بازدید 2681

«روماتیسم رگ» در کودکان

کد خبر: ۴۷۹۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱ 01 March 2015
فوق تخصص روماتولوژی اطفال گفت: واسکولیت؛ روماتیسم رگ است که در کودکان 3 تا 11 سال به ویژه پسران شایع‌ است، استراحت و رژیم غذایی سبک، کم‌چرب و بدون ادویه مانند سوپ، آش، فرنی و نوشیدن مایعات کافی به مبتلایان توصیه می‌شود.

به گزارش فارس، رضا شیاری اظهار داشت: یکی از اختلالات مهم التهاب یا رماتیسم رگ است که به «واسکولیت» مشهور است. این اختلال در عروق کوچک و متوسط به وجود می‌آید.

وی افزود: التهاب در عروق کوچک کودکان بیشتر در فصول بهار و پائیز رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: «هنوخ شوئن لاین پورپورا» نوعی واسکولیت است که در عروق کوچک ایجاد می‌شود، فرد مبتلا دو هفته قبل دچار عفونت در دستگاه تنفسی می‌شود و به دنبال آن درگیری در سیستم ایمنی، التهاب در عروق کوچک مانند قوزک پا و کفل که تحت فشار هستند ایجاد می‌شود.

وی افزود: این عروق پاره می‌شود، سلول‌های خونی از آنها خارج شده و در زیر پوست به صورت نقاط قرمزرنگ برجسته دیده می‌شود.

*عواقب هنوخ شوئن لاین پورپورا

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال گفت: علاوه بر درگیری عروق خونی، التهاب مفصل، درگیری‌های پوستی، گوارشی و کلیوی نیز در مبتلایان به وجود می‌آید، 75 درصد مبتلایان دچار درگیری مفصلی، 50 درصد درگیری گوارشی به صورت دل‌درد و دفع خون در مدفوع و 30 درصد نیز دچار مشکلات کلیوی می‌شوند.

* 3 تا 11 سالگی اوج شیوع بیماری

شیاری گفت: این اختلال در سنین 3 تا 11 سالگی شایع‌تر است و پسران بیش از دختران به آن مبتلا می‌شوند، همچنین ابتلا به اختلال در شیوع فصل سرد سال بیشتر است.

*برخی مبتلایان دچار نارسایی کلیوی می‌شوند

وی ادامه داد: این اختلال خوش‌خیم است و پیش‌آگهی خوبی دارد، هرچند درصدی از مبتلایان دچار عوارضی مانند عارضه تاخیری کلیوی می‌شوند که به دنبال آن دفع پروتئین، خون و گاهی نارسایی کلیه در مبتلایان دیده می‌شود.

فوق تخصص روماتولوژی اطفال گفت:‌ تشخیص به موقع و مناسب در درمان اختلال مؤثر است، همچنین مبتلایان به بستری شدن نیاز دارند و باید از نظر سایر علل ایجاد پوستی بررسی شوند.

*استراحت و رژیم غذایی سبک؛ درمان مبتلایان به واسکولیت

وی افزود: درمان محافظتی است و بیشتر استراحت و رژیم غذایی با مصرف مایعات، رژیم غذایی سبک و کم‌چرب و بدون ادویه مانند سوپ، آش و فرنی توصیه می‌شود.

*غذاهای سفت موجب خونریزی گوارشی می‌شود

شیاری ادامه داد: التهاب در دستگاه گوارش موجب می‌شود تا رژیم غذایی مبتلایان سبک باشد زیرا غذاهای سفت موجب آسیب به عروق ملتهب گوارشی می‌شوند که در نهایت خونریزی و پارگی گوارشی را همراه دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ توصیه می‌شود والدین در صورت مشاهده بثورات پوستی در کودک به پزشک روماتولوژی اطفال مراجعه کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل