بازدید 25819
ادعای «آسوشیتدپرس»؛

نزدیک شدن ایران و آمریکا به اصول توافق جامع هسته‌ای

در حالی که با نزدیک‌تر شدن به بازه زمانی آخر ماه مارس برای دستیابی ایران و گروه ‌۱+ ۵ به توافق هسته‌ای، تلاش‌های دیپلماتیک برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات تشدید شده، یک منبع خبری آمریکایی، از نزدیک شدن ایران و آمریکا به اصول کلی توافق نهایی خبر داده و نوشته، قرار است به زودی بحث درباره جزئیات این توافق نیز میان طرفین آغاز شود.
کد خبر: ۴۷۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸ 23 February 2015
نزدیک شدن ایران و آمریکا به اصول توافق جامع هسته‌ایدر حالی که با نزدیک‌تر شدن به بازه زمانی آخر ماه مارس برای دستیابی ایران و گروه ‌۱+ ۵ به توافق هسته‌ای، تلاش‌های دیپلماتیک برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات تشدید شده، یک منبع خبری آمریکایی، از نزدیک شدن ایران و آمریکا به اصول کلی توافق نهایی خبر داده و نوشته، قرار است به زودی بحث درباره جزئیات این توافق نیز میان طرفین آغاز شود.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شده، ایران و آمریکا در حال ترسیم اصول کلی توافقی هستند که در مرحله نخست، محدودیت‌هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند؛ اما به این کشور اجازه می‌دهد، آهسته آهسته و ‌مرحله‌ای، فعالیت‌های هسته‌ای خود را توسعه ‌بخشد.

بر اساس این ادعا، مقامات برخی از کشورهای طرف مذاکره با ایران گفته‌اند، جزئیات این توافق هنوز مورد بحث بوده و مورد توافق طرفین قرار نگرفته است؛ هرچند انتظار نمی‌رود تا زمان بازگشت جان کری، وزیر خارجه آمریکا به واشنگتن در اواخر وقت امروز، پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل شود، ‌مقامات غربی نزدیک به مذاکرات با اشاره به ‌پیشرفت در برخی عناصر توافق، از آماده شدن زمینه برای حصول توافق جامع سخن می‌گویند.

با این حال، این مقامات غربی مذاکرات را همچون یک «هدف در حال حرکت» توصیف می‌کنند؛ ‌بدان معنا‌ که انجام تغییرات در هر یک از حوزه‌ها، آثاری بر حوزه‌های دیگر بر جای خواهد گذاشت.

بر پایه آنچه‌ آسوشیتدپرس منتشر کرده، ایده اصلی طرح در دست بررسی، این است که در ازای عملکرد مناسب ایران، در موضوع هسته‌ای به این کشور امتیاز داده شود که این امتیار در قالب برداشته شدن تدریجی محدودیت‌های وضع شده بر برنامه غنی‌سازی ایران در سال‌های پایانی توافق و برداشته شدن اندک اندک تحریم‌های موجود علیه ایران مطرح می‌شود.

گفته می‌شود، پیشنهاد اولیه آمریکایی‌ها برای دوره زمانی توافق، بیست سال بوده، ولی طرف ایرانی یک بازه زمانی کمتر از ده سال را مطرح کرده است. در همین راستا، میزان سانتریفیوژهایی نیز که ایران می‌تواند از آن بهره‌برداری کند، نسبت به پیشنهاد اولیه آمریکا بیشتر خواهد بود. برخی منابع از عدد ۶۵۰۰ سانتریفیوژ در این زمینه سخن می‌گویند.

در این رابطه، اگر به عنوان مثال طرفین بر سر یک دوره زمانی پانزده ساله به توافق برسند، کنترل‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران به مدت ده سال ادامه خواهد یافت و طی پنج سال پس از آن، این محدودیت‌ها به تدریج برداشته خواهد شد. در آن زمان ایران خواهد توانست ۱۰ هزار سانتریفیوژ خود را بار دیگر به مدار وارد کند و سطح غنی‌سازی خود را نیز افزایش دهد.

درباره تحریم‌ها نیز بحث بر این است که آمریکایی‌ها‌ مرحله‌ای نسبت به برداشتن آن‌ها اقدام کنند. برخی اقدامات بلافاصله پس از توافق و از طریق فرامین ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت. بخشی دیگر از تحریم‌ها «تعلیق» خواهند شد؛ اما بلافاصله از میان برداشته نمی‌شوند. بخش کمتری از محدودیت‌ها نیز تا زمانی که کنگره درباره آن‌ها ‌مستقیم اقدام کند، پابرجا ‌خواهد ماند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر