بازدید 40631

چرا دختران به زندگی مجردی علاقه دارند؟

کد خبر: ۴۷۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵ 20 February 2015
یکی از معضلاتی که امروزه بسیاری از مسولان و دولتمردان را به فکر انداخته و جامعه شناسان و روان شناسان هم در زمینه حرفه ای خود آن را بررسی و پژوهش می کند، افزایش میانگین سن ازدواج است و بی رغبتی جوانان ایرانی برای تشکیل خانواده و ازدواج، زیرا در میان ایرانی ها به دلیل وجود ریشه های مستحم مذهبی ازدواج و تشکیل خانواده از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است.

عده ای نوک شمشیر این معضل را به سمت دختران ایرانی نشانه می روند و معتقد هستند؛ افزایش سطح توقعات، افزایش استقلال اجتماعی و تمکن مالی باعث این شده است که دختران ایرانی به ازدواج بی تفاوت شده و دیگر انگیزه ای برای تشکیل دادن خانواده نداشته باشند.

در ایران به ویژه شهرهای بزرگ و صنعتی آن که افزایش آگاهی روند سریع تری را نسبت به سایرشهر ها پیش رو دارد عوامل متعددی می تواند در بالارفتن میانگین سن ازدواج و کاهش آمار آن موثر باشد همانند: افزایش آمار طلاق به ویژه طلاق هایی که در مدت زمان کوتاهی بعد از ازدواج ثبت شده اند، افزایش خیانت و بی تعهدی در میان زوج ها، عوامل اقتصادی، تغییر فرهنگ و دگرگونی نظام ارزش فردی و گروهی، افزایش بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی برای جوانان و آقایان که امکان ازدواج را از جوانان سلب کرده است.

مصطفی ازکیا، جامعه شناس و محقق در زمینه مطالعات زنان در گفت و گو با ایسکانیوز تصریح کرد: عوامل و علل متعددی برای به تاخیر افتادن ازدواج در میان جوانان ما وجود دارد. در این مورد باید دیدگاه خود را توسعه دهیم و ابعاد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهیم؛ استقلال و تمکن مالی دختر خانوم ها یکی از این ابعاد است اما افزایش میانگین سن ازدواج ابعاد دیگری هم دارد.

او گفت: بالارفتن سطح تحصیلات هم برای دختر ها و هم پسرها، افزایش توقعات برای طرفین، عدم توانایی در برآورده کردن این توقعات توسط آقایان برای همسران آینده خود همه از عواملی است که نه تنها در شهرهای بزرگ و صنعتی ازدواج را به تاخیر محکوم کرده است بلکه تاثیر خود را در شهرهای کوچک و روستاها هم گذاشته است.

ازکیا افزود: متوسط سن ازدواج برای دختر ها 15 سال و برای پسرها 20 سال بوده است این آمار امروزه برای مردها به بیست و سه و نیم تا بیست و چهار وبرای زنان به بیست و سه سال رسیده است که این افزایش را ما می توانیم ناشی از تحولات فرهنگی و تغییر در نظام ارزش های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی بدانیم که آن هم به دو جنس دختر و پسر مربوط می شود و فقط مختص جنس خاصی نیست. تمام افراد را در جامعه در بر می گیرد.

این جامعه شناس گفت:  اما من مهم ترین عامل تاخیر درازدواج را عامل اقتصادی می دانم زیرا شرایط امروز ما به جایی رسیده که خانواده هایی که تمکن مالی هم  داشته باشند به سختی می توانند در فرایند ازدواج به فرزندان خود کمک کنند چه برسد به خانواده هایی که از قشر متوسط و کم درآمد جامعه هستند. جوانان شغل مناسب با درآمدی که بتوانند به آن اتکا کنند و تشکیل خانواده بدهند و در روند آن نیاز های همسر و فرزند خود را برآورده کنند ندارند.

ازکیا معتقد است که گناه تاخیر در ازدواج را نباید به گردن دختران بیاندازیم و آن ها مسبب این ماجرا بدانیم و در ادامه گفت: یک سلسله اتفاقات و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی است که میوه ی ناسالمی را به بار آورده و آن تاخیر در ازدواج جوانان است. دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست.

او تاکید کرد: افزایش ابزار ارتباطات جمعی و نفوذ فرهنگ مغرب زمین هم در این میان نقش مهمی دارد زیرا جوانان ما را به سمتیسوق دادند که خارج ازفرهنگ و عرف خودمان با هم زندگی کنند اما بدون گرفتن مراسم و رسومی که ما به آن ها معتقد هستیم. مطالعات پراکنده ای انجام شده خوشبختانه این میزان به حدی نرسیده اند که به یک مسئله و معضل اجتماعی برسند اما در حال رشد هستند و ما باید به فکر پیشگیری باشیم.

ازکیا گفت: حرکت امروز جامعه ما متاسفانه به سمتی است که فقط گروهی از افراد و قشر خاصی از مردم به رفاهیات و امکانات نیاز دارند و گروه های درآمدی متوسط و رو به پایین جامعه نمی توانند از همه ی امکانات برخوردار باشند و به راحتی زندگی کنند. این ها مجموعه عواملی است که شرایط فرهنگی و اجتماعی را هم تحت سیطره ی خود متحول می کند ازدواج و تشکیل خانواده کاهش می یابد و به دنباله ی آن فرزند آوری کمرنگ می شود و در نتیجه کشور  با افزایش افراد مسن و سالخورده مواجه می شود یا بعبارتی جامعه پیر می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۱۳
انتشار یافته: ۷۲
احسنت به اقاي ازكيا حرفتان كاملاً درست و به جاست .
من که فکر نمیکنم کسی علاقه داشته باشه مجرد زندگی کنه .اما متاسفانه به خاطر شرایط مالی و یه سری از سخت گیریها برای ازدواج تعداد مجرد ها زیاد شده
شاید یکی از دلایل عدم تمایل به ازدواج دختران ، نادیده گرفته شدن حقوق زن پس از ازدواج باشد . متأسفانه غالب مردان ایرانی به علت تربیت خاصی که از کودکی دارند عادت به زورگویی و استثمار زنان
دارند .
چرا نداشته باشند؟!
جالبه.چرا همش به این موضوع میپردازید؟ چو دانی و پرسی سوالت خطاست. یکی از بزرگتریت دلایلش بحث عدم اعتماد به زندگی های متاهلی به جهت افزایش نرخ طلاق هست. دلیل عمده و بزرگ دیگه هم عدم وجود ثبات اقتصادی در جامعه ما هست. این دو مقوله وقتی دست به دست هم بده میتونه مانع مناسبی برای ازدواج کردن باشه.بهتره به جای پرداختن به این گونه معضلات که خود وابسته به معضلات عدیده و بزرگتری هستند، به مشکلات بزرگتری در جامعه بپردازید که کمر همه ی خانواده ها را داره میشکونه اما همواره مبارزه باهاش به شعار زیبایی در امده و ان مشکلات عبارتست از: وجود تورم های بالای 500 درصد به صورت ماهیانه، نبود شغل مناسب برای نسل جوان و همچنین امنیت شغلی، رواج بیش از اندازه تجمل گرایی و فرهنگ مصرف گرا بودن در جامعه و افزایش نرخ بیماریها بین احاد مردم!
تیتر شما نوعی تلقین یک سبک غلط است.
از این سایت حرفه ای بعیده
این که کارشناس نمی خواست. وقتی من با کارشناسی و ارشد از امیرکبیر به زور از خرج خودم بر میام. ازدواج واسه من حماقته
من ازدواج را دوست میدارم! ازدواج مرا دوست نمیدارد:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
سطح توقعاتتو بیاورید پایین تا ازدواج دوستتان بدارد
:(
ازدواج که نیست...شوهر که نیست...کار هم نیست...چه کنند ا...
مقاله بسیار بیخودی بود بعضی ها دوست دارن اسمشون بیاد پای یه مقاله تا معروف شن این آقای ازکیا هم از همون قشر تشریف دارند بیا من روزی ده تا اینجوری برات مطلب بنویسم .
والا پسران هم علاقه مند هستند فقط دخترا نیستن
فقط گروهی از افراد و قشر خاصی از مردم به رفاهیات و امکانات نیاز دارند اشتباه است. فکر کنم منظور دسترسی دارند بوده.چون همه به رفاه و امکانات نیاز دارند
بیست و سه سال ؟؟؟؟؟؟؟
آمارت ما رو کشته....
چون شوهر پیدا نمیشه!
عزیزم به شما چه ربطی داره؟ما این رسم و رسوم شما را نخوایم باید کی را ببینیم؟
بهتر بود تیترو اینطور می نوشنید: چرا دختران به زندگی متاهلی علاقه ندارند؟
با حقوق 1 میلیونی که اسم حقوق مهندس رو یدک می کشه میشه زندگی تشکیل داد؟ خدا کنه چشم و دست آدم به گناه نیفته
آمارش مال کجاست؟! سن مردان حداقل بالای 30 سال هست!
تابناک عزیز . این خانمها بذار مجردی زندگی کنند تا بیست سال دیگه بهشون همینجا خواهم گفت که چه حاصلی براشون خواهد داشت
پدر مادر تا ابد پشتیبانشون نیستند . تا ابد جوان نیستند . تا ابد توان تولید مثل ندارند .
پاسخ ها
یه دختر خوب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
امیر خان ...نشستی میگی لنگش گن....خب چکار کنیم خودمون بریم خواستگاری مگه اینجا هندوستانه.....فردا میزنید تو رومون....چون مرد ایرانی پر رو تشریف داره....من هم ماشین دارم هم خونه دارم هم تمکن مالی اما آیا مرد واقعی پیدا میشه؟؟؟
ّرو عمو
دخترا همه ش دنبال شوهرن
دودش توی چش همه میره
جامعه به گناه بره تقصیرش و عذابش گردن کسانیکه باعثش شدن
از روحانی جامعه گرفته تا مسئول رده بالای مملکت،تمام این گناه‌ها به دوش ایناست
ازدواج نکردن بهتر از یک ازدواج بدست. از خدا متشکرم که آدم بد را در زندگی م وارد نکرد.
عزیز چرا نمی گویید تورم بالا ووضعیت بد اقتصادی ونبود کار ی که بتوان زندگی دونفر تامین کرد عامل اصلی ازدواج است ما که به نان خود محتاجیم چرا کس دیگه را بد بخت کنیم
واسه اینکه پسرای امروزی بچن ...مرد نیستن... عرضه ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
دخترای امروز به عرضه ترن فقط یه مشت عروسک نقاشی شده هستند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
و البته با مهربانی کردن به روسای مرد خود به چه جاهای خوبی که نمیرسن همین خانم هایی که پسر ها را بچه می دانند
حالا مثلا بجای 2 بیکار تو هر خونه 10 تا بیکار باشه چه مشکلی از این مملکت حل می شه!!! یکی توضیح بده ما هم بفهمیم این ملکت آب برای همین تعداد آدم رو هم نداره
ج تفکر غلطی ک توقع بالاست...یک دختر با امیدی پا ب خانه ی بخت میگذارد....و باید ب جایی برود ک بهتر از خانه ی پدر باشد ک از زندگیش لذت ببرد نه ایتکه با هزاران مشکل دست و پنجه نرم کند.......
کدوم مردی میتواند 1000 سکه را به عنوان مهریه قبول کند و زندان را هم به مشکلات خودش پس از 10 روز زندگی مشترک اضافه کند ودختر خانم با این اهرم هر نوع رفاهی را دارا باشد این توقع خانمها را بالا برده.باید شرایط مهریه را باشرایط روز جامعه واقعی کرد حداقل باید شرایط 10سال زندگی مشترک را جهت طلب مهریه از اقایان لحاظ کرد .
کی گفته دخترها ملاک زندگی آیندشون سطح زندگی پدرشونه ؟
واقعا در زمینه دلایل افزایش سن ازدواج حرفی مغرضانه تر و لجوجانه تر از این وجود نداره که بگیم دلیل، دخترها هستن و افزایش سطح توقعات و یا حتی تمکن مال شون! مگه نمی بینید که پسرها صرفا در همین حد که شغلی داشته باشند و بتونن مخارج معمولی و ضروری یه زندگی متاهلی رو تامین کنند دیگه هر دختری رو به راحتی نمی پذیرند و بدنبال زیباترین دخترهای شهر هستند. گاهی می بینیم یه دختر زیبا در آن واحد 3 تا خواستگار همزمان داره و دختری که چهره معمولی داره سالهاست که کسی به خواستگاریش نیومده و همینطور سنش افزایش پیدا کرده اونوقت این از توقع بالای این دختر هست که هیچ موردی برای ازدواجش نیومده یا از توقع بالای پسرهای جامعه که همسر زیبا و با کلاس اجتماعی بالا و شاغل و کارمند میخوان! واقعا که جای تعجبه. همینطور وقتی در مورد تمکن مالی دختر حرف میزنید مگه تو این قحطی بازار کار چند درصد از دخترهای ما شاغل هستند؟ چه تمکنی؟ بخش بزرگ جامعه دخترهایی با ظواهر معمولی و بدون شغل هستند که قربانی توقعات بالای پسرها در انتخاب همسر شده ن و همینطور به سنشون داره اضافه میشه و هیچکس هم درکشون نمیکنه و جالبه نوبت به بررسی علل این پدیده که میشه کارشناسان مسائل اجتماعی علت این موضوع پیچیده و چندوجهی رو یه کلام خلاصه میکنند در توقعات بالای دخترها!
موضوع توقعت بالای دختران نیست. استاندارد زندگی و درآمد و سطح رفاه جوانان و خانواده های ایرانی اونقدر پایین اومده که یه دختر اگه توقع عادی و نرمال هم داره، توقع بالا به نظر میرسه. به قول خودتون نوک پیکان انتقادتونو به جای اینکه سمت دخترها بگیرید به سمت خودتون بگیرید که هیچ جای رشد و پیشرفت و اشتغال برای جوونها نمونده. همه بیکار و فقیر هستند. اونوقت چون دلتون میخواد به هر حال ازدواج و فرزندآوری وجود داشته باشه از دخترها انتظار دارید یه روز برن محضر با طرف مقابل عقد کنن بعد با شوهرشون برن یه گوشه چادر بزنن زیر نور شمع یه شام محقرانه بخورند خدارو هم شکر کنند!
بیش از صد مقاله و گزارش در رسانه ها دیده و شنیده ام. با این وجود و در کمال تعجب ندیدم در هیچ مقاله ای به نقش دولت و حکومت و حتی روحانیون پرداخته باشد. این سه گروه حاکمه به نظر من بیشترین نقش را در تشویق یا بازداشتن جوانان در ازدواج برعهده دارند که متاسفانه به این مسولیت معترف نیستند و مسولیتی را نمی پذیرند.
اقتصاد بحرانی ام الفساد است و بس اقتصاد اقتصاد اقتصاد اقتصاددددددددددددد
""دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست.""

با این حرفت توقع نداشته باش پسرا تن به ازدواج بدن، دختروپسر باید ازدواج کنن تا زندگیشونو بسازن نه اینکه بسازن بعد ازدواج کنن. میشه بگید تا تامین این شرایط نیاز عاطفی و جنسیشونو چجوری برطرف کنند؟؟؟!!
"دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست"
واقعا من به این کارشناس نسبتا محترم شک کردم با این جمله اش، آیا پدر این دختر زمان ازدواجش این خانه و زندگی را داشتند؟ بعد از حداقل سی سال کار وتلاش به اینجا رسیده، چطور یه پسر جوان از نظر مالی بالاتر و یا حداقل هم سطح پدر دختر باشه؟
تابناك چرا اينجا يه نظر سنجي ترتيب نميدي تا دخترهايي كه تنها زندگي مي كنند بيان درباره دليل انتخاب اين نحوه زندگي و مشكلاتشون حرف بزنند ؟ شما فكر مي كنيد اينها از سر شكم سيري اين زندگي رو انتخاب كنند نه بابا خيلي هاشون مجبور بودن ...
اکثر دختران ایرانی دیگر لیاقت مردان ایرانی را ندارند. دنبال الگو گیری از سریال های فارسی 1 هستند. لیاقتشان مجرد بودن و مردان هوس باز است.
چرا اصل مسئله را پاک میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی از دختر ها میخوان که ازدواج کنن، حتی با شرایط پسر ها هم از لحاظ مالی میتونن کنار بیان، ولی خواستگاری ندارن.
دلیلش هم اقتصاده که دست پسرها رو بسته ، یه پسر با اینکه میدونه دختری رو که دوس داره حاضره با بی پولیش کنار بیاد، ولی باز هم میترسه بره جلو، شغل مناسبی نیست ، گرانی ، بی مسکنی ، همش به خاطر اقتصاده بیماره این کشوره.
چرا میخواین تقصیر رو گردن جوونا بندازین ، کافیه برین یه تحقیقی کنین ببینین چرا زوج های جوان دارن از هم جدا میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
درود به تو
فرمودند که ٬٬دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست. در این رابطه بیشتر بخوانید٬٬. واقعا اگر این حرف را یک جامعه شناس ایرانی زده خدا رحم کنه به ما. یعنی چی توقع بی جایی نیست؟! یعنی کسی که مثلا پنج ساله که کار کرده باید یک سطحی از زندگی را برای دختر خانم تهیه کنه که پدر دختر با سی سال سابقه تهیه کرده؟! ایشون خودشون زمانی که داماد شدند وضعشون بهتر از پدر خودشون یا پدر خانمش بوده؟!
دختر هم می خواهد زمانی که ازدواج می کند حداقل زندگی مشترک آن هم سطح خانواده پدری خود و زندگی مجردی اش باشد حالا اگر یک پله هم بالاتر نبود دیگر پایین تر نباشد و این توقع بی جایی نیست.

این چه حرف غلطیه ، در واقع تمام مشکلات از همین حرفه که شما تاییدش کردید. زندگی خانواده‌ی پدری در طول بیست سی سال به این شکل رسیده خب معلومه یه جوان تازه‌کار با این توقع دچار مشکل میشه.
چه خیری در ازدواج هست؟
یک مشت مرد هرزه که تعهد به هیچی ندارن
چونکه توقعشون بالاست
به همان دلیل که مردان دوست دارن مجردی زندگی کنند.
همه موارد فوق درست ولی ی نکته که خیلی از دخترا به جای ی رایطه درست دنبال ارتباط با مردان متاهل هستند رو از قلم انداختین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
منظورتون از خیلی چند درصده؟ این آمار رو از کجا آوردین محمود جان؟
آقای جامعه شناس توجه داشته باشید که نفس انسان نباید از جای گرم در بیاد . شما حداقل مدرک دکترا دارید و حداقل یه حقوق بخور و نمیر داری و خبر از جیب مردم نداری لطفا مطالعه خودتان را در مورد پول و اقتصاد هم بالا ببیرد .
پيدا كردن علت تمايل دختران به زندگي مجردي اصلن سخت نيست، نسل الان دختران به حق و حقوق انساني خودشون اگاه شدن ، و خوشبختانه ياد گرفتن كه به راحتي تن به ازدواج ندن، ديگه اون زمان كه دختران حاضر بودن به هر قيمتي ازدواج كنن گذشته، نميشه و نبايد كه در ازدواج به حداقل ها راضي شد ، و تا زماني كه تفكر مردسالارانه حاكم بر جامعه و روابط همسران باشه اوضاع همينه، اقايان بايد درك كنن كه از زن امروز نمي توانند و نخواهند توانست انتظار نقش زن سنتي كه كاركردش در حد اشپزخانه و اتاق خواب است را داشت. 
اصولا تمامی جوامع بشری با همه مشکلات به هرنحوی که شده سازگار می شوند. این قانون طبیعت است و با حرف و حدیث هم نمیشود ان را تغییر داد.
وقتی کشور بواسطه تمام دنیا تحریم بشود و مشکلات معیشتی ایجاد بشود مردمان کشور به طور طبیعی با کاهش زاد و ولد و ....سعی دارند تا امکانات موجود را به گونه ای تقسیم کنند تا بهره کافی به همه برسد.
من با کلی عشق و علاقه ازدواج کردم و پشیمانم. به خاطر جلوی خانواده ام وایسادم. حالا نه راه پس دارم نه راه پیش
اقا 6000 میلیارد دزدیدن بردن بعد تو میگی بیا ازدواج کن؟؟؟
در اطرافیان ما توقع دخترها پایین است ولی امان از پسرها و خانواده هايشان.
مهمترين عامل ، اقتصادي ايت هرچند اجتماعي هم كمي اثر دارد، من با بيست سال كار حقوق 1/200 دارم والبته با اعصابي بهم ريخته كه تبعيض و پارتي داغونم كرده ، وقتي هيج احترامي به اكثريت مردم قائل نيستند چگونه جامعه بايد سالم باشه، مثلا بدون داشتن حامي و فاميل بزور كار مناسبي ميشه پيدا كرد و اگر هم وارد كار بشي پيشرفتي نخواهي داشت، مدتهاست كسي را استخدام رسمي نميكنند تا امنيتي را احساس نكنند از زمان اصلاحات شروع شد، كسي به كسي اعتماد نداره و هركس تو فكر خودشه نهايتا فكر پارتي بازي براي فاميلش كه البته احساس ثواب و كار بهشتي هم دارند.
سلام
استقلال مالی دختری مثل من مانع ازدواجم نشده،‌مانع ازدواج من توقع اقا پسرها از مال پدری بنده و بی صداقتی انها ست
سلام
به نظر من مشکل اصلی اقتصادی نیست... چرا که در گذشته ای بسا مشکلات اقتصادی بیشتر بوده است...هر کس با مراجعه به خاطرات پدرومادرش می تواند به این نتیجه برسد که در گذشته مشکلات اقتصادی به مراتب بیشتر بود. اما توقعات کم بود. و سازگاری طرفین بیشتر بود... روابط نامتعارف کنونی دختر و پسر هم انگیزه ی ازدواج را کم کرده است. چون طرفین نیاز عاطفی خود را از راه ارتباط نامتعارف تامین می کنند. بنابراین انگیزه ای برای تشکیل خانواده ندارند.... گریز از مسئولیت پذیری از طرف پسران نیز عامل تاثیر گذاری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
درسته که امکانات رفاهی بیشتر شده و توقعات هم بیشتر اما 90 درصد مشکلات ازدواج الان حتی در ناتوان بودن تامین مخارج خوراک و پوشاک خلاصه میشه که در زمان قبل تهیه خوراک و پوشاک با قیمت بسیار مناسب و ارزان حاصل میشد و الان نه
یکی دیگه از عوامل اساسی اینه که با افزایش فساد در جامعه مردها نسبت به گذشته دختر ها بی اعتماد شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
نه که خودشون طیب و طاهر موندند!!
خلایق هر چه لایق.
آفرین به این میگن جامعه شناس، دکتر ازکیا استاد قابلی است
من یکی که واقعا علاقه دارم ازدواج کنم ولی واقعا خواستگار نیست؟
پسرا چرا ازدواج نمیکنن معلوم نیست ما دخترا ه م باید مجرد بمونیم
کاش دوران قدیم بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
من هم یک پسر هستم با سن 33 سال و قصد ازدواج اما چرا دخترا هنوز حرف ازدواج رو نزده مهریه های بالا و خواستار زندگی با امکانات بالا هستند و پسر هم باید متعهد بشه که کلیه امکانات و مسکن و خوراک و پوشاک رو در این وضعیت بد اقتصادی تامین کنه که با این درامدهای امروزی امکانش نیست
جوانان هرز شدن با همه میخوان ارتباط داشته باشن و این برمیگرده به فرهنگی که جامعه ساخته فرهنگی که با مدرنیته ادغام شده و فرهنگی که دخترها راحت طلب شده و این کمبود ها و عقده های روانی که بعد از انقلاب در قشر زن ایجاد شد و زن ها میخواهن در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشن از طرفی پسر ها هم دنبال لذت میگردن و خانواده ها مهریه های سنگین رو برای ضمانت و خوش بختی مطرح میکنند
متاسفانه مسئولین فقط شرایط مالی آقازاده ها رو می بینند و میگن ازدواج باید در جامعه گسترش پیدا کنه با درآمد زیر خط فقر چگونه می توان تشکیل زندگی داد و بچه دار شد
این دیدگاه کاملا غلطی است به نظر من شرایط امروز جامعه و تصمیمات غلط مسئولین است که منجر به کاهش ازدواج و روی آوردن جوانان به دوستی های نامشروع گردیده است
من یک دختر 32 ساله ام خواستگار داشتم ولی اینقدر با من رفتارشون ناشایست بوده که از هر چی مرد و ازدواج بیزار شدم.
حالم از دخترای نسل جدید به هم می خوره!
من به سایت تابناک و آمار لایکهاش هم مشکوکم .نه میشه لایک کزد و نه نظر رو منعکس می کنه.فکر کنم همش ساخته خودتونه. بعضی نظرات رو می بینم که در حد مسخره بازی هست منتشر میشه ولی نظرات درستی رو که می ذارم منتشر نمی کنید.فکر کنم کلا این سایت بازیچه ای بیش نیست و آمار جامعه رو نمیشه از داخلش نتیجه گیری کرد
تابناك جان اگه واقعا به دنبال جوابي لطفا نظرات سانسور نكن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان