بازدید 13509
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، انتقاد یک سناتور جمهوری‌خواه از سیاست‌های اوباما در قبال رژیم اسرائیل، واکنش ایران به تلاش‌های نتانیاهو برای ضربه زدن به مذاکرات هسته‌ای و احتمال تصویب عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۷۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ 01 March 2015
تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ایتهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران، انتقاد یک سناتور جمهوری‌خواه از سیاست‌های اوباما در قبال رژیم اسرائیل، واکنش ایران به تلاش‌های نتانیاهو برای ضربه زدن به مذاکرات هسته‌ای و احتمال تصویب عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای

به گزارش «تابناک»، در پی تدوین طرحی در سنای آمریکا برای محدود کردن قدرت مانور دولت این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران، باراک اوباما تهدید کرده، چنین طرحی را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد.

به نوشته «گاردین»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده، طرح جدید مطرح در سنا مبنی بر ضرورت طرح توافق نهایی با ایران در کنگره و به تصویب رساندن آن را وتو خواهد کرد. برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته: «رئیس‌جمهور تصریح کرده که اکنون زمان تصویب طرح جدیدی درباره ایران نیست. اگر این طرح برای رئیس جمهور فرستاده شود، وی آن را وتو خواهد کرد».

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای

اما در ادامه مباحث مربوط به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی را بازتاب داده که گفته، اوباما از رژیم اسرائیل به اندازه کافی حمایت نمی‌کند.

به نوشته این سایت، مارکو روبیو ضمن انتقاد از رویکرد دولت اوباما نسبت به رژیم اسرائیل، گفته رئیس‌جمهور تلاش دارد تا دستیابی به توافق با ایران را ‌دستاورد دوره دوم ریاست جمهوری خود تثبیت کند. روبیو گفته بر اساس این سیاست خارجی، اوباما نسبت به ایران احترام بیشتری قائل است تا نسبت به اسرائیل. وی گفته، این سیاست سبب شده ایالات متحده نسبت به گذشته ضعیف‌تر شود.

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای

در همین حال، روزنامه «گالف تودی» واکنش ایران به تلاش‌های نتانیاهو جهت ضربه زدن به مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می‌نویسد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به تلاش‌های اخیر نتانیاهو و به ویژه تصمیم وی برای سخنرانی در کنگره آمریکا‌ گفته: «من معتقدم ‌این تلاش بی‌فایده است و نباید مانعی بر سر راه توافق باشد... مایه تأسف است که گروهی وجود دارد که منافع خود را در تنش و بحران می‌بیند». ظریف که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایتالیایی خود سخن می‌گفته، افزوده اقدامات نتانیاهو تلاشی برای استفاده از یک بحران ساختگی به منظور پوشاندن واقعیات منطقه است».. 

تهدید اوباما به وتوی طرح جدید سنا درباره مذاکرات هسته‌ای

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر مطالب، سایت تحلیلی «اوراسیا نت» اظهارات وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که از احتمال پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای سخن گفته است. به نوشته این سایت، سرگئی لاوروف گفته، در صورت ‌پیشرفت در حل و فصل موضوع هسته‌ای، ایران می‌تواند در تابستان پیش روی به عضویت سازمان شانگهای درآید. اوراسیا‌نت این موضع‌گیری روسیه را به سفر اخیر علی اکبر ولایتی به روسیه مرتبط دانسته و به نقل از یک تحلیلگر می‌نویسد، ولایتی در جریان این سفر، توانسته موافقت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را برای ارتقای جایگاه ایران در سازمان شانگهای جلب نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل