترکیب جدید هیأت مدیره حضور ندارند و همان‌گونه که در ساعات آخر باقیمانده به رأی گیری مشخص شد، فضای مجمع عمومی متفاوت با پیش بینی‌های روزهای اخیر بود. همچنین عبدالله اسفندیاری به عنوان بازرس و ایمان کریمیان به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.


نامه ایوبی به عسگرپور: تاریخ سینمای ایران، صبوری های شما را فراموش نخواهد کرد


رئیس سازمان سینمایی طی نامه ای به محمد مهدی عسگرپور بابت تدبیر و صبوری در سال های پر حادثه، تقدیر و تشکر کرد. در متن این نامه آمده است: «در تاريخ سينماي كشورمان،تلاش، تدبير و صبوري هاي شما و اعضا محترم هيات مديره خانه سينما در اين سال هاي پرحادثه هرگز فراموش نخواهد شد. برگزاري با شكوه انتخابات خانه سينما در روز به يادماندني يازدهم اسفند ميوه درايت، بردباري و مديريت شايسته شماست. ضمن سپاس از شما و همكاران تان از جامعه سينمايي و صنوف مختلف به خاطر حضور كم نظيرشان در انتخابات تشكر مي كنم. همچنين از صميم قلب انتخاب اعضا جديد هیات مديره را تبريك گفته و ورودشان رابه عرصه خدمت به سينماي پرافتخار كشورمان را گرامي مي دارم.  سازمان سينمايي با همه توان در كنارتان خواهد بود.»


پیام تبریک ابوالحسن داودی به هیأت مدیره تازه


ابوالحسن داودی در پی برگزاری مجمع عمومی و انتخابات خانه سینما، به اعضای جدید هیأت مدیره این نهاد صنفی تبریک گفت. این کارگردان و یکی از نامزدهای هیأت مدیره خانه سینما در این پیام که در اختیار ایسنا قرار داده، اظهار کرده است: «بسیار خوشحالم، هم برای خودم بعنوان عضوی که وظیفه‌اش را در قبال صنف به انجام رسانده و هم برای خانه سینما که بالاخره به همت هیأت مدیره سابق بعد از سال‌ها مشکلات، ترکیب و اندازه واقعی خودش را پیدا کرد و به مسیر آینده قدم گذاشت‌».

رئیس شورای صنفی نمایش اضافه کرده است: «به اعضای هیأت مدیره جدید خانه سینما تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت برایشان می‌کنم. امیدوارم با اتحاد به دست آمده و یکدست شدن مدیریت و انتخاب یک گروه همفکر و همراه، مشکلات قانونی، مالی، صنفی و رفاهی اعضاء هرچه سریع‌تر به انجام برسد‌».


میرکریمی: عسگرپور به نظرم یکی از مظلوم‌ترین مدیر عاملان خانه سینما بود


رضا میرکریمی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با مهر درباره انتخابات اخیر خانه سینما که شامگاه ۱۱ اسفندماه برگزار شد و هیات مدیره جدید معرفی شدند، اینگونه گفت: ابتدا باید به هیات مدیره پیشین خسته نباشید بگویم که در دوره سختی خانه سینما را اداره کردند و با تدبیر و صبر توانستند از مرحله دشواری عبور کنند. مخصوصا به دوست عزیزم آقای عسگرپور که به نظرم یکی از مظلوم‌ترین مدیر عاملان خانه سینما بود که منافع شخصی را به نفع منافع گروهی و صنفی هزینه کرد نیز خسته نباشید می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین به هیات مدیره جدید خانه سینما تبریک می‌گویم و امیدوارم در ماموریت‌های آینده خود موفق باشند. البته به اعتقاد من جا دارد ساز و کاری در انتخابات هیات مدیره خانه سینما در نظر گرفته شود که نماینده ای از صنوف تهیه‌کنندگان و کارگردانان نیز در ترکیب هیات مدیره حضور داشته باشند زیرا این امر باعث قدرتمندتر شدن خانه سینما در تصمیم‌گیری های کلان آن خواهد شد.


عسگرپور: اگر کارگردانان و تهیه کنندگان فکر می‌کنند نقصی وجود دارد، تمام تلاششان را بکنند تا برطرف شود


مدیر عامل خانه سینما پس از پایان مجمع عمومی درباره احتمال حضور دوباره‌اش به عنوان مدیرعامل خانه سینما توضیح داد: به طور طبیعی بعد از تغییر هیأت مدیره‌ هر نهادی، برای تعیین مدیرعامل معمولا مدت زمانی لازم است. من به دوستان گفتم در اولین فرصت ممکن به این موضوع رسیدگی کنند، به هر حال امیدوارم مدیرعاملی مناسب دوره پیش رو انتخاب کنیم که بتوانیم اهداف خانه سینما را پیگیری کنیم. از قبل هم مشخص بود یا من یا هرکس دیگری که مدیرعامل اینجاست، باید این مسئولیت را تا زمان انتخاب مدیرعامل بعدی بر عهده داشته باشد تا مسائل حقوقی مالی‌ و دیگر امور خانه سینما روی زمین نماند.

عسگرپور در پاسخ به این پرسش که اگر هیأت مدیره جدید بار دیگر شما را انتخاب کند، چه تصمیمی می‌گیرید، با لحنی طنز گفت: به هر حال این 50 درصد قضیه است‌ اما واقعیت این است من به صلاح مجموعه خانه سینما نمی‌بینم که خودم دوباره حضور داشته باشم. البته دوستان دیگری که اهل کار صنفی هستند‌، در چند روز گذشته نکاتی را به من گفتند که بهتر است برای تداوم حرکتی که شروع شده و معلوم هم نیست بتوانیم به سرعت آن را به نتیجه برسانیم‌، شاید بهتر باشد که این انتقال تجربه در مدت طولانی‌تری اتفاق بیفتد. چون بخشی از این موضوع، به تعاملات بین خانه سینما و نهادهایی مانند مجلس، وزارت ارشاد و مجموعه نهادهایی که تصمیم گیرنده هستند، بر‌می‌گردد.

مدیر عامل خانه سینما افزود: اما واقعیت این است خود من و هیأت مدیره پیشین اعتقاد داریم و خیلی هم تلاش کردیم مسئولیت واگذار شود و این انتقال صورت بگیرد. حالا هم تلاش می‌کنم، انتقال مدیرعامل هم اتفاق بیفتد و مشخص شود یک نهاد صنفی چگونه در این گردش‌ها می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ هرچند دوره سختی در پیش داریم.

عسگرپور درباره حضور کمرنگ نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در ترکیب جدید هیأت مدیره خانه سینما تصریح کرد: ترکیبی که الان انتخاب شده، همه از افراد بسیار خوش‌نام سینما و کسانی هستند که سال‌هاست کار می‌کنند و تعاملات حرفه‌ای را به خوبی می‌شناسند. بخش قابل توجهی کسانی هستند که کار صنفی را می‌شناسند و این‌ها گرانقیمت است که نباید نادیده بگیریم.

وی در عین حال افزود: نکته‌ای که درباره حضور کارگردانان و تهیه کنندگان وجود دارد، بنده هم مثل بقیه دوستان و حتی کسانی که انتخاب شده‌اند، معتقدیم بهتر می‌بود حتما یک نفر از کانون کارگردانان و یک نفر از شورای عالی تهیه کنندگان در این ترکیب حضور می‌داشت ولی مجمع عمومی تعیین کننده این شرایط است. واقعیت این است این شرایط طوری نیست که بخواهد باب میل بنده حرکت کند، شرایطی است که گاه نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر روشن کرد. به هر حال مجمعی که برگزار شده، تعیین کننده است.

فیلم: غیبت کارگردانان و تهیه کنندگان در هیأت‌مدیره خانه سینما

عسگرپور اضافه کرد: به نظر من کانون کارگردانان و شورای عالی تهیه کنندگان اگر معتقدند چنین نقصی در هیأت مدیره وجود دارد، تمام تلاششان را بکنند و کمک کنند این نقص، در تعاملاتشان برطرف شود و با این تعاملات، به اعضای منتخب کمک کنند. با روحیه‌ای که از بخش قابل توجهی از کانون کارگردانان و تهیه کنندگان سراغ دارم، احتمال می‌دهم که به این ماجرا کمک کنند.

کارگردان «قدمگاه» در عین حال با اشاره به بروز برخی از حاشیه‌های احتمالی‌ ادامه داد: ممکن است برخی از دوستان درگیر بعضی حواشی بشوند که امیدوارم این موضوع را به حداقل ممکن برسد. همچنان که در چند روز گذشته دیدیم یکی دو نفری که در یکی دو سال گذشته خیلی برای انهدام خانه سینما تلاش و با دولت قبل خیلی مشارکت کردند و متاسفانه حتی از آبروی خودشان خیلی مایه گذاشتند تا تیشه به ریشه خانه‌ای بزنند که اتفاقا خودشان جزو بنیان گذاران آن بودند، چه مسائلی را ایجاد کردند.

عسگرپور یادآور شد: به نظر من همکاران ما باید این دقت را داشته باشند که اولا به بعضی از این دوستان کمک کنند از این حالت خارج شوند، چون حالتی که در این یکی دو روزه، در مورد یکی دو نفر از همکارانمان دیدم، برای خودشان خوب نیست. این‌ها با این اظهار‌نظرهایی که می‌کنند، گویا دچار مشکلات جدی شده‌اند و یک تنه ایستاده‌اند و از تمام آبرویشان مایه می‌گذارند تا با یک نهاد صنفی که اتفاقا تأثیرگذار است، مقابله کنند.

او با اشاره به حضور پررنگ اصناف خانه سینما در انتخابات این تشکل صنفی تأکید کرد: نمی‌دانم چه عقل سلیمی است که می‌خواهد خود را درگیر این موضوعات کند؟! بعضی از همکاران ما مسائل چند سال اخیر خانه سینما را درست رصد نکرده‌اند. یعنی این خانه سینما را با خانه سینمای ۱۰ سال پیش اشتباه گرفته‌اند، در حالی که خانه سینما از جهت مسائل صنفی خیلی متفاوت شده ‌و فکر می‌کنم اتفاقی در معادلات صنفی افتاده که نمودش در مجمع عمومی خانه سینما خود را نشان داد. این اتفاق را باید فهمید به جای اینکه با آن مقابله یا تحقیرش کرد، یا برایش حاشیه ایجاد کرد. اول باید بفهمند که چرا موضوعات این گونه پیش می‌رود و بعد کمک کنند.

وی با اشاره به جلساتی که برای برگزاری هر یک از مجامع عمومی برپا شده است، خاطرنشان کرد: به بعضی دوستان هم گفتم از سال گذشته برای برگزاری هر یک از این مجامع عمومی، چندین جلسه با حضور روسای اصناف تشکیل شده‌ است. اسم این را چه می‌گذارید؟! آیا آن را لابی می‌دانید، این چه جوی لابی است که شامل اعضای تمام اصناف است؟ لابی پنهان می‌دانیدش؟! در حالی که آن‌ها آشکارا به همکاران خود می‌گویند بیاییم تشریک مساعی کنیم. این شیوه گفت‌وگو خیلی بهتر است تا اینکه افراد بدون گفت‌وگو با یکدیگر به مجمع عمومی بیایند و آنجا تازه با هم دعوا کنند، بنابراین برای برگزاری هر مجمع عمومی، نزدیک دو سه ماه جلسه می‌گذارند و نتیجه این می‌شود که سی نفر حضور دارند تا در یک مجمع عمومی آرام، انتخابات را برگزار کنند.

عسگرپور این مجمع را منحصر‌بفرد خواند و توضیح داد: این مجمع منحصر به فرد بود که افراد در فرصت بسیار موجز و مختصر با متانت کامل و همه افراد حرفه‌ای و قدیمی سینما دور هم بنشینند و به جمع بندی برسند. این موضوع را نباید با اینکه بعضی از افراد مورد استقبال مجمع قرار نگرفتند ‌، بیامیزیم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان درباره دوام آوردن این ترکیب و مقاومت آن در برابر حاشیه‌هایی که بر سر راه خانه سینما وجود دارد، توضیح داد: حرکت هیأت مدیره خانه سینما با تعامل هیأت مدیره با برجستگان هر یک از اصناف زیرمجموعه بستگی تام دارد. اگر این ارتباط برقرار باشد که در هیأت مدیره فعلی خانه سینما این روحیه را به شدت می‌بینم، اساسا در این شکل چرا هیأت مدیره موفق نباشد؟ اما گاهی همه مجهولات همین نیست و پارامترهای دیگری هم ممکن است، تعیین کننده باشد.

عسگرپور خواستار کمک دولت به خانه سینما شد و گفت: واقعا از بدنه دولتی سینما درخواست دارم به خانه سینما کمک کند و این نهاد صنفی را سرپا نگه دارند. البته سابقه به ویژه در چند سال گذشته نشان داده هیأت مدیره خانه سینما متوجه شده‌اند چگونه باید در مواقع ضروری از پتانسیل‌های موجود در اهالی سینما استفاده کنند و این هیأت مدیره هم چنین دیدگاهی دارد.

روند برگزاری مجمع عمومی انتخاباتی، حواشی مجمع عمومی و همچنین گفته‌های سرویس الوند و مرتضی رزاق کریمی در زمان برگزاری مجمع عمومی و گفته‌های محمدمهدی عسگرپور و فرهادی توحیدی پس از برگزاری مجمع عمومی و درباره ترکیب هیأت مدیره و جزئیات فعالیت‌های پیش رو این نهاد صنفی را در فیلم «تابناک» تماشا کنید.


تعداد بازدید : 58
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار