بازدید 86351

عوارض 50 هزار تومانی برای اتوبان قم-گرمسار

اتوبان قم – گرمسار افتتاح شده است اما عوارض 50 هزار تومانی این اتوبان 152 کیلومتری سبب شده تا کامیون ها و سواری مسیر جاده قدیم قم به تهران را به جای استفاده از این اتوبان ترجیح دهند.
کد خبر: ۴۷۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲ 01 March 2015
اتوبان قم – گرمسار افتتاح شده است اما عوارض 50 هزار تومانی این اتوبان 152 کیلومتری سبب شده تا کامیون ها و سواری مسیر جاده قدیم قم به تهران را به جای استفاده از این اتوبان ترجیح دهند.

به گزارش میزان، آزادراه قم به گرمسار یا همان حرم تا حرم به طول 152 کیلومتر افتتاح شده است اما طبق گزارش های مردمی، کامیون ها و سواری به دلیل عوارض بسیار بالای این اتوبان مسیرهای جایگزین را ترجیح می دهند.

بر اساس این گزارش قیمت عوارض تریلرها 50 هزار تومان، کامیون 30 هزار تومان و سواری 10 هزار تومان تعیین شده است. رقمی که مورد انتقاد مردم شده است.

باتوجه به اینکه این آزاد راه مسیر را به 85 کیلومتر و زمان سفر را به 150 دقیقه کاهش می دهد و از سوی دیگر 500 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین و 2020 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف گازوئیل صورت می گیرد و از لحاظ اقتصادی نیز 43 هزار و 800 میلیارد ریال صرفه جویی از احداث آزاد راه قم به گرمسار حاصل می شود اما با تمام این مزیت ها وسایل نقلیه سبک و سنگین حاضر نیستند عوارض چند ده هزار تومانی را پرداخت کنند.

یکی از رانندگان کامیون با انتقاد از گران بودن عوارض این اتوبان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: اینکه گفته شد عوارض کامیون ها 50 هزار تومان است را تاکید می‌کنم. البته در زمان و مصرف سوخت صرفه جویی صورت می گیرد اما باید تناسبی بین عوارض جاده و میزان صرفه جویی سوخت باشد.

استفاده از آزاد راه توجیه اقتصادی ندارد

علی رحمانی افزود: با تمام مزیت ها و صرفه جویی هایی که این مسیر برای رانندگان دارد اما استفاده از آزاد راه قم به گرمسار برای رانندگان توجیه اقتصادی ندارد.

حسن رحمتی دیگر راننده خودرو سنگین گفت: باتوجه به قیمت بسیار بالای عوارض این مسیر بنده از مسیرهای جایگزین استفاده می کنم و حاضر به پرداخت این رقم نیستم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام برنامه ریزی های من بر عدم استفاده از این مسیر است، امیدوارم مسئولان در قیمت عوارض این مسیر تجدید نظر کنند تا مردم مایل به استفاده از این اتوبان باشند.

جاده قدیم قم به تهران دوباره شلوغ شد

رانندگان برای افتتاح این اتوبان سال ها انتظار کشیده اند اما این انتظار فایده ای نداشته است زیرا این تصمیم نسنجیده در قیمت گذاری عوارض آزاد راه قم به گرمسار سبب فرار و اعتراض رانندگان شده است که نتیجه آن شلوغ شدن دوباره جاده قدیم قم به تهران شده است، جاده ای که امنیت و ظرفیت کافی برای تردد حجم عظیم خودروهای سبک و سنگین را ندارد.

طبق گفته مسئولان برای آزاد راه 152 کیلومتری قم به گرمسار، پیش بینی شده بود، عوارض این آزاد راه به ازای هر کیلومتر بین 25 تا 30 تومان یعنی کل مسیر 4هزار و 500 تومان تعیین شود.

فاز نخست آزاد‌راه قم – گرمسار به طول 152 کیلومتر از سه استان قم، تهران، سمنان عبور می‌کند که موجب کاهش 85 کیلومتری این مسیر شده است و دارای 6 خط در قالب سه خط رفت و سه خط برگشت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل