بازدید 4988

روزهای خوش بورس فرا‌ می‌رسد؟

با وجود افت شاخص طی ماه‌های اخیر، افزایش حجم و ارزش معاملات، آن هم در غیاب بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پالایشی، نویدبخش روزهای خوب بازار است.
کد خبر: ۴۷۹۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸ 02 March 2015
با وجود افت شاخص طی ماه‌های اخیر، افزایش حجم و ارزش معاملات، آن هم در غیاب بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پالایشی، نویدبخش روزهای خوب بازار است.

به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت توسعه گوهران امید با بیان مطلب فوق درباره شرایط کلی بازار طی روزهای اخیر گفت: حجم کم معاملات نگرانی در بین فعالان بازار ایجاد کرده بود اما با افزایش حجم و ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس نسبت به هفته‌های گذشته کلیت بازار شرایط بهتری را نسبت به گذشته پیدا کرده است.

سیاوش وکیلی عدم تحرک مثبت عمومی در بازار را به مذاکرات هسته‌ای نیز مرتبط دانست و اظهار داشت: فعالان بازار سرمایه در انتظار روشن شدن مذاکرات هسته‌ای هستند و تا روشن نشدن ابعاد کامل این مذاکرات کمی با احتیاط معامله می‌کنند. این کارشناس بازار سرمایه درباره بررسی لایحه بودجه در مجلس گفت: در لایجه بودجه با وجود کاهش قیمت نفت و درآمدهای دولت فرصت‌های خوبی برای بخش عمران و تولید در نظر گرفته شده است که امید می‌رود با پوشش این بودجه‌ها رشد اقتصادی افزایش بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه تورم به 14 درصد رسیده و نرخ رشد چهار درصدی در سال‌جاری محقق شده است، خاطرنشان کرد: فعالان بازار هم‌اکنون منتظر اخبار بودجه‌ای شرکت‌ها هستند که تاکنون چند گروه پیش‌بینی‌های خوبی برای سال آتی اعلام کردند که امیدواری برای چرخش بازار را بیش از پیش کرده است. وکیلی درباره تاثیر مهلت پنج ساله کیفی‌سازی نیز گفت: این مصوبه بسیار پراهمیت است اما هنوز به پالایشگاه‌ها ابلاغ نشده و این شرکت‌ها منتظر ابلاغ مصوبه هستند تا بتوانند پیش‌بینی‌های خود را به‌طور واقعی به بازار اعلام کنند که انتظار می‌رود با بازگشایی این نمادها به نقدشوندگی بازار و افزایش حجم معاملات کمک خوبی شود. وی درباره امکان ورود غیرمستقیم بانک‌ها به بازار سرمایه گفت: امکان معامله غیرمستقیم بانک‌ها در بازار سرمایه قطعا منابع جدیدی را وارد بازار سرمایه می‌کند که اجرایی شدن این مصوبه برای کلیت بازار مثمر ثمر است چون هر چه منابع مالی بازار بیشتر شود سهامداران جدید، بیشتر و فعالان فعلی بازار مطمئن‌تر از قبل می‌شوند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت توسعه گوهران امید درباره انتشار شاخص قیمت اظهار داشت: همه چیز برای انتشار شاخص قیمت آماده و بازار فقط منتظر ابلاغ آن است چون هر چقدر شاخص‌ها مانند تمام دنیا متنوع‌تر شود، ارکان تصمیم‌گیرنده، نسبت به شاخص مدنظر خود بازار را می‌سنجد و به آن ورود می‌کند.

زمینه سرمایه‌گذاری تازه

معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار از تغییر مکانیسم‌های بازار سرمایه برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این بازار خبر داد و گفت: این تغییرات باید گام به گام انجام شود. علی صحرایی در گفت‌وگو با ایرنا درباره تاثیر تغییر حجم مبنا بر بازار سرمایه، افزود: تغییر حجم مبنا از مطالبات سهامداران بازار سرمایه بوده است. وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید به سمت استانداردهای بین‌المللی برای زمینه‌سازی حضور سرمایه‌گذاران خارجی حرکت کند، ابراز داشت: برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی باید مکانیزم بازارها هوشمندانه در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی حرکت کند. وی با بیان اینکه البته تمهیدات برای این مسیرها باید به صورت گام به گام باشد، اظهار داشت: کاهش حجم مبنا به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند و در ادبیات مالی نیز برای بازار سرمایه سه مورد شفافیت، نقدشوندگی و انصاف تعیین شده که باید در جهت آنها حرکت کرد. صحرایی تاکید کرد: نقدشوندگی با کاهش حجم مبنا در بازار سرمایه افزایش می‌شود ضمن آنکه در صورت مهیا بودن شرایط افزایش تدریجی دامنه نوسان مقدمات حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس را فراهم می‌کند.

معاون بازار شرکت بورس و اوراق بهادار درخصوص تعداد شرکت‌هایی که این مصوبه بر آنها تاثیرگذار بوده، گفت: تعداد شرکت‌هایی که با این روش جدید با کاهش حجم مبنا مواجه می‌شوند 215 شرکت خواهند بود در حالی که در بورس تهران کل تعداد شرکت‌های پذیرفته شده 314 شرکت است که به این ترتیب، 99 شرکت هم با افزایش حجم مبنا همراه شدند در حالی که این شرکت‌ها اقلیت بازار را از لحاظ تعداد و حجم شامل می‌شوند. این در حالی است که براساس آخرین مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار حجم مبنا در شرکت‌های بورسی 4 در 10 هزار تعیین شده است.

احتیاط ادامه‌دار سهامداران

در حال حاضر دولت میلیارد‌ها تومان به تولیدکنندگان برق بدهکار است که به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌تواند آن را بپردازد. یک کارشناس بورس گفت: به دلیل کمبود نقدینگی، خریداران با احتیاط دست به خرید می‌زنند. مهیار بقایی، یک کارشناس بورس در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: در صورتی که بهای برق افزایش پیدا کند شرکت‌های تولیدکننده برق ممکن است متضرر شوند یا سود به آنها برسد زیرا در کشور ما نتایج اقدامات اقتصادی برعکس سایر کشور‌هاست و نمی‌توان نتیجه قطعی از فرآیندهای اقتصادی گرفت. به عنوان مثال زمانی که بنزین گران می‌شود قیمت خودروهای پرمصرف هم افزایش پیدا می‌کند!

وی افزود: در حال حاضر دولت میلیارد‌ها تومان به تولیدکنندگان برق بدهکار است که به دلیل کمبود نقدینگی نمی‌تواند آن را بپردازد. وی تصریح کرد: در حال حاضر بهای فروش برق در ایران دو سنت محاسبه می‌شود در حالی که متوسط قیمت برق در منطقه خلیج فارس ۹ سنت یا کمی پایین‌تر است. بقایی خاطرنشان کرد: سهامداران امید خود به صنعت برق را از دست داده‌اند چراکه بزرگ‌ترین شرکت این صنعت هم در حال حاضر مشکل نقدینگی دارد. وی با بیان اینکه قیمت‌ها در بورس جذاب هستند اما خریداری نیست، گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار و کمبود نقدینگی، خریداران با احتیاط دست به خرید می‌زنند تا در صورت تداوم روند نزولی از قیمت‌های پایین‌تر نیز استفاده کنند؛ همین امر باعث شده تا با کاهش قیمت شاهد افزایش در حجم و ارزش معاملات باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی