بازدید 9221
۱
گزارش «المانیتور»؛

حتی «آیپک» نیز با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مخالف است!

جنجالی که بر سر تصمیم نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا به وجود آمده، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. در همین راستا، پس از آنکه چند مقام ارشد آمریکایی طی روزهای اخیر، انتقادات بی‌سابقه‌ای از نتانیاهو در این موضوع مطرح کردند، خبر می‌رسد که حتی لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) نیز با این سخنرانی مخالف است.
کد خبر: ۴۷۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲ 27 February 2015
حتی «آیپک» نیز با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مخالف است!جنجالی که بر سر تصمیم نخست وزیر رژیم اسرائیل برای سخنرانی در کنگره آمریکا به وجود آمده، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. در همین راستا، پس از آنکه چند مقام ارشد آمریکایی طی روزهای اخیر انتقادات بی‌سابقه‌ای را از نتانیاهو در این موضوع مطرح کردند، خبر می‌رسد که حتی لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) نیزبا انجام این سخنرانی مخالف است.

به گزارش «تابناک»، طی یکی دو روز اخیر، انتقادات شدید جان کری، وزیر خارجه و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا از تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره درباره موضوع هسته‌ای ایران، سبب شد مخالفت‌ها با سفر پیش روی نخست وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن وارد جدی‌ترین شکل خود شود. اکنون مشخص شده که این مخالفت‌ها به جدی‌ترین حامی رژیم اسرائیل در آمریکا نیز سرایت پیدا کرده است.

سایت تحلیلی «المانیتور» در این زمینه می‌نویسد، لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) نیز با سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا مخالف است و با توجه به اینکه این سخنرانی می‌تواند سبب تیرگی روابط ایالات متحده و رژیم اسرائیل شود، از نتانیاهو خواسته در تصمیم خود در این زمینه تجدیدنظر کند.

این سایت می‌نویسد یکی از رهبران آیپک، با بیان اینکه از شنیدن تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره «شوکه شده»، اظهار داشته، امروز «روز کیفر» آیپک است که به واسطه آن، جایگاه این سازمان به پایین‌ترین سطحی که تاکنون داشته تنزل پیدا کرده است. به همین دلیل، سران آیپک گزارش مفصلی به نتانیاهو داده‌اند که در آن، به نتایج منفی که این سخنرانی می‌تواند به بار بیاورد و آسیب‌هایی که از آن ناشی خواهد شد، اشاره شده است.

در مطلب المانیتور آمده، ۲۵ فوریه، یکی از سران آیپک در جریان جلسه‌ای که پشت درهای بسته برگزار شد، اظهار داشته: «همه آنچه ما درباره‌اش به او (نتانیاهو) هشدار داده بودیم، در حال رخ دادن است. ما تأثیر دومینوواری را که رخ داد پیش بینی کرده بودیم که بر اساس آن، تعداد بیشتر و بیشتری از نمایندگان دموکرات، این سخنرانی را تحریم کنند، روابط با نمایندگان دموکرات به شدت تیره شود و سخن از تحریم اجلاس آیپک از سوی دولت آمریکا به میان بیاید. ما مخالفت کردیم. ما هشدار دادیم، ولی نتانیاهو توجهی نکرد؛ او دارد می‌آید».

با وجود این، در میان اعضای آیپک درباره اینکه چه واکنشی باید به تصمیم نتانیاهو نشان داده شود، اختلاف نظر وجود داشته است. برخی معتقد بودند که باید مستقیم از نتانیاهو درخواست شود سخنرانی خود در کنگره را لغو کند و گزینه‌های دیگری به وی پیشنهاد شود. با این حال، این اقدام با ذات آیپک در تضاد بود، زیرا این سازمان در واقع لابی نتانیاهوست.

اما از طرف دیگر، تقریباً همه مقامات ارشد آیپک از شدت تأثیر منفی که سخنرانی نتانیاهو بر روابط آمریکا و رژیم اسرائیل در میان مدت و بلندمدت بر جای می‌گذارد، آگاه بودند و بنابراین، دشوار بود که در این زمینه سکوت کنند.
به هر ترتیب، هرچند این دیدگاه‌های مخالف تأثیری بر تصمیم نتانیاهو برای حضور در کنگره آمریکا نداشته، دولت آمریکا نیز روز گذشته تأیید کرد که سوزان رایس و همچنین سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در اجلاس امسال آیپک سخنرانی خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱
اگر واقعا برای دولت آمریکا اهمیت دارد این سخنرانی انجام نشود از صدور روادید یجلوگیری یا اگر سفر نتانیاهو نیازی به روادید ندارد از سفر وی جلوگیری کنند به همین سادگی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار