بازدید 13463
نماینده دولت در مجلس؛

۶۲ هزار میلیارد درآمد؛ یعنی بنزین ۲۰۰۰ تومان!

تنها کار دولت تدبیر و امید ‌در سال جاری، این بود‌ که ‌موفق شد، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این محل ‌برای بهداشت و درمان در اختیار جامعه بگذارد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود، سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت، ‌ بالا‌ترین عددی که ما بتوانیم از محل افزایش قیمت‌ها در ادامه وضع موجود داشته باشیم، ۳۳ هزار میلیارد تومان است.
کد خبر: ۴۷۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۵ 24 February 2015
یارانهمجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه امروز، یارانه‌های نقدی را مورد بحث قرار داد و نمایندگان مجلس بنا به قانون سال گذشته، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از محل اصلاح قیمت کالا‌ها و خدمات را، ۴۸ هزار میلیارد تومان تعیین کردند.

به گزارش «تابناک»، در سال جاری با توجه به اینکه دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد، جمع درآمد ‌از این محل تا پایان ماه جاری ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد؛ بنابراین، اگر در سال آینده، همین وضعیت ثابت بماند، پیش‌بینی می‌شود ‌قیمت نفت ـ البته با ‌ارقامی که در بودجه پیش‌بینی شده ـ ‌۳۱ هزار میلیارد تومان شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به این موضوع اعتراض داشت و با خطاب قرار دادن نمایندگان مجلس گفت: شما در سال جاری، ‌حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بین خانوار‌ها توزیع می‌کنید، حال آنکه برای سال آینده دستور داده‌اید ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان، ‌۵ هزار میلیارد تومان ‌به بخش تولید‌ و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم در خصوص کمک به مسکن حمایتی کمک کنید؛ بنابراین،‌ خودتان بگویید این معادله چگونه حل می‌شود؟!

بنا به گفته‌‌ نوبخت، دولت در سال جاری، ۱۲۷هزار میلیارد تومان ‌در اختیار ‌داشته و برای اینکه بتواند هزینه‌های خود را کنترل کند،‌ ۴۷ هزار میلیارد دیگر از خزانه به آن اضافه کرده است؛ علاوه بر آن،‌ مجبور به استقراض ۵.‌۷ هزار میلیاردی از بانک مرکزی شد و ‌۶.‌‌۴ هزار میلیارد نیز از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروز دوستان می‌گفتند، پرداخت یارانه تولید، خواسته همیشگی ماست، تصریح کرد: ‌مگر شما‌ از این منابع چیزی هم باقی گذاشته‌اید که‌ بتوانیم در بخش تولید هزینه کنیم؟ ما در سال جاری، حتی از خزانه نیز ‌۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول برداشت کرده‌ایم؛ یعنی پولی را که باید برای طرح‌های عمرانی کشور هزینه ‌کنیم و بین کارکنان دولت ـ به عنوان حق‌الزحمه ـ توزیع شود، نپرداختیم و ‌روی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها اضافه کردیم تا بین مردم ‌پخش شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: تنها کار دولت تدبیر و امید ‌در سال جاری، این بود‌ که ‌موفق شد، ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این محل ‌برای بهداشت و درمان در اختیار جامعه بگذارد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود، سال آینده با توجه به کاهش قیمت نفت،‌ بالا‌ترین عددی که بتوانیم از محل افزایش قیمت‌ها در ادامه وضع موجود داشته باشیم، ۳۳ هزار میلیارد تومان باشد؛ بنابراین، اگر شما ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ردیف‌های مختلف را به این رقم بیفزایید، چیزی حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

حال با توجه به ارقام موجود در بودجه امسال و با لحاظ اینکه بودجه امسال نیز در بحث یارانه‌ها مشابه بودجه ‌سال گذشته است، پیش‌بینی می‌شود، دولت در سال آینده ‌کسری ۱۰ هزار میلیاردی ‌داشته باشد؛ بنابراین، برخی ‌نمایندگان برای جبران این میزان از کسری، ‌پیشنهادهایی دادند؛ از جمله اینکه یکی از آنان پیشنهاد حذف یارانه برای خانوارهای با درآمد بالای ۳ میلیون را داد.

محمد دهقان پیشنهاد داد، دولت به خانوارها‌ی با ‌درآمد بالای ۳ میلیون تومان، یارانه ندهد.
وی همچنین افزود: چرا باید چند هزار میلیارد تومان از پول نفت صرف پرداخت یارانه به خارج‌نشینان یا تجاری که درآمدهای میلیاردی دارند،‌‌ شود که البته‌ کمیسیون مخالف این پیشنهاد بودند و نهایتاً نیز ‌نمایندگان آن را تصویب نکردند.

‌مصباحی مقدم، دیگر نماینده مجلس، درخواست افزایش سقف درآمد از محل یارانه‌ها را به ۶۲ هزار میلیارد داد‌ و گفت: در این پیشنهاد مطرح شده که منابع ما در بند «الف» به ۶۲ هزار میلیارد تومان افزایش یابد؛ این مبلغ یعنی منابعی که باید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی حاصل شود.

اما معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به وی گفت: ‌با توجه به اینکه دولت در سال جاری، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد، ‌جمع درآمد حاصل از این محل ۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ بنابراین، اگر در سال آینده نیز همین وضعیت ثابت بماند، پیش‌بینی می‌شود‌ قیمت نفت در‌‌ همان ارقامی که در بودجه پیش‌بینی شده بماند و ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد ‌داشته باشیم.

وی افزود: ۶۲ هزار میلیارد تومان درآمد، یعنی بنزین آزاد لیتری ۲ هزار تومان،‌ بنزین سهمیه‌ای ۱۴۰۰ تومان و قیمت تمامی حامل‌های انرژی دو برابر می‌شود؛ کل مبالغی که از محل اصلاح قیمت‌ها در اختیار داریم، ۳۱ هزار میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود ‌سال آینده، این رقم به ۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

اما این پیشنهاد نیز در مجلس رأی نیاورد و از دستور جلسه خارج شد. دلایل مخالفت نمایندگان با این پیشنهاد این بود که مجلس در روزهای گذشته با پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی موافقت کرده بود و بیش از این نمی‌شد قیمت این حامل‌ها را بالا برد.

به نظر می‌رسد، ‌تنها راه دولت برای جبران کسری بودجه، حذف یارانه افراد توانمند باشد‌ و با توجه به اینکه مجلس دست دولت را در این کار باز گذاشته، دولت دیر یا زود کار حذف یارانه نقدی برخی ‌افراد را در دستور کار قرار خواهد داد؛ اما هنوز سازوکاری برای این کار در نظر گرفته نشده است.

از سوی دیگر، دولت بیم آن ‌دارد که شاید انجام این کار در زمانی که به انتخابات مجلس نزدیک است، باعث نارضایتی عمومی شده و ‌رأی جناح موافق در مجلس کاهش یابد.

اکنون باید منظر ماند و دید‌ آیا دولت‌ سرانجام‌ یارانه نقدی افراد توانمند را حذف خواهد کرد‌ یا مانند سال جاری با استقراض از بانک مرکزی و برداشت از خزانه یا پرداخت نکردن سهم تولید و عمران، سال آینده را نیز‌‌ اینچنین می‌گذراند‌.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار