بازدید 97003
بسته خبری ویژه «تابناک»؛

فرقی نمی‌کند آیت‌الله باشم یا آیت‌الله العظمی/ درخواست استعفای روحانی از سوی یک هنرمند/ حمله لاریجانی به شعار احمدی نژاد/ شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر/ اصرار مجمع روحانیون بر یک آیت‌الله!

رصد‌خانه «تابناک»‌ خبرهایی‌ را برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی همچون‌ حکومت ضامن است درب جهنم را ببند، ما می‌توانیم همه دنیا را تحریم کنیم، سخنان مهم دربارهٔ جریان شیرازی، ملاقات احمدی‌نژاد با پسر نخست‌وزیر اسبق ترکیه، فردوسی به میدان بازگشت و... ‌اخبار رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۴۷۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹ 27 February 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک» جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

خطیب نماز جمعه تهران: حکومت ضامن است درب جهنم را ببندد


آیت‌الله کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه حکومت ضامن است که جلوی رفتن مردم به سمت جهنم را بگیرد و درب جهنم را ببندد گفت: اگر جوانان را در آموزش و پرورش طوری بار بیاورید که بدرد هیچ جا نخورد، جهنم است‎. ‫دولت اسلامی باید دولت اسلامی باشد. کاغذ بازی‌ها و بزرگ کردن تشریفات و کم کردن بازدهی اسلامی نیست.

برای من فرقی نمی‌کند آیت‌الله باشم یا آیت‌الله العظمی


سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری عصر (پنجشنبه) در حاشیه مراسم ختم پسر فلاحیان (وزیر اسبق اطلاعات) در جمع خبرنگاران، به نامه‌ دفتر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه وی سمت دولتی ندارد واکنش نشان داد. وی در پاسخ به نامه دفتر سخنگوی دولت مبنی بر اینکه اکرمی سمت دولتی ندارد، گفت: این شوخی بوده است و آقای نوبخت هم خودش این را تکذیب کرده است.

کرمی تأکید کرد: برای من فرقی نمی‌کند که کجا باشم؛ برای من فرقی نمی‌کند که آیت‌الله باشم یا آیت‌الله‌العظمی. این خبر حاکی است روز ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری فاکسی از دفتر سخنگوی دولت برای رسانه‌ها ارسال شد که از آن‌ها خواسته شده بود نباید برای اکرمی عنوان «مقام دولتی» به کار برده شود. در اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت آمده بود: «نظر به اینکه در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها از عناوینی همچون مشاور رئیس‌جمهور، رئیس شورای فرهنگی ریاست جمهوری، مقام دولتی برای حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی استفاده نموده‌اند، لازم به اطلاع رسانی است که جناب آقای اکرمی رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد سلمان فارسی است و هرچند که این مسجد در محوطه نهاد ریاست جمهوری واقع است، لیکن عناوین استفاده شده در مورد ایشان نادرست است، بنابراین نظرات ارائه شده توسط جناب آقای اکرمی شخصی بوده و منعکس کننده دیدگاه نهاد ریاست جمهوری و هیچ یک از ارگان‌های دولتی نیست.

حمله لاریجانی به شعار احمدی‌نژاد


علی لاریجانی در یادواره ۴۲۵ شهید محمودآباد با اشاره به اینکه یادواره‌های شهدا می‌تواند در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان که دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را تجربه نکردند، مؤثر باشد گفت: برخی مسئولان در گذشته شعار می‌دادند که نفت باید بر سر سفره مردم بیاید. این شعار‌ها از ابتدا یک اشتباه محض بود زیرا که پول نفت باید صرف هزینه تولید شود تا مشکل بیکاری حل شود.

شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر


جمهوری اسلامی نوشت: تعدادی از زنان در محل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره ملی حضرت زینب (س) که در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شده بود تجمع کردند و با ادعای صدور مجوز تک خوانی به زنان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ماژیک جملاتی دردستان خود نوشته بودند و تراکت‌هایی که حاوی مطالبی همچون: (پسر کو ندارد نشان از پدر / که فرهنگ ما گشته در به در، وزارت فرهنگ و ارشاد آمریکایی نمی‌خواهیم) بود دردست داشتند.

علی جنتی در پایان سخنان خود گفت: تا این لحظه وزارت ارشاد مجوز انتشار هیچ‌گونه آلبومی در زمینه تک خوانی زنان صادر نکرده است. وی افزود: عده‌ای از وابستگان به جریانات سیاسی خاص، دروغی را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم به راحتی قبول می‌کنند و بر اساس آن نظر می‌دهند و قضاوت می‌کنند. حداقل تحقیق کنند و ببینند یک نمونه از مورد ادعایی را می‌توانند پیدا کنند؟ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما برای استقرار ارزش‌های دینی آمده‌ایم تابع ولایت فقیه هستیم. کسانی که از روی دلسوزی و انگیزه و علایق دینی تحت تاثیر بعضی از تحریکات قرار می‌گیرند، آگاه باشند که مسأله آن گونه نیست که گاهی در بعضی از سایت‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شود.

ملاقات احمدی‌نژاد با پسر نخست وزیر اسبق ترکیه!


به نقل از رسانه‌های ترکیه احمدی‌نژاد به منظور شرکت در چهارمین سالگرد وفات نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق ترکیه به این کشور رفته است. محمود احمدی‌نژاد در سفر به ترکیه با فاتح اربکان، پسر نخست وزیر اسبق ترکیه، در شهر بورسا دیدار کرده است.

محمود احمدی‌نژاد به دعوت فاتح اربکان پسر نجم الدین اربکان، برای شرکت در مراسم هفتمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه، در رأس هیأتی به کشور ترکیه سفر کرده است.

گفتنی است، در این سفر هیأتی شامل حجت الاسلام میرتاج الدینی، حجت الاسلام بهرامی و آقایان الهام، ثمره هاشمی، تمدن، امیدی و شمقدری دکتر احمدی‌نژاد را همراهی می‌کنند. همچنین دکتر احمدی‌نژاد بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۷ اسفند به دعوت عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه، در محل دفتر ایشان (کاخ تراپیا) دیدار و گفت‌و‌گو خواهد داشت. مراسم یادبود مرحوم نجم الدین اربکان نخست وزیر اسبق ترکیه از سوی خانواده ایشان و با حضور چهره‌های سیاسی از کشورهای منطقه در شهر بورسا ترکیه برگزار خواهد شد

ما می‌توانیم همه دنیا را تحریم کنیم

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در سخنرانی خطبه‌های سیاسی و عبادی نماز جمعه مشهد که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند، یک راهزن در مملکت هستند و با یک دزدی که در سر گردنه وجود دارد، فرقی ندارند لذا اگر بنا شد مردم همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را رعایت کنند ما می‌توانیم دنیا را تحریم کنیم، همچنین در فرهنگ هم باید مانور فرهنگی انجام دهیم و همه در عرصه ناهنجاری باید مشارکت کنند. آیت‌الله علم‌الهدی در ادامه تأکید کرد: مقابله با ناهنجاری‌ها یک وظیفه عمومی است و با این دید مانور فرهنگی لازم داریم، اینکه می‌گویم در مشهد کنسرت برگزار نشود اعمال قدرت و زور نیست بلکه حرف طلبگی من است و ما مسئله موسیقی نداریم ولی مسأله کنسرت، مطرب‌بازی است چرا که پیامبر (ص) حدود حرم امام رضا (ع) را بین دو کوه معرفی کردند چرا که حرم امام رضا (ع) زیر این سقف و گنبد نیست و همه این شهر مال امام رضا (ع) است و وقتی که مقابله می‌کنیم با یک ناهنجاری، ببینید چگونه مقابله می‌کنند.

فردوسی به میدان بازگشتفرقی نمی کند آیت الله باشم یا آیت الله العظمی/ درخواست استعفای روحانی از سوی یک هنرمند/ حمله لاریجانی به شعار احمدی نژاد/ شعار علیه وزیری که ندارد نشان از پدر/ اصراری که مجمع روحانیون بر یک آیت الله دارد!

مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بزرگ پارسی که در دهه فجر امسال به تصمیم شورای اسلامی و شهرداری شهر سلماس، برچیده شده بود، پنجشنبه شب مجددا در میدان فردوسی این شهر نصب شد. برچیدن مجسمه فردوسی به بهانه تغییر نام میدان و تبدیل آن به میدان انقلاب البته حساسیت‌های زیادی در میان فعالان اجتماعی و سیاسی در ایران بوجود آورد و منجر به نامه نگاری‌های مختلف شد.

نگرانی اصلی اصلاح طلبان درباره اصولگرایان

سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد رئیس کمیته رسانه شورای همگرایی اصولگرایان در هم‌اندیشی شورای همگرایی اصولگرایان با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در ضرورت وحدت اصولگرایان هیچ شکی نیست، اظهار داشت: نگرانی رقبای اصلی این جریان این است که مانند سال 92 بین اصولگرایان تفرقه وجود نداشته باشد و آنها با لیست واحد برای انتخابات مجلس و سایر انتخابات‌ها شرکت کنند.

دعوت مجلس از نوبخت برای توضیح درباره فعالیت های انتخاباتی

دخیل‌عباس زارع‌زاده مهریزی سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با تسنیم، از دعوت محمدباقر نوبخت سخنگوی هیأت دولت به کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: بعد از بررسی بودجه، ما قطعاً از آقای نوبخت دعوت می‌کنیم تا به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس بیایند و صحبت‌های خود را در رابطه با فعالیت‌های انتخاباتی خود و دولت مطرح کند تا مسأله شفاف شود.

سخنان مهم دربارهٔ جریان شیرازی


حجت الاسلام والمسلمین ایوبی روز پنجشنبه در «همایش مدارای دینی و مذهبی و الگوی امام موسی صدر» در مشهد افزود: پرونده جریان شیرازی که بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده توسط سرویس‌های بیگانه و استکباری حمایت می‌شود و در رأس آن آیت‌الله سیدصادق شیرازی قرار دارد می‌کوشد که خود را به عنوان شیعه اصیل در جهان معرفی کند. وی اظهار داشت: جریان شیرازی ضمن تندروی‌های مذهبی و تکفیر مذهب اهل سنت در راستای اهداف تفرقه افکنانه دشمنان گام برمی‌‌دارد و مبادرت به تخریب و تکفیر جایگاه مراجع عالیقدر شیعه نظیر مرحوم آیت‌الله بهجت می‌کند. مدیرکل روحانیت وزارت اطلاعات افزود: جریان شیرازی نظیر وهابیت، داعش و سایر جریان‌های افراطی دیگر توسط مستکبران با هدف ایجاد چهره خشن از اسلام و مذهب تشیع ایجاد شده و ۱۸ شبکه ماهواره‌ای با اسامی موجه توسط سرویس‌های جاسوسی انگلیس و رژیم غاصب صهیونیستی با تسهیلات و منابع مالی مبادرت به اشاعه تفکرات این جریان در سطح بین المللی می‌کنند. وی گفت: جعل فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم کمک مالی به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای همسو با این جریان، همگرایی با ضدانقلاب و عناصر فرقه حجتیه، اهانت به ولایت فقیه و امام راحل، اصرار بر انجام فعالیت‌های ضدتبلیغی و ترویج عزاداریهای خشن از جمله اقدامات جریان شیرازی است.

اصراری که مجمع روحانیون بر یک آیت‌الله دارد

مجمع روحانیون مبارز با صدور پیامی درگذشت دکتر صادق طباطبایی را به یادگار امام و بیت امام خمینی و خانواده‌های طباطبایی و صدر تسلیت گفت؛ پیامی که گویا حاوی پیامی دیگر به همراه خود است: آیت‌الله خواندن سیدحسن خمینی. نکتهٔ مهم در این پیام، تکرار عنوان «آیت‌الله» برای یادگار امام است که در پیام‌های دیگری که به وی داده شده بود؛ عنوانی که تاکنون به ندرت برای سیدحسن خمینی به کار می‌رفت.

بعضی از مراسم ختم کمپین انتخاباتی درست می‌کنند!


غلامعلی جعفرزاده، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به تحرکات انتخاباتی طیف احمدی‌نژاد و سفرهای رییس جمهور سابق به برخی شهر‌ها، به خبرنگار نامه نیوز گفت: سفرهایی که اخیرا آقای احمدی‌نژاد به برخی شهر‌ها داشتند در قالب مراسم ارتحال مادرشان بود ولی برخی اقدامات انتخاباتی در حاشیه آن انجام شد که خیلی اخلاقی نیست، برپایی این مراسم بیشتر جنبه انتخاباتی و برای طرح شعارهای انتخاباتی بود. وی تصریح کرد: این رویه نشان می‌دهد طیف احمدی‌نژاد برای ورود به مجلس و فتح کرسی‌های مجلس دهم و حتی ریاست جمهوری دوازدهم پایبند به هیچ اصولی نیستند. اینکه مراسم ختم را تبدیل به مکانی برای طرح شعارهای انتخاباتی کنند اقدامی غیراخلاقی است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی باید هشیار باشند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید دقت کنند مخصوصا اگر احمدی‌نژاد بخواهد همچون گذشته در نزدیکی به مشایی اقدام انتخاباتی انجام دهد نباید مورد تایید صلاحیت قرار گیرد. وی در مورد اظهارات اخیر برخی اصولگرایان و انعطاف آن‌ها نسبت به احمدی‌نژاد، گفت: این یک حربه است، برخی بیشتر تمایل دارند از نردبان احمدی‌نژاد بالا بروند چون احمدی‌نژاد توانسته است آن بخش ضعیف و آسیب دیده اجتماعی را به نوعی تحت تاثیر پول‌های بی‌حد و حصر قرار دهد ولی معتقدم این کوپن دیگر تاریخ مصرف ندارد.

اظهارت متناقض درباره سقوط یک بالگرد


فرماندار شهرستان شمیرانات از سقوط یک بالگرد و کشته شدن سه سرنشین آن در روز پنج‌شنبه، هفتم اسفند، در منطقه دربند خبر داد. اما درباره مالکیت این بالگرد تاکنون گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. «عزت‌الله خان‌محمدی»، فرماندار شمیرانات، گفت که بالگرد یادشده به دلیل «بدی هوا» درجایی حوالی «امامزاده ابراهیم در روستای پس‌قلعه دربند» سقوط کرده است. آقای خان‌محمدی هم‌چنین گفت که این بالگرد متعلق به نیروی هوایی ارتش ایران بوده است. این درحالی‌است که مسئول ارتباط با رسانه نیروی زمینی ارتش ایران درگفت‌وگو با ایرنا تأکید داشته که این بالگرد متعلق به هوانیروز ارتش نیست. درهمین حال ایسنا، اظهارات «حسین درخشان»، سخن‌گوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر را بازتاب داده که عنوان کرده این بالگرد ازنوع ۲۱۲ و متعلق به شرکت «پن‌ها» بوده است. شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پن‌ها) پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردهای ایران و وابسته به وزارت دفاع است. اما ازسویی وزارت دفاع ایران هم اعلام کرده که این بالگرد متعلق به سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و درحال انجام مانور برای ستاد بحران بوده است، امری که مسئولان شرکت پ‌ها نیز آن را بیان کرده‌اند. محمدعلی احمدآبادی، مدیرعامل شرکت پن‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرده که مالکیت این بالگرد برای هلال احمر بوده است. در ‌‌نهایت اسماعیل نجار در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح مالکیت بالگرد حادثه دیده در دربند اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران کشور از سالهای قبل دو فروند بالگرد خریداری کرده بود که برای نگهداری، تعمیرات و در ‌‌نهایت تولید در اختیار شرکت پن‌ها (شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) وابسته به سازمان صنایع هوایی (زیر‌مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) بود.

دستگیری بیش از ۲۰ هزار مجرم سایبری


کمال هادیان‌فر، رئیس «پلیس فتا» جمهوری اسلامی گفته است که از زمان راه‌اندازی این پلیس تاکنون بیش از ۲۰ هزار «مجرم» سایبری دستگیر شده‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، هادیان فر این مطلب را ششم اسفندماه و در مراسم افتتاح ساختمان مرکزی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات اعلام کرده است. این مقام انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده که از زمان راه‌اندازی پلیس فتا «بیش از ۲۷ هزار پرونده کشف و طی این مدت ۲۰ هزار مجرم توسط پلیس سایبری دستگیر شدند‌».

پیشنهاد چهار میلیاردی به یک مربی داخلی

فیروز کریمی که در چند سال گذشته در فوتبال ایران جایگاه یکه خود را از دست داده و در ‌‌نهایت تبدیل به کسی شده که تیم‌های بحرانی را از سقوط نجات می‌ دهد، با آنچه مالک ملوان می‌ خواهد شاید دوباره به سطح اول مربیگری در ایران بازگردد. در حالی که طی روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر پیشنهاد ۴ میلیارد تومانی باشگاه ملوان به فیروز کریمی مطرح می‌شد صبح امروز سیروس محجوب در گفت‌وگویی که با برنامه ورزش و مردم انجام داد با تایید این پیشنهاد اظهار کرد: ما یک پیشنهاد حدود ۴ میلیارد تومانی را به فیروز کریمی داده‌ایم و او در حال بررسی پیشنهاد ماست. پیشنهاد ما سه ساله است و قرار است با یک برنامه‌ریزی سه ساله به قهرمانی لیگ برسیم و یا حداقل سهمیه آسیایی را کسب کنیم. او اضافه کرد: البته آقای کریمی یک پیشنهاد خارجی خوب هم دارد و به خاطر این موضوع ما نگران هستیم که مبادا ایشان از پیش ما بروند اما با این حال امیدواریم او پیشنهاد ما را برای هدایت ملوان قبول کند.

ادامه کشمکش انتقال کانال آب خزر به خلیچ فارس


علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، صبح روز پنجشنبه در سومین اجلاس هم‌اندیشی دریای خزر که در شهرستان گرگان درحال برگزاری است، با اشاره به لزوم پیگیری جدی و برنامه‎ریزی شده اتصال دریای خزر به خلیج فارس گفت: این ایده از یک پشتوانه و تجربه جهانی برخوردار است که می‌‎تواند یک تحول زیست‎‎محیطی عظیم درمناطق کویری کشور ایجاد کند.

بروجردی با اشاره به اینکه حجم آب دریاچه خزر با ۷۷ هزار کیلومتر مربع ۹ برابر حجم خلیج فارس است، اظهار کرد: همه ویژگی‎‌ها به علاوه منابع سفره‎های فسیلی و خاویار و همسایگی با چهار کشور شمالی، این دریاچه را به منبع عظیم ثروت تبدیل کرده است.

در عین حال یک کار‌شناس در این زمینه گفته است: دریای خزر۳۰ متر پایین‌تر از سطح آب‌های آزاد و متوسط کمترین ارتفاع دشت‌های مرکزی ایران ۶۵۰ متر و متوسط ارتفاع این مسیر حدود ۱۱۰۰ متر است. دریک فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری اما مسأله این نیست که طرح مطلقا توجیه فنی ندارد. مسأله این است که به فرض اجرا، احتمالا بی‌حاصل‌ترین پروژه مهندسی تاریخ بشر خواهد بود؛ زیرا با این‌همه هزینه این آب بیاید آن‌جا که چه بشود؟ نه امکانی برای تغییر اقلیم دارد و نه می‌توان با آن کشاورزی کرد و نه توجیه حمل و نقل دارد... .

چهره تبلیغاتی مخالف مذاکرات در رزمایش پیامبر


ابراهیم حاتمی کیا کارگردان نام آشنای سینمای ایران که سال گذشته جدید‌ترین اثر خود با عنوان «چ» را رونمایی کرد این روز‌ها در رزمایش پیامبر اعظم (ص) حاضر شده است. البته در روز اول این رزمایش رضا امیرخانی شاعر و نویسنده به همراه احسان محمدحسنی مدیر عامل سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج (تولیدکننده تابلوهای صداقت آمریکایی) در کنار حاتمی کیا حضور داشتند. از ابراهیم حاتمی کیا تصویری در یک بالگرد بر فراز آب‌های نیلگون خلیج فارس منتشر شده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

بسته خبری جمعه

توضیح روحانی درباره آمارهای متناقض کاهش تورم

رئیس‌جمهور در پایان سفر دو روزه کاروان تدبیر و امید به استان قم، در پاسخ به سؤال دیگری درباره آنچه که اعلام آمارهای متناقض درباره کاهش تورم عنوان شد، گفت: ما یک آمار تورمی ۱۲ ماهه داریم. یک آمار نقطه به نقطه که‌ مقایسه‌ای مقاطع زمانی امسال و سال گذشته را مقایسه می‌کند و یک آمار مربوط به تورم هر ماه که برخی‌ها این‌ها را کنار هم می‌گذارند و نتیجه می‌گیرند که تناقض وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آمار اعلامی کاملاً شفاف است، البته اختلافات جزئی بین آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار وجود دارد که بد هم نیست. دولت در این زمینه هیچ دخالتی ندارد و این دستگاه‌ها کاملاً در چهارچوب کار خودشان عمل می‌کنند و هیچ‌وقت دستوری عمل نمی‌کنند و دولت نمی‌تواند به آن‌ها دستور دهد که چگونه آمار را محاسبه و اعلام کنند.

روحانی با بیان اینکه پیش‌بینی خود ما هم این نبود که آمار تورمی بهمن‌ماه تا این حد پایین باشد، خاطرنشان کرد: اینکه برخی‌ها کاهش تورم را احساس نمی‌کنند ناشی از آن است که ارزانی و گرانی کالا‌ها با تورم متفاوت است. دولت براساس وعده‌ای که داد، تورم را قدم به قدم پایین آورده و با وجود آنکه قول ما این بود که تا پایان سال ۹۳ تورم به زیر ۲۵ درصد برسد، امروز تورم زیر ۱۶ درصد است که این توفیقی بزرگ برای دولت به حساب می‌آید.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نفت نیز نمی‌تواند در بلند مدت ادامه پیدا کند و این روند درست می‌شود، اظهار امیدواری کرد که با وجود مشکلات پیش رو و از جمله کاهش قیمت نفت که حتی کشورهای ثروتمند منطقه را دچار مشکل کرده است، کاهش تورم همچنان ادامه یابد.

بیکاری ۱۰۰ هزار کارگر در صنعت نساجی طی ده سال گذشته


رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، از ببکاری ۱۰۰ هزار نفر به علت تعطیلی کارخانجات نساجی در ده سال گذشته خبر داد.

محمد مروج حسینی در گفت‌و‌گو با ایلنا، نقدینگی، بالا بودن نرخ بهره بانکی و نقل و انتقال پول را مهم‌ترین مشکل صنعت نساجی کشور عنوان کرد. وی، وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان را باعث افزایش هزینه صادرات دانست و گفت: اگر با مشکل تحریم مواجه نبودیم هزینه صادرات برای صادرکنندگان ۱۷ درصد ارزان‌تر تمام می‌شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، کمبود پنبه را از دیگر مشکلات صنعت نساجی اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه یکی از تولیدکننگان عمده پنبه دنیا بودیم درحال حاضر فقط ۲۵ درصد پنبه در داخل تولید می‌شود و مجبوریم مابقی را از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان وارد کنیم.

درخواست استعفای روحانی از سوی یک هنرمند

علیرض قربانی در بخشی از گفت‌و‌گویش پس از لغو کنسرتش عنوان کرده است است: ... حتی در زمان دولت نهم و دهم، ما با مشکلاتی از این دست مواجه نبودیم؛ خطابِ من به‌صورت کاملاً مستقیم با رئیس‌جمهور محترم ـ دکتر حسن روحانی ـ است و می‌خواهم به ایشان بگویم: «جناب آقای دکتر روحانی! مردم با عشق و امید به شما رأی دادند و در این می‌ان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال، بروزِ اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تأسف است. انتظار ما از دولتِ «تدبیر و امید» این است که شعار‌هایش را محقق کند و به انتظارات پاسخ دهد. ما در ابتدای دولت یازدهم، امیدواری بسیاری برای بهبود اوضاع داشتیم؛ اما در این قریبِ دو سال اتفاقِ خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است‌».

وی در پاسخ به اینکه «آقای قربانی! فکر نمی‌کنید که تندرو‌ها، این سیاست‌ها را اعمال می‌کنند تا اتفاقاً هنرمندان و مردم را از دولت ناامید کنند؟» گفت: شاید ماجرا همینی باشد که شما می‌گویید؛ اما اگر من در جایگاهی قرار بگیرم که مشاهده کنم امکانِ تعامل و همکاری و همچنین رفع مشکلاتی از این دست را ندارم، به شکلی خودخواسته از جایگاهم استعفا خواهم داد. من در این کشور زندگی و طبیعتاً تمام قوانین آن را رعایت می‌کنم. تاکنون هم از این مسأله عدول نکرده‌ام؛ اما مسئولان با خودشان فکر کرده‌اند که بازتاب رفتارهایی از این دست در رسانه‌هایی که خودشان اسم «رسانه‌های بیگانه» را روی آن گذاشته‌اند، تا چه اندازه می‌تواند بد باشد؟ من امروز با صدای بلند و با حالتی برافروخته مراتبِ اعتراضِ خودم را بیان می‌کنم و انتظار دارم نه‌تن‌ها مسئولان فرهنگی، که حتی علما و نظریه‌پردازان و حقوق‌دانان به این مسأله ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: به‌ خصوص اینکه مشکلاتی از این دست، تنها مختص اهالی موسیقی نیست و نویسندگان و اهالی تئا‌تر و سینما نیز با آن مواجه‌اند. اگر کسانی که به آن‌ها اشاره کردم، در این زمینه وارد عمل نشوند، شرایط هر روز بد‌تر می‌شود. این چه شرایطی است که هرکس به خودش اجازه می‌دهد برنامه‌ای را لغو و ایجاد اغتشاش کند؟ منِ هنرمند در قالب قوانین ارشاد و طبق قانون فعالیت می‌کنم و حتی در شرایطی به اجرای برنامه می‌پردازم که برای اجرای یک کنسرت، باید ریز‌ترین مسایل زندگی‌ِ خصوصی‌ام نیز مورد کنکاش قرار گیرد و شرایط امنیتی وحشتناکی را از سر بگذرانم. با این وجود، باز هم باید با چنین موانعی روبه‌رو شوم؟

قربانی در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کنید در شرایطی که با چهره‌ای چون شما یا برگزارکنندگان کنسرت «چرا رفتی» در اصفهان این برخورد می‌شود، وضعیت موسیقی‌دانان جوان و گمنام به چه صورت است؟» گفت: یکی از دلایلی که باعث می‌شود من اعتراض خودم را با صدای بلند بیان کنم، تلاشی برای حمایت از حقوق آنان است. ما لااقل این امکان را داریم تا صدایمان را بلند کرده و مشکلاتی را بیان کنیم؛ در حالی که تعداد زیادی از فعالان جوان -در همه رشته‌های هنری- وجود دارند که نه‌تن‌ها مانع ادامه فعالیت‌هایشان می‌شوند که حتی مسئولان فرهنگی جواب تلفن آن‌ها را هم نمی‌دهند. می‌خواهم این صدا به گوش دیگران برسد و آن‌ها هم امیدوار شوند که کسانی به فکرشان هستند. این اعتراضِ ما هم مبنای حقوقی دارد و هم مبنای شرعی و عرفی

خودرو نعش‌کش در انتظار غایبان نماز جمعه


دولت ایالتی ترنگانو در مالزی اعلام کرد مردانی که در نماز جمعه شرکت نکنند، بر اساس قانون به زودی بر روی خودرو نعش کش در شهر گردانده می‌شوند.

براساس قانون ایالت ترانگانو که معروف به دارالایمان است، فروشگاه‌ها هنگام نماز جمعه باید دو ساعت تعطیل شود. این ایالت به وسیله حزب اسلامی پاس اداره می‌شود و حاکمیت ایالت در دست این حزب است.

در واکنش به این اقدام دولت ایالتی ترنگانو، گان پینگ سئو رئیس نیروی ویژه اجرای سیاست و قوانین شریعت انجمن چینی‌های مالزی، گفت که تنبیه مسلمانانی که در نماز جمعه شرکت نمی‌کنند با استفاده از ماشین نعش کش، امری افراطی است. این اقدام ممکن است اجرای قوانین مذهب طالبانی در مالزی را ترسیم کند و یادآور دوران سیاه قرون وسطی در اروپا باشد.

توئیت صفحه رهبرانقلاب درباره مقایسه دو کتاب


مقام معظم رهبری تأکید کردند که کتاب «گذر از رنج‌ها» نوشته آلکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب بهتر از کتاب «دن آرام» میخائیل شولوخوف است.

به گزارش مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری در صفحه منتسب به ایشان در شبکه اجتماعی توئیتر، در مقایسه دو شاهکار معروف ادبیات روسیه درباره انقلاب اکتبر این کشور در سال ۱۹۱۷، نوشتند: کتاب «دن آرام» شولوخوف را خوانده‌ام که کتاب خوبی است اما کتاب «گذر از رنج‌ها» از آلکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب، بهتر است.

رمان سه جلدی «گذر از رنج‌ها» نوشته آلکسی کانستانتینوویچ تولستوی بر تجربه‌های گرانب‌ها و تاریخی مردم روسیه از ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹ بنا شده و تصویرگر نشیب و فرازهای جنگ جهانگیر اول، انقلاب اکتبر و جنگ‌های داخلی است. همچنین کتاب «دن آرام» نوشته میخائیل شولوخوف از آثار جاودانه ادبیات جهان به شمار می‌رود که به شیوه رئالیزم اجتماعی به نگارش درآمده و رویدادهای یک دوره بسیار با اهمیت از تاریخ مردم روسیه را بازتاب می‌دهد.

بسته خبری جمعه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی