بازدید 21547

بالگردی که همه از آن فرار می کنند!

اگر در تمام اخباری که در سراسر جهان بعد از این اتفاقات مخابره می شود، کنکاش کنید، می‌بینید که بلافاصله یک مسئول درباره آن اتفاق صحبت می‌کند و با شفاف کردن موضوع سعی در آرام کردن جامعه و جلوگیری از التهاب در اجتماع دارد
کد خبر: ۴۷۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰ 27 February 2015
بالگردی که همه از آن فرار می کنند!
اگر در تمام اخباری که در سراسر جهان بعد از این اتفاقات مخابره می شود، کنکاش کنید، می‌بینید که بلافاصله یک مسئول درباره آن اتفاق صحبت می‌کند و با شفاف کردن موضوع سعی در آرام کردن جامعه و جلوگیری از التهاب در اجتماع دارد.

فارس نوشت:

* یک بالگرد آپاچی ارتش تایوان سقوط کرد و منجر به مجروح شدن 2 خلبان آن شد. این بالگرد در حال تمرین نظامی بود.
* ارتش آمریکا اعلام کرد براثر سقوط بالگردی هنگام آموزش در جنوب کالیفرنیا دو نفر از اعضای نیروی دریایی این کشور کشته شدند.
* فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز دوشنبه از سقوط یک بالگرد نیروی دریایی در ماموریت آموزشی در کویت خبر داد.
* سقوط یک فروند بالگرد ارتش در تایلند 9 قربانی بر جا گذاشت.
* 4 نظامی ترکیه بر اثر سقوط یک فروند بالگرد نظامی در شمال غربی استان کوجالی کشته شدند. این چهار سرنشین به جهت مشارکت در آموزش‌های نظامی از شهر کوجا عازم قونیه در مرکز این کشور بودند که ناگهان تماس با این بالگرد قطع شده است.
* یک فروند بالگرد نظامی در شمال هند سقوط کرد و دست کم سه افسر به علت سقوط این بالگرد نیروی هوایی به رودخانه‌ای نزدیک ناحیه باریلی Bareilly در ایالت اوتارپرادش (شمال) کشته شدند.
* یک بالگرد نیروی دریایی آمریکا با 25 سرنشین در خلیج عدن سقوط کرد. نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که همه سرنشینان آن نجات یافتند. این سقوط بر اثر درگیری نبوده و این بالگرد، نظامیان را پس از آموزش در جیبوتی به کشتی آمریکایی "یو‌اس‌اس مسا ورده" بازمی‌گرداند که به هنگام فرود بر عرشه کشتی دچار سانحه شد.
* بر اثر سقوط یک بالگرد متعلق به سازمان آتش نشانی در نزدیکی یک مدرسه ابتدایی در یک منطقه مسکونی در شهر گوانگجو در جنوب کره جنوبی پنج سرنشین آن کشته شدند.
* یک فروند بالگرد نظامی کشور کامبوج در جریان رزمایش سقوط کرد. در این حادثه پنج نظامی کشته شدند و یک تن نیز زخمی شد.
* منابع نظامی ویتنام روز دوشنبه از سقوط بالگرد نظامی هنگام تمرین روزانه در هانوی پایتخت این کشور خبر دادند و اعلام کردند در این حادثه 12 نفر کشته و شش نفر زخمی شدند.
* در پی سقوط بالگرد متعلق به ناتو در افغانستان پنج تن از نیروهای ناتو کشته شدند.
* بالگرد متعلق به یک شبکه خبری روز گذشته در منطقه توریستی در نزدیکی «نیدل اسپیس» سقوط کرد و در این حادثه دو نفر کشته شدند.
* یک هلی کوپتر مورد استفاده کمیته بین المللی صلیب سرخ، در جریان عملیات امدادی در مناطق زلزله زده پاکستان مفقود شده است.

اینها تنها گوشه‌ای از اخبار مربوط به سقوط بالگردهایی که صرفا یا برای کمک‌رسانی و یا برای آموزش و تمرین فعالیت می‌کردند، است.

در تمام دنیا حادثه‌هایی که در حین انجام ماموریت‌ها برای نیروهای نظامی یا سازمان‌هایی کمک‌رسانی رخ می‌دهد، مساله‌ای طبیعی است. حادثه‌هایی مانند سقوط یک فروند بالگرد در جریان رزمایش یا امدادرسانی به مناطق سیل‌زده و نیازمند از این نوع هستند.

اگر در تمام اخباری که در سراسر جهان بعد از این اتفاقات مخابره می شود، کنکاش کنید، می‌بینید که بلافاصله یک مسئول درباره آن اتفاق صحبت می‌کند و با شفاف کردن موضوع سعی در آرام کردن جامعه و جلوگیری از التهاب در اجتماع دارد.

گاهی اوقات اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود و آن زمانی است که یک بالگردی که حامل مقامات یک کشور یا افسران عالی‌رتبه یک سازمانی است و در محل خاصی به صورت ابهام‌آمیز یا مفقود می‌شود یا سقوط می‌کند. اغلب مسئولان آن کشور برای اینکه احساس امنیت جامعه به مخاطره نیفتد، اعلام می‌کنند که اشکال فنی بوده یا در دست بررسی است.

بالگردی که همه از آن فرار می کنند!

در روز گذشته خبری در رسانه‌ها مطرح شد مبنی بر سقوط یک فروند بالگرد در ارتفاعات دربند تهران که منطقه‌ای بسیار عادی و تفریحی بود و متاسفانه 3 سرنشین این بالگرد در این حادثه جان خود را از دست دادند.

اما مساله‌ای که قابل توجه است تناقض‌گویی مسئولان نهادهای مختلف دراین باره است که با یک اطلاع‌رسانی ناقص موجب تشویش اذهان عمومی شدند.

به چند مورد از این اظهارنظرها توجه کنید:

* یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:‌ این بالگرد سقوط کرده متعلق به وزارت دفاع بوده است.
*  مدیرعامل پنها گفت: بالگردی که امروز در منطقه دربند سقوط کرد، متعلق به هلال‌ احمر بوده و در حال انجام مانور برای ستاد بحران، این اتفاق رخ داده است.
* ناصر چرخ‌ساز، سرپرست سازمان امداد و نجارت هلال‌ احمر با تأکید بر اینکه بالگرد سقوط کرده متعلق به این سازمان نیست، گفت: هلال‌ احمر 17 بالگرد دارد که همگی آنها هم‌اکنون آماده پرواز هستند.
* حسن فراهانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شمیرانات مدعی شد که احتمالا این بالگرد متعلق به ارتش بوده است.
* حسین درخشان سخنگوی سازمان امدادونجات هلال‌احمر این بالگرد را متعلق به شرکت پنها دانست.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر گفت: بالگرد ساقط شده دارای سه سرنشین بوده که همگی توسط نیروهای امداد و نجات رهاسازی شده‌اند. به گفته وی بالگرد ساقط شده متعلق به مدیریت بحران کشور بوده است.

این اظهارنظرهای متناقض چه ثمره‌ای برای جامعه به جز ایجاد التهاب و سردرگمی دارد؟ چرا هیچ ارگانی حاضر نیست مسئولیت این حادثه را به عهده بگیرد؟ چرا همه تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند؟

با وجود امنیت و آرامشی که در جامعه وجود دارد، آیا مسئولین نباید با اظهارنظرهای سنجیده‌تر سعی در حفظ آرامش اجتماع کنند یا اینکه تبرئه کردن خود از حفظ آرامش مردم مهم‌تر است؟

سوال اینجاست که هلال احمر در ابتدا می‌گوید این بالگرد برای وزارت دفاع است و وزارت دفاع می‌گوید برای هلال‌احمر است و بعد پای ستاد مدیریت بحران کشور به ماجرا باز می شود. سوال اینجاست هلال‌احمر چگونه توانسته تشخیص دهد این بالگرد متعلق به وزارت دفاع یا سازمان مدیریت بحران است و یا وزارت دفاع چگونه تشخیص داده این بالگرد برای هلال احمر است. در حالیکه هیچ‌کدام نمی‌توانند تشخیص دهند که این بالگرد متعلق به خودشان است یا خیر؟!

این در حالی است که منطقه وقوع این حادثه یک منطقه نظامی و امنیتی نبوده و به نظر می‌رسد نبود یک مدیریت واحد در اطلاع رسانی این حادثه و مهمتر از آن عدم پاسخگویی ستاد و نهادهای مربوطه باعث شده تا التهاب به جامعه تزریق شود که ضرورت دارد مدیران عالی سازمانهای مسوول این نوع برخورد غیر مسولانه را مورد بازرسی قرار دهند تا در مواقع دیگر تکرار نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر