بازدید 3480

انهدام یکی از حرفه‌ای‌‌ترین شبکه‌های سرقت در کشور

کد خبر: ۴۷۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 02 March 2015
کارآگاهان پلیس آگاهی تهران یکی از حرفه‌ای‌ترین شبکه‌های سرقت در کشور را متلاشی کردند. اعضای این باند ٩نفری که در مجموع ٨٢فقره سابقه کیفری دارند، علاوه بر ده‌هافقره دزدی در تهران، در چندین‌شهر دیگر نیز مرتکب کیف‌قاپی و زورگیری شده‌اند.

به گزارش شرق، فردی چندی قبل با مراجعه به کلانتری عباس‌آباد به ماموران اعلام کرد کیف دستی‌اش حاوی مبلغ ١٥میلیون‌تومان وجه نقد، توسط سرنشینان موتورسیکلت طرح هوندا١٢٥ به سرقت رفته است.

مالباخته پس از معرفی خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران به کارآگاهان گفت: «روز حادثه برای دریافت پول به بانکی در خیابان مطهری رفتم و ١٥میلیون‌تومان وجه نقد گرفتم. پس از دریافت پول، تمامی آن را در کیف‌دستی و زیر صندلی راننده خودروام گذاشتم و حرکت کردم. هنوز مسافت زیادی از بانک فاصله نگرفته بودم که متوجه شدم یکی از لاستیک‌های ماشین پنچر است. وقتی مشغول تعویض لاستیک بودم، ناگهان دیدم شیشه سمت راننده شکسته شد و قبل از آنکه موفق به انجام هر کاری برای جلوگیری از سرقت کیف شوم، سرنشینان یک موتورسیکلت، کیف حاوی پول‌ها را برداشتند و فرار کردند.»

کارآگاهان با توجه به شگرد استفاده‌شده در سرقت اطمینان پیدا کردند سارقان، مالباخته را در بانک شناسایی و او را تعقیب کرده‌اند. پلیس با بررسی پرونده سرقت‌های مشابه موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان شد که همگی به این شیوه و پس از خروج از بانک مورد سرقت قرار گرفته بودند. 

یکی از مالباختگان که هر دودستش مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته بود، به کارآگاهان گفت: «روز حادثه به بانکی در سه‌راه آذری رفتم و مبلغ پنج‌میلیون‌تومان وجه نقد دریافت کردم. با قراردادن پول‌ها در کیسه پلاستیکی که یکی از مشتریان به من داده بود، از شعبه خارج شدم. داخل یکی از کوچه‌ها، ناگهان دوموتورسیکلت هوندا١٢٥ مسیرم را مسدود کردند و با تهدید چاقو خواستند پول‌ها را از من بگیرند. به قصد مقاومت، خودم را روی کیسه پول‌ها انداختم اما دوترک‌نشین موتورسیکلت‌ها، با چاقو و قمه به من حمله‌ور شدند و پس از زدن چاقو به هر دودستم، کیسه را برداشتند و فرار کردند.»

کارآگاهان با بررسی تصاویر به‌دست‌آمده از دوربین‌های مداربسته شعب مختلف بانکی، موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام «سعید» (٣٥ساله) شدند که از سال٧٨ به اتهام عضویت در گروه‌های سرقت به شیوه کیف‌قاپی و زورگیری، هشت‌مرتبه دستگیر و روانه زندان شده بود.

 مالباخته‌ای که پنج‌میلیون‌تومان از وی سرقت کرده بودند، پس از دیدن تصویر «سعید» به کارآگاهان گفت: «این همان شخصی است که در بانک کیسه پلاستیکی مشکی به من داد و گفت بهتر است برای احتیاط، پول‌ها را در کیسه بگذارم.» تعدادی دیگر از مالباختگان نیز همین گفته را تکرار و تایید کردند سعید در بانک کیسه پلاستیکی به آنها داده بود تا پول‌شان را در این کیسه‌ها بگذارند.

کارآگاهان این مجرم سابقه‌دار را تحت نظر گرفتند و طی چندماه اقدامات پلیسی موفق به شناسایی تعدادی دیگر از مجرمان سابقه‌دار شدند که با سعید همکاری می‌کردند. یکی از اعضای این باند که مردی به نام غلامحسین است، ١٨سابقه کیفری در پرونده خود داشت. عضو دیگر باند مردی ٤٥ساله به نام غلامرضا است که از سال٦٨ به بعد ١٦مرتبه دستگیر شده بود. «

حسین» -عضو ٤٠ساله باند- ١٤سابقه دستگیری در پرونده‌اش داشت که اولین آنها به سال١٣٧٦ بازمی‌گشت. همچنین فردی به نام جواد با هشت‌سابقه کیفری و جوانی ٣٧ساله به نام فرزاد با شش‌فقره سابقه دستگیری از اعضای دیگر این گروه بودند. جوانی ٣٠ساله به نام مجید که از سال ٧٨به بعد پنج‌مرتبه روانه زندان شده، از جمله افرادی بود که در این گروه نقش موثری داشت.

«فرزین»- ٥٣ساله - با چهارسابقه کیفری و «ابوالفضل» -٣٠ساله- با سه‌سابقه دستگیری، از دیگر اعضای این شبکه بزرگ محسوب می‌شدند و ٩عضو باند در مجموع ٨٢فقره سابقه کیفری را در پرونده‌های خود به ثبت رسانده بودند و باند آنها از حرفه‌ای‌ترین گروه‌های دزدی در پایتخت به حساب می‌آمد. پس از شناسایی تمامی متهمان، آنها در عملیاتی همزمان که در شهر جدید اندیشه، دولت‌آباد، تهرانپارس، خیابان ١٧شهریور، میدان خراسان، بلوار ابوذر، خیابان طیب و مجیدیه‌شمالی انجام شد، در مخفیگاه‌هایشان دستگیر شدند.

متهمان با توجه به دلایل و شواهد به‌دست‌آمده و شناسایی توسط تعدادی از مالباختگان، چاره‌ای جز اعتراف نداشتند و به ده‌هافقره سرقت در مناطق مختلف تهران به‌ویژه در خیابان مطهری، میدان توحید، سهروردی، رسالت، تهرانپارس، سه‌راه آذری، چهاردانگه، یافت‌آباد، دولت‌آباد، ونک و... اقرار کردند.

 غلامحسین، سعید و مجید که سه‌عضو اصلی گروه بودند، در ادامه تحقیقات به ده‌هافقره سرقت مشابه در سایر شهرهای کشور اعتراف و عنوان کردند موتورسیکلت‌ها را با دودستگاه وانت‌پیکان که برای جابه‌جایی آسان موتور تجهیز شده بودند، به سایر شهرهای کشور می‌بردند و پس از انجام سرقت مجددا به تهران بازمی‌گشتند. آنها به دزدی از مشتریان بانک‌ها در کاشان، قم، یزد، شاهرود، گرگان، گنبدکاووس، اسلامشهر، کرج، پاکدشت، شهرری و... اقرار کردند و با توجه به اعترافات این متهمان، دوپیکان‌وانت نیز از آنها کشف و توقیف شد. 

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس‌پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تایید این خبر گفت: «با توجه به اعتراف صریح متهمان به ده‌هافقره سرقت به شیوه زاغ‌زنی از مراکز اقتصادی و مالی به‌ویژه شعب مختلف بانکی در سطح کشور و انجام سرقت‌ها به شیوه پنچری خودروها یا زورگیری، قرار بازداشت موقت توسط مقام قضایی برای تمامی این گروه صادر شده و آنها برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگرجرایم ارتکابی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته‌اند.

بنابراین از تمامی شکات و مالباختگانی که از آنها با این شیوه و شگرد سرقت شده است، دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و پیگیری شکایات خود به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان سهروردی‌شمالی، خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر مراجعه کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر