بازدید 47426
آیا شورای نگهبان می‌تواند مانع قانونی شدنِ این اشتباهات فاحش شود؟

تناقضات عجیب و غریب مصوبه مجلس با قانون خدمت وظیفه عمومی!

مصوبه مجلس به رغم داشتن امتیازاتی چون توجه به سربازان غائب،‌ چنان اشکالاتی دارد که می‌تواند آن را به عنوان نمونه‌ای عجیب در تاریخ قانون‌گذاری در کشورمان در حافظه‌ها ثبت کند؛ قانونی که تنها زمانی نفعش به شما می‌رسد که متخلف باشید، که در غیر این صورت، راه گریزی از‌ خدمت سربازی ندارید!
کد خبر: ۴۷۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳ 23 February 2015
راه خرید خدمت برای سرباز فراری‌ها باز شد، ولی کسانی که تخلفی نکرده و قانونی را زیر پای نگذاشته‌اند‌ و‌ به هر دلیل نمی‌خواهند به خدمت سربازی بروند، هنوز راهی پیش روی خود نمی‌بینند و سربازی برایشان «اجباری» است؛ این تنها یکی از اشکالات مصوبه امروز مجلسیان است که‌ به زودی برای تبدیل شدن به قانون به شورای نگهبان خواهد رسید.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چندین سال از برچیده شدن طرح فروش خدمت سربازی و در حالی که در سال‌های اخیر، طول مدت این خدمت افزایش یافته و به دو سال رسیده است و در حالی که کمتر کسی تصور می‌کرد تغییرات جدیدی پیرامون خدمت سربازی شاهد باشد، بناگاه لایحه بودجه سال ۹۴ سرآغاز مباحثی در این باره شد که هم عجیب بود، هم با رویکردی عجیب در مجلس ‌بررسی و سرانجام به مصوبه‌ای در قوه مقننه ختم شد که در کمال ناباوری، می‌بینیم با چند قانون و اصل کلی شدت در تناقض و تعارض است!

بر اساس مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی، در بند «ط» تبصره ۱۶ ماده واحده، به دولت اجازه داده شد تا همه مشمولان، خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کرده و تمام درآمدهای حاصل از اعطای این معافیت‌ها را به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف ۱۵۰۱۲۸ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

این مصوبه نشان می‌داد که بالاخره پس از سال‌ها بی‌توجهی به جمعیت چند میلیونی کسانی که از سربازی رویگردانده و متخلف به شمار می‌آیند، مسئولان تصمیم گرفته‌اند مشکلات متعدد این افراد را از بابت نداشتن کارت پایان خدمت مورد توجه قرار داده و در عین حال، هم بازار جعل و فروش این کارت‌ها را تعطیل ‌کرده و هم به کسب درآمد از این مسیر و تأمین هزینه‌های دیگر ردیف‌های بودجه کمک کنند؛ تا اینجای کار جا دارد ‌از بابت توجه به این مشکلات مغفول مانده به ایشان خسته نباشید گفت.

از این نکته مثبت که بگذریم، خواهیم دید که مصوبه مجلس به اشکالات متعددی مبتلاست؛ نخستین اشکال اینکه می‌بینیم چه دولتمردان، چه قانون‌گذاران و چه متولیان نظام وظیفه، هیچ یک به این مهم دقیق نشده‌اند که چرا برای متخلفان (کسانی که در موعد مقرر به خدمت سربازی نرفته و فراری هستند) راهکار فروش خدمت در نظر گرفته شده، ولی هیچ طرحی برای فروش سربازی کسانی که تخلف نکرده‌اند، ولی ترجیح می‌دهند به سربازی نروند، وجود ندارد. آیا امتیاز دادن به متخلفان و نادیده گرفتن غیر متخلفان، عادلانه و منصفانه ‌است؟

پر واضح است که پاسخ این پرسش منفی است؛ اما چرا به این نکته مهم در تصویب قانون اخیر در مجلس دقت نشده، سؤالی است که باید نمایندگان مجلس به آن پاسخ بگویند، ولی این تنها یک اشکال مصوبه اخیر است؛ اشکالی اساسی که به خودی خود برای دلسرد کردن بسیاری از تصمیم نمایندگان مجلس درباره فروش سربازی کافی به نظر می‌رسد.

ایراد بعدی این مصوبه، هنگامی آشکار می‌شود که به نکته‌ای مهم درباره خدمت سربازی دقیق می‌شویم که با کمال تعجب، شاهدیم به دید طراحان مصوبه روز گذشته مجلس و اعضای قوه مقننه نرسیده است‌. ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی (متن کامل این قانون را از اینجا دانلود کنید) که می‌گوید: «خدمت وظیفه عمومی 30 سال است...».

بر اساس این ماده، آنچه در نزد عموم مردم به عنوان خدمت سربازی مطرح است و معادل ۲۴ ماه سربازی است، در حقیقت «دوره ضرورت» خدمت وظیفه عمومی به شمار می‌آید، نه تمام دوره این خدمت. به این صورت که افراد موظفند ۲۴ ماه دوره ضرورت را گذرانده و بعد از آن، هشت سال در دوره احتیاط، ده سال در دوره ذخیره اول و ده سال دیگر در دوره ضرورت دوم سپری کنند تا به کل از انجام این خدمت معاف شوند.

بنابراین در صورتی ‌که جنگی درگیرد، ابتدا از سربازانی ‌که در حال گذراندن دوره ضرورت هستند (همان ۲۴ ماه) بهره گرفته خواهد شد و بعد در صورت نیاز، سربازانی که کمتر از هشت سال از دریافت کارت پایان خدمت ضروری‌شان گذشته و در دوره احتیاط هستند، فراخوانده خواهند شد و به همین ترتیب، در صورت ضرورت، نیروهای ذخیره اول و دوم به پادگان‌ها فراخوانده می‌شوند.

این قانون یک نکته مهم دیگر هم دارد که از این قرار است: «در هر حال تاریخ خاتمه آن [تاریخ خاتمه خدمت وظیفه عمومی] از ‌۵۰ سالگی تجاوز نخواهد کرد‌». البته به این بخش یک استثنا هم افزوده شده که می‌گوید، در صورت ضرورت و بسیج همگانی، این سن تا شصت سال قابل افزایش است.

بر این اساس می‌توان دریافت که قانون‌گذار تلویحا این امتیاز را برای کسانی که تحصیلات بالاتری دارند، در نظر گرفته که این مدت از دوران مشمولیت آن‌ها، یعنی ۵۰ سال کاسته شود. حال‌ بیایید با توجه به بازخوانی این موارد قانونی، بار دیگر مصوبه روز گذشته مجلس را مرور کنیم و موارد تناقض آن با این قانون کلی را مورد دقت قرار دهیم.

کافی است به مبالغ جریمه‌ای که مجلسیان برای فروش خدمت به سرباز فراری‌ها در نظر گرفته‌اند، دقیق شویم تا دریابیم ‌بر اساس آن، اگر مشمول غائب دارای تحصیلات بالاتری باشد، مجبور است مبلغ بیشتری برای جریمه بپردازد. این موضوع زمانی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم بر اساس مصوبه اخیر، جریمه در نظر گرفته شده با افزایش سال‌های غیبت، روند صعودی می‌یابد؛ یعنی مشمولی که هشت سال غیبت کرده، باید مبلغ به مراتب کمتری به نسبت مشمولی که سالیان بیشتری غائب بوده ‌بپردازد.

نکته عجیب این ماجرا آنجاست که سن مشمولیت در آن رعایت نشده و جریمه مشمولان غائب، به مانند جریمه بانکی در نظر گرفته شده است؛ در حالی که باید معکوس باشد. به عنوان مثال، اگر فرد مشمولی هشت سال غیبت کرده باشد، بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، ۲۲ سال از خدمتش ‌مانده، ولی جریمه کمتری برایش در نظر گرفته‌اند و در نقطه مقابل، اگر فرد مشمولی ۲۴ سال غیبت کرده باشد، با جریمه بسیار سنگین تری مواجه شده، در حالی که بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، چند سال بیشتر از سن مشمولیتش ‌نمانده است.

این اشکال هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که می‌بینیم بدیهیاتی مانند اضافه خدمت هم نتوانسته توجه نمایندگان را جلب کند تا مکانیزم جریمه را بر اساس آن استوار کرده و بگویند:‌‌ همان گونه که مشمولان خدمت وظیفه، در صورت عدم مراجعه بموقع برای انجام این خدمت، مشمول جریمه افزایش طول خدمت می‌شوند، مشمولانی که سال‌های بیشتری از غیبتتشان گذشته، باید جریمه بیشتری بپردازند تا معاف شوند!

جالب اینجاست که اگر برای تعیین تکلیف این موضوع به سراغ کتاب قانون خدمت وظیفه عمومی برویم، درخواهیم یافت‌ در فصل هفتم آن، ذیل ماده ۵۸ که به غیبت‌ها و مجازات‌ها پرداخته، قانون‌گذار جریمه را به چند دسته تقسیم کرده است: مشمولانی که طول غیبتشان تا سه ماه باشد (در دوران صلح)، سه ماه اضافه خدمت جریمه می‌شوند، بیش از سه ماه، شش ماه اضافه می‌خورند و از یک سال بیشتر، علاوه بر آن جریمه‌ها، فراری محسوب شده و به مراکز قضایی معرفی خواهند شد.

بنابراین، جا دارد‌ به مصوبه روز گذشته خرده بگیریم که چگونه جریمه‌ افرادی که غیبتشان هشت سال و بیش از هشت سال است، در جریمه متفاوت در نظر گرفته شده‌اند؟ آیا قانون فوق این موضوع را تأیید می‌کند یا مصوبه روز گذشته، بدون اشاره به این ماده صریح قانونی، آن را ابطال کرده و تخصیص زده است؟

از اشکالاتی از این دست که بگذریم، نیم نگاهی به مصوبه روز گذشته، کافی است تا دریابیم طرح فروش خدمت به مشمولان غائب، به نوعی تنظیم شده که مشمولان جوان‌تر (آنهایی که تازه به سن مشمولیت رسیده‌ و از ‌خدمت سربازی فرار کرده‌اند) را ترغیب می‌کند که طول غیبتشان را به هشت سال رسانده و از موهبت خرید خدمت بهره‌مند شوند و در مقابل، مشمولان می‌انسال (آنهایی که سالیان سال است سرباز فراری به شمار می‌آیند، از محرومیت‌های همراه با این قانون گریزی بیشتر بهره‌مند شده و آسیب دیده‌اند و سن و سالشان زیاد شده و به گفته مسئولان نظام وظیفه، چندان به درد سربازی نمی‌خورند) را به این باور می‌رسانند که بهتر است چند سال دیگر تحمل کرده و با عبور از ‌۵۰ سالگی، از مشمولیت درآمده و معاف شوند تا مبلغ هنگفتی صرف خرید خدمت سربازی کنند.

اینجاست که درخواهیم یافت مصوبه مجلس، به رغم داشتن امتیازاتی چون توجه به سربازان غائب، با چنان اشکالاتی مواجه است که می‌تواند آن را به عنوان نمونه‌ای عجیب در تاریخ قانون‌گذاری در کشورمان در حافظه‌ها ثبت کند؛ قانونی که تنها زمانی نفعش به شما می‌رسد که نخست، متخلف باشید و دوم، طول دوران باقی مانده خدمتتان بیشتر از سایرین باشد، زیرا غیر از این، مجبور خواهید شد به ازای هر سال کمتر شدن از سن مشمولیتتان، ۱۰ درصد بیشتر جریمه بپردازید!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۲۵۸
من جلسه مجلس رو کامل از رادیو گوش کردم. اخطارهای مرتبط با قانون اساسی کم نبود. آقای رسایی و دکتر منصوری آرانی هم خواستن برای تحصیل کرده ها گام بردارن ولی آقای لاریجانی اخطار داد که طرح از حالت فروش غیبت تبدیل می شه به فروش خدمت! متاسفانه بازی با کلمات نظام وظیفه برای اینکه بگه این فروش خدمت نیست، همه رو تو صحن مجلس گیج کرده بود و در نهایت باعث شد قانون با چنین ابهاماتی روبه رو بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
جهت اطلاعتون بگم كه اين طرح نبود لايحه بود. يعني پيشنهاد دولت به مجلسو وقتي دولت يه بخشي از بودجه رو روي فروش خدمت سربازي حساب باز كرده چاره اي براي مجلس نمي مونه جز تصويبش. اين دولته كه خواسته منابع ماليش رو اينطوري تامين كنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
درود بر فوتبالیستها اگه مسئله خدمت فوتبالیستها نبود موضوع خدمت سربازی هیچ وقت به اینجا نمیکشید.
درود بر نفوذ فوتبالیستها
حسین
| United Kingdom |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
دکترا و مهندسا اینقدر جوش نزنید که هیچ کاری نمیتونید بکنید خخخ
آماده بشید برای نگهبانی و نظافت
خخخخخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
وجود آدم های مثل حسین با نظرات مشابه واقعا غنیمته تا بشه به مسئولین نشون داد که دز عمل چه کار کردند و با تصویب قانونی درخشان باعث شدند افراد متخلف بتونن به عموم جامعه که از قانون تخطی نمی کنن منلک بندازن و به ربش اونها بخندن. آرزو دارم گذر مسئولین به ویژه شورای محترم نگهبان هر از گاهی به بخش نظرات خبرگزاری ها هم بیفته!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
حسین اون روزی رو میبینم که تو هم نگهبانی بدی هم بری برای نظافت
یک فرد معمولی لب مرز یک اقا زاده در یک اداره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
طرح دیگه تصویب شده کاریش نمی شه کرد ولی از ماست که بر ماست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
یک خبرنگار از جان گذشته پیدا بشه بررسی کنه:
1- چنتا از فرزندان اقا زاده ها معاف شده
2- چنتاشون تو ادارات امریه دارن
3- چنتاشون داخل شهرهای بزرگ و چنتاشون لب مرز خدمت میکنن
صدای خیلی از نماینده ها هم درومد که قانون بدیه ولی آخر سر با پیش کشیدن بحث بد و بدتر تصویبش کردن.
تابناک.چند تا حالا چندمطلب درمخالفت این قانون گذاشتی.ولی تو هیچکدام راهکار پیشنهادی خودتو نذاشتی.پیشنهاد بهتری داری بده.من خودم به علت بدهی ومشکلات شدید مالی یازده ساله کار میکنم وقرضامو پس میدم.کاش اون مشکلاتو نداشتم 4 سال خدمت می کردم.الان هم برای معافی باید 22میلیون با هزاربدبختی جورکنم.این جریمه تنبیه بزرگی برای خیلی ازغایبین حساب میشه.انتظار داری الان با من چه رفتاری بشه.به خدا تا حالابه اندازه کافی عذاب ومحرومیت کشیدم.
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
آخ گفتی . همه به ما میگن سرباز فراری ولی خوب درس خوندم و سال ۴ ام دانشگاه مجبور شدم با محاسبه معادل واحدها فوق دیپلم بگیرم و انصراف بدم و برم دنبال هزار بدبختی و گرفتاری و پول و... حالا بهمون میگن فراری . فراری از چی؟ از خدماتی که مملکت بهم داده؟ یه آقا زاده یه وام کلون میگیره با بهره کم پسم نمیده کسب و کارش راه میندازه یه معافیت و یا یه کارتم بهش میدن از همه امکانات برخورداره و میشه خادم به وطن و منی که صبح تا شب باید کار کنم و الان ساعت ۲ شب وقت کنم دو تا خبر بخونم میشم فراری . اگه واقعا پل سراطی هست و اعتقاد دارین اونجا با همه مفتخور ها و ظالمین حساب خواهم کرد. زندگی جز رنج برام نداشته که خودش هر رزو برام ۲ سال سربازیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
راه حلت اینه که بری خدمت!!!
فرزاد
| Germany |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
تو ببشتر عذاب و محرومیت کشیدی یا من که 2 ماه آموزشی بودم و 22 ماه لب مرز توی برف با اسلحه پست دادم اون موقعی که تو با قسطات زیر پتو گرم خوابیده بودی؟فرار کردی الانم بازم کیخوای فرار کنی؟وام گرفتی چیز خریدی الانم قسط میدی طلبکارم هستی؟
برادران بزرگوار تابناک واقعا نمیدونم با این خبر زنی های بیهوده که همش در حال تهیه آن هستید و دل مردم و خالی میکنید چه سودی میبرید ؟شمافکرکردید کسی که 35 یا 40 سال سن داره و متاهل و مستاجر و دستفروش هستش یا کارگر به زور بره خدمت یا اصلا دستگیرش کنن واقعا چند روز تو پادگان میمونه ؟آیا میشه 2میلیون نفرو دستگیر کرد؟ بد نیست ابعاد اجتماعی خبرها و یادداشتهارو درنظر بگیرید بعدا خبر بزنید بعنوان کسی که در روز شاید 5 یا 6 ساعت سایت شما را رصد میکنم و اخبار را از شما پیگیری میکنم عرض کرد موفق باشید
خیلی دوست داری این طرح و بدی هوا بابا بسه دیگه از اول فقط مخالفت کردی و داستان گفتی چی شده این قدر قانون مدار شدی و پیگیری؟ زشت دیگه تاسف داره واقعا واسه مصوبات دیگه هم اینقدر پیگیر باش
داستان گفته شده و بی ربط است
تو ایران پول داشته باشی دیگه هیچ مشکلی نداری،
مشکلات مال ادم های فقیره.
خیلی زحمت کشیدیم به اینجا رسیدیم.....
تابناك جان براي توجه دانشجويان اينقدر تيتر نزن و خودتو خسته نكن و خراب
یه حرف منطقی ! ببینید

یکی هشت سال تخلف کرده و به سربازی نرفته
و من هشت سال تخلف نکردم و درس خواندم

الان فرد متخلف میتواند به سربازی نرود.
اما من که تخلف قانونی نکردم باید برم!


بخش دوم !
ممکنه ادعای دولت و نمایندگان این باشد که این افراد از خدمات دولتی و... محروم بودند. خوب مگر من محروم نبودم؟ آیا سازمان های دولتی من را که سربازی نرفتم استخدام میکنند؟ آیا اجازه دارم هروقت خواستم از کشور خارج شم؟

فرق من تحصیل کرده غیر متخلف با فرد تخصیل نکرده متخلف قانون گریز درچیست؟
ظاهرا در نهایت به نفع آنها شد و به ضرر من!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
سوال من اینه که انتظار داشته دولتی به فکر تو بوده باشه؟؟؟ من که چنین انتظاری ندارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
منطق؟شما فرقت با یک به قول خودت قانون گریز این هست که شما تا الان با استفاده از معافیت تحصیلی حق دریافت گواهینامه و گذرنامه را داشتید و حالا هم که فارغ التحصیل شدید می خواهید خدمت را هم بخرید.شما هم 8 سال غایب باشید و محرومیت را تحمل کنید بعد که از سن استخدام گذشتید متوجه محرومیت می شوید و بعد هم با پرداخت جریمه معاف می شوید به همین راحتی .
فرزاد
| Germany |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
احسنت حرف دل ما رو زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
دمت گرم عالی گفتی
آقا این حرفا چیه! پووووول برادر من.
تابناک جان شما هنور ول کن نیستی نه؟تا قبل از تصویب طرح در مجلس که تمام سعی خود را کردین که این طرح در مجلس تصویب نشود.حالا هم به شورای نگهبان امیدوار هستید که طرح را حذف کند؟دیروز که رادیو مجلس را گوش می دادم متوجه شدم این طرح خیلی بزرگتر از مجلس هست چون زمانی که نماینده ارومیه پیشنهاد حذف این را طرح را داد و به رای گیری گذاشته شد و اعلام شد که دولت و کمیسیون و ستاد کل مخالف حدف این طرح هستند مشخص شد که این طرح 100% تصویب خواهد شد .در اینجا باید باز گوشزد کرد که این طرح فروش عمومی خدمت سربازی نیست برای مثال در گذشته تا متولدین 54 را بدون دریافت ریالی معاف کردند و کسی هم کاسه داغتر از آش نشد که اینها مجرم هستند و نباید معاف شوند ولی غایب امروز باید پس تحمل سالها محرومیت و پرداخت مبلغ هنگفتی و برچسب مجرم معاف بشود.
دوستان بنده از جناب منصوری نماینده کاشان درباره احتمال حدف این طرح در شورای نگهبان سوال کردم که ایشان گفتند فقط ممکن هست تغییراتی در طرح ایجاد شود ولی خود طرح حذف نخواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
آخ گفتی. حرف دل منو زدی.
امین
| United States |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
والا.. تابناک، من نمیدونم واقعا نفعت اگه تصویب نمیشد چی بود؟؟؟!!! چر ا اینقدر سم پاشی میکنی؟؟؟ خوراکتم که شایعه است...
خجالت بكش تابناك
مطلب بسیار منطقی و روشنگر بود.
واقعا ایکاش یکم تعقل در این زمینه انجام میشد.
چرا 8 سال غیبت ایده آل میباشد؟!!!!
7سال غیبت کلا از این طرح محروم شود و 9 سال غیبت جریمه بیشتری دهد؟
منطق چیست؟ غیبت بیشتر بهتر؟ یا غیبت کمتر بهتر؟
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
ایده ال نمیباشد دوره احتیاط به پایان میرسد
تابناک جون مادرت ول کن این قانون و !!!!
تا یه کاری نکنی این قانونه اجرا نشه ول کن نیستی ها!!!!
33 سال سنمه با زن و بچه هیچ کاری نمی تونم بکنم ولی حالا با این قانون می تونم بخرم و یه سری از محدودیت هایی که دارم تموم بشه ولی شما تا پدر این قانون و در نیاری ول کن نیستی!!!!
ول کن شاخشو!!!!!!!
سلام.قانون خرید باید برای همه باشه. اونی که 8 سال غیبت داره که نمیاد چند میلیون پول بده تا بخره. اونم در این وضعیت اقتصادی.همونطوزی که 8 سال غیبت کرده 20 سال دیگه هم غیبت میکنه. باید طوری باشه که افرادی که نمیخوان برن سربازی داوطلبانه بیان پول بدن و بخرن. سربازی باید داوطلبانه بشه و به سربازان حقوق حرفه ای داده بشه. تا سرباز هم کم نیاد. دقیقا مثل یک شغل بشه. امروزه جنگ، جنگ اقتصادی و نرم افزاری شده. دیگه نیاز نیست حتما ارتش 20 میلیونی داشته باشیم.
خرید خدمت برای سرباز فراریها یعنی اجحاف در حق کسانیکه به موقع به خدمت سربازی رفته اند و تابع قوانین بوده اند
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
آره خوب همه چیزت به راه بوده مامان جونت بوست کرده فرستاده رفتی سربازی .
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
فکر کنم جز سربازی رفتن هیچ کاری تو زندگیت نکردی.اگه ادعا میشه برو پولدار شو.عمرا بتونی اقای سرباز دست خالی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
معلومه که کی مامان جونش بوسش کرده نگه داشتش ور دلش محمد
خوب اين كه كاملا مشخص است .جريمه شامل كسي ميشود كه خلاف و غيبت انجام داده است وگر نه كه اسمش مي شود فروش خدمت ....وقتي شما دانشجويان عزيز وقتي خلافي نكرده ايد چطور جريمه شويد....درست است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
بازی با کلمات.من با درست و غلط بودن طرح کاری ندارم ولی هر کاری بکنی این طرح در نهایت بعنی امکان فروش خدمت به افرادی که بیشتر از ۸ سال خلاف قانون عمل کردن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
شما هم اگه پدر و مادر مریض داشته باشی و مستاجر باشی میتونی خدمت بری برادر بزرگوار؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
یعنی همه کسایی که رفتن خدمت خونه و پدر و مادر سالم داشتن؟!
وقتي كسي خلافي نكرده كه شامل جريمه غيبت نميشه ........اسم اين طرح جريمه سربازان غايب بيشتر از 8 سال است نه فروش سربازي افتاددددددددددددددددددددد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
اهان ممنون از روشنگریتون پس یعنی بعد پرداخت جریمه میرن سربازی؟
مرسی از تحلیل منطقی
من دانشجوی سال اخر دکتری هستم و سی سال سن دارم، حدود 13 ماه قبلاً خدمت کرده ام (آن موقع خدمت برای کارشناسی ارشد 16 ماهه بود) الان می گویند این 24 ماه شامل ما هم می شود در نتیجه بعد از اتمام دور دکتری باید دوباره به سربازی برویم! کلاً شدیم مسخره کسانی که نه درس خواندند و نه سربازی رفتند!!! الان آنها میتوانند با پرادخت پول کارت پایان خدمت بگیرند و ما باید بریم سربازی. واقعاً این طرح به این شکل نه با عقل جور درمیاد نه با دین نه با اخلاق. کاملا غیرمنطقی و ناعادلانه است.

به نظر من، اولاً این طرح باید برای همة کسانی مثلا سن شان از 28 گذشته است در نظر گرفته شود. ثانیاً حقوق سربازان در حد یک کارمند ساده افزایش یابد. ثالثاً خرید خدمت ماهیانه حساب شود نه کل دوره! افرادی هستند که چند ماه خدمت رفته اند و بعد غیبت کرده اند، داشنجویان زیادی هستند که چند ماهی خدمت کرده اند و بعد دانشگاه قبول شده اند و...
در همه جای دنیا اول طرح را کارشناسی می کنند بعد تصویب، در کشور ما اول ان را تصویب می کنند بعد کارشناسی...!!!
کاش مصوبات دیگر مجلس هم اینقدر توجه میکردین
من فارغ التحصیل دوره دکتری در خارج از کشور هستم و با 34 سال سن 6 ماه دیگه مشمول میشم! دوست هم دارم برگردم کشور و اونجا کار و زندگی کنم.. ولی خدایی اگه به جای من بودی برمیگشتی با این سن 2 سال هم بری خدمت؟! اون پروژه ها هم که کسر خدمت می خوره خودش داستانی داره...
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
از همون پولهای بابات که داده رفتی اونجا مثلا درس خوندی خرج کن و حالش ببر
امین
| United States |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
داداش نخبه خارج تحصیل کرده... همونجا تو خارجستون کار گیرت نمیاد که میخوای بیای!!!؟؟؟؟ اونوقت فکر میکنی اینجا فرش قرمز برات پهن کردن؟؟؟!!حیف اون درسی که تو خوندی.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
من اگه جات بودم برنمیگشتم همونجا هم کار میکردم هم زندگی
واقعاً عجيبه يه نفر با٣٥ سال سن اگه به خاطر ادامه تحصيل ٥ سال غيبت داره بايد بره سربازي اما يكي ديگه با ٢٦ سال سن چون درس نخونده و از اول غايب بوده حالا با پرداخت پول معاف ميشه ... عاقلانه تر اين بود كه حداقل شرط سن و سال رو در نظر ميگرفتن نه سال هاي غيبت
مغایرت قوانین در ایران چیز جدیدی نیست.....
ای بابا تا نظرشون رو بر نگردونی ول کن نیستیا
این قانون نیست جایزه قانون گریزی است.
باید حداقل دانشجوهای بالای 27 سال را هم مشمول اعلام میکردند تا مبنا سن افراد شود نه قانون گریزی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
عزیز دل برادر این طرح فروش نیست که شما تا درست تموم شد سربازی را هم بخری .
امین
| United States |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
هر چی که هست، شما که قانون مداری بهتره بری سربازی به وطن عزیزت با غیرت خدمت کنی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
امین امیدوارم شورای نگهبان تایید نکنه که نمیکنه تا تو هم برای وطنت خدمت کنی
مشكل شما از درك اشتباه از اسم طرح است .اين طرح فروش خدمت سربازي نيست .اسم طرح جريمه غيبت سربازان با 8 سال غيبت است
تابناک ترو خدا صدای ما دانشجوهایی که نزدیک 6 7 سال هست درس میخونیم و الان درسمون تموم میشه رو به گوشی این نماینده های مثلا نماینده مردم برسونید !!!! اقا ما قانونی نرفتیم من که الان 28 سالم هست و متاهل هستم واسه خدمت به درد بخور هستم و سنم هم عالیه واسه سربازی رفتن ولی کسی که 8 سال غیبت خورده و نرفته و بی قانونی کرده با 26 سال سن به درد خدمت نمیخوره و راحت پول میده معاف میشه؟؟؟! اقا تکلیف ما چیه ؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
شما که از اول درس خواندی برای می دانستی یک روز باید بری خدمت اما با استفاده از معافیت تحصیلی درس خواندید و گواهینامه گرفتید خیلی از شما حتی گذرنامه گرفتید و برای ادامه تحصیل از کشور خارج شدید ولی یک کسی که به قول شما و قانون گریزی کرده از روز اول به هر دلیلی که غیبت کرده ار عواقب غیبت خود آگاه بوده و سالها در محرومیت زندگی کرده و حالا با سال سن می خواهند با جریمه معاف شود که شما و دوستانتان از راه رسیدید و درس را تمام کردید و می خواهید سربازی را هم بخرید؟نه دوست عزیز شما هم 8 سال غایب باشید و از استخدام و گذرنامه و ..... بگذرید تا بعد از گذشت سالها معاف شوید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
حتما بعد از پرداخت جریمه میرین سربازی که جریمه غیبت محسوب بشه ، بابا همه چیز ما مسخره است قانون گذار
صحبت های سردارکمالی وجلسه مجلس راگوش میدادیدبعد این تحلیل سطحی رامیزدید
اين مصوبه در مجالس قبل هم تصويب و به تاييد شوراي نكهبان رسيده و مغايرتي هم با قانون اساسي ندارد اكر قرار بر اينطور بهانه جوييها باشد در همين لايحه بودجه موارد متعددي وجود دارد كه براي بخشي از افراد جامعه از جمله مددجويان كميته امداد يا بهزيستي و .... امتيازات خاصي قايل شده كه در اينصورت با استدلال شما مي توان ان را تبعيض اميز ناميد !! در حاليكه اساسا اينطور استدلال كردن غلط است . در ضمن يادتان باشد مصوباتي از اين دست كه در ناحيه اختيارات فرماندهي كل قوا است هيجكاه مورد ايراد شوراي نكهبان قرار نمي كيرد شما هم بهتر است دست از جوسازي بيهوده در اين مورد برداشته و به موارد ديكر ببردازيد و بيشتر از اين اعتبار خود را زير سوال نبريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
هنوز شورای نگهبان تایید نکرده با چه استدلالی میگی تایید کرده؟بد نیست یه سری به سایت شورای نگهبان بزنی آقای غایب.
به این نتیجه رسیدم که تو ایران تنها چیزی که ارزش نداره تحصیلات هستش از همین جا هم به دوستانی که این قانون شامل حالشون میشه تبریک میگم.
پاسخ ها
محمد
| United States |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
تحصیل کردی با پول بابات تو دانشگاه ازاد که چی بشی آخرش؟ چی بلدی؟ علمت چیه
اگه منظورت از تحصیل فقط مدرکه که درست میگی ارزشی نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
محمد تحصیل مغزم میخاد که شما...
اين سايت پرچمدار مبارزه با اين طرح شده نميدونم چه نفعي ميبره كه فقط نظرات مخالف اين طرح رو بازنشر ميده.تو اين مملكت يه اتفاقي داره ميفته كه خيليا رو نجات ميده و به جامعه برميگردونه حالا هي بريد بگرديد و اشكالات بني اسراييلي پيدا كنيد.كمي انصاف خوب چبزيه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
خیلی ها هم که قبلا باید ۱۶ با ۱۷ ماه حدمت می کردند به خاطر این طرح باید ۲۴ ماه و در چند شیفت با حقوق ماهی صدهزار تومن خدمت کنن تا خلا غایبین رو پر کنن. این طرح عادلانه نیست. شما هم انصاف داشته باشید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
امثال شما اگه انصاف سرتون میشد فرار نمیکردید کسانی که فرار کردن یک مشت ترسو هستند
من در چند سایت نوشتم که درج نشد . امیدوارم سایت محترم تابناک نظر این حقیر را درج کند شاید مسئولی حوصله خواندن داشته باشد .
1 - چرا باید ابتدا تخلف شود سپس خرید خدمت . چه اشکال داشت میگفتید کسانی که مایل هستند میتوانند این دوره را خریداری کنند ؟

2 - کسانی که درصدی جانبازی دارند و سابقه حضور در جبهه را دارند یک پسرشان معاف میشود ولیکن هنوز باید 3 ماه آموزشی را بگذرانند . حال اگر دانشجو باشند باید به خاطر همین 3 ماه هر بار که سفر خارج به هر علت دارند باید کلی دونودگی کنند و ثیقه بگذارند تا بتوانند بروند . آیا این 3 ماه کمکی به دولت یا خودشان میکند ؟ حال که میتوانند معاف شوند چرا یکباره یا معاف کامل نمیشوند که به خاطر 3 ماه آموزشی این همه دوندگی نداشته باشند ؟
- من جانباز و ایثارگرم . طبق قانون پسرم میتواندمعاف شود ولیکن چون دوره آموزشی اجباری است و پسرم دانشجو است هر بار که میخواهد برای زیارت یا سفر دیگری به خارج برود باید کلی دوندگی کند پول سپرده بگذارد - نامه از دانشگاه بگیر برای نظام و ظیفه و و و ... چرا تکلیف این قشر را مشخصی نمیکنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
برو ما ون شب نداریم تو حرص خارج رفتن پسرت را می خوری خدا یا فاصله ها چقدر زیاد شده پس کی وقتشه!
جان تابناک یکی به ماده 49 رسیدگی کنه!! چرا حقوق سرباز لیسانسه 70تومنه ولی تو قانون نوشته حقوق سرباز، حداقل 60درصد و حداکثر 90درصده حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبنی بر قانون خدمات کشوری می باشد!! ؟؟؟؟ جون مادرت بزار این نظرو شاید یکی به فکر ما سربازا بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
ایثارگر واقعی منت سر ملت نمی گذارد
اين نظريه متقن و متكي بر قوانين شما به درد هيمن متون نظري مي خوره . لطفاً كمي چشمتان را باز كنيد و يا واقعيت هاي جامعه بيشتر آشنا بشيد . اگر قرار بود برن خدمت كه تا بحال رفته بودن . حالا كه نرفتن لااقل بزاريد به نتيجه برد_ برد برسند هر دو طرف . اين وسط معامله را مخدوش نكنيد و بر هم نزنيد . ضمناً اگر پس از اين ديديد كه قانوني در دوره ي زماني طولاني توسط عده ي قابل ملاحظه اي از افراد جامعه رعايت نمي شه ، بدون شك ، به قانون شك كنيد و نه اون عده كثير .
محفوظ باشي سردار
حرف ما هم همینه. فرض کنید قرار بود غایبین از 28 سال تا 49 سال با این طرح ، جریمه پرداخت کنند و معاف بشن. انوقت از کسی که 49 سالش بود و یک سال دیگه خود به خود طبق قانون معاف میشد باید 10 برابر یک 28 ساله ای که 22 سال دیگه مونده تا سنش به 50 برسه و معاف بشه جریمه پرداخت میکرد؟! حالا این نسبت رو تعمیم بدید به مشمولین غایب فعلی که در بینشون افراد 39 ساله زیاده. واقعاً مسخرست. بیشتر محرومیت کشیده باشی و مدت زمانی کمتری تا معافیت سنی برات باقی مونده باشه ولی جریمه بیشتری هم بدی!!! کارت پایان خدمت در سن 28 سالگی بیشتر به درد آدم میخوره یا تو سن 40 سالگی؟!
نویسنده آدم کاملا مغرضی است.
تابناك اگه گذاشتي بعد از 15 سال محروميت يه روز نفس راحت بكشيم .........تو رو خدا نكن اينكارارو
پاسخ ها
فرزاد
| Germany |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
نکو محرومیت بگو دزدی از حق دیگران.خیلی رو داری.خوبه والا.نرفتی خدمت عشق و حال کردی حالا طلبکارم هستی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
مثل بقیه میرفتی دو سال مثل مرد خدمت میکردی تا ۱۵ سال محرومیت نکشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
بگو 15 سال عشق و حال کردم
ایناکه نوشتید کجاش مغایرت باقانون  اساسی داردجنجال میکنید
براي كساني هم كه نمي خواهند به خدمت سربازي بروند .بهتر است چند سالي محروميت بكشند كه درد ما را هم كه بيشتر از 10 سال محرميت كشيده باشند چشيده باشند.... و بعد جريمه 10 سال محروميت را هم به اضافه شود تا حسابي نقره داغ شوند و بعد تقاضاي معافيت كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
کاملا درست هست دوست عزیز ولی خوب این دوستان عزیز چون تحمل 1 سال محرومیت را ندارند و تازه هم فارغ التحصیل شدند می خواهند زود استخدام شوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تا حالا کجا بودین که تا این طرح اومد همتون پیداتون شد؟
تابناک جان اگر واقعا قصد غرض ورزی نداری این پیام منو اعلام کن
این قانون به داد یک عده افرادی که حداقل 8 سال تمام محرومیت ها رو تحمل کردند و به اندازه کافی جریمه شدند و از زندگی عقب افتادند میخوره
اگر کسی فکر کنه این قانون ممکنه تکرار بشه (که بعید به نظر میرسه) آیا قبول میکنه 10 سال گواهینامه . پاسپورت .دسته چک و .. نداشته باشه که شاید بعدا معاف بشه
پس انگیزه هیچکس برای نرفتن به سربازی با این قانون کم نمیشه
خوب داری موش میدونی
چه اشتباهی کردم اینجا درس خوندم. من دانشجوی فوق باید برم سربازی بعد بقیه اینجوری...
واقعا دیگه از ایران میرم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
زودتر برو. به سلامت!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
آره برو ولی اگر امکان رفتن داشتید تا الان رفته بودید و اینجا هم کامنت نگذاشته بودید.
اين طرح خريد خدمت نيست بلكه جريمه سربازان غايب است همين و بس .تابناك بي خودي جو نده
نکاتی کاملا دقیقی را بیان کردید ... امیدوارم شورای نگهبان تجدیدنظر کند در بخش مازاد جریمه غایبین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
بعدش حتما میرن خذمت ذاذاش
تابناك با اين تيتر فقط دنبال جذب مخاطب بيشتر است . اسم طر ح كاملا مشخصه :جريمه غيبت ...نه فروش سربازي به دانشجويان دكتر ومهندس
كاملا مشخصه نويسنده يك دانشجو مي باشد كه شامل طرح جريمه خدمت سربازي نشده است
آقا از 27 سال به بالا يکى 5 ميليون بگيريد يا يک ارتش حرفه اى رو پايه ريزى کنيد يا به سربازان جوان امکانات قابل قبول بدهيد همچنين کسانى هم که تا حالا خدمت کردند در الويت خدمات مثل وام قرار دهيد
وقتي سن يك مشمول 30 سال است يعني سن 18 سال كه حساب كنيم مي شود 20 سال (24 ماه دوره ضرورت) + 8 سال دوره احتياط ميشود 30 سال پس در دوره دوم قرار دارد و شامل خريد غيبت ...تابناك جو نده .بهترين طرح در اين چند سال است شك نكن
"سن و سالشان زیاد شده و به گفته مسئولان نظام وظیفه، چندان به درد سربازی نمی‌خورند"

یک نفر دیپلمه فراری ممکن از سن 19 یا 20 سالگی در حال فرار بوده باشد. پس از 8 سال غیبت حداکثر 28 سال سن خواهد داشت.

یک نفر دکترا غیر فراری حداقل 28 سال (اگر 4 سال کارشناسی 2 سال کارشناسی ارشد 4 سال دکترا در نظر بگیریم) خواهد داشت. که البته میتواند بیشتر باشد مثلا 30 بدون این که شخص غیبت کرده باشد.

حال سن این فرد 30 ساله زیاد نیست و به درد سربازی میخورد اما آن فرد 28 ساله مسن است و به درد سربازی نمیخورد! عجب!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
چانه نرن اگر به حای این چانه زدن ها تا قیل از 22 بهمن دفترچه اعزارم به خدمت گرفته بودی الان 21 ماه خدمت بودی و نه 24 ماه.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
البته تو درست میگی چون وقتی درس خوندی چیزی یاد نگرفتی که به درد نظام بخوری برای همین خودت میدونی قد همون دیپلمه می ارزی برای مملکت وگرنه یکم فکر کنی میفهمی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
حسین جان سوادت
همین قده دیگه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
حسین تو هم بدرد کشور و نظام نمیخوری.تو هم اندازه زیر دیپلم نمی ارزی
بدجوری میسوزیاااااا . نه غلام ؟
خداییش مصوبه مجلسه؟
من داشتم آماده میشدم برم سربازی! ارشد تموم کردم. 28 سالمه ! موندم که با چه عقلی درس خوندم این همه سال! ای کاش میرفتم کار میکردم ! الانم عوض اینکه تحصیل کرده بدبخت بی پول ازدواج نکرده باشم خدمتمو میخریدم! مثل آقایون ! البته عزیزانی که قانون تصویب میکنن به فکر ما نیستن! این مشخص! فقط خدا به داد ما برسه که بعد 28 سال 2 سال باید بریم سربازی بعد دنبال کار بگردیم بعد کار کنیم پول دربیاریم بعدش ببینیم با این وضعه اقتصاد اصلا میشه ازدواج کرد! متاسفم بعضا برای محل تولدم! هیچ دردی بالاتر از این نیست!
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
خوب شما درس نخوندی که کاره ای بشی که اکثر دانشجوهای پسر تو ایران برای فرار از سربازی این کارا میکنن
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
حسین چی میگی تو زیر هر کامنت یه نظری واسه خودت نوشتی ؟! معلومه خودت ازون دسته ادمایی هستی که 18 سالت بوده جای دانشگاه رفتی عملگی حالا هم که دارن واسه شماها میفروشن تو دلت عروسی گرفتی ! تو الاف و بی سواد بودی دلیل نمیشه همه هم مثل تو باشن !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
حسین چند سال غیبت کردی؟تا الان کجا بودی؟
من خودم 39 سالمه ولیسانسم با این قانون جدید 40 ملیون باید بدم تا معاف شم ندارم که این پولو بدم برا همین همچنان بلاتکلیف هستم
يعني يه دكتر متخصص 10 ميليون بده و يه فرد بي سواد كارگر 50 ميليون اين درسته؟كي فكر كنيد
حالا چون برخی مشمولش نمی شوند چه می کنند.
توی این قانون تکلیف دانشجوها روشن نشده.
من 11 ساله که معافیت تحصیلی دارم (1سال پیش دانشگاهی+10سال دانشگاه). انشاالله تا 3 سال دیگه هم همچنان دوره دکترام ادامه داره. اما هنوز تکلیفم با سربازی از طریق این قانون روشن نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
دانشجوها تکلیفشون از قبل روشن روشن بود. تکلیف دانشجوها اینه که وقتی درسشون تموم شد باید برن خدمت. اگر هم دوست نداشته باشن برن خدمت باید 10 سال پیه محرومیت از همه چیز رو به تن خودشون بمالند و از همه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم باشند و به عنوان شهروند درجه 3 شناخته بشن و بعد از این 10 سال هم با پرداخت جریمه سنگین معاف بشن. این هم تکلیف شما!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
ناشناس 23:57 حرف دل من زدی .
خداوکیلی بی عدالتی تا به این حد در عمرم ندیدم.

من با سی سال سن، متاهل و بدون غیبت باید 21 ماه (سه ماه کسری به خاطر تاهل) خدمت برم و دوستان با هشت سال غیبت معاف میشن. بخدا نمیدونم تو این 21 ماه از کجا خرج اجاره خونه و خورد و خوراکمون رو در بیارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
شما کجا زندگی میکنی که بی عدالتی تا به این حد به عمرت ندیدی؟! احیانا! تو سوئیس زندگی نمی کنی؟!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
از همون جایی که منه فوق دیپلمه که هزار بدبختی کشیدم تا الان خرجهام دراوردم من فرار نکردم نه من نمیتونستم برم سربازی کاش واقعا درکی از سختی ها برای بعضی وجود میداشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
عوض محرومیت 10 ساله یه کم جرات پیدا میکردی میرفتی 2 سال خدمت می کردی 8 سال بدون محرومیت زندگی می کردی خدمت نرفته منت هم میذاره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
محمد همه مشکلات دارن فقط تو که نیستی مشکل داشتی
تابناك به موضوع كساني كه اقدام به صدور كارت يم كردند نيز بژردازيد .
اين افراد در سايه چه كساني بودند ؟
آيا محاكمه شده اند ؟
.......
شما رسانه ها متاسفانه همش دنبال پرتغال فروش مي رويد ؟
سري هم به پرتغال ( ميوه ) و باغدار نيز بزنيد بد نيست .
احسنت
با سلام. فرمانده محترم انتظامی مربوط به خرید خدمت در یک کصاحبه مطبوعاتی حدوود 7الی 8ماه قبل فرمودند: تا تاریخ 1/6/92 بصورت رسمی از ذو قشار یکی معافی تکفل و دیگری مشموولان عادی سربازی را خریده اند وو رسمی و قانونی است. فرزندم با توجه به تک فرزند بودن و داشتن شرایط اقدام به خرید معافی تکفل نمود .اولا" با همین معافی به دانشگاه رفت و اقدام به امتحان بورس خازج از کشور داد و قبول شد و باسبورت قانوونی گرفت و هنگام اعزام بخارجج باید باسبورت اعتبار آن بیش از دو سال باشد که مجددا" بلسبورت را تمید نمود همه این گرفتن ها و قبولی در بورس و رفتن به خارج جهت ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه ایران مسلما" برگ معافی فرزندم از مراججع مختلف استلام میشود . وقتی اعلام نمودند که این کارت ها هوشمند میشود و با ریختن مبلغی به حساب نیروهای انتظامی مزبوط به خذمت من با توجه به قانونی و استعلام های مختلف اقدام به واریز مبلغ در بانک تجارت نمودم ولی بعد از دو ماه اطلاع دادند که این کارت هویت ندارد اول به آگاهی شهرستان ساکن رفتم و احضاریه بنام فرزندم بود ولی من که رفتم افسر محترم آگاهی فرمود اگر نمی آمدی حکم جلب شما را صادر میکردیم .عجبا احضاریه بنام فرزندم حکم جلب من !!؟؟ با دلایل و مستندات بعد از مدتی به داسرا معرفی مه تمام مدارک و مستندات را تقدیم قاضی محترم دادسرا نمودم و حتی اظهار داشتم طبق مصاحبه فرمانده محترم نیروی زمینی که تا آن تاریخ خرید و معافی تکفل را می فروختند جرم فرزندم چی بوده؟ جوابی ندادند و 7ماه از آخرین باری که به دادسرا رفتم گذشته ولی حکمی از طرف قاضی محترم دادسرا صادر نشده؟؟!!! به قاضی محترم عرض کردم شاید و یا احتمالا" افرادی در اداره محترم دادن کارت شاید باشد که رابطینی دداشته باشنذ و مبلغی که تعیین شده به حساب نیروی انتظامی واریز نمی کننند و به حسابی دیگر واریز میشود البته شاید .در هرصورت فعلا" این تکفل فرزند من بی جواب مانده با اینکه تمام مراحل قانونی بوده حالا افرادی که این جور کارت ها را که قانونی بوده صادر ولی به حساب نیروی محترم انتظامی وارد نمیشده و حالا مدارک را از بین بردند . سردبیر محترم روزنامه تابناک استعا دارم در روزنامه قید گردد و اگر در حد.د اختیاراتتان هست یک رونوشت به دایره گرفتن این تکفل قانونی را ارسال فرمائیذ . با تشکر فراوان
برای کشف علل این مصوبه عجیب، باید کمی در مورد وضعیت پسران نمایندگان تحقیق کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
عزیز دلم مثل اینکه دیروز رادیو مجلس را گوش ندادید نه؟آقای لاریجانی به یک نماینده مخالف این طرح اخطار دادند که این طرح با هماهنگی دولت و ستاد کل مطرح شده .
ظلم ظلم ظلم
علی الظاهر برای پیشرفت وگذر از مشکلات باید کار خلاف کرد این را مجلس ودولت تایید کردند
خیلی قانون چرتیه مخصوصا اونکه اگه بیشتر درس خوندی باید بیشتر پول بدی
مگر میشود خدمت مقدس سربازی را با اسکناس خرید? پس تکلیف کسی که پول ندارد و در حین خدمت مقدس جانباز یا شهید می شود چیست? به چه بهایی !تبعیض در این حد ?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
مقدس؟؟؟ واقعاً پیاز پوست کندن به قول نماینده هاتون مقدسه؟ یه نگاه به قیافه نورانی اون لیسانس بیچاره ای که بعد از درس خوندن و خدمت کردن دربه در دنبال کار میگرده بندازین بعد به این دوسال دور ریختن عمر نشان تقدس بدین. هر چند میدونم نظرم منتشر نمیشه ولی به اونی که صرفاً مخالفه که میرسه انشالله
تابناک خیلی نامردی که با سرنوشت صدها هزار نفر بازی می کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
تو مردی که نرفتی خدمت!
حرف ما که به جایی نمیرسه، حرف شما به جایی میرسه؟ بدون بحث اضافی بگم. خرید خدمت سربازی یک جایزه هست که ما به کسانی که قانون رو رعاین نکردن می دیم اما به اونهای که با هر شرایطی قانون رو رعایت کردن نمیدیم. خرید سربازی برای ما جوونا شده جایزه، چرا؟ چون زمانش طولانی 3 ماه واقعا کافیه، فقط آموزشی باید باشه، نه 24 ماه
تروخدا اگه میخواهید سربازی رو بفروشید بفروشید ولی اسمش رو جریمه نگذارید که توهینیست به ما که دو سال از بهترین روزهای عمرمون رو تقریبا مجانی سربازی رفتیم.
یه نکته دیگه هم اینه که وقتی ما سربازی رفتیم خلاف نص صریح قانون حقوق مارو با مدرک لیسانس بسیار کمتر از عدد واقعیش (چیزی حدود ۴۰ هزار تومن) پرداخت کردن و نکته عجیب این است که ما الان برای اینکه سربازی تو سابقه بیمه ما بیاد باید به زور مبلغی هنگفت به سازمان تامین احتماعی پول بدیم تا سابقه بیمه برامون محسوب بشه. شما کلاهتون رو قاضی کنید واقعا ما که مجانی دو سال برای سربازی زجر کشیدیم (ناجا) باید پول هم بدیم که سابقه بشه برای ما؟ جاش نبود نماینده عای مردم تو مجلس به جای اینکه اینقدر نگران حال متخلفین هستن به حال ما که بدون دردسر خدمت کردیم فکری بکنند؟؟ حالا حتما اون متخلفین مشکل سابقه بیمه هم ندارند.

باید باور کنم که همیشه تو ایران متخلفین مزدشون رو میگیرند!!؟
با سلام
خرید خدمت سربازی باید برای همه باشد.با قیمتهای معقول و حساب شده.تا مردم توان پرداخت آن را داشته باشند.شاید این مبالغ برای شما چیزی نباشد ولی برای جوانان خیلی است.!!!
شما ظاهرا میخوای خدمت رو برای خودت و یا اقوام نزدیکت بخری و نمیشه
حالا ناراحت شدی
شما هم اگر تونستی توی یک کشور به عنوان سرپرست یک خانوار سه یا چهار نفره با بسیاری از محرومیت های اجتماعی به مدت بیش از هشت سال زندگی کنی این پاداش بهت تعلق می گیره
ناراحت نباش
ما یه جورایی کلی تا حالا تنبیه شدیم
متاسفم برات تابناک. کاملا مقایسه های سطحی ارایه دادی. قصد اصلی تو فروش عمومی سربازی بود که رای نیاورد.
این مصوبه ی مجلس سنگ بنای بسیاری از مشکلات در آینده کشور خواهد بود، تابناک جان یه مقدار روشنگری کن تا شاید در شورای نگهبان رد بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
نگران نباش پسر خوب یک روزی شما هم معاف می شوید.خخخخخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
ناشناس نگران نباش تو هم معاف نمیشی خخخخخخخخخخخخخخ
تابناک خیلی نامردی! بعد سالها یک راهی برای ما پیدا شده اونم تو هی ایراد بگیر!!!!!!!!!!!!!!!
ما از این بی‌عدالتی ها زیاد دیدیم. اینم روش. نوش جون سرباز فراری ها و متخلفین.
دقیقا به همین دلیل بنده با 15 سال غیبت و دلیل اصلی نداشتن پول از ثبت نام اولیه انصراف داده ام و این قانون مشکلی از من حل نمیکند. ولی از صمیم قلب برای کسانی که توان پرداخت ان را دارند خوشحال هستم.
حال شما خوبه ؟؟؟
انتقاداتون بسیار به جا و درسته. جالبه که هر وقت بجث فروش به مشمولان غیر غائب مطرح می شد نمایندگان مخالفت می کردن و می گفتن که ما داریم متخلفا رو جریمه می کنیم وگرنه سربازی رو نمی فروشیم!!! بازی با کلمات به این می گن
عآلی بود تابناک

چه خوب می‌شه بتونین اینو به گوشه مسئولین برسونین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
گل پسر خود مسئولین با این طرح موافق هستند دیروز هم در مجلس اعلام شد که هم دولت و هم ستاد کل با این طرح موافق هستند .و من نمی دانم تابناک عزیز با منتشر کردن چنین مطالبی که مشخص هست ار روی عمد هست چه هدفی را دنبال می کند؟
از تابناك بعيد بود اين اشتباه فاحش و انجام بده . شما كه قطعا از پشت پرده اين قانون در جريانيد چرا عليه اين قانون موضع گرفتيد؟ اگر هم واقعا هنوز در جربان نيستيد از مسئولين امر كمي موضوع رو جويا شيد. اين قانون با هماهنگي حضرت آقا تصويب شده و بجاي اينكه به مشمولان غايب معافيت رهبري بدهند قرار شد كه پولي هم از اينها گرفته بشه بعدا معافيت بدهند. حالا شما يه كاري ميكنيد كه آخرسر معافيت و مفت و مجاني به اينها بدند و اين قانون هم رد شه و هيچ پولي دست دولتو نگيره.
... پول بدی همه کارات راه میوفته
من درس خوندم فوق لیسانس گرفتم و الان 24 ساله بیش از 1 سال که متاهل شدم من چه جوری برم سربازی 2 سال شما بگید؟؟؟؟؟ بعد میگید زود زن بگیرید بیا ما 23 سالگی گرفتیم کار که نیس هیچ سربازیم جلومونو گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
شما که در سن 23 سالگی توانستید ازدواج کنید توان سربازی رفتن هم دارید شک نداشته باشید.
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
اقای مثلا ناشناس که زیر همه کامنتهای دانشجوها داری نظر میدی سکووووووووتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت !!!!
چرا راجع به کسانی که به فوتبالیستهامعافی داده اندوجعلی هم نبوده است هیچکس صحبتی نمیکندتابناک که معافی جعلی ندارداین جمله را منتشر میکند
در كل اين قوانين جديد
خيلي بي لطفي به ماهايي است كه خدمت را گذرانده ايم
"... ولی کسانی که تخلفی نکرده و قانونی را زیر پای نگذاشته‌اند‌ و‌ به هر دلیل نمی‌خواهند به خدمت سربازی بروند، ..."
سلام
یعنی چی این نوشتار آقا یا خانم تابناک!؟؟
اگر به هر دلیلی نمی خواهند برای آب و خاکشون که ازش برآمدند، وظیفه ای انجام بدهند، باید به روانشناسان و روانکاران معرفی شوند تا علت موضوع برطرف شده و چنان توجیه شوند که با جان و دل در صلح خدمت کنند، تا در زمان جنگ مجبور به سربازگیری سر چهارراه ها نباشیم!
پاسخ ها
حسین
| United Kingdom |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
شما خودشو ناراحت نکن.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
تو از پولی که بابا جونت میده فقط کاری کن که کسانی که من سرپرستشونم از گرسنگی.... اونوقت من میرم جای تو و داداشت و همه فامیلت خدمت میکنم. یه روز زندگی من ۲ سال خدمت شما قانون مدارها هم نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
هه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
محمد شما کوه میکنی؟ یا فکر میکنی همه کسایی که رفتن سربازی سوسول بودن اتفاقا اکثر کسایی که نمیرن سربازی سوسولن برن پوستشون خراب میشه و نکنه دیگه برادر من که تو ارتفاع زیر آفتاب تو سرما و گرما کار میکنه و اگه از اون بالا بیفته پایین باید با کاردک جمش کنن رفته سربازی پس الکی تیریپ مشقت ور ندار منم تو کل زمان دانشجوییم کار میکردم
با توجه به اشکالاتی که مطرح شد احتمالا شورای نگهبان این مصوبه رو تایید می کنه.
برادر من قانون مال توي فيلم هاست. وقتي جيب خالي باشه هر عملي توجيه پذيره. فلسفه اين قانون هم كاملا واضحه. افرادي كه بيش از ٨ سال به سربازي نرفته اند بعد از اين هم نخواهند رفت پس بهتره يه پولي ازشون بگيريم حداقل!!! شما هم سخت نگير تا بوده همين بوده!
الآن بدلیل مشکلات اعتباری و پایین رفتن قیمت نفت و کم شدن عایدات مملکت این تصمیم گرفته شده است و در حالت عادی مطمئن باشید چنین تصمیمی نمی گرفتند. نیروهای مسلح نیز خرج و هزینه دارند و این تصمیم می تواند در این مقطع زمان به دولت و نیروهای مسلح کشور کمک کند
هدف فقط کسب درآمد بوده است و بس !!
خواهش می کنم به تناقضات قانون پرداخت حقوق سرباز های وطیفه بپردازید ...2 اسفند اعزام شدم واسه خدمت رسیدم پادگان یه دست لباس و یه جفت پوتین و یه جفت جوراب دادند واسه کلاه گفتند بعدا بیاید ...این لباس ها اندازه هیچ کدوم از بچه ها نشده رفتیم 140 هزار تومن واسه لباس و پوتین دادیم ....اومدیم خدمت تازه باید از جیب مون هم خرج کنیم...هیچ ارزشی برا سرباز قائل نیستند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
فرزاد جان درد و بلات بخوره تو سر فراریایه ترسویه طلبکار
سلام ، بسیار متشکرم ، اگه مطبوعات و سایت ها و ... کمی به مصوبات مجلس از نظر فنی و... توجه کنند و مطالب اینگونه تهیه و منتشرکنند این همه قوانین مانده واجرا نشده و یا بد استفاده شده نخواهیم داشت
متاسفانه در این مملکت گاهی قوانینی برای مدت کوتاه تصویب میشه تا ارز ما بهتران منتفع شوند سپس ملغی میشه نکند ناشی از .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
دقیقا مثل معافیت چند برادری
تازه این مطلب را هم فراموش کردید که بگویید افراد خیلی زیادی هم شامل این طرح میشوند ولی توانایی پرداخت این جریمه های سنگین را ندارند و جرم آنها بی پولی وفقر هست که مغایر با اصل سوم قانون اساسی هست.حالا الان معلوم شده که هدف فروش سربازیه نه جریمه و باید برای همه افراد مشمول چه غایب و چه غیر غایب تصویب می شد.
تابناک جان، اینقدر انگولک بکن تا پشیمون بشن و ما رو دستگیر کنن به زور ببرن خدمت.... آخه این دیگه چه انتقادیه..... بیخیال تابناک جان....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
ای بزدل
لطفا طرح فروش رابرای افرادی از تایخ مشمولیت آنها 8 سال ی شده است
بسیار جالب.بفرستید شورای نگهبان تا بررسی کنند.
بچه گداها خدمت کردند وکارگر شدند .....بچه پولدارها بخرند ومدیرکل شوند چه تدبیری؟؟؟!!!
اين طرح رو خود نظام وظيفه داده ، انوقت شما بهتر از انها قانون خودشونو مي دوني ،!!!!
يعني دولت و وزرا و مجلس و نمايندگان كميسيون تلفيق ، و خود نظام وظيفه ، ستاد كل ، همه همه ، توجه نكردن ، ولي نويسنده كه دانشجو مي باشد توجه كردن!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
دقیقا توجه نکردن. منطق داشته باشی حرفاشو میفهمی
یه مشت عقده ای دست به قلم شدن واقعا چرت بوود
نميدونم ، شماى نويسنده محروميت كشيدى يا نه، من كل زندگيم و براى خانوادم گذاشتم، ١٢ سال براى پدرم كار كردم، اين طرح براى من كه نه تونستم درسم و بخونم و از فرجه نظام استفاده كنم ونه تو اين ٩ سال تونستم رانندگى كنم... فرصت ازدواجم و از دست دادم
مناسبه، بعد از تصويب اين قانون بلاخره يه نفس راحت كشيدم، اون شيبه معكوسى كه شما ميگى اشتباه ، چون كسانى كه درس خوندن تو اون دوره از فرجه نظام استفاده كردن و محروم نبودن... نميدونم شما دنباله چى هستين اما ، اين مطالب كاملا جهت داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
یک عده که واقعا مشکل داشتن نرفتن باید از سوسولایی که به علت عریض بودن! نرفتن جدا بشن
معمولا برای محاسبات اینچنینی فاکتور های بسیاری مد نظر قرار می گیرد این قیمت ها بر چه اساس و پایه ای محاسبه شده است.
تخلف هایی که دستگاه های نظارتی مرتکب می شوند و این دزدی ها در کشور پیدا می شوند به چه شکل محاسبه و به مردم برگردانده می شود
سوال اینجاست که چرا این جریمه ها همیشه یکطرفه است ؟
آقا فروش سربازی برای بقیه یعنی چی؟ من متأهل با شرایط سخت دارم میرم و این انصاف نیست که مثلا قانونی برای فروش گذاشته بشه و من فقط چون چند ماه زودتر به خدمت رفتم هیچ چیزی شامل حال من نشه. این بی عدالتی است به خدا شرایط برای ما سربازها خصوصا متأهل ها خیلی سخته. چرا حداقل نمیگید این پول هارو به عنوان حقوق به ما بدهند؟ چرا برای کسانی در خدمت هستند فکری نمیکنید؟
کاملا درسته تناقضات واقعا ذهن را درگیر میکند.
مثلا من که 26 سال دارم و 8 سال است که دانشجو هستم باید بعد از تحصیل به خدمت اجباری بروم ولی فردی که از سن 18 سالگی غایب از خدمت است می تواند سربازی را بخرد ولی من که هم کار کردم هم تحصیل کردم با توانایی تولید ثروت امکان خرید سر بازی را ندارم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
شما واقعا لازم الخدمت هستی.
ناشناس
| Malaysia |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
آقای انگلیسی!
شما هم واقعا معاف هستی!!!! نه فقط از الخدمت!
این حقیر دانشگاهمو بخاطر فقر رها کردم بهترین استعدادو داشتم رفتم خدمت بخاطر .... بعداز ده ماه خدمت دربدترین نقطه ی مرزی مجبور به فرار شدم العان یازده سال از فرارم می گذرد زن وبچه دارم مستاجر وکارگر روز مزدم 35 سال دارم تورا به خدا ازکجا بیارم پول بدم آقایون ،پدرم دوسال جبهه بود ولی فقط چندماه برام حساب کردندخدا....
جریمه 10 درصد اضافه برای سالهای بعد از 8 سال واقعا وارونه و بدور از واقعیته. تا جایی که جریمه برای یک دیپلمه نزدیک به 50 سال بیش از سه برابر حالت عادی بشه که انگیزه فرد برای پرداخت کم میشه و همون هدف اصلی طرح که درآمدزایی هست تامین نمیشه...
تابناک واقعا مزخرف شدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
اتفاقا من جدیدا دارم با تابناک حال می کنم خخخخ
وضعيت اقتصادي و درامد دولت بسيار بحراني ست براي فرار از اين بحران چه راه حلي بهتر از كسب درامد از مردم زحمتكش و اخذ ماليات هاي ناعادلانه؟!!!
باید برای افرادی که نمی خواهند به خدمت بروند راهکاری در نظر بگیرندو گرنه خودمان تخلف را تشویق کزذه ایم
فکوفامیلای سایت تابناک یا زیر هشت سال غیبت دارن یا تا مقاطع بالا درس خوندن

نکنید این کارو
این مقاله رو بفرستین شورای نگهبان
از تابناک رسانه عقده ای تر ندیدم....میدونم پخش نمیکنید. چون جرات این کارو ندارید و انتقاد پذیر نیستید.
تابناك خواهشا ....
به ازای هر سال 10 درصد اضافه مبلغ خنده دار ترین بحث موجوده من با زن و فرزند با تمام مشکلات بیشتر از اون جوان مجرد تازه به سن جوانی رسیده پول بدم
جایزه فرزند 5 درصد هم خیلی مسخره است باید برای فرزند 20 درصد جایزه در نظر میگرفتند
خیلی چیپ هستی تابی جون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
بابا اکسپنسیو!
بالاخره نماینده ها هم باید یه حرکتهایی بزنند که مردم نگن خوابند . . ؟
لطفا این مطلب رو هم اضافه کنید...
طبق قانون سربازانی که در سالهای قبل از 89 به خدمت اعزام شده و سپس فرار کرده اند و مجدد به خدمت آمده اند طبق باید قانون قدیم و 18 ماه خدمت کنند اما سربازان قبولی دانشگاه طبق قانون جدید و 21 ماه باید خدمت کنند! یعنی کسانی که فرار کردند از کسانی که قانونی ترخیص شده اند کمتر خدمت می کنند!!
مخالف این طرح نیستم ولی کاملا مشخصه که پر از ایراده. این طرح یا کارشناسی نشده یا کارشناساش کارشناس نبودن
با سلام چند نکته خودتون قضاوت کنید:
1- افرادی که تحصیل نکردن مطمئن باشید حداقل به کار آزاد روی آوردن و هم درآمدی کسب کردن و هم تجربه کار و از طرفی قانون دور زدن و نرفتن خدمت
که صد البته درصدی از اونا به کارهای خلاف دست زدن و کلی بزهکاری مرتکب شدن که هزینه های زیادی به همین دولت و مردم تحمیل کردن
2- افرادی که تحصیل کردن الان وقتی فارغ التحصیل میشن نه درآمدی دارن نه تجربه کاری تازه ب بسم الله واسه این افراد هستش
3-دولت فرق یک تحصیل کرده و یه آدم عادی و هزینه های مثبت و منفی هر دو گروه ارزیابی کنه
4- فردی که تحصیل کرده و در کشور خارجی هست چرا باید برگرده به مملکتش خدمت کنه آیا؟؟ با این قانون ....
5- همه چیز به کنار دو نفر با سن یکسان یکی تحصیل کرده یکی فراری !!! چرا باید حق به قراری برسه؟؟؟ مگر تحصیل کرده می توانسته جایی استخدام شود یا بدون کارت پایان خدمت از مملکت بیرون برود؟؟؟
واقعا جای تاسف داره ...........
اخه تابناک عزیز مایی که با سن 30 سال همه فرصت های تحصیل و کار و بیمه و هزار چیزو ادست دادیم اعصاب خدمت رفتن هم نداریم چیکار کنیم؟این طرح واسه ما سرباز فراری ها مثل زندگی دوباره هست
حالا این پول رو میشه یه جوری جورش کرد ولی 2 سال خدمت که هر لحظش برای من یکی کابوسه رو نمیتونم نحمل کنم ترو خدا ما رو درک کنید
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
اره به خدا منم احساس میکنم دوباره زنده شدم واسه زندگی انگیزه پیدا کردم. مرده بودم زنده شدم - گریه بودم خنده شدم - دولت عشق امد و من دولت پاینده شدم
Tabnak .in che karii dari mikonii manzoret chiye enghad mokhalefat mikonii
امیدوارم هیچکی دیگه سربازی نره اخه الان استخدام کجا بود که اینا محروم موندن.شما سربازیم بری استخدامی در کار نیست
من اگه الان مشمول بودم یا میشدم به خدا نمیرفتم....
پیمانکاری رو میشناسم از قدیم...مهندس عمران است، 36 ساله و سرباز فراری،کارت پایان خدمت هم نداره،حتی جعلیش رو هم نداره ،از دوستان قدیمم بوده و هست...براحتی بارها و بارها، ماشین و خانه و زمین در دفاتر اسناد رسمی معامله کرده...یعنی میخوام بگم قانون و مقررات فقط برای قشریستکه پولدار نیستن...
امروزقانون برای طبقه کم درآمدسخت می گیرد بچه سلولها مدارکی دارند توادارات خدمت می کنند ماشین موبایل همراه خودبه اداره می برند حتی مویی سرشان هم کم نمی شود وشناخته نمی شوند که سربازهستند یا خیر ؟سربازی که در ادارات باشد حداقل با لباس فرم سربازی انجام وظیفه کند بچه من با دیپلم خدمت سربازی رفته 16ساعت باید پاس بدهند ولی آقای که لیسانس ازدانشگاه آزاد گرفته درسازمانها وادارات کمتراز8ساعت پشت میز ودرجای گرم ونرم درصندلی گردان تاب بازی هم می کنند روز های تعطیل هم مانند کارکنان دولت در خانه ای شان هستند این چه قانونی به سربازان دادوطلب تفاوت خاص قائل ولی با متخلفین کوچکترین برخورد قانونی را نمی کنند باید قانون ما قانونی باشد که نه سیخ بسوزد ونه کباب نمایندگان کاری با پابرهنه ها ندارند سربازها الان از جیب خانواده هاماهیانه بیشتر از دومیلیون ریال هزینه می برند یعنی یک سرباز داووطلب در عرض دوسال 50میلیون ریال برای هر خانواده هزینه دارندآنوقت فراری با چند میلیون کارت بگیرد فکر کنم نمایند گان محترم ازاین مشکلات بی خبر هستند درزمان طاغوت دنبال سربازفراری می شدند آدم به تنش لرزه می افتاد سربازان فرار ی امروز به راحتی زن می گیرند دنبال کسب کارمی شوند هیچ کس صداش در نمی آید چراباید عده ای داوطلبانه در مرز ها سربازی کنند ولی عده ای به برکت لیسانس پولی در وزارت خانه ها لم بدهند تازه سربازانی که درکل کشور درسازمان صنعت ،معدن وتجارت استان ها خدمت می کنندفوری اشتغال به کارهم می شوندحتی ازطریق پارتی از شرکت ها مامور و اشتغال بکار هم می شوند آیا ظلم برسایرین نیست خواهشمنداست این نوشته را در تابناک درج کنید تا نمایند گان مجلس وستادمشترک ارتش ونیروی انتظامی در فکر کسب درآمدنباشند عادت بد وتعداد فراریها را باتصویب این قانون بیشترنکنند سربازانی در ادارات خدمت می کنند حداقل در روزهای تعطیل را درسازمان کشیک بمانند بفهمند که سرباز هستند اگر دنبال اسناد مدارک باشید از طریق امیل ام پیام بدهید تا بفرستم
یه مسلمون پیدا شهه یه فکری برای ما کنه که به خاطر مشکلات مالی نتونستیم بریم خدمت الانم از خیلی خدمات مملکت محرومیم پول هم نداریم کارگریم بافوق دیپلمم
آقا این قانون سربازی از پایه و اساس مشکل داره. توی همون دفترچه قوانین که فرمودید میگه که باید به سرباز دو سوم حقوق یک نیروی کادر هم رده اش داده بشه. کجا همچنی چیزی هست ؟ اصلا می تونن این مبلغ پول بدن ؟
اصلا اگه این قانون سربازی اجباری خوب بود که کل دنیا اجراش می کرد نه فقط چهار تا کشور جهان سومی که تکلیفشون معلومه. حالا اصلا گیریم قانون خوبه، آخه شما دو سال من جوون رو می برید سربازی آخرش هیچ فرقی با اولش نکردم که !
لااقل یخرده آموزش نظامی درست و درمون بدین، یکم فنون رزم و بدن سازی با این سربازا کار کنید اصلا یک سال که خدمت کردند بگذارید در صنایع یا جهاد سازندگی کار کنند تا کشور رو بسازند و یک کاری هم یاد بگیرند اون وقت به خدا همه با کله میرن سربازی. از سود کارهایی که می کنن هم یخرده پول بهشون بدین که دیگه اینقدر هم به فلاکت و بدبختی نباشن سربازا .
زوری آدم رو می برید دوس ال بیکاری و الافی بعدشم می گن چرا دو میلیون نفر غایبن. به خدا ملت یا بیکارن یا کاری که دارن با هزار و زور و زحمت بدست آوردن، حالا وسطش بلند شن برن بیگاری مفتی که چی بشه آخه ؟!!!!!
وای !!!!!!!!!!!
غجیب ترین چیز هم اینه که خود سردار کمالی هم گفتن بین بد و بدتر ما بدتر رو انتخاب کردیم، خوب باید بد رو انتخاب میکردید، در تمام دنیا ما اولین کشوری هستیم که قانونی در حمایت از قانون شکنان تصویب کردیم
کسانی که به هردلیل سربازی نرفتن، دوستان، واقعا محرومیت سختی راتحمل کرده و میکنند. باید جای اونها باشید تا نظر بدید، و همچنین اکثر این افراد به قوانین کشور خود وفادارن، که تن به این محرومیتهای چند ده ساله دادند...
بدانید و آگاه باشید این قانون بر اساس زندگی آقا زاده ها و فوتبالیسهای متقلب که چندان از تحصیلات بالا و زمان غیبتشان بیش از هشت سال نیست تهیه شده است. من حاضرم محرومیت بیشتر بکشم ولی تو مملکتم، وطنم تبعیض نباشه.
من امروز فاتحه ی عدالت در ایران را خواندم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
برادر برو خدمت تا محرومیت شاملت نشه
تو نمی دونی اون خانواده ای 5 پسرش رفته خدمت 10 سال محرومیت دیدن فرزدانش رو نچشیده
سال ١٣٨٢ متولدين تا ١٣٥٤ عفو رهبري گرفتن بدون يك ريال پول
حالا يكي مثل من با مدرك ليسانس كه متولد ١٣٥٥ هستم بعد ١٢ سال ميخواهيم خدا تومان پول بديم براي معافيت ، اينهمه هجمه براي چيه
نويسنده مقاله انصاف بايد داشته باشي
از قبل مطرح شدن طرح شروع به سنگ اندازي ميكردي
ولي بدون اين حرفهات هيچ اثري نداره ان شااله
باید اذعان کرد که یا توجه به آن که عده ی قابل توجه ای از افراد مشمول غایب ، در خازج از کشور قرار دارند و به ادامه ی تحصیل مشغول بوده اند ، می توانند با پرداخت جریمه به ایران برگردند و با تخصص های خود برای کشور مفید باشند این قانون می تواند راهگشا باشد ولی در این بین جالب آن است که قانون به طریقی تنظیم شده که افراد هرچه تحصیلات بیشتری داشته باشند و برای کشور مفیدتر ، برای برگشت به کشور جریمه ی بیشتری باید پرداخت نمایند و افراد کم سواد که از تحصیلات بهره ای نبرده اند برای مراجعت جریمه ی کمتری پرداخت خواهند کرد
تبانک تو کجای قانون هستی مگه تو قانون بلدی
بدترین سایت خبری هستی
من نظر میذارم تابناک بازم نذار
اقا ما ایرانیا طلبکاریم فقط.
آقایون سربازی نرفتن میگن رنج محرومیت خب پا میشدین میرفتین رنج محرومیت نمیکشیدین. ادمایی دیدم که سربازی رفتن تو شرایطی که همه جوره برا ترک خونه زندگیشون آسیب دیدن جواب اونا چی میشه؟ گناه کردن به کشورشون خدمت کردن؟ قانونمند بودن؟
تابناک فکر کنم دور و وریات شامل این قانون نشدن انقدر مخالفت میکنی
بابا ول کن بزار تصویب بشه به زندگیمون برسیم بعدش یه فکری هم برای بقیه میکنن ما 15 سال همه محرومیتی را تحمل کردیم تا یه فکری برامون کردن
اونایی که خیلی ناراحتن از این قانون بگید 10 یا 15 سال صبر کنن از خیلی چیزها محروم بشن اونا هم دوباره قانون میزارن معاف بشن
بنده با مدرک سیکل و ۲۸ سال سن سربازی نرفتم و حدود ۷ ساله که دارم کارگری و دست فروشی می‌کنم. نه از روی خوشی بلکه مجبور بودم خرج خودم و مادر و دو تا خواهرام رو بدم. پدرم که ندارم کمکم کنه. تو این چند سالیک روز خوش ندیدم. همه موهام سفید شدن. حالا شما بگید از کجا بیارم با ماهی ۶۰۰ تومن این همه جریمه بدم. تورو خدا نظرمو چاپ کن.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
خوب شما چرا برای معافیت کفالت اقدام نکردی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
از همون جايي كه وصل به اينترنت شدي به اينترنت .اقاي دست فروش اينترنتي.............
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
وصل شده اونم با فیلتر شکن!
تابناک بابا بیخیال.
گیر دادی به این قانوناااااااااااااا!!!!
بابا میدونی چقد جوون بی گناه به خاطر نداشتن گواهینامه الان گرفتاره یا زندان؟!!!
خب 13 سال محرومیت کم نیست خدا وکیلی؟!!!
از یه طرف هم باید با بدبختی پولشو جور کنیم بخریم...
اینقد با قلب من بازی نکن!!!!!
چه عجب یکی در این مورد بحث کرد.
یعنی یکی نبود بگه یه ۲۷ ساله و ۳۰ ساله غیبت کرده چرا سنش بالا رفته و به درد سربازی نمی خوره ولی یه ۲۷ ساله و یه۳۰ ساله تحصیلکرده به درد سربازی می خوره! اگه میخوان تا مدرک ها رو پس بدیم ما هم جز غیبتی ها بشیم تاحداقل بتونیم بخریم چون ما تخلف کردیم و غیبت نکردیم!!!!!!!!!
با سلام خدمت تابناک میدونید فرق شما تحصیل کرده ها چیه اینکه هشت سال یا بیشتر از امکانات معافیت تحصیلی برخوردار بودین و با معافیت تحصیلی که نظام وظیفه به شماها داده خیلی کارا کردین گواهینامه گرفتین زن گرفتین و خیلی چیزای دیگه که به چشمتون نمیاد شما هم اگه این امکانات را با معافیت تحصیلی نداشتید الان یکی بودین مثل ماها که به دلیل مشکلات مالی نتونستیم مثل شماها جلو بیفتیم .شماها با مدارکتون میتونید یک درجه دار بشین و صبح تا ظهر بیشتر به مراکز نظامی نمیرید و با پنجاه میلیون تومتنتونم که در جیب دارید خیلی کارا میتونید بکنید الان حد عقل با سود بانکی به شماها ماهی 1200000 هزار تومان میدن هم تو نظام جلو هستین هم تو پس انداز کمی منطقی باشین . ضمن تشکر از تابناک ما هم که عمدی غیبت نکردیم خدا میداند عده زیادی از مشمولان غایب فقط به خاطر شرایط بد خانواده و وضع مالی بد نتونستن برن تازه این جریمه هم که میخوایم بدیم فکر نکنید پولی نیست برای امثال شماها که مدرک تحصیلی دارینو حتما چپتونم پره پول نیست اما برای ما سر به فلک داره اما مجبوریم از زیر سنگم شده این پولو در بیاریمو به یک سری مشکلات روحی روانی پایان بدهیم . من دوست داشتم شماها هم بهره ببرین از این طرح اما حالا که نشد .انشاالله که شرایطش پیش بیاید .تابناک جان شما هم کمی کوتاه بیا ما با خانواده و فرزندامون حولو هوش 6 میلین نفریم . بازم از همه تشکر میکنم شرمنده سرتونو در آوردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
اخي
ميخواي پولشم بيان از ما بگيرن
شما ها ك ندارين اگر داشتيد سربازي مي رفتين

چقد مظلوم نمايي حال ادمو بهم مي زنيد واقعا
یعنی یکی نبود بگه یه ۲۷ ساله و ۳۰ ساله غیبت کرده چرا سنش بالا رفته و به درد سربازی نمی خوره ولی یه ۲۷ ساله و یه۳۰ ساله تحصیلکرده به درد سربازی می خوره! اگه میخوان تا مدرک ها رو پس بدیم ما هم جز غیبتی ها بشیم تاحداقل بتونیم بخریم

طرح خرید را برای تحصیل کرده ها هم اجرایی کنید تا تحصیل کرده هایی مثل من و امثال من که غیبت نکرده اند با تحصیل نکرده ها یا غیبت کرده ها یه فرقی داشته باشند این طوری که همش به نفع فراری ها شد اون وقت کسی که غیبت نکرده و تحصیل کرده گناهش چیه و چرا از این طرح نتونه استفاده کنه ؟ ما هم 27 سال سن داریم 8 سالم از سربازیمون داره میگذره ولی میگن چون غیبت نکردید شاملتون نمیشه . به تحصیل کرده ها چه فرجه ایی دادن مگه استخداممون کردن؟ بیمه ما رو رد کردن؟ پاسپورت بهمون دادن؟ مجوز بهمون دادن که یه کاری راه بندازیم؟ چه امتیازی بهمون دادن؟ تنها فرصت گرفتن یه گواهینامه داشتیم که اونم الان همه دارند.
اینم یادداوری بکنم که اون دسته از افراد که 8 سال از سربازیشون می گذره و غیبت کردن تو این مدت حداقل کارشون این بوده که توانسته اند ازدواج کنندو با کار کردن یه مقدار پول جمع کنند ولی ماها نه ازدواج کردیم نه استخدام شدیم و نه سربازی رفتیم سنمونم که بالا رفته و با این شرایط زندگی واسمون سخت شده. از مدیران و نویسندگان پست های اختصاصی تابناک تقاضامندیم مشکل ما تحصیلکرده ها رو هم مطرح کنند
با سلام
من قید موقعیت شغلیمو زدم
قید ازدواج و کسی که میخواستم و زدم برم خدمت حالا خیلی راحت دارید میفروشید ؟؟
چرا اخه انقدر فرق بین آدما میزارید چرا اختلاف طبقاتی به وجود میارید اگه قانونه برای همس برای چی فروش ؟؟؟؟
وقت و موقعیت هایی که ما از دست دادیم و کی پاسخ گو میشه زمان رو هم برای ما میشه با پول خرید ؟؟؟
تابناک به قول احمدی نژاد اب و بریز همونجا که داره میسوزه...امیدوارم کسی که این مطالبو مینویسه خودش 2 سال بیفته دم مرز تا حالش جا بیاد.حسسسسسسسسسود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
خیر نبینی الهییییی بزدل
خدا رو شکر که طرح رای آورده
واقعا هم یک فوق لیسانس یا دکتری من نمیدونم به چه درد مردم میخورن که اینقدر این به اصظلاح تحصیلکرده ها جوش مدرک های بی ارزششونو میزنن
همه اینا باید برن سربازی تامرد بشن
ستاد کل هم میدونست که این آدما باید برن و به چه کسانی باید اجازه خرید بده
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
زدی تو خال.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
دست ستاد کل درد نکنه .این دوستان تحصیلکرده هم اگر از روزی که این طرح اعلام شد به جای بحث بی مورد تا قبل از 22 بهمن دفترچه آماده به خدمت گرفته بودند غیبت آنها بخشیده میشد و 21 ماه خدمت می کردند حالا باید در سال 94 جریمه بشوند و 24 خدمت کنند .چند روز پش هم که سردار موسی کمالی اعلام کردند سال 94 سال برخورد با مشمولین غایبی هست که زیر 8 سال غیبت دارند و حتی قرار شده بانکها هم از ارائه هر گونه تسهیلانی به این افراد خودداری کنند حالا هی تو این سایتها وقت و انرژی خودتان را تلف کنید بابا جان طرح تصویب شد و رفت.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
تو خودت برو اول مرد بشی همه فراریا چه تحصیل کرده چه بی سواد نامردن پس حرف مردی نزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
تو هم بزودی میری تا مرد بشی نگران نباش و جوش نزن
تابناک تابناک مرگ به نیرنگ تو _ امید جوانان ما میچکد از دست تو !!!
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
تابناک نمونه بارز یک بخیل است.از این پس بجای کلمه بخیل از تابناک استفاده کنید.
کشوری که ارزش تحصیلات و تحصیلکرده ها از همه کمتر است، این یعنی فقر
از مطلبتون خوشم اومد و خوشحال شدم که بالاخره یه سایتی این رو انعکاس داد تو رو خدا این رو تا اخر پیگری کنید

اجحاف در حق اقشار تحصیل کرده جامعه!!

این قانون اکثریت قریب به اتفاق کسانی را شامل می‌شود که تحصیلات دانشگاهی ندارند و در مدت غیبت از سربازی به انجام کار آزاد می‌پرداخته‌اند. اما این سوال پیش می‌آید چرا افرادی که وقت زیادی در دانشگاه گذاشته‌ا‌ند و زمانی که باید به سربازی اعزام شوند، اتفاقا سن و سالی شبیه افرادی دارند که مشمول طرح مذکور می‌شوند، باید به سربازی بروند؟! آیا اگر بنای رها شدن از سربازی باشد، جوانی که سال‌ها در دانشگاه مقاطع تحصیلی مختلف را طی کرده است و به طور طبیعی و منطقی به همین جهت هم در این سال‌ها فرصت کسب درآمد و پس‌انداز مالی نداشته است، برای سربازی نرفتن، مستحق‌تر از افرادی که از سربازی رفتن فرار کرده اند؛ نیست؟! واقعا تکلیف فردی که نزدیک به 27 سال از عمرش می‌گذرد و مثلا مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و البته هیچ غیبتی برای سربازی نکرده است، اما شامل این قانون نمی‌شود چیست؟
اینکه در توجبه این طرح این‌گونه استدلال می‌شود که افرادی که شامل طرح مذکور می‌شوند خدمت در کنار دیگر سربازها موجب تخریب روحیه آن‌ها می‌شود؛ آیا دوران خدمت سربازی موجب تخریب روحیه فارغ‌ التحصیل دانشگاه که بیش از 27 سال از عمرش می‌گذرد، نمی‌شود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
دمت گرم عالی گفتی
تابناک جون به هر حال خودت یا همین که ازش داری طرفداری میکنی باید برین سربازی
دفترچه سربازیتو پست کن بعد که دوره سربازیت تموم شد بیا اینجا تو یک خبر خاطراتشو بنویس...
تابناک و دانشجویی که این مطلبو نوشتی, حرص نخور شما! یعنی مجلس نمیزونه چیکار میکنه شما میدونی؟ نویسنده این مطلب و تموم اونایی که میگید تبعیضه این قانون شما هم نرید سربازی و سالها محروم باشید شاید بعد سالها فکری کنن واسه شما! بعد سالها سختی قراره کلی جریمه بدیم شما ناراحتی؟؟؟ مفتو مجانی نمیخان معاف کنن باید در آمد چند سالو بدیم تا بتونیم یه گواهینامه ساده بگیریم, اونایی که درس خوندن منت نذارن واسه خودشون و فرار از خدمت خوندن و حالا هم خرو میخان هم خرما! در کل شما اینقدر که بفکر نقد این قانون و معایبو مزایاش هستی مصوبات دیگه هم تحلیل کن! البته اگه کامنت منو بذاری چون با این مطلبت مخالفم,
یادش بخیر اونموقع که سرباز بودم اینایی که به اصطلاح مدارک بالای تحصیلی دارن تو پادگان همیشه عادت داشتن به خودشیرینی! پشت میز بودنو اداری و پول تو جیبشونو مامان و بابا جونشون میدادن تا بعد ساعت اداری برن بچرخن مبادا خسته شن از محیط پادگان اونوقت منو امثال من بعد نگهبانی و.... اگه میذاشتن بریم بیرون میرفتیم کار میکردیم! فکر میکردم تو این سالهااصلاح شدن اما هنوزم همونطورین! سربازی واسه به اصطلاح تحصیل کرده ها عالیه بلکن اینقد ’’سوسول’’ نباشن, اوندسته از دوستان هم که سالها محرومیت کشیدن به دلایل مختلف انشالله هر چه زودتر با پرداخت جریمه معاف شن و از زندگیشون سر در بیارن, تابناک شما مسایل دیگم همینطوری پیگیری کن, البته سعی کن هیچگاه تفرقه نندازی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
شما هم سعي كن اينقدر عقده اي نباشي برات بهتره
تابناک این تیترو زدی که مخاطب جذب کنی؟ بر فرض محال که شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکنه چی بشما میرسه؟ دومیلیون نفر بلا تکلیف بمونن درد شما دوا میشه؟؟؟ شما باید بری سربازی تا یاد بگیری چه زمانی حرف بزنی و تفرقه نندازی و نقش ستون پنجم نداشته باشی! خیلی سختتونه که شامل حالتون نشده سالها غیبت کنید شاید بتونید با پرداخت جریمه به روال عادی زندگی برگردید, دست جناب تیمسار منصوری نماینده مردمی و دلسوز مجلس درد نکنه که برای حل شدن مشکل ماها خیلی تلاش کردن ایشون مرد هستن و هیچگاه منافع شخصی خودشونو حساب نمیکن و سعی میکنن مشکلات اجتماعیو حل کنند! وقتی میخواستن تصویب کنند گوش به حرفا و تیترهای تفرقه انگیز شما ندادن مطمن باش بعد هم نخواهن داد و قطعا در شورای نگهبان تایید خواهد شد
بعضی از دوستان واقعا بی دقت هستند.سال 82 که بنده سرباز بودم با عفو مقام رهبری متولدین قبل از سال 54 بدون پرداخت هزینه و جریمه معاف شده اند.بنابراین تعداد افراد غایب بالاتر از 38 سال بسیار بسیار ناچیز خواهد بود.بنابراین فرد 49 ساله اگر هنوز تکلیف خدمتش را مشخص نکرده دیگران نباید از امکان ایجاد شده محروم بشن.طرح خوبی هست .انشالله اجرا میشه و تعدادی از بچه های مردم از دغدغه و استرس نجات پیدا میکنن.دوست عزیزی که این مطلب را منتشر کردن احتمالا خودشون ذینفع نیستن برای همین جوش میزنن.
تا حال تو اخبار شنیدی بگه: "در درگیری های مرز بانان غیور با قاچاق چیان و اشرار مسلح چند مرزبان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند."
یکی ازون شهیدا هم خدمتی من بود، یادم نمیره تو تشییع جنازش مادرش از خونشون بیرون در نیومد. می گفت پسر من نمرده.
امسال ششمین سالگرد شهادتش بود، مادرش هنوز تو خونه منتظره که بیاد.
منی که، رفتم و برگشتم یا اون درس خونده ها که باید برن یا دارن میرن به جهنم، شما به یه مادر بگو این چه عدالتیه که یکی زیر پرچم جون میده یکی پول!
کاش اونم فراری بود.
بنظرم در حال حاضر که دارن غیبت می فروشن نه سربازی بهتره در کناره غیبت های غیر موجه غیبت های موجه (تحصیلی) رو هم به قانون اضافه کنن...
چون هر دو دسته دوستانی که در دهه 60 دهه ای که بیشتر رشد جمعیت در تاریخ رو داشتیم ضربه خوردن هم تحصیل کرده هم نکرده....
ممنون میشم هر دو دسته رای بدید به کامنت تا از تابناک بخوایم رو این مسئله تمرکز کنه .....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
دوست گرامی حرف شما درست هست ولی به نظر من دلیل اینکه تحصیلکرده ها شامل این طرح نمی شوند این هست که اگر الان کسانی که از معافیت تحصیلی استفاده کردند سربازی خود را هم بخرند دیگران هم که در سنین پایین تر هستند با استفاده از معافیت تحصیلی ادامه تحصیل می دهند و چند سال دیگه انتظار دارند معاف شوند .اما یک غایب سالها محرومیت را تحمل کرده و اگر کسی هوس غیبت به سرش بزنه الان داره میبینه که باید سالها محرومیت را تحمل کنه و بعد از آن با پرداخت مبلغ سنگین در سن 38 سالگی معاف شود پس این به توعی درس عبرت هست برای دیگران.شما به قول خودتان زحمت کشیدید و درس خواندید برای 2 سال زندگی و عمرتون مثل ما حرام نکنید چون ما با مدرک دیپلم چیزی برای از دست دادن نداشتیم ولی شما با غیببت کردن تحصیلات خودتان را هم فدای این اشتباه نکنید.
من سال ۸۱ از خدمت فرار کردم 5ماه خدمت کردم. ایا قیمت برای ما فرار از خدمتیا با بقیه فرق میکنه؟ اگه کسی اطلاعاتی داره خواهشا بگه .
پاسخ ها
سهیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
داداش فعلا که به فراریها اصلا نمیفرشن.سردار کمالی گفته تو قانون اسمی از فراری نیومده.حالا تو دنبال قیمتشی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
تو رو باید بندازن زندان بزدل
فکر کنم هیچ پزشکی اینجا نظر نداده. من پزشک عمومی ام که تا الآن 7.5 سال خوندم و نیم سال دیگه هم دارم و بعدش انشالله میرم دوره تخصص که اونم 4 ساله که کلا 12 سال میشه. تو این مدت تحصیل اجازه طبابت هم ندارم و درآمدم حقوق دوره تخصص که تقریبا ماهی 700 تومنه. بعد از تحصیلم باید برم سربازی تو کلینیک های سپاه و یا ارتش خانواده های ارتشی و سپاهی رو رایگان ویزیت کنم در حالی که افراد عادی باید پول ویزیت بدن. حقوق سربازی هم حدود 100 تومنه! سربازی ما پزشکان متخصص ظلم به بیماران محروم در شهرهای محرومه. اگه قراره 2سال رایگان کار کنیم بهتره برای مردم محروم باشه نه درمانگاهایل خصوصی ارتش و سپاه در جهت خدمت به خانواده هایشان.کلا پزشکان در قوانین نظام وظیفه مظلوم ترین قشرند تحت هیچ شرایطی معافیت پزشکی به یک پزشک تعلق نمیگیره مگر به بهای ابطال پروانه طبابت! لطفا منتشر کنید
اينطور كه شما گفتي 30 سال انگار اصلا پسر ها بدنيا مي آيند كه به سربازي بروند
سلام.من متولد 68 هستم تا سال 94 غیبتم 8 میشه که از 18 ساگیم میگذره
ولی درسم 90 تموم شد این قانون شامل منم میشه
خیانت کنیم بهتراز خدمت کردنه
الو آلو ١٢٥ تابناك اتيش گرفته
سربازی اجباری از پایه و اساس غلط هست و با عدالت تناقض دارد.
همان طور که از اسمش میتوان فهمید!!!
"خدمت وظیفه عمومی" ایا واقعا عمومی هست؟؟!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار