بازدید 27111

واکنش متفاوت مردم ایران و ترکیه دربرابر یک اتفاق

به فاصله کمی پس از اتفاقی که برای ﺍُﺯﮔﻪﺟﺎﻥ ترکیه ای رخ داد، جنایتی کاملا مشابه در یکی از شهرهای جنوب کشورمان اتفاق افتاد. چند روز پیش دختر دانش آموز ۱۷ ساله ای به نام عاطفه در بازگشت از کلاس زبان در مسیر خانه گم شد و صبح روز بعد جنازه‌ش در روستایی در حاشیه شهر پیدا شد.
کد خبر: ۴۷۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵ 24 February 2015
سیدعلی محقق در سرمقاله ابتکار نوشت:

‏دو هفته پیش ﺩﺧﺘﺮی ﺑﯿﺴﺖﺳﺎﻟﻪ به نام «ﺍُﺯﮔــﻪﺟﺎﻥ ﺍﺻﻼﻥ»، در یکی از شهرهای ترکیه ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﻧﻨـــﺪﻩ یک مینی بوس ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﺭﺳید. براساس شـواهد راننده خودرو قصد تجاوز به این دختر جوان را داشته که با مقاومت ﺍُﺯﮔﻪﺟﺎﻥ، مرد مهاجم او را ﺑﺎ ﺿﺮﺑﺎﺕ ﭼﺎﻗﻮ ﻭ ﻣﯿﻠﻪ ﺁﻫﻨﯽ ﮐﺸت. ﺟﻨــﺎﺯﻩ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺍُﺯﮔﻪﺟﺎﻥ ﺍﺻﻼﻥ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ در ﺟﻨﮕل ﭘﯿﺪﺍ شد.

با انتشار خبر این جنایت، تا چندین روز شهرهای ترکیه عرصه تجمعات گسترده در اعتراض ﺑﻪ جنایت، خشونت و تجاوز علیه زنان بود. مردم ترکیه ﺭﻭﺯ وقوع این جنایت را «ﺩﻭﺷﻨﺒﻪ ﺳﯿﺎﻩ» ﻧﺎﻣﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ترک ﺩﺭ ﻋﺰﺍﯼ ﺍﺯﮔﻪﺟﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﺑﻪ ﺧشونت ﻋﻠﯿﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻟﺒﺎﺱ ﺳﯿﺎﻩ ﺑﻪ ﺗﻦ ﮐردﻨد. ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﮔﺴﺘــﺮﺩﻩﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ و همچنان این جنایت و واکنش های عمومی به آن موضوع اصلی صفحات شبکه های اجتماعی و رسانه های ترک زبان ﺍﺳﺖ. شبیه این حادثه و واکنش های پس از آن چند ماه پیش هم در هند اتفاق افتاد.

به فاصله کمی پس از اتفاقی که برای ﺍُﺯﮔﻪﺟﺎﻥ ترکیه ای رخ داد، جنایتی کاملا مشابه در یکی از شهرهای جنوب کشورمان اتفاق افتاد. چند روز پیش دختر دانش آموز ۱۷ ساله ای به نام عاطفه در بازگشت از کلاس زبان در مسیر خانه گم شد و صبح روز بعد جنازه‌ش در روستایی در حاشیه شهر پیدا شد.

بر اساس اعلام خانواده، عاطفه در آخرین تماس خود گفته بود که سوار ماشین مسافرکشی شده و منتظر تکمیل مسافران خودرو است. عاطفه اما هیچ گاه به خانه نرسید. ساعتی بعد از آخرین تماس تلفنش از دسترس خارج و بعد از آن خاموش شد. اگرچه هنوز ردپایی از قاتل یا قاتلان به دست نیامده اما شواهد موجود شباهت این قتل و آنچه که به تازگی در ترکیه اتفاق افتاده است را به وضوح نشان می‌دهد. اینجا هم مرد یا مردانی متعرض دختر نوجوان و بی پناهی شدند و احتمالا چون در مقابل این تعرض از خود دفاع کرد به طرزی فجیع و جنایتکارانه با شلیک چند گلوله و ضربات چاقو به قتل رسید. به گفته منابع محلی و به استناد روایت ها و فرضیه های در دست بررسی مظنون اصلی این جنایت راننده یا سرنشینان خودرو مسافرکشی است که قرار بود عاطفه با آن به خانه برگردد...

مروری در صفحات حوادث رسانه ها در سالهای اخیر نشان می‌دهد که جنایت هایی مشابه آنچه که عاطفه ایرانی و ازگه جان ترکیه‌ای را قربانی کرده در شهرهای مختلف کشور ما و کشورهای دیگر کم نیست و تاکنون دختران و زنان جوان زیادی قربانی چنین خشونت‌هایی شده اند. در هند، پاکستان و حتی در قلب اروپا و... نیز هر از گاهی جنایاتی از این دست اتفاق می‌افتد که از قضا پایه همه آنها خشونت مرگبار علیه زنان و دختران جوان است. یک دختر یا زن تنها در مسیر کار، مدرسه و یا دانشگاه تا خانه گرفتار مرد یا مردان جوانی می‌شود که از مردانگی و انسانیت فقط لباس و ظاهر را به ارث برده اند و دیگر هیچ. معمولا جزییات این خشونت‌ها هم فارغ از جغرافیا و فرهنگ و نظام سیاسی اجتماعی جوامع در ایران، ترکیه، هند و... بسیار شبیه به هم است.

با وجود این شباهت‌ها اما واکنش‌های اجتماعی از اینجا تا آنجا یکسان نیست و زمین تا آسمان تفاوت دارد. یک جا همدلی و انسجام اجتماعی در بالاترین سطح خود را نشان می‌دهد و حساسیت جامعه به مسائلی از قبیل امنیت اجتماعی شهروندان و به خصوص زنان را به رخ می‌کشد و جایی دیگر به جز سکوت و انفعال و پچ پچ های آزاردهنده، از کنش و واکنشی از سوی بدنه جامعه خبری نیست. معلوم نیست راز این سکوت و بی تفاوتی فعالان اجتماعی و انفعال رسانه ها و حتی شبکه های اجتماعی در مواجهه با جنایاتی شبیه آنچه که بر عاطفه ها می‌رود چیست و چرا شهروندان موقع بروز حادثه برای یک هموطن در عرصه های عمومی، ترجیح می‌دهند که نقش ناظران بی طرف را ایفا کنند.

ایرانیان چه در فضای مجازی و چه در موارد خاصی در عرصه واقعی جامعه به واکنش های توده وار در قبال مسائلی سطحی و کم هزینه مانند اشتباه یک داور در مسابقات جهانی و یا مرگ یک سوپراستار داخلی یا خارجی و مواردی مانند آن اشتهار دارند. اما آنجا که حرف از لزوم ایفای مسئولیت اجتماعی شهروند در قبال شهروند و بدنه جامعه می‌شود و پای کمک به میان می‌آید این خصیصه رنـــــگ می‌بــازد و بی رنگ می‌شود. حتی در قبال حوادث تلخی مانند حادثه اخیر، نه تنها خبری از کنش گروههای موسوم به فعالان اجتماعی نیست که حتی از واکنش‌های معمولی شهروندی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز خبری نمی‌شود.

شدت آسیب دیدگی و فقر عرصه عمومی جامعه درجاهایی دیگر حتی عریان تر از این خود را نشان می‌دهد. بسیار پیش آمده که به همدلی و همبستگی و همکاری افراد به عنوان اعضای یک پیکر و یک جامعه نیاز بوده است اما با واکنش های منفعلانه‌ از جانب افراد جامعه مواجه می‌شویم. گاهی یکباره همبستگی اجتماعی مفقود و ناپدید می‌شود و فردگرایی‌ منفعت طلبانه به اوج می‌رسد و هر فرد یا در بهترین حالت هر خانواده به تنهایی مجبور و ناگزیر بار سختی های اجتماعی را بر دوش می‌کشد.

بسیار پیش آمده است که شهروند بی پناهی در شلوغ ترین نقطه شهر و در مقابل چشم صدها رهگذر گرفتار یا قربانی یک حادثه یا یک خشونت عریان شده است اما در اوج حادثه هیچ دستی برای کمک به او دراز نمی‌شود و فرد قربانی خود را غریب و تنها، در محاصره دوربین موبایل به دستهایی می‌بیند که چونان بیگانگانی از کره ای دیگر، او را غرق به خون از دریچه چشم شیشه ای تلفن همراهشان دید می‌زنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶۰
انتشار یافته: ۶۱
همین اتحاد ملی ترکیه در جبهه اقتصادی هم وجود داشته است که به پیشرفت رونق اقتصادی هم رسیده اند.
این بی تفاوتی بسیار هولناک است ولی متاسفانه واقعیت دارد این سوال را باید از کسانیکه جامعه را دو قطبی ( دولتی و غیر دولتی ) کردند پرسید
بسيار عالي بود
ممنون از نويسنده مقاله و ابتكار
اینجا مگه میشههههههههههههههه..........
تفاوت ها فقط این نیست.
ما با همه دنیا فرق داریم و از همه بیشتر حرف می زنیم اما فقط حرف !!!!!
اگر اين تعهد در ملت ايران بود كه وضع امروزمان اينطور نبود ما همگي سرمان را در برف فرو كرده ايم و هيچ وظيفه اي بابت شهروندي خود قايل نيستيم و اين اخلاق سابقه تاريخي دارد در برابر هجوم اعراب مغولها و.... همين مسئله تكرار شد و ضررش به همه رسيد اگر ملت ما يك كمي به منافع گروهي و جامعه توجه كند خيلي از مشكلات حل خواهد شد
جریان اسید پاشی رو فراموش کردید؟ مردم تجمع کردند ولی تجمع رو بهم زدند. بعید می دونم در ترکیه تجمع مردم را بهم بزنند
بسیاری از این اخبار تجاوز در رسانه های دولتی و عمومی به طور گسترده منتشر نمیشود پس نباید از مردمی که اطلاعی از حوادث رخ داده ندارند انتظار بالایی داشته باشیم !! اما با ورود سایت های و شبکه های مجازی اجتماعی جامعه ایران نیز در حال متحول شدن است ، در ابتدا جک ها ، خبرها ، کلیپها رد و بدل می شد اما بعدا پیام های اخلاقی و اجتماعی زیادی از همین طریق منتشر شد ـ گاهی در این شبکه ها اخبار و نظراتی را می بینید که از متن جامعه برخاسته اند و نویسندگان آن افراد عادی اند ـ چند روز پیش پیامی در وایبر منتشر شد که نویسنده از مردم می خواست که با توجه به گران شدن قیمت گوشت مرغ ، میزان خرید گوشت مرغ خود را کاهش دهند تا حداقل قیمت ها بیش از این افزایش نیابد ـ پخش شدن این پیام ها نشان از رشد تدریجی جامعه ما دارد ـ به یاد بیاورید همین چند سال قبل در گرانی قند و برنج و مرغ اکثرا مردم به همدیگر توصیه می کردند که بیشتر بخرید و انبار کنید تا تمام نشده ! و قیمتها تا چند برابر افزایش داشت ! این فقط یک مثال کوچک از تغییرات رخ داده در جامعه است ـ
در هر صورت با رشد سریع اینترنت و گسترش ارتباطات مجازی و بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی شهروندان ، جامعه در حال تغییر شکل است ، شاید به زودی در ایران هم شاهد ظهور کمپین های بزرگ مبارزه با تجاوز باشیم ـ
یعنی میخای بگی کثافت ترین مردم ایرانیها هستند پس یعنی همون چیزی که بقیه دنیا راجع به ما فکر می کنن درسته؟
به نکته زیبایی اشاره کردی
میدونی مشکل از کجاست؟ مشکل از اونجایی است که در جامعه مقصر اینجور اتفاقات رو حجاب زنان و دختران میدانند و یه جورایی مردها رو در برابر این وحشیگری تبرئه میکنن. به ازای صد بار تذکر در مورد حجاب، یکبار هم به مردان در مورد چشم پاکی تذکر نمیدن.
مسئولین جامعه ما هیچوقت دنبال این موضوع نمیرن که چرا میزان تجاوزهای این شکلی در کشورهای آزاد کمتر است در حالی که زنان آزادانه هر لباسی می پوشند.
چه فایده ای داره وقتی که قوه قضاییه در مقابل این جنایات و سرقت ها وظیفه خودشو رو انجام نمیده و طبق قوانین اگه ضربه به سارق بزنین باید دیه بدین یا برای اجرای حکم قصاص چون دیه زن نصف دیه مرده خانواده مقتول باید کلی پول بده تا حکم قصاص اجرا بشه دیگه مردم چه امیدی داشته باشن
واقعا باعث تاسف است که ما مردم ومسولان اینقدر بی تفاوت و قصی القلب شده ایم
ممنون از مقاله خوب شما متاسفانه ايرانيها كه به تمدن 10 هزار ساله خود مي بالند بشدت از دايره اخلاق مداري خارج شده اند و شديدا خود محور گرديده اند و اين بي تفاوتي و سر در برف فرو بردن بشدت براي جامعه مضرر است خدا خودش كمك كند تا با هم جوانمردي اين مردم خفته در خواب را بيدار كند؟
متاسفم برا همه مون
وقتی ما همدیگر را قبول نداریم این میشه که می بینیم تفرقه ریشه این ملت را از بیخ وبن خواهد کند
در كشور ما اخلاق فردي و اجتماعي همه چيز سقوط كرده . مردم! اين جامعه مال ماست اينقدر سياست زده اش كرديم كه حتي روزي كه بايد همدرد سقوط اخلاقي باشيم باز هم خود را به بيخيالي مي زنيم.
متاسفم اینجوری باراورده شده ایم
واقعا تاسف دارد این روزها همه چیز در مملکت ما شده پول وکاسبی دیگر از عاطفه و همدردی خبری نیست
اینجا انقدر اتفاق افتاده قبح عمل کمرنگ شده !!!!
وقتی متصدی هدایت و ساخت فرهنگ یعنی رسانه های ما دچار فرافکنی و توجه به اهداف محصور شده خود را دارند و مردم در جذب فرهنگ غنی شده ایرانی خود سر در گم درستی یا نادرستی آنند و حیران در جستجوی امیال سرکوب شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیگران هستند


دیگر چه انتظاری هست
اتفاقا اصلا راز سر به مهری نیست جامعه ما کلا دچار بی تفاوتی نسبت به هر نوع ناهنجاری شده و البته شاید علتش را باید در برخوردها و قضاوتهای نادرست و نسنجیده مسئولین پیدا کرد. چرا که به ساده ترین موضوع و حرکتی انگ مخالفت و معرض بودن میزنند.
اين اتفاق درتركيه وديگر كشورها به ندرت انجام مي شود ومورد تعجب مردم است وعكس العمل نشان مي دهند .درايران اين اتفاقات عادي وتكراري شده ومردم بي تفاوت هستند .
مردم ایران بی لیاقت ترین مردم روی کره زمین هستند.
چاپ کردن یا نکردن نظر من هیچ تاثیری در حقیقت امر نداره
كلا مردم ايران جو گير هستند
حضور در مراسم تشييع جنازه مرتضي پاشايي هم نمونه اي از اين دست هست. حتي خود پاشايي و خانواده آن مرحوم هم فكر نمي كردند كه اين همه طرفدار داشته باشند.
چون مامردمی هستیم که هیچ شباهتی با مردمان دنیا نداریم.فقط پروپاگاندا!!!!!!
وقتی بعضی خانمها با نوع پوششهای خود و یارفتارشان قوه شهوانی مردان را تحریک می کنند این وضعیت هم پیش می آید از قدیم گفته اند متولی امامزاده خودش باید حرمت امامزاده را نگه دارد . نویسنده محترم هر جامعه ای برای خودش فرهنگ خاص خودش را دارد و کنش و واکنشهایش با یکدیگر فرق دارد.
اين موضوع رو بدون هيچگونه غريبه پسندي و يا تاثير از مقاله جالب بالا ميگم:
سطح فرهنگ و شعور اكثرمردم تركيه بالاتر و پيشرفته تر از ما هست.كه البته دلايل مختلف داره:همين كه رسانه ها نيز به طور مناسبي به اين موضوع پرداختند يا ارتباط مردم اونها و يادگيري از ملل ودنياي خارج بهتر و بيشتر از ماهست و يا ...متاسفانه با هر كي درباره تركيه حرف ميزني ميگه40 ساله پيش پايين تر از ما بودن.خوب كه چي؟ بودن يا نبودن.الان چي؟
حتي نشنيده ايم كه ائمه جمعه آن شهرها هم اظهارتاسف كنند
با سلام
لطفا مسئولان پاسخگوی بی میلی هموطنان ایرانی در پاسخ به چنین رفتارهایی باسند جامعه شناسان ما کجا هستند؟ وزارت کشور و نیروی انتظامی کجاست؟ در جایی که نیروی انتظامی و پلیس امنیت و ... که مسئولان اصلی امنیت یک جامعه هستند هیچ واکنشی نداریم از مردم عادی کوچه و بازار چه انتظاری می رود؟
عالی بود
عالی بود،مرسی
واقعا مطلب مهمی بود ولی امارتجاوز در ایران بسیاربالاست..همین خبرهای دو ماه اخیرشمارا رصدبکنیم ابعادبیشتر فاجعه مشخص می شود.
1-تجاوزپدربه دختر وسربریدن همسر 29 دی
2-فرارزن جوان از ارابه شیطان 2 بهمن
3-3جنایت در تجریش 25 بهمن
4-دختر13ساله قربانی مردهوسبازشد وسوزانده شد 29 دی
و هزارها خبر که به خاطر ابرو داری بروز داده نمیشود.البته خودمن اینها را ارشیو کرده ام به صورت عکس دراورده ام و گاهی درشبکه های اجتماعی خودم می گذارم متاسفانه فقط ابراز ناراحتی در ان لحظه می باشد.من چند عکس را نیز برای تابناک می فرستم امیدوارم بتوانیم یک کمپین یا هرمحیط دیگری برای جلوگیری ازاین کارها درست کنیم زیرا با اعدام درست نمی شودونخواهدشد.درصورت لزوم ممنون می شوم سایت تابناک ایمیل من را نمایش بدهد که بتوانیم با دیدگاههای شما وخردجمعی واستفاده به جا ازشبکه های اجتماعی راه حلی بیندیشیم.این اتفاقها می تواندبرای خودمانیز بیفتد.
where words fail,photos speak!
مرگ اخلاق وانسانيت .....
خیلی‌ وقته که آب از سر ما ایرانیها گذشته، تازه آروم آروم شاید با این مقالات به خودمون بیاییم. امیدوارم
like
نه جانم واکنش ها متفاوت نیست، ولی وقتی در اینجا هر روز یکی کشته میشه اگر قرار باشه هر روز اعتراض کنیم باید توی خیابان چادر بزنیم و کار و زندگی را تعطیل کنیم!!!
شما که این نظارت رو منتشر نمی کنین. ولی واسه خودتون میگم تا جواب سوالتون رو بدونین.
ما مردم ایران از وقتی که دنبال منافع خودمون رفتیم و اون پیوندهای قبل از 40 سال پیش که بینمون بود از بین رفت، به این بی خیالی و بی تفاوتی عجیب گرفتار شدیم.
از وقتی دیگه ارزش یک لاخ سبیل از بین رفت، مردانگی از بینمون رخت بربست.
مگر همین چند سال پیش نبود که تو میدون کاج تهران، جوون مردم رو کشتن و همه، موبایل به دست مشغول ثبت لحظات بودن؟
خدا بهمون رحم کنه. به کجا میخوایم بریم و چی میخوایم بشیم؟ الله اعلم
امام علی (ع) فرمودند: خدا رحمت کنه کسی رو که میدونه از کجا اومده، در کجا قرار داره و به کجا میخواد بره.
تا حالا فکر کردیم از کجا اومدیم (گذشتمون چجوری بود؟) و کجا هستیم؟
حالا تازه خوب است. صبر کن بدتر از این خواهد شد
عزیز من وقتی اعتراض ممکنه تبعات زیادی تو زندگیت پیدا کنه
وقتی یبار چشیدی مزه تلخشو میفهمی حرف منو
چند سال پیش مردم همین شهر بهای زیادی برای اعتراض دادند.
با این حال که این متنو با احتیاط نوشتم احتمالا نشون داده نشه تو سایتتون
من بچه همین شهر بی حوصلم تحلیلت خیلی سطحیه
نویسنده محترم فقط بدیهیات را نوشته اند.و هیچ تحلیلی از چرایی این گونه واکنش ها و سکوت ها نکرده اند و هیچ را حلی نیز ارائه نکرده اند
وقتی تو کشور ما از پلیسی که هنگام انجام وظیفه، به مجرمی صدمه بزنه دیه میگیرند و این اقا وقتی بار دیگر مجرمی را با چاقو بالای سر مقتول می بینه و اسلحه به کمر از ترس پرداخت مجدد دیه هیچ کاری نمی کنه چه انتظاری میشه از مردم عادی داشت...
نگاه به مسائل مبتلابه جامعه از این زاویه تازگی وجای تبریک دارد ما عادت کرده ایم به محض وقوع ناهنجاریهای اجتماعی بلافاصله انگشت اتهام را به سوی مسئولین ومامورین برقراری نظم جامعه نشانه رویم .حداقل باید بپذیریم که آحاد جامعه در قبال حوادٍث اجتماعی بجز فیلمبرداری با موبایل وپخش دست اول آن در شبکه های اجتماعی !!وظایف دیگری هم داریم.
ولله من یکی که همین الآن این خبررو خوندم!! به نظر شما چرا خبرش تازه به گوشم رسید!؟
گسست اجتماعی در ایران به اوج رسیده و این نشانه از هم پاشیده شدن اجتماع میباشد.
شرم بر ما
چه عجب تابی جون این مقاله را خوب اومدی؟؟؟
البته ترکها به خاطر این اتفاق 10 روز است که کل ترکیه رو ریختند به هم.
یه خواننده که گفت بود این جور حوادث به خاطر پوشش نامناسب خانم هاست را یه بلایی سرش آوردند که فقط گریه می کرد تو تلویزیون و می گفت غلط کردم.
اون خواننده که بازیگر و بازیکن فوتبال هم بود اسمش نیهات دوغان بود که آهنگ هاش را کلا بایکوت کردند و از مغازه ها جمع کردند. از تیم پیشکسوتان گالاتاسارای کنار گذاشتند و از برنامه زنده سوروایور کنار گذاشتند و ...
حالا خودتان مقایسه کنید.
واقعا درست نوشته اید . متاسفانه در ایران این پدیده بی تفاوتی روبه گسترش است . در ضمن فرهنگ بسیار غلطی که در کشور ما وجود دارد مقصر دانستن قربانی است مثلا می گویند چرا دختره تاکسی سوار نشده چرا تنهایی رفته چرا صبح زود رفته و ....
بی خیال!می خواهید تجمع کنید باید بروید از وزارت کشور مجوز بگیرید که وزارت کشور هم بنا به دلایلی که همه می دانند و تا حالا اینطور بوده برای بعضی تجمعات خاص اجازه صادر می کند نه برای این موارد پیش پا افتاده
شمايي كه اين مقاله رو نوشتي خودت قبل از اين چند درصد رسانه هاي تركيه كه درباره اين خبر واكنش نشون دادند فعاليت كردي ؟
مطمئنا عكس العمل شديد مردم تركيه در قبال اين اتفاق بخاطر فعاليت شديد رسانه هاي اونجا بوده . اگه رسانه هاي اونجا هم مثل شما و باقي خبرنگاران اينجا عمل ميكردند الان مردم تركيه هم مثل ما نشسته بودند تخمه ميشكوندند و ككشون هم نميگزيد .
علاوه بر ضعيف و حتي ناپديد شدن همبستگي اجتماعي در ميان ما ايرانيان، ترس از پيامدهاي سنگين حركتهاي خودجوش، افراد را از شركت در اقدامات گروهي مسالمت اميز براي اعتراض به ناهنجاريهاي اجتماعي بازمي دارد.
اين امر با شواهد زيادي قابل اثبات است.
ما ایرانی ها اینجوری نبودیم. دغدغه شکم نمیذاره لحظه ای به چیز دیگری فکر کنیم.
برای تغییر باید ابتدا ضعف ها راو بپذیریم باز هم ضعف تربیت اجتماعی درمیان است

آموزش و پرورش ما مدتهاست در امر تربیت نسلها درجا میزند. آیا بهتر نیست به جای واژه آموزش و پرورش از واژه پرورش و آموزش استفاده کنیم تا به یاد داشته باشیم همواره که تربیت و پرورش بسیار مهمتر از آموزش سواد است
نه برادر!!! در این جا وقتی کسانی با دختران قربانی اسید پاشی همدردی می کنند گرفتار زندان می شوند و اسید پاشان راحت می چرند رمق مردم گرفته می شود این مسئولین هستند که هر امر اجتماعی را هم سیاسی می کنند
به خاطر این است که نهادهای رسمی و مدنی خود سانسوری میکنند و رسانه ها و دولت به جای اینکه راهنما بوده و به مردم خط بدهند متاسفانه طفره میروند وبه مردم اگاهی نمیدهند.
اگر قرار بود ما هم مثل مردم ترکیه به خیابان بریزیم و تظاهرات بکنیم لاعقل 100 کشته ده ها زخمی 1000 نفر بازداشت میشودند
بابا اين دختره ايرانى همشهرى منه, کل شهرمون براش عزا دارن, نظريه پزشکى قانون اصلا تجاوز صورت نگرفته انگيزه قتل هنوز مشخص نيست, خدا لعنتشون کنه به زودى دستگير ميشن
واقعان
اینجا تو بحبوحه ی حادثه اسید پاشی به زنان مردها بطری آب روی خانم ها خالی می کردن و هرهر می خندیدن و شادی می کردن!
این یعنی فروپاشی فرهنگی و نشان از بی خاصیتی آموزش و پرورش و صدا و سیمای مملکت داره که نه تنها کمکی به فرهنگ جامعه نمیکنند بلکه آسیبهایی هم وارد میکنند که قابل جبران نیست.
این بی تفاوتی نسبت به همه امور فرهنگی اقتصادی سیاسی و .. دامن گیر من واکثریت جامعه شده است نسبت به هیچ چیز دیگر تعصب نداریم فقط و فقط به فکرگرفتاری و معیشت روزانه هستیم و بس .
دیدین در یه ماشین که کامل بسته نشده هر جور شده خودمون را به ماشین میرسونیم که بهش بگیم در عقب ماشینت بازه.!
حالا یه راننده ای را در نظر بگیرید که با یک گالن بنزین کنار خیابون منتظر کمکه .! چند نفرمون حاضریم بایستیم و بنزین بهش بدیم؟
واقعا اخلاق عجیبی داریم.
ما خیلی وقته تبدیل به یک موجودات خونخوار وحشی شدیم فکر می کنیم آدمیم اما از حیوان خیلی خیلی پست تریم وای بر ما وای بر ما عاقبت این بی تفاوتی و خشونت یقه همه ما را خواهد گرفت یک روز همه مان با سیلی ، زلزله ای مدفون خواهیم شد و دنیا در قصه ها می خوانند که مردمانی بودند بس کثیف که از صحنه درد و رنج همدیگر فیلم می گرفتند و تفریح می کردند مردمانی بی ریشه بی هویت پست و ........... خدایا ما را ببخش به خاطر تمام جنایاتی که در حق همدیگر می کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار