بازدید 1980

سومی در جام جهانی تاوان بی‌اعتمادی!

اگرچه کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی سومی در جام جهانی را تاوان جوان‌گرایی در تیم ملی می‌داند اما در واقع این نتیجه بازخورد استفاده اجباری از جوانان و اتکا به نفرات اصلی است، نه جوانگرایی!
کد خبر: ۴۷۷۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰ 22 February 2015
اگرچه کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی سومی در جام جهانی را تاوان جوان‌گرایی در تیم ملی می‌داند اما در واقع این نتیجه بازخورد استفاده اجباری از جوانان و اتکا به نفرات اصلی است، نه جوانگرایی!

به گزارش ایسنا، سرانجام رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران با قهرمانی تیم آذربایجان به پایان رسید و این تیم توانست درحضور ایران میزبان و روسیه به عنوان قطب‌های کشتی جهان جام قهرمانی را بالای سر ببرد تا باعث شگفتی اهالی کشتی شود.

اما در حالی که پس از پایان بازی‌های آسیایی زمانی حدود 5 ماه تا جام جهانی باقی مانده بود و مهم‌ترین رویداد پیش روی کشتی فرنگی ایران تا پایان سال 93 بشمار می رفت، کادر فنی تیم ملی بر حضور در جام جهانی تهران با ترکیب کامل و با استفاده از نفرات اصلی تاکید کرد و علت این تصمیم را میزبانی ایران از این رقابت‌ها و درخواست مردم برای رسیدن به پنجمین قهرمانی اعلام کرد.

این تصمیم در حالی از سوی کادر فنی اعلام شد که رقابت‌های جام جهانی از آنجا که به صورت تیم به تیم و میان 8 تیم برتر مسابقه‌های جهان برگزار می‌شود از مسابقه‌های درجه 2 دنیا محسوب می‌شود و می‌توان از آن به عنوان میدانی خوب برای عرض اندام نفرات جوان و پشتوانه‌های تیم ملی استفاده کرد. البته میزبانی ایران شرایط را کمی تغییر می دهد چون مردم عادی و حتی برخی منتقدان تاب از دست رفتن قهرمانی در خانه را ندارند و همان هایی که قبل از مسابقات می گویند "جام جهانی رویدادی درجه دو است"، پس از مسابقات، نتیجه ایران را ناکامی می نامند و تحمل باخت را ندارند.

با این وجود، در ماه های قبل امید نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا صراحتا اعلام کرده بود در جام جهانی به روی تشک نمی‌رود چرا که با آسیب دیدگی مواجه است و از سوی دیگر نباید کادر فنی این توقع را داشته باشد تا نفرات اصلی در چنین رویدادی نیز برای ایران کشتی بگیرند.

سعید عبدولی نیز در اردوهای تیم ملی حاضر نشد و او نیز با بهانه‌های واهی مانند خستگی و آسیب دیدگی اعلام کرد در جام جهانی کشتی نمی‌گیرد و این در حالی بود کادر فنی برخوردی با بی انضباطی های مکرر عبدولی نکرد. او هر موقع خواست اردو را ترک کرد و هر موقع اراده کرد، به اردو برگشت بدون اینکه بازخواست شود.

سوریان، رضایی و نوروزی اگرچه در اردوهای تیم ملی حاضر بودند اما پرواضح بود که قصدی برای حضور در جام جهانی ندارند.

اصرار از سوی کادر فنی تیم ملی برای حضور کشتی‌گیران اصلی در جام جهانی و متعاقب آن انکار از سوی نفرات اصلی همچنان نقل محافل بود تا اینکه در نهایت در فاصله چند روز مانده تا آغاز جام جهانی کادر فنی خیلی دیر به این باور رسید که این نفرات قصدی برای حضور در جام جهانی ندارند. از اینجا به بعد شعار جوان‌گرایی در تیم ملی و اینکه جام جهانی فرصتی بسیار خوب برای میدان دادن به جوانان است آغاز شد!

البته شاید کادر فنی تیم ملی که به خوبی می‌دانست فرنگی‌کاران اردوی تیم ملی در شرایط خوبی نیستند و نمی‌توان در حضور تیم‌هایی مثل روسیه و آذربایجان که با ترکیب خوب راهی این رقابت‌ها شده‌اند امیدی به قهرمانی ایران داشت، پروسه تعیین تکلیف حضور یا عدم حضور نفرات اصلی در ترکیب را تا فاصله چند روز مانده به آغاز جام جهانی طول دادند تا توجیه مناسبی برای نرسیدن به سکوی قهرمانی داشته باشند.

کما اینکه همین گونه هم شد و پس از باخت تیم ملی به آذربایجان و نرسیدن به فینال مهم‌ترین علت باخت، غیبت چهره‌ها و تاوان جوان‌گرایی در تیم ملی عنوان شد.

کادر فنی تیم ملی در حالی دم از جوان‌گرایی در جام جهانی و اینکه باید به جوانان برای پشتوانه‌سازی کشتی فرنگی ایران اعتماد کرد، زد که خود در عمل هیچ اعتقادی به این موضوع نشان ندادند چرا که اگر واقعا اعتقادی به این حرف داشتند از ابتدا عنوان می‌کردند در این رقابت‌ها به نفراتی غیر از نفرات اصلی اجازه جولان در میدان درجه 2 جام جهانی را خواهند داد تا همین نفرات که در مقابل آذربایجان نتوانستند عملکرد چندان خوبی در بیشتر اوزان داشته باشند با خیالی آسوده و اطمینان خاطر و با علم به اینکه در ترکیب نهایی ایران در جام جهانی حضور خواهند داشت در اردوها به تمرین می‌پرداختند.

مطمئنا اگر این آگاهی در فرصت مناسب تا جام جهانی وجود داشت همین نفرات می‌توانستند جام قهرمانی را در تهران بالای سر ببرند و به کادر فنی نشان دهند که نتیجه جوان‌گرایی در عمل چه می‌تواند باشد.

نکته مهم دیگر اینکه چرا کشتی گیرانی مانند علیاری، مهدیزاده یا اخلاقی که چند ماه در اردوی تیم ملی بودند از لحاظ بدنی و فنی در وضعیت مناسبی نبودند. شاید به تمرینات و کار فنی انجام شده در این چند ماه ایراداتی وارد باشد که کشتی گیران حاضر در اردو نتوانستند در حضور تماشاگران خودی نمایش خوبی ارائه دهند.

بی‌شک تنها ستاره ایران در این مسابقه‌ها محسن حاجی‌پور نماینده وزن 59 کیلوگرم ایران بود که توانست در کشتی مقابل حریفان آذربایجان و ترکیه با ارائه کشتی‌های زیبا و فنی قاطعانه به برتری دست یابد. البته حضور حاجی‌پور در تیم ملی به واسطه عملکرد خوب او در رقابت‌های دو هفته قبل اوپن بود و آمادگی بدنی و فنی او ارتباط چندانی به جوان‌گرایی و تمرین در اردوی تیم ملی نداشت، بنابراین بازنگری در برنامه های فنی و حرف شنوی داشتن کشتی گیران در اردوها ضروری به نظر می رسد.

نکته دیگر اینکه اگر کادر فنی قبلی کشتی فرنگی حالا بر سر کار حضور ندارد برای این بوده که یک سیستم منطقی بر کشتی فرنگی حاکم شود تا دیگر کشتی فرنگی ایران متکی به یکی دو مهره نباشد، پس سرمربی و مدیریت فعلی کشتی فرنگی باید با استفاده از تمام ظرفیت های فنی مربی گری کشور، حرکت رو به جلویی را در کشتی فرنگی ایران ایجاد کنند، حتی اگر استفاده از یک مربی منتقد لازم باشد.

به امید روزی که جوانگرایی در کشتی فرنگی ایران از شعار به عمل تبدیل شود تا دیگر هیچ کشتی‌گیری برای افتخار پوشیدن دوبنده تیم ملی شرط و شروط نگذارد و تیم ملی متکی به فرد نباشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها