بازدید 6530

تکرار یک داستان همیشگی در آستانه نوروز

کد خبر: ۴۸۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ 02 March 2015
هتل‌ها و مراکز اقامتی مجاز شدند تا نرخ اتاق هایشان را تا 20 درصد افزایش دهند. این خبری بود که «جمشید حمزه‌زاده»، رئیس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران پیش از این به رسانه‌ها داده بود اما شکایت‌های مردمی از افزایش 50 درصدی قیمت برخی از هتل‌ها در شهرهایی مثل مشهد، رامسر، شیراز و اصفهان خبر می‌دهد.

«دکتر ولی تیموری»، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران می‌گوید: «هتل‌ها موظف هستند قیمت مصوب را در دید مسافران قرار بدهند.» او از گردشگران و مسافران می‌خواهد در صورت تخلف هتلداران موضوع را با سامانه 09669 به اشتراک بگذارند تا بررسی شود. سقف افزایش 20درصدی از دی ماه اجرایی شد اما نگاهی به تفاوت قیمت‌های بهمن 93 و قیمت‌های اعلام شده برای نوروز 94 هتل‌ها نشان می‌دهد که برخی از هتل‌ها دو بار افزایش قیمت داده‌اند. تعطیلات نوروز همیشه بهانه‌ای برای افزایش نرخ‌ها ست و هتل‌ها که بازارشان در این فصل پر رونق می‌شود، همواره در تعطیلات سال نو به قیمت‌های خود می‌افزایند. جمشید حمزه‌زاده می‌گوید: «هزینه هتلداری در ایران پس از حذف یارانه‌ها بسیار گران شده، در حالی که قیمت‌ اقامت در هتل‌ها متناسب با این هزینه‌ها رشد نکرده است و قرار بود دولت پس از حذف یارانه‌ها از هتل‌ها حمایت کند، ولی متأسفانه تا به حال هیچ حمایتی اتفاق نیفتاده است. ما این موضوع را بارها پیگیری کردیم، اما به نتیجه نرسیدیم.»

پولی که از جیب مسافر می‌رود، مالیات، عوارض شهرداری و افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که بهانه هتلداران برای افزایش قیمت خدمات‌شان است.  تیموری می‌گوید: «ناظران و بازرسان سازمان میراث فرهنگی به شکل محسوس و نامحسوسی بر نحوه ارائه خدمات هتل‌ها درتهران و سایر شهرستان‌ها نظارت می‌کنند.» او چک لیست مسافران براساس نرخ مصوب را یکی از آیتم‌های اصلی نظارت بر هتل‌ها و مراکزاقامتی اعلام می‌کند. تیموری اعتقاد دارد که این هتلدار‌ها نیستند که باعث افزایش قیمت اتاق‌ها می‌شوند بلکه آژانس‌ها مقصر هستند: «مشکل اینجاست که مسافر اتاق را مستقیم از هتلدار نمی‌خرد بلکه از طریق آژانس رزرو می‌کند.» او حضور آژانس به عنوان واسطه بین مسافر وهتل را باعث به وجود آمدن پدیده‌ای چون بلیت‌های چارتری می‌داند که با افزایش نرخ بلیت سود آن به جیب آژانس دار می‌رود. به گفته تیموری سازمان میراث فرهنگی به همه هتل‌ها اعلام کرده که اتاق را به اسم مسافر رزرو کنند نه آژانس دار. او البته پاسخ واضحی به این سؤال که آیا با ثبت‌نام مسافر، راه افزایش بلیت هتل‌ها بسته می‌شود یا خیر نمی‌دهد.

پیش از این «اصغر توکلی»عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفته بود که برخی از هتلداران اتاق‌هایشان را در یک روز چند بار به مسافر تورهای گردشگری می‌فروشند درحالی که مسافر متوجه چنین اقدامی نمی‌شود.  تیموری این برنامه‌ریزی را تخلف محض می‌داند و می‌گوید: «براساس قوانین مصوب نرخ‌ها در هتل‌ها براساس یک شب محاسبه می‌شوند وکسی حق ندارد مسافر را مجبور به پرداختن یک محدوده خاص زمانی کند.»  محمد ایزدیار معاون مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان هم درباره افزایش 50 درصدی  نرخ برخی از هتل‌ها که از مقایسه قیمت بهمن و فروردین آنها به دست آمده با رد این موضوع به روزنامه ایران می‌گوید: «برخی از هتل‌ها در فصل کم مسافر اتاق‌ها را زیر قیمت به مسافر می‌دهند اما در زمان پیک مسافر قیمت را به زیر نرخ مصوب برمی گردانند. این اتفاق ممکن است این شائبه را به وجود بیاورد که برخی از هتل‌ها خارج از نرخ مصوب قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار