بازدید 1858
مسابقات واترپلوی توسعه جهانی - تهران

برنامه تیم ملی واترپلوی ایران برای "فینا ترافی" چیست؟

در حالی که ایران رسما به عنوان میزبان پنجمین دوره مسابقات جهانی توسعه واترپلو (فینا ترافی) معرفی شده، هنوز جزئیات برنامه این تیم برای شرکت در مسابقات مشخص نیست.
کد خبر: ۴۷۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶ 01 March 2015
در حالی که ایران رسما به عنوان میزبان پنجمین دوره مسابقات جهانی توسعه واترپلو (فینا ترافی) معرفی شده، هنوز جزئیات برنامه این تیم برای شرکت در مسابقات مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، واترپلوی ایران در سال های اخیر افت و خیز زیادی را تجربه کرده است. سال ها قبل حضور پررنگ باشگاه های معتبر و بازیکنان خارجی در لیگ واترپلوی ایران موجب توسعه این ورزش شده بود به طوری که قراردادهای بازیکنان والیبال و بسکتبال به دستمزدهای بازیکنان واترپلو نمی رسید.

اما بعد از تغییر و تحول در راس هرم فدراسیون و روی کار آمدن چهار سرپرست در عرض دو سال موجی از بی‌برنامگی فدراسیون را فراگرفت. در این میان به تدریج چراغ روشن واترپلوی ایران کم سو شد. با تعلیق فدراسیون شنای ایران در سال 2013 عملا واترپلوی ایران تعطیل شد.

پس از روی کار آمدن محسن رضوانی و تصویب اساسنامه فدراسیون شنای ایران موضوع تعلیق حل شد و تیم ملی واترپلوی ایران به مسابقات جام کنفدراسیون آسیا اعزام شد. با این حال ترکش های بی برنامگی سال‌های بعد از 1391 مشهود بود. با کم شدن اعتبار دولتی ورزش و اتخاذ سیاست های مقاومت اقتصادی در کل کشور بسیاری از باشگاه های ریشه دار عطای تیمداری را به لقای آن بخشیدند. حضور بخش خصوصی هم به حداقل رسیده بود.

در این شرایط فدراسیون شنا با اتخاذ سیاست کسب میزبانی رویدادهای بین المللی تصمیم گرفت تا توجه افکار عمومی، رسانه ها و حامیان مالی، نگاه‌ها را به واترپلو معطوف کند.

رضوانی با این برنامه موفق شد تا در نخستین سال ریاست خود رقابتهای واترپلوی جام باشگاه های آسیا را در تهران برگزار کند. نماینده باشگاهی ایران در این مسابقات بعد از تیم آلماتی قزاقستان در رده دوم قرار گرفت. میزبانی خوب ایران در جام باشگاه های آسیا موجب شد تا مسئولان فدراسیون جهانی نمره قابل قبولی به فدراسیون شنای ایران دهند. بلافاصله مسئولان فدراسیون شنای ایرن برای میزبانی در رقابت های جهانی توسعه واترپلو اقدام کردند.

اگرچه در ابتدا اعطای میزبانی یک دوره مسابقات جهانی به ایران دور از ذهن به نظر می رسید اما در نهایت این اتفاق افتاد و سایت رسمی فدراسیون جهانی شنا از برگزاری این رقابت ها در تهران خبر داد؛ خبر خوبی که می تواند زمینه توسعه این ورزش را در کشور پدید آورد و موجب گرایش جوانان بیشتری به این ورزش شود.

بدین ترتیب مقرر شد مسابقات واترپلوی توسعه جهانی 2015 طی روزهای 3 الی 10 خرداد در مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران برگزار شود. اما با وجود اینکه کمتر از سه ماه تا برگزاری این رویداد جهانی فرصت باقی است هنوز برنامه مشخصی برای تیم ملی واترپلوی ایران اعلام نشده است. مشخص نیست تیم ملی واترپلوی ایران به عنوان میزبان مسابقات با هدایت چه کسی به آب می زند، برنامه تدارکاتی برای آماده سازی ملی پوشان چیست و چه زمانی و با چه کیفیتی اردوهای تیم ملی آغاز می شود. پس از پایان رقابت های لیگ برتر واترپلو در هفته گذشته عملا بازیکنان تیم ملی برنامه مشخصی برای تمرین ندارند و این موضوع می تواند در صورت بی تفاوتی مسئولان به چالشی بزرگ تبدیل شود.

البته رئیس فدراسیون شنای ایران چندی قبل در کنفرانس خبری خود از رایزنی با "پروویچ" سرمربی مطرح واترپلوی جهان خبر داده بود. وی درباره حضور مربی خارجی برای تیم ملی واترپلو، خاطر نشان کرد: "تیم ایران جزو 23 تیم برتر دنیا است و ما با چند مربی سرشناس دنیا از جمله پروویچ صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم دو ماه و نیم قبل از آغاز مسابقات فینا ترافی او را به ایران بیاوریم. تا آن زمان هم تمرینها را با مربیان ایرانی برگزار می‌کنیم. البته پروویچ در حال حاضر در تیم ملی مونته نگرو فعالیت می‌کند و خودش را برای مسابقات کازان روسیه آماده می‌کند. امیدوارم با صحبت‌هایی که با او شده است این مربی به ایران بیاید و ما بتوانیم تا 2018 از او استفاده کنیم."

چالش اصلی در این راه همکاری "پروویچ" با فدراسیون مونته‌نگرو است. او که به عنوان سرمربی و مربی تیم های جوانان و بزرگسال این کشور فعالیت می کند، هنوز درباره حضور خود در ایران جواب قطعی نداده است. مونته‌نگرو یکی از تیم های قدرتمند و مدعی کسب مدال طلای المپیک 2016 واترپلو است. باید دید "پروویچ" کارکشته حاضر می شود که شاگردانش را در آستانه مسابقات انتخابی المپیک و همچنین رقابت های جهانی کازان رها کرده و هدایت تیم ملی ایران را بپذیرد؟

حدود 75 روز تا آغاز مسابقات جهانی توسعه واترپلو در تهران باقی مانده است. به نظر می رسد مسئولان فدراسیون شنای ایران باید هر چه زودتر برنامه های خود را برای تیم ملی عملی کنند. قطعا مردم و علاقه مندان ورزش ایران خواستار ارائه بازی های مقتدرانه از تیم ملی واترپلوی ایران در این مسابقات هستند. با وجود تعطیلات آغاز سال 1394، مشکلات بازیکن سربازها و اخذ ویزا از کشورهای اروپایی، فدراسیون شنای ایران چالشی بزرگ برای آماده سازی تیمش و تدارک مسابقه های دوستانه خواهد داشت. فرصت بسیار محدود است و کمیته فنی واترپلو باید سریع تر در این باره تصمیم گیری کند.

بی‌شک مسابقات جهانی توسعه واترپلو یکی از بزرگترین میزبانی های ایران در طول تاریخ خواهد بود اما این میزبانی در صورتی می تواند برای واترپلوی ایران دستاوردهای یاد شده را به همراه داشته باشد که تیم ملی ایران نیز نمایش مقتدرانه ای داشته باشد. قطعا علاقه‌مندان واترپلوی ایران دوست دارند تا تیم ملی خود را در این رقابت ها روی سکوی قهرمانی ببینند؛ موضوعی که قطعا بدون برنامه ریزی مشخص برای تیم ملی محقق نخواهد شد.

در همین راستا پس از اعلام آمادگی شش کشور آسیایی و پنج کشور اروپایی، چهار کشور از قاره آفریقا هم کاندیدای شرکت در این دوره از رقابت ها شدند.

تونس، نیجریه، مراکش و مصر توسط کمیته فنی واترپلو قاره آفریقا به فدراسیون جهانی شنا معرفی شدند.

پیش از این تیم‌های کره جنوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، سریلانکا، کویت و ایران از قاره آسیا، اتریش، ایرلند، مالت، آذربایجان و انگلستان از قاره اروپا هم آمادگی خود را برای شرکت در این مسابقات اعلام کرده‌ اند. در مسابقات جهانی توسعه واترپلو ۱۲ تیم از چهار قاره جهان شرکت می کنند. قاره های اروپا و آفریقا دو نماینده و قاره های آسیا و آمریکا چهار نماینده در این مسابقات خواهند داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان