معاون سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: بر اساس گزارش ها و بررسی های انجام شده، بیشترین تخلف واحدهای صنفی در 10 ماه گذشته مربوط به گرانفروشی و به ویژه گرانفروشی در بخش نان بوده است.
مجتبی فراهانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بازرسان سازمان حمایت، اتاق اصناف و اتحادیه ها نظارت لازم را بر فعالیت تمام واحدهای صنفی انجام می دهند و بر اساس گزارشاتی که بازرسان ارائه کردهاند، در 10 ماه گذشته بیشترین تخلف واحدهای صنفی مربوط به گرانفروشی در حوزه نان بوده است.
وی افزود: بعد از گرانفروشی، تخلفاتی که بیشترین میزان را به خود اختصاص داده، عدم صدور فاکتور است. علیرغم اینکه بارها بر صدور فاکتور تاکید شده و به عنوان یک الزام به تمام واحدهای صنفی ابلاغ شده، برخی واحدهای صنفی فاکتور صادر نمیکنند که تخلف است.
فراهانی با بیان اینکه بعد از بازرسی های انجام شده موارد تخلف به سازمان تعزیرات ارسال می شود، گفت: عدم نصب برچسب، رتبه سوم را در رابطه با تعداد تخلفات واحدهای صنفی در 10 ماه گذشته به خود اختصاص داده است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همچنین در خصوص تخلفاتی که در زمینه نصب برچسب قیمت جدید یا تاریخ مصرف جعلی روی بعضی کالاها صورت می گیرد، یادآورشد: مواد غذایی که در واحدهای صنفی خرده فروشی، عمده فروشی و بنکداری وجود دارد مورد رصد و پایش سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است و کارشناسانی در زمینه شناسایی تخلفات مرتبط با نصب برچسب قیمت جدید یا تاریخ مصرف جعلی روی کالاها آموزشهای لازم را دیده اند و کار بازرسی را انجام میدهند.
فراهانی در عین حال خاطر نشان کرد: دو رویکرد عمده در حوزه بازرسی داریم که یکی بحث پیشگیری از تخلفات است و دیگری تقدیر از واحدهایی است که عملکردشان مثبت است.