بازدید 22686

بلایی که سر احمدی نژاد آمد، سر دولت روحانی هم می‌آورند!

در هشت سال دوران دولت احمدی‌نژاد، یکی از انتقاداتی که عموما به وی و دولتش می‌شد و اغلب هم حالت تمسخر به خود می‌گرفت، آماری بود که رئیس دولت می‌داد؛ آمارهایی که‌ گاه با آمار دیگران مردان اقتصادی دولتش در تضاد بود. عمده این نقد‌ها هم از سوی کارشناسانی صورت می‌گرفت که آن زمان در بیرون از دولت بودند و اکنون بر مصدر قدرت نشسته‌اند.
کد خبر: ۴۷۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴ 25 February 2015
در هشت سال دوران دولت احمدی‌نژاد، یکی از انتقاداتی که عموما به وی و دولتش می‌شد و اغلب هم حالت تمسخر به خود می‌گرفت، آماری بود که رئیس دولت می‌داد؛ آمارهایی که ‌‌گاه با آمار دیگران مردان اقتصادی دولتش در تضاد بود. عمده این نقد‌ها هم از سوی کارشناسانی صورت می‌گرفت که آن زمان در بیرون از دولت بودند و اکنون بر مصدر قدرت نشسته‌اند.

به گزارش «تابناک»، اکنون ماه‌هاست که دولت احمدی‌نژاد، مسند قدرت را ترک کرده است، ولی «بازی آمار» همچنان ادامه دارد. رئیس جمهور آماری می‌دهد، منتقدان انتقاد می‌کنند و دولتمردان برای پاسخگویی، از انواع روش‌های محاسبه تورم می‌گویند. تاریخ نزدیک کشور همچنان تکرار می‌شود. تفاوتی که آمار دوران احمدی‌نژاد داشت، این بود که آمارهای او با حمله بیشتری مواجه می‌شد و کمتر او و دولتش منتقدان را بی‌اطلاع خطاب می‌کردند. همه این مطالب اما حاشیه است. نکته اینجاست که چرا مردم آمارهای مسئولان را باور نمی‌کنند؟

عده‌ای معتقدند که بالاخره آمارهایی چون کاهش تورم باید خود را در زندگی مردم نشان دهد و مردم این کاهش تورم را لمس کنند؛ اما مسئولان عموما معتقدند ‌نباید انتظار داشت ‌در کوتاه مدت مردم کاهش تورم را مستقیم‌ در زندگی خود لمس کنند، ولی در فرایندی بلند‌مدت‌تر، کاهش تورم را حس خواهند کرد.

‌در یکی از مناظرات انتخاباتی سال ۸۸، وقتی احمدی‌نژاد ادعای کاهش تورم را مطرح کرد، یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار داشت، اگر تورم کاهش یافته بود، حتی ننه جون او هم می‌توانست کاهش تورم را حس کند! و بدین وسیله، صحت‌های ادعاهای احمدی نژاد‌ را زیر سؤال برد. در آن برهه، آن کاندیدا‌‌ هم نظری چون منتقدان دولت روحانی داشت و معتقد بود اگر تورم در زندگی مردم ملموس نباشد، ادعای کاهش آن واقعی نیست. این هم باز حاشیه است؛ صرفا اشاره‌ای بود تا مشخص شود منتقدان دولت‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب یا اعتدالی مشی یکسانی دارند.

اما چرا آمارهای مرکز آمار یا یانک مرکزی محل اعتماد نیست؟ چرا مردم ایران در مواردی به آمارهای این نهاد‌ها اعتماد نمی‌کنند و حتی وقتی رئیس‌جمهور به آمار این نهاد‌ها ارجاع می‌دهد، به او‌ انتقاد ‌می‌‌شود؟ مگر نه این است که در یک کشور بالاخره در حوزه آمار باید نهادهایی مورد اعتماد باشند تا بتوان بر اساس آمار و داده‌های آنان تحلیل کرد و برای آینده کشور برنامه‌ریزی نمود؟

در برخی موارد شنیده شده، آمار نرخ تورم از زمانی که از یک کار‌شناس شروع می‌شود تا هنگامی که به رئیس جمهور گزارش می‌شود، چندین درصد ‌کاهش می‌یابد و فلان رئیس اداره، فلان معاون اداره، فلان مدیر کل، فلان معاون سازمان و...‌ هر یک جهت خوشایند، درصدی از آمار را کاهش می‌دهند!

با اینکه در ‌سالیان اخیر، چنین بی‌اعتمادی به مراکز آماری ـ ‌درست یا غلط ـ صورت گرفته است و اغلب مسئولان با این معضل دست به گریبان بوده‌اند و از طرفی هم تجربه کشور‌های صاحب تجربه در این زمینه ‌پیش روی آنان است، ‌تلاشی جهت بازسازی یا طراحی نوع جدید از محاسبه و آمارگیری در کشور صورت نگرفته ‌که با اعتماد مردم و کار‌شناسان روبه‌رو شود؟

‌سؤال اساسی این است که مردم ایران باید درست‌ترین آمار‌ها را از زبان رئیس جمهور بشنوند. باید آنقدر سیستم آمار‌گیری در کشور صحیح، شفاف و با سلامت همراه باشد که وقتی رئیس جمهور از آنان گزارشی ‌می‌گیرد، مطمئن باشد ‌به اصطلاح «مو لای درز» آن آمار نمی‌رود و رئیس جمهور، هر منتقدی را به راحتی به آن سیستم شفاف ارجاع دهد. آیا این انتظار زیادی است که بنا بر یک فرایند شفاف، آماری که به رئیس جمهور گزارش می‌شود، آماری باشد که نتوان در آن تردید ایجاد کرد؟

شاید بر اساس آنکه مؤمن باید از مواضعی که مورد تهمت قرار می‌گیرد، دوری کند، لازم باشد دولت هم یا حاکمیت حتی، این تهمت را که چون مراکز آمارگیری دولتی هستند، پس به نفع دولت‌ها آمار ارائه می‌کنند، از ساحت خود بزداید و مانند انجمن‌های حسابداران مستقل، کانون وکلا و...‌ از مراکز‌ کار‌شناسی و غیر دولتی ‌برای آمارگیری در مسائل مختلف کشور‌ حمایت کند.

‌این بدان معنا نیست که آمار مرکز آمار یا بانک مرکزی کنونی، درست و یا قابل اعتماد نیست، بلکه سخن این است که همواره آمارهای این نهاد‌ها به دلیل دولتی بودن، مورد تشکیک قرار می‌گیرد و این خاص دولت کنونی یا مرکز آمار و بانک مرکزی کنونی نیست و در همه دولت‌ها این فرایند تشکیک در آمار‌ها به دلیل دولتی بودن این نهاد‌ها وجود دارد. لذا هم لازم است ‌بر اساس اصول دینی، از مواضعی که یک نهاد مورد تهمت قرار می‌گیرد، دوری شود و هم‌ تجربه دیگر کشور‌ها مورد استفاده قرار گیرد. تا زمانی که رئیس جمهور آمار کشور را در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند، با کمترین تشکیک مواجه شود و مردم از زبان رئیس جمهور درست‌ترین وضعیت کشور و زندگی‌شان را برای برنامه‌ریزی ‌آینده‌ بشنوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۵
انتشار یافته: ۶۶
شما درست می گوئید تو سازمان ما که هیچ مدیری عوض نشده و همان مدیران احمدی نژاد ی هستند. پس معلومه که آمار هم مثل قبل هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
امار احمدی نژاد و روحانی هر دو درست بود ولی مشکل اینجاست که امار ارائه شده حقیقت دارد ولی همه حقیقت ان چیزی نیست که گفته میشود
یعنی مدیر فقط اماری که به نفع او باشد میگوید
مثلا روحاین امار میدهد که تورم در ماه جاری صفر بوده ولی نمیگوید رکود حاکم بر بازار چگونه است یا بیکاری به اوج رسیده
در دولت قبل هم بعضی از امارها به همین شکل بود نه دولت قبل در تمامی دولتها همین مشکل وجود دارد
منصور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
پس این همه بیراهه و تهمت به احمدی نژاد قضیه اش چه می شود ، این همه دروغ به او فقط سیاسی است ...؟! یعنی احمدی نژاد که بعضی ها می گفتند مرد کار است و خیلی زحمت کشیده ، درست است ؟...
مرغ همسایه غازه ، شده حکایت اصول ! گراها و اصلاح ! طلب ها !
اصول و اصلاحشون پدرمونو درآورد.
اما اون کجا و این کجا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
درود بر شما و ذهن واقع بینت
روحانی مچکریم.....!
الکی مثلا من کورم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
كور نيستي عينكي هستي اون هم از نوع بدبيني
ناشناس
| France |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
شاید
آمار به درد مردم عادی و عموم آحاد ملت نمیخورد. چه آمار درست باشد چه غلط . آمار قابل حس توسط مردم فهیم نیست. پول و نان و گوشت و اجاره و حقوق و هزینه ها احساس و درک میشوند.
ارزانی مهمترین خواسته مردم است. تا دیر نشده آن را دریابید. دکتر روحانی و دکتر احمدی نژاد هردو انسانهای خوب و هم وطن هستند. ولی ارزانی کجاست.؟ قدرت خرید مردم کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
اين يعني حرف حساب
با كوبيدن هر كدومشون ارزوني مياد؟
بابا به مردم برسيد
اگه عرضشو نداريد هرررري
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
دوست عزیز
آمار و اعداد و ارقام، در جهت تصمیم‌گیری و تشخیص درستی مسیر طی شده، بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. برنامه ریزی ها در جهت تغییر متغیرهای اقتصاد کلان در یک دوره یک یا دو ساله آنطور که قابل حس باشد تغییر نمیکنند. سیاست‌گذاران برای بهبود این متغیرها که هدف آن در نهایت افزایش سطح رفاه اقتصادی است، سیاست‌هایی را وضع می‌کنند و برای تشخیص درستی آن از شاخص‌هایی مثل نرخ تورم، بیکاری و ... استفاده می‌کنند. توانایی کنترل این شاخص‌ها و هدایت آن‌ها به سمت مقدار بهینه، نشان از مسیر درست سیاست‌گذاری‌های انجام شده است. اما حس کردن و یا حس نکردن این حرکت در کوتاه مدت میسر نیست. اساسا با شاخص حس کردن امکان بهبود وجود ندارد. چون احساس افراد، متفاوت است و هر کس درکی از شرایط دارد. به جاست که همگی به علم و شاخص‌های علمی که در سطح جهانی آزمون شده‌اند، اعتماد کرده و به دولت در مسیر پیشرفت کشور یاری رسانیم. سپاس
نمیدونیم قسمشونو باور نیم یا دم خروسو. والا..با این آماراشون.
اين قياس اصلا درست نيست ، جناب روحاني حرفه اي و كاركشته است ولي ريس دولت نهم و دهم اصلا معني اقتصاد را متوجه نمي شد
آخه مومن شما آمار روحانی رو با آمارسازیهای احمدی نژاد مقایسه میکنی؟
بحث مقاله عوا فریبانه است.
اصولا مفاهیم علمی و از آن جمله اقتصاد و تورم بحث های تخصصی هستند.
دولت روحانی اگر می خواست فریبکارانه عمل کند می گفت تورم زیر ده درصد است.
اعلام تورم بالای 15 درصد یعنی قیمت ها بطور متوسط کماکان در حال افزایش شدید ( شدید نسبت به نرم جهانی) است.
یا فرق کاهش تورم را با کاهش قیمت ها نمی دانید یا می دانید و خواننده را به اشتباه می اندازید.
هم چنین است بحث رشد اقتصادی و ...
پاسخ ها
رحیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
آقاجان شما یا لبو فروشی یا راننده تاکسی و بسیار بزدل و کم سوادی و حق اظهار نظر در مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه را نداری!!!!!
نوید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
اتفاقا اگه یه جمله علمی گفته شد ایشون گفتن.آقای رحیمی میشه شما علمی تر بگید ب بگید شما چقدر تحصیلات دارید که ایشون را به بی سوادی محکوم میکنی؟
کدوم مرکز آمار. مرکزی که قیمت مسکن و اقلامی که گرونه رو از تو سبدش میاره که بالانس کنه . این آمار واقعیه . مسولین یه روز بیان بین مردم وضعیتو ببینن که مردم واقعا دارن زندگی میکنن .
من این مقاله را می پسندم ای کاش آقای روحانی بخواند
تابناك عزيز:
شما كه ميگي چرا مردم آمارهاي دولت راستگويان بويژه در بحث تورم رو باور ندارند ،‌من يك سوال از شما مي پرسم كه خواهش دارم صادقانه و كارشناسانه پاسخ بدهيد
آيا رسيدن تورم به حدود 15 درصد را قبول داريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آيا به نظر شما قدرت خريد مردم بالا رفته است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آيا به نظر شما گراني ها كنترل شده است يا بصورت همه روزه بطور علني يا چراغ خاموش همه چيز باز هم تاكيد مي كنم همه چيز گران شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منتظر پاسخ هستم
با تشكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
تورم به 15 درصد رسیده
قدرت خرید مردم بالا نرفته
گرانی "هنوز" کنترل نشده اما در مسیر کنترل شدن قرار داریم. "مردم ایران" هنوز فراموش نکردن که تغییر نرخ کالاها روزانه و بعضاً ساعتی و دقیقه ای بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
قبلا تو یک ماه یکبار صد برابر میشد حالا تو یک ماه تو صد نوبت دوهزار برابر میشه ... دستت تو خرج نیست انگار ناشناس
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
وقتی تورم 15 درصد باشه معنیش این نیس که قدرت خرید مردم بالا بره یعنی همچنان قدرت خرید مردم میاد پایین منتها با شدت کمتر نسبت به وقتی که تورم 40 درصد بود
أمارها مشكل دارند ،حرف دولت درست است كارخانه ها فعال ند كطيور،اينگه همه انها زيانده وغيرفعال كاركرد شان استهلاك خاموشيشان است
احمدی نژاد چیزایی که میگفت امار نبود آمال بود!
آمال و ارزو های خودش را در قالب امار بیان میکرد.شاهد کذب بود این امار ها و ادعا ها وضعیت اقتصادی هست که برای کشور به وجود اومد.
چیزی که عوض داره گله نداره .مچکریم!!!
باید جمع آوری اطلاعات و ارائه آمار صحیح توسط مراکز دانشگاهی که متخصص در امر آمارگیری میباشند و یا توسط سایتهایی که روشهای آمار گیری و جمع آوری اطلاعات را بصورت شفاف به مردم گزارش دهند و قابل استفاده برای عموم باشد ، صورت گیرد وگرنه تا این سیستم وابسته به دولت باشد کمتر کسی آمار واقعی را باور میکند.
آمار شده بازی اعداد و سرگرم کردن مردم
سخنی کاملا درست بجا ومنطقی می باشد واقعا یکی از معضلات کشور در حال حاضر نداشتن مرکز آماری مستقل می باشد که بتوان با اطمینان به آن تکیه نمود وباید به این نکته توجه کرد که آمار درست ودقیق پایه واساس برنامه ریزی در کشورهای پیشرفته است و این آمار می تواند بر جهت های مختلف اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی تاثیر گذار باشد اما متاسفانه دولتی بودن مراکز آمار گیری در کشور ما باعث گردید اولا مردم به نتایج آن بی اعتماد کسب وتجار نسبت به آن بی تفاوت و برنامه ریزان با داشتن آمار غیر دقیق وغیرکارشناسی برنامه های را تدوین کنند که بعضا ضررش بیش از نفعش می باشد
مسله این دولت و ان دولت نیست . مسله اینه که باید با مردم صادق باشند
تابناک واقعا تحلیل درستی است ولی این قصه بی اعتمادی مردم به آمارهای دولتی سالهاست ادامه داردوروسای جمهورومسئولین خودشان از آمارشان راضیندوظاهرامردم هم باید بپذیرند. ان شاءالله خیرست
مقایسه این دو اصلا قابل تصور نیست امارهای ان دوره به روی واقعیتها زار می زد ولی امارهای کنونی تا حدودی قابل قبول هستند
این بنده خدایی که این مقاله رو نوشته اصلا نمی دونه که کم شدن تورم به معنای ارزان شدن نیست. وقتی اهل خبر اینگونه خبررسای کنند، مردم چظور باید متوجه باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
بالام جان تورم کم نشده میگن صفر شده! یعنی اگه دیدی قیمت مرغ رو زدن هشت هزار و خرده ای الکی زدن باور نکن!
امارهای کنونی قابل قبول اند
امروز رفتم عوارض خودرو ام را به شهرداری بپردازم 40 درصد افزایش یافته! روحانی متچکریم!!!
دولت قبل اعتماد را ازبین برد
آمد و می آورند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا از نویسنده مقاله خیلی متشکرم نشان داد می تونه نقد کنه ولی به رئس جمهوری که 24 میلون رای داره فحش نده! اگه احمدی نژاد می گفت تورم صفر شده همین سایت شما پدر شو در می آورد حداقل برای من یکی دیگه ثابت شده شما کینه ی هستید
روزهای خوش مردم تا الان بوده است چون در این سالها منابع عظیم نفت وگاز ومعادن وغیره باشرایط خوب فروش می رفت وکسی هم فکر این روزها را نمی کرد والان که به قول معروف کفگیر ته دیگ خورده مردم باید آماده روزهای سخت باشند مانند حذف یارانه ومالیاتهای سنگین وقبض برق وگاز وغیره ولی از قدیم گفتند بزک نمیر بهار میاد
بله خیلی مقاله عالی و بی طرفانه ای بود واقعا چرا دولت قبل که میگفت مثلا تورم 25درصده کسی حس نمیکرد الانم که دولت آقای روحانی میگه تو بهمن تورم صفر بوده چرا مرغ شده 8500?????????
آقای احمدی نژاد با آقای روحانی قابل قیاس نیست حقیقت امر این است که توانی که احمدی نژاد در اداره کشور داشت نه تنها روحانی که هیچ کس دیگری ندارد البته یکی از عجائب روحانی این است که تنها رئیس جمهوری هست که فقط چهار سال رئیس جمهور باقی می ماند چون مطمئن باشید اگر احمدی نژاد کاندیدا شود بیشتر از 88 رای می آورد.
البته نظرات موافق با احمدی نژاد رو پخش نخواهید کرد ولی بالاخره خورشید زیر ابر نمی ماند
امتاسفانه مادر علم آمار هنوز در صفحه اول آمار مقدماتی موندهایم یعنی هنوز تو جمع آوری داده ها گیریم تا به این رشته بصورت یک رشته تخصصی و حساس نگاه نکنیم و از الگوی کشورهای دیگر خصوصا آمریکا در نحوه پیاده سازی و یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی استفاده نکنیم کار درست نخواهد شد تا کی باید کنترل هر چیز را بعهده تقوی شخصی بگذاریم ما همانقدر در خصوص علم آمار میدانیم که از مریخ پیمای مریخ رفته میدانیم برویم از کشورهای صاحب علم یاد بگیریم و الگو سازی کنیم نه اینکه دنبال اختراع دوباره چرخ باشیم مثل این میماند که اهالی یک روستا دور خود را حصار بکشند و امیدوار باشند که روزی موبایلی مثل اپل را بخودشان در آنجا طراحی و تولید خواهند کرد !!!
قتی پس از آن مناظره کذائی در سال 88 کارشناسان تفاوت تورم نقطه به نقطه را با تورم متوسط سالیانه توضیح دادند منتقدان رئیس دولت و دولتیان را متهم به دروغگوئی کردند. این در حالی است که دولت راستگویان هم دقیقا از همان آمار استفاده میکنند ولی متاسفانه بجای عذر خواهی از دولت قبلی همچنان به بد وبیراه گفتن خودشان ادامه میدهند. این روش مثل آقای احمدی نژاد در مورد میخ و داروخانه را به ذهن متبادر میکند.
آقایونی که به میگن این مقاله علمی نیست منظور این مقاله اینه که اگه کاهش تورم را کسی در این دولت حس نمیکنه در دولت قبل هم کسی حس نمیکرد اما چرا منتقدین دولت قبل میگفتن آنار دروغه اما الان خودشون دارن همون آمارو میدن
نویسنده این مقاله قصد دارد گناه احمدی نژاد را بشوید و از نوشتار عوام فریبانه و غیر گارشناسی و شعار گونه به روش دوره احمدی نژاد استفاده کرده است ......کاملا معلوم است که خط فکری احمدی نژاد را دنبال می کند ......انها حالا دارند نسبت کلمه امار تشکیک می کنند ...امار دولتی در دوره احمدی نژاد خوب ولی در دولت روحانی بد است !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
نه عزیز شما راست میگی تورم منفی 40 درصده روحانی نخواست بگه مردم شکه نشن یدفعه.
بنده یه پیشنهاد برای همین سایت تابناک دارم.
یه جدول از 471 قلم کالای مورد محاسبه برای تورم به همراه قیمتهاشون رو در سایت خود درج کنید و ماه به ماه آن را به روز رسانی کنید. مردم خودشون می بینن که چه تغییراتی به وجود آمده. راستی آزمایی بزرگی برای همه می شود. چه موافقان دولت، چه دلواپسان، چه خود مردم. شما خودتون به عنوا یه نهاد بیطرف این کار رو انجام بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
نیازی نیست عزیز هرکی دستش تو خرج باشه میفهمه از اول سال تا حالا چقدر شده و حتی تو همین ماه بهمن چه مقدار رفته رو قیمت ها ...
روزی که جناب روحانی اقای دکتر هاشمی را به مجلس به عنوان وزیر بهداشت معرفی کرد یک بسته کپسول امپرازول حاوی 14 عدد کپسول را 1800 تومان از داروخانه خریدم
اما امروز یک بسته کپسول 14 تایی امپرازول را 3500 تومان از داروخانه خریدم.......
از نظراتی که زیر مقالات مشابه گذاشته می شه، می شه فهمید اکثر مردم معنی تورم، قدرت خرید و ... نمی دونن! (مثل گفت و گوی آنلاینتون) بهتره تو یه مقاله تعریف هرکدومو بگید تا معنی صحبت رئیس جمهور رو بفهمید.
از تابناک بعیده مغرضانه صحبت کنه. بعضی نظراتم واقعا بی دلیل منتشر نمی شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
نه مسئله اینکه دولت قبل هم همینو میگفت با این تفاوت که منتقدین عجیب دیروز الان خودشون دارن این امارو میدن.
کلیت یادداشت در خصوص لزوم اعتبار بخشی به آمار رسمی کشور و جلوگیری از سوگیریهای سیاسی در تولید آمارها صحیح است اما در خصوص تورم باید به این نکته توجه داشت که بعد از دو سال تورم 40 تا 50 درصدی، توان منابع درآمدی خانوارها که به طور متوسط کمتر از 20 درصد در سال رشد داشته در مقابل هزینه های خانوار به شدت تحلیل رفته است در این شرایط تورم جدید ولو 15 درصد باشد برای خانوارها کاملا ملموس است. به عنوان مثال کالایی که در اسفند 90 هزار تومان بوده در اسفند 91 با تورم قریب به 50 درصدی قریب به 1500 و در اسفند 92 با تورم زیر 40 درصد به 2000 تومان رسیده است حالا در اسفند 93 اگر تورم به 15 درصد هم برسد آن جنس به 2300 تومان افزایش می یابد بنابراین با این فروض کالایی که در سال 91 با 50 درصد تورم 500 تومان افزایش قیمت داشته در سال 93 فقط با 15 درصد تورم 300 تومان رشد قیمت خواهد داشت حال خانواری که در سالهای 91 و 92 به دلیل فزونی بیش از حد تورم بر رشد درآمد هم بخش مهم پس اندازش را از دست داده، هم سر و ته بسیاری از هزینه های خانوارش را زده و هم در صورت امکان زیر بار اقساط جدید رفته، تورم 15 درصدی سال 93 را به شدت احساس می کند در واقع تورم سال جاری و سالهای آینده مانند وزنه های جدیدی است که بر روی رکورد قبلی یک وزنه بردار اضافه شده و به همین دلیل احساس این تورم ممکن است شدیدتر از تورم سال 91 باشد. زمانی مردم کاهش تورم را به آرامی احساس خواهند کرد که چند سالی، میانگین رشد اسمی درآمد خانوارها از میانگین رشد سطح عمومی قیمتها بالاتر باشد یا به عبارت دیگر سطح تولید ناخالص داخلی به قیمتهای ثابت رشد مثبت داشته باشد. به یاد داشته باشیم اقتصاد ما در چند سال منتهی به پایان 1392 بین 5 تا 10 درصد تولید ناخالص داخلی را از دست داده و در سال جاری حتی اگر رشد 5 درصدی را هم تجربه کنیم تولید ناخالص داخلی ما به قیمتهای ثابت کمتر از تولید ناخالص داخلی سال 1389 است. بنابراین اگر همه شرایط به خوبی پیش رود و اقتصاد از رکود خارج شود و رشد اقتصادی حدود 5 درصدی در سالهای آینده ایجاد شود می توان پیش بینی کرد که از اواخر سال 1395 خانوارها به آرامی بهبود در وضعیت معیشت خود را احساس کنند و مثلا در سال 1398 وضع معیشت مردم بهتر از سال 1389 باشد.
بحث مردم باور نداشتن آمارها نیست، بلکه لبریز شدن کاسه صبر مردمه. برای مردم اینکه اجناس کمتر گرون شدن کافی نیست، این مهمه که همینجوریش 3-0 از زندگی عقب بودن حالا 15% هم میره روش.
واسه مردم فرقی نداره که آمار 1% باشه یا 100%. واسه شون این مهمه که مایحتاج رو بتونن فراهم کنن.
الان هم متأسفانه یه جریانی راه افتاده که القا کنه این آمارها هم مثل آمارهای احمدی نژاده. یا تورم رو معادل قیمت اجناس جا میندازه برای مردم. مردم افزایش قیمت رو میبینن و از طرفی دولت میگه تورم رو کاهش دادیم و این باعث بی اعتمادی میشه.
علی ایحال مسائل اقتصادی با تصمیمات یک شبه سنخیتی نداره. هشت سال این تصمیمات یک شبه تیشه به ریشه مملکت زده و برای حلش نیاز به زمان و همت تمام کشور با تمام نیروها داره. حالا شما حساب کنید کشوری که هر کسی توش یه سازی میزنه چه جوری میخواد از پس این مشکلات بر بیاد؟
بنده قبول دارم که مقداری سرعت رشد تورم مهار شده است. اما علت اصلی عدم تزریق نقدینگی و رکود در همه زمینه هاست. ا- تسهیلات بانکی در حداقل ممکن است و عموما تسهیلات یارانه داری به بخش صنعت و کشاورزی نه بصورت سرمایه در گردش و یا سرمایه گذاری تزریق نشده است. (جریان نقدینگی کاهش یافته) بعلت سیر مراحل مذاکرات ورود سرمایه به بازار منتظر نتایج مذاکرات است. حقوق کارکنان دولت افزایش نیافته و حتی نسبت به تورم کاهش یافته لذا سطح خرید و سبد مصرفی مردم محدود شده که از عوامل اصلی کنترل تورم است. مطالبات پیمانکاران بعلت نبود بودجه پرداخت نشده لذا از این طریق نیز گردش پولی در کشور رخ نداده است. و .... که مجموع این عوامل سبب رکود در اقتصاد است . این برهه البته نا÷ایدار است و اگر گشایشی خصوصا در منابع مالی دولت ایجاد نشود انتظار یک جهش تورمی وجود دارد.
مقایسه امار منتشره توسط دولت کنونی با دولت نهم ودهم منصفانه نیست چون دولت نهم ودهم به تخصص وتجربه برنامه ریزی امار قانون اغتقادی نداشت خود را قایم بر همه میدانست نتیجه اقداماتش انحلال سازمان برنامه قانونگریری اقدامات خود سرانه بهمریختگی روند اداری وحقوقی سازمانها دخالت درامور بانک مرکزی اشاعه ارتشا ورشوه بصورت رومیزی وزیر میزی بی اارزش نمودن پول ملی افلاس وفلاکت کشور برای سالیان طولانی بطوربکه حد اقل سی سال طول خواهد کشید تا اگر دولت صادق ومردمی بتواند سرکار باشد وقادر باشد جلوی غارتگری وفساد را بگیرد شاید بتواند بخشی از تخریب های ایجاد شده به کشور را جبران نماید
غیر منصفانه است که کاهش تورم از چهل درصد به پانرده درصد را نپذیریم .
اما مشکل اینجاست که تورم پنج درصدی هم بالاست و منجر به افزایش قیمتها خواهد شد.
چاره تورم حذف یارانه ها - افزایش تولید و کاهش مصرف است.
نهایتا همه افراد جامعه باید در تولید ثروت نقش داشته باشند ، نه اینکه مصرف کنند و غر بزنند.
حداقل دولت روحانی اگه کاری هم بلد نباشه بکنه ریشه مملکت نمیسوزنه جریان بین بد و بدتر وگرنه هیج کدوم از این دولت ها خوب نبودند
روحاني و احمدي نژاد اصلا قابل مقايسه نيستن و هركسي اين دوتا رو با هم مقايسه كنه نشونه سطحي نگربودنشه.
احمدي نژاد به هيچ عنوان مملكت داري بلد نبود و تمام دوستان و فاميلاش و همسايه هاشو گذاشت راس كارهي مهم و مملكت و بيت المال رو نابود كرد.
ما امیدمون به تدبیر خداست نه به دولت تدبیر وامید
از قدیم گفتند با دیگران نگو که سر خودت میاد...
مرغ بالای 8000 تومان و اقای روحانی میگن تورم اومده زیر 15%
اسم این دولت دولت واردات است هنوزم پولدارهای دلال پولدار تر و کارگران بدبخت بدبخت تر می شوند آدمی که کار می کند حرف نمیزند فقط عمل می کند . وقتی میبینم پول ندارم غذای خودم را تامین کنم اون هم تو این ماه ها این آمار ها کجای دلم بگذارم ولش کن اصلا این حرف ها رو ما هم خدایی داریم .
اشتغال جوانان صفر صفر صفر صفر
اینگونه آمار ها در دولت های قبل از احمدی نژاد هم داده میشد اما چون در آن موقع تحریم نبودیم کسی ریزبینی نمیکرد و دولتها هم از درآمد نفت یه جوری اقتصاد مملکت رو میگردوندند تازه لقب سردار هم میگرفتند اما زمان احمدی نژاد خیلی از این مدیران فکر میکردند مملکت داره برای خودش میچرخه وقتی آمدند توی گود تازه فهمیدند با حرف زدن اوضاع روبراه نمیشه این بود که دو راه داشتند یا کاسه کوزه رو تو سر دولت قبلی بشکنند یا جا پای دولت قبلی بگذارند با روش جدید یعنی هر مشکلی پیش میآید یا بانکها مقصرند یا دولت قبلی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر