بازدید 8778

تصمیم مجلس بر اساس تصمیمات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود

مجلس اجزای مختلف دارد که ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی نیز داشته باشند؛ اما اگر سرجمع کار را بخواهیم مبنا قرار دهیم، تصمیم مجلس بر پایه تصمیمات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود و تصمیم گیرنده نهایی نیز این شوراست؛ هر چند اجرای آن بر عهده وزارت خارجه است، در ‌‌نهایت شورای عالی امنیت ملی در رأس خواهد بود.
کد خبر: ۴۷۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵ 27 February 2015
افزایش حقوق کارگرانمحمد باقر نوبخت در پایان جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات اخیر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و دستیار ویژه رئیس جمهور همراه شد و ‌هم‌اكنون نیز ما نیز از نظر زمانی مقید هستیم که حداکثر تا یازدهم فروردین ماه سال آینده، مذاکرات به فرجام برسد.

به گزارش «تابناک»، به نظر می‌رسد مذاکرات به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و دولت قصد دارد این مذاکرات را تا پیش از هر اقدام دیگری به نتیجه برساند. شاید سخنرانی نتانیاهو، رئیس دولت اشغالگر قدس در دوازدهم فروردین در کنگره آمریکا، باعث شتاب گرفتن نتیجه مذاکرات شود!

البته سخنگوی دولت به این موضوع اشاره نداشته است، ولی صهیونیست‌ها تنها کسانی هستند که در اوضاع کنونی، از به نتیجه رسیدن مذاکرات ناراحتند و این گفته‌های نتانیاهو این شبهه را به وجود آورده که دولت می‌خواهد پیش از هر کاری از سوی مخالفان، مذاکرات را به نتیجه برساند.

نوذر شفیعی در این باره گفت: من در این مورد که برای هر مذاکره‌ای زمان تعیین شود، مخالف هستم، ولی چون مذاکره در ساختاری سیاسی و بین المللی اتفاق می‌افتد،‌گاه شرایطی پیش می‌آید که در زمان مقرر به نتیجه نرسد.

وی افزود: به عبارت دیگر، متغیر‌های نا‌شناسی هستند که‌گاه مانع به نتیجه رسیدن مذاکره می‌شوند. از سوی دیگر، ما فرض را بر این می‌گیریم که مذاکره کنندگان بر پایه برآوردشان از اختلافات و حدسی که برای حل مسائل می‌زنند، زمانی را تعیین می‌کنند که شاید گاهی تعیین تاریخ با این هدف باشد که طرف‌های مذاکره مصمم باشند در یک زمان مشخص، مذاکرات به نتیجه برسد؛ در اینجا عامل زمان، اهرم فشاری است بر طرفین که از هدر دادن زمان جلوگیری می‌کند.

این نماینده همچنین می‌افزاید: اگر چنین فرضی را بپذیریم، باید ببینیم محتوای اختلافات کجاست و آیا طرفین حاضرند درباره محتویات به نتیجه برسند یا نه؟ آنچه تا کنون مشخص شده، اینکه فاصله بین دیدگاه‌ها بسیار است و تحقق این دیدگاه‌ها، از عهده کار‌شناسان خارج است.

شفیعی گفت: اگر مثلا اختلاف بر سر ۱۰۰۰ سانتریفیوژ باشد، مشکلی نیست، ولی اگر اختلاف بین دیدگاه آمریکایی (حداکثر ۴۰۰۰ سانتریفیوژ) با دیدگاه ایرانی (۱۹۰۰۰ سانتریفیوژ) باشد، این فاصله زیادی است. نکته بعدی اینکه باز بین دیدگاه ایرانی برای رفع تحریم‌ها و دیدگاه آمریکایی در خصوص تحریم‌ها اختلاف زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: ایران لغو تحریم را آنی می‌خواهد، ولی طرف مقابل می‌خواهد آن را در پروسه‌ای ده ساله اجرا کند؛ بنابراین، این محتوا اجازه نمی‌دهد در یک زمان مشخص مذاکرات به نتیجه برسد. پس اگر بخواهیم مذاکرات را در یک زمان مشخص به نتیجه برسانیم، نیازمند تصمیم سیاسی است.

این عضو کمیسیون امنیت تأکید کرد: وقتی گفته می‌شود نیازمند تصمیم سیاسی هستیم، یعنی لازم است مقامات عالی رتبه ایران با عالیترین مقامات آمریکا و کشور‌های اروپایی به یک مبنایی تن دهند که میزان آن نیز جای بحث دارد.

این نماینده در پاسخ به اینکه موضع مجلس در قبال این تصمیم‌ها چه خواهد بود، گفت: مجلس اجزای مختلف دارد که ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی نیز داشته باشند؛ اما اگر سرجمع کار را بخواهیم مبنا قرار دهیم، تصمیم مجلس بر پایه تصمیمات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود و تصمیم گیرنده نهایی نیز این شوراست؛ هر چند اجرای آن بر عهده وزارت خارجه است، در ‌‌‌نهایت شورای عالی امنیت ملی در رأس خواهد بود.

وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد مجلس با تصمیم شورای عالی امنیت ملی مخالف نباشد و با تصمیم‌هایی که در این شورا گرفته می‌شود، همسو خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر