بازدید 83772

مجری رفراندوم جمهوری اسلامی از دنیا رفت

جوان شیک‌پوش و خوش‌بیان دولت موقت که به واسطه نزدیکی به بیت چندین روحانی برجسته از جمله امام خمینی و امام موسی صدر، سال‌های دانشجویی در آلمان و همراهی با امام در فرانسه و حضور در سال‌های پر ماجرای ابتدای انقلاب، گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات انقلاب را با خود همراه داشت، از دنیا رفت‌.
کد خبر: ۴۷۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲ 21 February 2015
صادق طباطبایی یک سال پس از تشخیص سرطان ریه در 71 سالگی دار فانی را وداع گفت؛ جوان شیک‌پوش و خوش‌بیان دولت موقت که به واسطه نزدیکی به بیت چندین روحانی برجسته از جمله امام خمینی و امام موسی صدر، سال‌های دانشجویی در آلمان و همراهی با امام در فرانسه و حضور در سال‌های پر ماجرای ابتدای انقلاب، گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات انقلاب را با خود ‌داشت، ‌از دنیا رفت‌.

به گزارش «تابناک»، فرزند ارشد آیت‌الله حاج سید محمد باقر سلطانی طباطبائی، نوه آیت الله العظمی حاج سید صدرالدین صدر، خواهر‌زاده امام موسی صدر و برادر همسر سیّد احمد خمینی در سال ۱۳۲۲ در قم به دنیا آمد‌ و ۳۲ سال بعد پس از دریافت دکترای بیوشیمی به استادی دانشگاه بوخوم آلمان رسید؛ موقعیتی که در آینده سیاسی و انقلابی وی کمتر اهمیتی یافت.

سال‌ها مبارزه سیاسی در قالب تشکل‌های دانشگاهی و اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی، در همراهی وی با امام راحل در نوفل‌لوشاتو و نیز بازگشت با ایشان به تهران در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ نمود یافت.

در این دوره ولی ابتدا در وزارت کشور معاونت سیاسی و اجتماعی و برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را بر عهده گرفت. سپس در زمان دولت مهندس بازرگان معاون سیاسی نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت و همچنین وزیر مشاور دولت بود.

نامزدی وی در اولین انتخابات ریاست‌جمهوری چندان موفق نبود؛ تجربه‌ای که وی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ قصد تکرار آن را داشت، ولی در ‌‌نهایت به صحنه رقابت ریاست‌جمهوری پای نگذاشت.

هرچند از ابتدای دهه ۱۳۶۰ نقش‌های رسمی سیاسی طباطبایی به مرور کاهش یافت و ذوق و ظرافت‌های هنری وی ـ که به دوستی با بزرگانی چون علی تجویدی، محمد رضا شجریان، پرویزمشکاتیان، محمد موسوی، پرویز یاحقی، فرهنگ شریف، احمد عبادی و حبیب الله بدیعی منجر شده بود ـ کمتر در معرض توجه رسانه‌ها قرار گرفت، چند دوستی و رابطه سیاسی از جمله با مرحوم علی شریعتی، مصطفی چمران و امام موسی صدر وی را به حافظه بزرگی از تاریخ انقلاب تبدیل کرده بود.

سه جلد از دوره پنج جلدی خاطرات طباطبایی با نام‌های «جنبش دانشجویی ایران»، «لبنان، امام صدر و انقلاب فلسطین» و «شکل‌گیری انقلاب اسلامی» منتشر شده است.


فروردین ماه امسال بود که بستری شدن وی در بیمارستانی در دوسلدورف آلمان خبری شد و خانواده‌اش اعلام کردند ‌از سه ماه پیش متوجه شده‌اند او مبتلا به سرطان ریه شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵۷
انتشار یافته: ۴۲
خدا رحمتش فرمايد
خدا رحمت کنه ایشون رو
با سلام
خدادکتر طباطبایی رحمت کند
کتاب خاطرات دکتر طباطبایی فوق العاده است توصیه میکنم مطالعه بشه
خدا رحمتشون کنه خیلی انسان شریفی بود. بسیار هم شیک پوش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
چون کراوات میزد
روحش شاد
خدا رحمتش كند عالي بود و خوش مشرب
خدا بیامرزتش
ضمناً دوسلدورف غرب آلمانه ، نزدیک مرز هلند، و نه شرق آلمان
اینجا انتخابات برگزار کرده

بعد رفته تو المان زندگی میکرده؟؟؟؟

:|
فکر کردم رفراندوم برگزار میشه!!!!!!!
ایشون و می شناختم ، فوق العاده متواضع بودند، خدا رحمتشون کنه.
خدا رحمتش کنه
شیک پوش ، وطن پرست ، مومن ، خوش چهره و خوش سخن
خدا رحمتشون کنه
خدا رحمتش کنه و روحش شاد. چه روزهای پرتشنجی رو از سر گذراندند.
خدا رحمتش کند وروحش شاد خیلی انسان شریف وبزرگواری بود
خداوند وی را با جدش رسول خدا محشور فرماید
خدا رحمتشون کنه ایشان انسان بسیار شریف دانشمند و هنرمند ارزشمندی بودند
خیلی مایلم کسانی که به جمله " روحش شاد " نمره منفی داده اند طرز تفکر و مبانی اعتقادیشون رو شرح بدن ما هم مستفیض بشیم !!
واقعا خوش تیپ بوده ها
خدابیامرزدش
چه اشکالی داره واقعا آدم شیک و تمیز باشه با شلوارو پیراهن اتوکشیده انصافا جامعه شکل دیگه ای به خودش میگیره و رنگ و بوی نشاط خودشو عیان میکنه
البته و صد البته با الگویی جنتلمنی
روحش شاد..مرد خوبی بود
خدا بیامرزد ایشان را
عجب عجب
خدا رحمتش كند. آلماني را با اينكه بسيار سخت است استادانه و بسيار صحيح صحبت ميكرد. كم پيدا ميشود يك خارجي بتواند در دانشگاه هاي آلمان بعنوان استاد مشغول به كار شود. هميشه ايشان خاطراتي دست اول داشت. روحش شاد.
سلام روحشان شاد ایشان مظهر مسلمانی روشنفکر متین و پیراستگی بود خداوند اجر ایشان را افزون فرماید کاش همه ما در آراستگی ومسلمانی همچون ایشان بودیم ممنون
آدم محترمی بود، علارغم اینکه خودش از مبارزان علیه نظام پادشاهی بود ولی مثلا اگه اشتباه نکنم، هویدارو با عنوان "مرحوم هویدا" ذکر میکرد یا همینطور برای بقیه.
خدا رحمت کند دکتر طباطبایی از یاران ونزدیکان امام بود و خاطرات بسیاری از دوران مبارزه و شکل گیری انقلاب در سینه داشت و همیشه مورد اعتماد حضرت امام بود روحش شاد.
کار خیلی خوبی کردید پوشش مناسب خبری دادید. کاش در حیات اینگونه افراد بیشتر به ایشان توجه شود. من به عنوان یک شهروند و از طریق رسانه ها و بر اساس علاقه به تاریخ انقلاب و شخصیت های آن ایشان را می شناختم و از نزدیک آشنایی نداشتم، امکا خیلی به ایشان ارادت داشتم، انسان شریف و نازنینی بود.
بسیار خوش صحبت و دوست داشتنی بود
ياد باد آن روزگاران ياد باد
خدا رحمتش كنه ياد آن سالها بخير
او شخصيت محبوبي داشت اما هيچ گاه از ظرفيت وجود ايشان استفاده نشد. يا حداقل ما بي خبريم. خداوند ايشان را رحمت كند و به بازماندگان صبر عنايت فرمايد.
خدا كنه حقيقتي را با خودش نبرده باشد وهمه چيز را گفته باشد
دسلدورف غرب آلمانه نه شرقش!
روحش شاد وهمنشین ائمه
خدا رحمتشون کنه... با پیامبر و ائمه و اولیا خدا محشور بشن انشاالله.
روحش شاد
از خواندن این خبر شوکه شدم. خداوند روح او را با حاج احمد محشور کند.
علی ع فرمود در مرگ دشمن خود شاد نباشید اینها که کامنت منفی می گذارند از فرقه داعش هستند خداهمه ما را ببخشد و بیامرزد مخصوصا یاران امام خمینی را
خدا رحمتش کند.نمیدانم این قبیل افراد که برای به ثمر نشستن انقلاب زحمات زیادی کشیدند چرا در حاشیه رفتند؟
خدا رحمتش کند. علیرغم رابطه نزدیک با چند خاندان بزرگ و مهم روحانی ، تحصیلات عالی و دیگرخصائص ویژه بسیار وارسته و مردمی بود
ازشماربزرگان یکی کم
خدا رحمتش بکنه.
دایی سید حسن خمینی بود
خدا بیا مرزاد.واقعا تاریخ گویا و صادق انقلاب اسلامی بود و البته اشراف زیادی به مباحث علمی روز نظیر: کلونینگ و هنر و ژئو استراتژی داشت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار