بازدید 9572
سفیر سابق ایران در اوکراین در گفتگو با «تابناک»:

بحران اوکراین، روسیه را به سمت ایران متمایل کرده است

بحران اوکراین به عنوان یکی از مهمترین مسائل جاری در عرصه بین المللی، توجه فراوانی را در میان محافل تحلیلی و همچنین سیاسی به خود معطوف کرده است. یکی از جنبه های مهم این موضوع، تأثیری است که این بحران بر ماهیت تعاملات بین المللی در عرصه های منطقه ای و بین المللی بر جای خواهد گذاشت. سفیر سابق ایران در اوکراین، از تأثیرات بحران اوکراین بر روابط روسیه با ایران می گوید.
کد خبر: ۴۷۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵ 24 February 2015
بحران اوکراین، روسیه را به سمت ایران متمایل کرده استبحران اوکراین به عنوان یکی از مهمترین مسائل جاری در عرصه بین المللی، توجه فراوانی را در میان محافل تحلیلی و همچنین سیاسی به خود معطوف کرده است. یکی از جنبه های مهم این موضوع، تأثیری است که این بحران بر ماهیت تعاملات بین المللی در عرصه های منطقه ای و بین المللی بر جای خواهد گذاشت. سفیر سابق ایران در اوکراین، از تأثیرات بحران اوکراین بر روابط روسیه با ایران می گوید.

به گزارش «تابناک»، بحران اوکراین که از بیش از یک سال پیش و در پی اوج گیری اختلاف میان نیروهای روس گرا و غرب گرا در این کشور بروز کرده و ظرف مدت کوتاهی به یک جنگ داخلی تمام عیار تبدیل شد، یکی از مهمترین موضوعات جاری در عرصه بین المللی است. 

علل و ریشه های شکل گیری این بحران، نقش عوامل داخلی و بازیگران بین المللی، چشم انداز حل و فصل بحران و تأثیر آن بر عرصه گسترده تر تعاملات بین المللی، همگی مواردی هستند که در این چارچوب مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفته است.

توافق اخیر کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین در مینسک، پایتخت بلاروس بر سر برقراری آتش بس در اوکراین و آغاز روند مصالحه در این کشور، بهانه ای شد تا با اکبر قاسمی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در اوکراین درباره ابعاد و چشم اندازهای بحران اوکراین به گفت و گو بنشینیم. در بخشی از این گفت و گو، مباحث به تأثیر بحران اوکراین بر تعاملات منطقه ای روسیه، به ویژه روابط این کشور با ایران کشیده شد.

به عقیده قاسمی، در پی تأثیراتی که واکنش های غرب به بحران اوکراین – در قالب وضع تحریم های مختلف علیه مسکو – بر روسیه بر جای گذاشت، دولتمردان روس درصدد ایجاد تغییراتی در جهت گیری های منطقه ای و بین المللی خود برآمدند. در همین راستا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور  روسیه چند رویکرد را در دستور کار قرار داد: رویکرد تعامل فعال با مجموعه «بریکس» در اجلاسیه آفریقای جنوبی و رویکرد تعامل فعال گازی و اقتصادی با چین از جمله مهمترین این رویکردها بودند.

در حقیقت، روس ها در حال حاضر رویکرد تعامل فعال در روابط با کشورهایی که هم در عرصه جهانی و هم منطقه ای دارای نقش تأثیرگذار هستند، در اولویت خود قرار داده اند و در دستور العمل هایی که پوتین به مقامات ابلاغ کرده این نکته وجود دارد که ما هیچ مانعی برای گسترش روابط با این کشورها نداریم. 

سفیر سابق ایران در اوکراین ضمن اشاره به این موضوع می افزاید: «می بینیم که در حدود یک سال اخیر، بیش از ده یا یازده مقام تراز اول روسیه به ایران آمده اند و همینطور مقامات ایرانی به آنجا رفته اند و مذاکرات فشرده ای در عرصه های مختلف انجام شده است. مثلاً یکی از کارهایی که در بحث بازرگانی انجام شده، این است که دو طرف به هر میزان بتوانند، زمینه های تعامل تجار و اقتصادی را فراهم کنند». 

به عقیده قاسمی، هرچند ساختارهای مرتبط در هر دو کشور فراینده های پیچیده ای دارند و هر دو طرف ساختار بروکراتیک خاص خود را دارند، ولی قدم های خوبی برداشته شده است. زمینه های فنی کار پیشرفت های خوبی داشته تا بسترهای تجارت با ارزهای ملی دو کشور شکل بگیرد. 

وی می افزاید: «از طرف دیگر، زمینه هایی که می تواند بستر مراودات را گسترش دهد، مثل حوزه کنسولی نیز مورد توجه قرار گرفته است. همه این ها نشان می دهد که طرف روس دنبال این است که زمینه های گشایش را در  روابط با کشوری که قدرت متنفذی در عرصه منطقه ای است را فراهم کند و این می تواند منافع خوبی را برای هر دو کشور در برداشته باشد».  


متن کامل مصاحبه «تابناک» با اکبر قاسمی را اینجا بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل