بازدید 9522
۲

خاتم کاری و درهای طلایی اهدایی به بارگاه امامین جوادین (ع)

صندوق های خاتم کاری و درهای طلایی اهدایی به بارگاه منور امامین جوادین (ع) که کارساخت آن در مشهد به انجام رسیده است، درتولیت عتبه کاظمین رونمایی شد.
کد خبر: ۴۷۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸ 27 February 2015
به گزارش واحد مرکزی خبر ازبغداد، در این مراسم که «علیرضا رشیدیان» استاندار خراسان رضوی ، «جمال دباغ» تولیت عتبه کاظمین ، جمعی از مسئولان دوکشور و خادمان حرم امام هشتم (ع) و بارگاه منور پدر و فرزندشان علیهم السلام شرکت داشتند، همراه با نوای ملکوتی قرآن کریم و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت و عصمت و طهارت ازاین دو صندوق و درها رونمایی شد.

دراین مراسم استاندارمشهد درگفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر دربغداد، اعتقادات و ارزش های مشترک را عامل نزدیکی دو ملت ایران و عراق دانست . وی حرکت مردم ولایتمدار استان خراسان رضوی را نشاندهنده عشق و محبت خالصانه به ائمه اطهار توصیف و ابراز امیدواری کرد: باتلاش های مردم ومسئولان ایران وعراق زمینه خدمات رسانی هرچه بیشتر به زائران امامین جوادین و امام علی بن موسی رضا (ع) فراهم شود.

تولیت عتبه کاظمین هم تلاش های مردم کشورمان وستاد بازسازی عتبات عالیات برای بازسازی امان مقدسه درعراق را قابل تقدیر دانست و گفت: این اقدام گویای آن است که انسان های مخلص و دوستدارعظمت اهل بیت (ع) باوجود بعد مسافت جغرافیایی ، قلب شان برای این مکان های مقدس می تپد .

روی هریک ازاین صندوق های نفیس 39 میلیون و 600 هزار قطعه ریزخاتم منحصر به فرد نصب شده است .
هریک ازاین صندوق ها سه متروپنجاه سانتیمترطول، یک مترو هفتادسانتیمتر عرض و یک متروچهل و شش سانتیمتر ارتفاع و1200 کیلوگرم وزن دارد.

چوب این صندوق ها از نوع ساج برمه است که بیش از 700 سال ماندگاری دارد.
ساخت این صندوق های نفیس از دی ماه سال 1390 آغاز شد و در مدت سه سال به پایان رسید و درخاتم کاری آن سیم برنج ، چوب عناب و فوفل ، چوب نارنج و استخوان شتر استفاده شده است.

صندوق های مضجع مطهر امام موسی کاظم (ع) متشکل ازشمسه ها و خاتم 14 ضلعی به نام 14 معصوم (ع) است که درنهایت یک هفت ضلعی کامل را تشکیل می دهند که به نام امام موسی بن جعفر (ع) می باشد و اطراف صندوق هم به نام مطهر امام رضا(ع) طرح گره هشت و چهار لنگه طراحی و کارشده است.

صندوق مطهر بارگاه منور امام جواد(ع) نیز متشکل از شمسه 12 ضلعی به نام 12 امام (ع) است که به شمسه و خاتم 9 ضلعی به نام امام جواد(ع) ختم می شود و اطراف صندوق هم ازطرح گره هشت و چهار لنگه به نام امام رضا(ع) استفاده شده است.
دو درب طلایی اهدایی به حرم امام کاظم و امام جواد(ع) هم درکارگاه امام رضا (ع) در مشهد مقدس باهمکاری هنرمندان و طراحان خراسانی و اصفهانی ساخته شده است.

زیبایی این درها باقلمزنی هنرمندان اصفهانی دو چندان شده است.هریک از این درها 470 کیلوگرم وزن دارد.
به گفته «جمشید گودرزی» مدیر صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات هزینه ساخت دوصندوق و دو درب اهدایی به ترتیب هشت میلیارد و 350 میلیارد و 400 میلیون ریال بوده که از محل کمک های مردمی استان خراسان رضوی تامین شده است.

تعداد بازدید : 171
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نمیترسی نوشتی "خاتم" فیلتر بشی!؟!؟
میگیرنتا!!!!!
واى برما مدعيان پيروى از اهل بيت ،آخه يكى نيست به اينا بگه خود حضرت على (ع) تو زندگيش ساده زيست و اصلاً از اين تجملات گريزان بود امامان شيعه هم كم وبيش چنين. بودند ،حالا چه شده كه درست خلاف سيره اونا داريم عمل ميكنيم در حاليكه خود حضرت على (ع) فرموده من هرگز راضى نيستم شكم سير سر برزمين بگذارم در حاليكه اين همه شكم گرسنه در اطراف من است ،تو اين شرايط اقتصادى خراب و تاسف آور اين كار ها چه معنى ميدهد،بخدا كه خود امامان راضى نيستند تو اين شرايط فقر ومشكلات فراوان اقتصادى و اجتماعى پول صرف چنين كارهاى بيفايده كنيد چون مردم از دين بيشتر زده ميشوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان