بازدید 5785

هر ماه بیش از دو تحقیق و تفحص در مجلس کلید می‌خورد‌

هزینه هر یک از تحقیق و تفحص‌های مجلس، نزدیک ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود و مجلس چنین بودجه‌ای ندارد که به این کار‌ها اختصاص دهد و نمی‌تواند ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون در سال هزینه کند. به جای این کار می‌شود از راه‌های دیگر اطلاعات لازم به دست آورد و در بسیاری از مواقع نیاز به تحقیق و تفحص نیست.
کد خبر: ۴۷۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲ 21 February 2015
سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!تحقیق و تفحص نمایندگان از دستگاه‌های مختلف آنقدر اهمیت دارد که تنها چهار ماده از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را از آن خود کرده و قانون نیز دست نمایندگان را برای بررسی عملکرد سازمان‌های مختلف باز گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس را واجد حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور می‌داند و مواد ۱۹۸ تا ۲۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز نحوه تحقیق و تفحص نمایندگان را مشخص کرده و تأکید دارد، هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند، تقاضاى خود را ‌کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم کرده و هیأت ‏رئیسه ظرف ۴۸ ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع می‌‏‌دهد.

بنا بر این گزارش، در صورت احراز تخلف و ضرورت تعقیب توسط هیأت تحقیق و تفحص، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد موضوع به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری۱۳۱ معرفى مى‏‌شود و دستگاه قضایى صالحه موظف است طبق مقررات خارج از نوبت، تقاضاى کمیسیون را ‌رسیدگى ‌و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام کند.

همچنین تأکید قانون بر تحقیق و تفحص از سازمان‌های مختلف، موجب شده تا در همه دوره‌های مجلس، شاهد بحث‌های فراوان و پر حاشیه‌ای در مورد تحقیق و تفحص باشیم، به طوری که بنا بر ‌اعلام حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کل تعداد تحقیق و تفحص‌های انجام گرفته در مجلس گذشته، ۶۶ تحقیق و تفحص بوده که تعدادی از آن تقریبا متوقف شد و دلیل توقف آن‌ها هم انصراف اعضا ‌یا ادغام برخی هیأت‌های تحقیق و تفحص بوده است.

اما مجلس نهم بیش از مجلس هشتم، درگیر تحقیق و تفحص است، به طوری که نگاه به آمار‌ها نشان می‌دهد ‌در هر ماه بیش از دو تحقیق و تفحص در مجلس مطرح می‌شود، ولی متأسفانه تقریبا هیچ یک از این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد و تقریبا تمام این‌ها بعد از مدتی از دستور خارج می‌شود.

یوسفیان ملا در گفت‌و‌گو با تابناک راجع به وضعیت تحقیق و تفحص‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هزینه هر یک از تحقیق و تفحص‌های مجلس، نزدیک ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود و مجلس چنین بودجه‌ای ندارد که به این کار‌ها اختصاص دهد و نمی‌تواند ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون در سال هزینه کند. به جای این کار می‌شود از راه‌های دیگر اطلاعات لازم به دست آورد؛ در بسیاری از مواقع نیاز به تحقیق و تفحص وجود ندارد.

جدول بودجه مجلس شورای اسلامی(لایحه بودجه 94)


وی افزود: به طور متوسط انجام یک تحقیق و تفحص در مجلس برای رسیدن به نتیجه به یک سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین، باید در این مدت با استفاده از کار‌شناسان و افراد دیگر این پرونده یک سال پیگیری شود، ولی همه این کار‌ها نیاز به منابع مالی دارد‌ و این عامل باعث می‌شود ‌هزینه تفحص بالا ‌رود.

وی درباره پرونده‌های تکمیل ‌شده تحقیق و تفحص گفت: تحقیق و تفحص‌ها ضمانت اجرایی ندارند. هم اکنون مشکل ما در کمیسیون اصل نود و تحقیق و تفحص‌ها این است و همه کارهای انجام ‌شده در حد یک گزارش است. در حقیقت، این کاری که نمایندگان در یک سال انجام می‌دهند، یک فرد عادی و یک رهگذر هم می‌تواند انجام دهد و ارزش چندانی ندارد.

همین فرد هم می‌تواند به دادسرا نامه بنویسد و علیه وزیری شکایت کرده و اعلام جرم کند، تحقیق و تفحص فرقی با شکایت ندارد و نمی‌تواند چیزی را عوض کند؛ حتی شاید شکایت این فرد ساده به نتیجه برسد و حکم هم صادر شود، ولی تحقیق و تفحصی که دو سال هم طول کشیده به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

جدول برخی از تحقیق و تفحص هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است



هم‌اکنون پرسش این است، نمایندگان مجلس به چه منظور اصرار بر انجام تحقیق و تفحص دارند؟ بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند، نمایندگان مجلس، تحقیق و تفحص از نهاد‌های دیگر را‌ ابزاری برای فشار آوردن به نهاد‌های دولتی می‌دانند و با استفاده از این اهرم، مسئولان دولتی را برای انجام برخی از خواسته‌های خود مجاب می‌کنند.

برای دیدن اندازه واقعی تصاویر بر روی آنها کلیک کنید.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل