بازدید 21469
طرح مشترک «الجزیره» و «گاردین»؛

افشاگری درباره ارزیابی واقعی موساد از برنامه هسته‌ای ایران + تکمیلی

در یکی دو سال اخیر، هر جا صحبتی از افشاگری درباره فعالیت‌های جاسوسی غرب به میان آمده، نام ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز به همراه آن مطرح شده است. با این حال، اکنون گزارش‌ها حاکی از انتشار اسنادی درباره ارزیابی واقعی سرویس جاسوسی رژیم اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران است که از سوی منابعی غیر از اسنودن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۷۸۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷ 23 February 2015
افشاگری درباره ارزیابی واقعی موساد از برنامه هسته ای ایراندر یکی دو سال اخیر، هر جا صحبتی از افشاگری درباره فعالیت‌های جاسوسی غرب به میان آمده، نام ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز به همراه آن مطرح شده است. با این حال، اکنون گزارش‌ها حاکی از انتشار اسنادی درباره ارزیابی واقعی سرویس جاسوسی رژیم اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران است که از سوی منابعی غیر از اسنودن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، شبکه خبری «الجزیره» گزارش داده، طی روزهای آتی، صد‌ها سند محرمانه متعلق به سازمان اطلاعات آفریقای جنوبی را منتشر خواهد کرد که در آن‌ها، جزئیات دیدار عاملین «موساد» با مقامات دیگر دولت‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ارزیابی واقعی این سازمان از برنامه مذکور مورد اشاره قرار گرفته است.
 
گفته می‌شود، پس از افشای اسناد مربوط به فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در مناطق‌ جهان از سوی ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳، اسنادی که قرار است توسط الجزیره منتشر شود، مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین افشاگری درباره فعالیت‌های جاسوسی بین المللی به شمار می‌رود. قرار است روزنامه «گاردین» نیز در انتشار این اسناد با الجزیره همکاری داشته باشد.

‌در این اسناد، «ارزیابی واقعی موساد از برنامه هسته‌ای ایران» افشا خواهد شد؛ افزون بر این، اسنادی به قلم کارمندان سازمان اطلاعات دولتی آفریقای جنوبی نیز در این مجموعه وجود دارد که شامل گزارش‌های مربوط به دیدارهای اعضای این سازمان با مقامات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، روسیه و دیگر کشورهاست.
 
هرچند هنوز متن این اسناد منتشر نشده، ‌برخی از مهم‌ترین محورهای مربوط به این موضوع در رسانه‌های غربی مورد اشاره قرار گرفته است؛ از جمله ‌می‌توان به سندی اشاره کرد که نشان می‌دهد، درست یک ماه پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل هشدار داد ایران تا حداکثر یک سال به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت، موساد ‌محرمانه به متحدین اسرائیل اعلام کرده که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

مورد دیگر، مربوط به درخواست کمک سازمان جاسوسی انگلیس (MI۶) از آفریقای جنوبی برای به استخدام درآوردن یک مقام کره شمالی است که پیشتر از قبول این موضوع سر باز زده بود. همکاری سازمان‌های اطلاعاتی آفریقای جنوبی و اتیوپی برای خنثی کردن طرح ترور یک دیپلمات سر‌شناس آفریقایی، از جمله دیگر مواردی است که قرار است در اسناد مذکور به آن‌ها اشاره شود.

تکمیلی

ساعتی پیش، بخش نخست از اسناد جاسوسی مورد اشاره، توسط الجزیره و گاردین منتشر شد. الجزیره با انتشار نخستین بخش از این اسناد، درباره ارزیابی موساد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوشت: کمتر از یک ماه پس از هشدار نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سازمان جاسوسی اسرائیل به این ارزیابی رسیده ‌که ایران «در حال انجام فعالیت‌های لازم برای ساخت بمب نیست».

الجزیره نوشت: کمتر از یک ماه پس از هشدارهای بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۲ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، مبنی بر اینکه ایران ۷۰ درصد راه برای ساخت سلاح هسته‌ای را پیموده، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی بر این باور بوده که ایران در حال انجام فعالیت‌های لازم برای ساخت بمب نیست.

اسناد محرمانه‌ای که واحد پژوهش الجزیره به آن دست یافته نیز نشان می‌دهند، سازمان موساد در‌ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۲ نامه‌ای فوق محرمانه به آفریقای جنوبی فرستاده است. این نامه مربوط به ارزیابی‌های موساد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

نامه موساد، ظاهراً به نقاشی ارائه شده توسط نتانیاهو به سازمان ملل که مدعی بود ایران به سرعت در حال حرکت به سوی بمب هسته‌ای است، تفاوت‌های زیادی دارد.

موساد در آن نامه با نوشتن اینکه ایران هیچ‌گونه فعالیتی برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام نداده، تصریح کرده، دانشمندان ایران در تلاشند تا شکاف‌ها را در حوزه‌هایی که کاملاً قانونی هستند، مانند رآکتورهای غنی‌سازی از بین ببرند. با ‌وجود این، موساد ادعا کرده این فعالیت‌ها می‌توانند زمان لازم برای ساخت بمب را از زمان صدور دستور برای این اقدام کاهش دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار