بازدید 9756

تلاش عربستان و رژیم اسرائیل برای پیاده کردن الگوی سوریه در یمن

روز گذشته، تحولات سیاسی در یمن با خروج رئیس‌جمهور مستعفی این کشور از پایتخت وارد مرحله جدیدی شد. در این میان، هرچند جنبش انصارالله مواضع خود را در پایتخت تثبیت کرده، ولی تحرکات آغاز شده در مناطق جنوبی، می‌تواند بخشی از سناریوی جدیدی باشد که علیه یمن در حال اجراست و احتمالاً خروج رئیس‌‌جمهور سابق نیز بخشی از این سناریوست.
کد خبر: ۴۷۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴ 22 February 2015
تلاش عربستان و رژیم اسرائیل برای پیاده کردن الگوی سوریه در یمنروز گذشته، تحولات سیاسی در یمن با خروج رئیس‌جمهور مستعفی این کشور از پایتخت وارد مرحله جدیدی شد. در این میان، هرچند جنبش انصارالله مواضع خود را در پایتخت تثبیت کرده، ولی تحرکات آغاز شده در مناطق جنوبی، می‌تواند بخشی از سناریوی جدیدی باشد که علیه یمن در حال اجراست و احتمالاً خروج رئیس‌‌جمهور سابق نیز بخشی از این سناریوست.

به گزارش «تابناک»، شواهد میدانی از تحولات یمن حاکی از آن است که دولت‌های مخالف جنبش‌های مردمی این کشور، تلاش دارند تا با شکل دادن به نیرویی نظامی مشابه آنچه در سوریه با نام «ارتش آزاد سوریه» شکل گرفت، چالش مسلحانه علیه جنبش انصارالله را آغاز کنند؛ این موضوعی است که به ویژه از سوی مطبوعات سعودی و همچنین اسرائیلی به آن پر و بال داده می‌شود.

در همین راستا، سایت خبری «آروتز شوا» گزارشی ‌از روزنامه «الشرق الاوسط» بازنشر کرده و می‌نویسد، قبایل ساکن در استان‌های جنوبی یمن، شامل استان‌های شبوه، لاهیج، ابین و الضالع که دارای منابع نفتی نیز هستند، اعلام کرده‌اند که خود را به منطقه بیدا که به تازگی تحت کنترل جنبش انصارالله درآمده، نزدیک می‌کنند.

افزون بر این، این قبایل اعلام کرده‌اند، با تشکیل یک «ارتش مردمی»، تلاش خواهند کرد جلوی پیشروی انصارالله به جنوب را بگیرند. آن‌ها همچنین تهدید کرده‌اند، هر ‌که به حوثی‌ها کمک کند، ‌مجازات ‌خواهند کرد.

همچنین القاعده و داعش نیز فعالیت‌های خود را در مناطق جنوبی و شرقی یمن شدت بخشیده‌اند و روند‌ها حاکی از آن است که این گروه‌های تروریستی تلاش دارند، ضمن نزدیک کردن خود به قبایل جنوبی، با آن‌ها علیه آنچه «دشمن مشترک» می‌دانند، همراه و متحد شوند.

بر این اساس، به نظر می‌رسد، روندی در مناطق جنوبی یمن آغاز شده که از مدت‌ها پیش، ناظران و تحلیلگران نسبت به آن هشدار می‌دادند و شامل تلاش برای پیاده کردن الگوی سوریه و آنچه به جنگ داخلی در این کشور منجر شد، بر کشور یمن است. تشکیل یک ارتش موازی در بخش‌هایی از کشور و همچنین همسو شدن نیروهای تروریست با نیروهای قبایل، همگی مواردی هستند که پیشتر در سوریه و البته عراق مشاهده شده است.
 
در این میان، باید خاطرنشان کرد‌‌ همان گونه که ورود عامل خارجی به عراق و سوریه و حمایت برخی دولت‌ها از گروه‌های شورشی و تروریستی در این دو کشور سبب تشدید درگیری‌ها شد، ناآرامی‌ها در یمن نیز به طور مشخص از سوی عربستان سعودی و رژیم اسرائیل حمایت و هدایت می‌شود.

مقامات سعودی که به واسطه همزمان شدن سقوط دولت سابق یمن با درگذشت ملک عبدالله، به نوعی ابتکار عمل را در این کشور از دست دادند، طی هفته‌های اخیر تلاش‌های فراوانی داشته‌اند تا ضمن پیشبرد روند تنش‌زدایی با کشورهایی چون ترکیه و قطر، دست خود را برای اقدام در حوزه‌های فوری‌تر مربوط به امنیت خود، به ویژه یمن باز‌تر کنند.

اکنون و پس از تمامی گمانه‌زنی‌های مطرح ‌درباره تغییر و تحول در رویکردهای سیاست خارجی عربستان، به نظر می‌رسد این کشور روند اقدام علیه انصارالله را به طور جدی کلید زده که با توجه به نفوذ این کشور در میان برخی قبال یمنی، اکنون به شکل تشکیل ارتشی از سوی این قبایل نمود پیدا کرده است.

از سوی دیگر، این نکته را باید مورد توجه قرار داد که با توجه به رابطه نزدیک جنبش انصارالله با جمهوری اسلامی ایران، رژیم اسرائیل از مدت‌ها پیش نسبت به احتمال تسلط این جنبش بر سرتاسر یمن ـ که به معنای تحت کنترل گرفتن خلیج عدن است ـ احساس نگرانی می‌کند. مطبوعات اسرائیلی اشاره می‌کنند ‌در صورت موفقیت انصارالله در تسلط بر عدن، تمام دسترسی‌ها به دریای سرخ و در نتیجه، به بندر ایلات در سرزمین‌های اشغالی، تحت کنترل این جنبش درخواهد آمد.

به همین دلیل، این رژیم حاضر است حتی به قیمت تجزیه یمن، از دسترسی انصارالله بر خلیج عدن ـ که به زعم صهیونیست‌ها به معنای کنترل ایران بر شاهرگ حیاتی رژیم اسرائیل خواهد بود ـ‌ جلوگیری کند. همین عامل، رژیم اسرائیل را چه از جنبه تبلیغاتی و چه عملی، با قبایل و همچنین تروریست‌ها در جنوب همسو کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل