بازدید 18101

حکم اعدام محیط‌بان دنایی نقض شد

دیوان عالی کشور حکم قصاص محیط بان غلامحسین خالدی را که سه بار توسط شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شده بود را نقض و رسیدگی به پرونده را به شعبه دادگاه دیگری ارجاع نمود.
کد خبر: ۴۷۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷ 20 February 2015
دیوان عالی کشور حکم قصاص محیط بان غلامحسین خالدی را که سه بار توسط شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شده بود را نقض و رسیدگی به پرونده را به شعبه دادگاه دیگری ارجاع نمود.

به گزارش «تابناک»، به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران تاکنون سه بار حکم قصاص غلامحسین خالدی توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی مجدد به شعبه یکم دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد ارجاع شده است شده است، با این وجود دادگاه هر سه بار پس از نقض رای از سوی دیوان مجددا حکم به اعدام غلامحسین خالدی داده است.

در نوبت اول و دوم دیوان عالی کشور پس از نقض حکم قصاص، پرونده را مجددا به همان شعبه دادگاه ارجاع داده بود اما این بار (نوبت سوم) دیوان عالی کشور ضمن نقض حکم قصاص، رسیدگی به پرونده را از دادگاه مذکور سلب و به شعبه دیگری ارجاع نمود.

این حکم در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ صادر و امروز (پنجشنبه) به وکیل مدافع متهم ابلاغ شده است.

در رای صادره توسط شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور چنین آمده است:

«با توجه به اینکه حسب محتویات پرونده متهم مامور دولت و درحال انجام وظیفه بوده و مطابق مقررات قانونی اصل برخورد با متخلفین، از حمایت قانونگذار برخوردار می باشد و بر اساس آخرین نظریه هیئت کارشناسان تیراندازی، (استفاده از سلاح توسط متهم) با رعایت مقررات و موازین قانونی بوده و قصد هدف قرار دادن نقطه اصابت مورد تردید می باشد و مطابق ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن مورد شبهه یا تردید باشد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود، حسب مورد جرم یا شرایط مذکور ثابت نمی باشد لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته صادره از شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد قابل تایید نبوده و مستندا به بند دال ماده ۲۶ قانون آئین دادرسی کیفری نقض و رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع می گردد.»

حکم اعدام محیط‌بان دنایی نقض شد


خلاصه پرونده غلامحسین خالدی:

محیط بانان پارک ملی دنا در روز ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹ در ارتفاعات بالای چهارهزار متر این منطقه متوجه صدای شلیک گلوله شده و پس از مدتی با چهار نفر شکارچی غیرمجاز که در حال حمل لاشه یک کل وحشی بودند مواجه می شوند.

شکارچیان با مامورین درگیر می شوند و مرحوم محمد پایه گذار با شلیک گلوله کلاشینکف کشته می شود.

نوبت اول:


پس از این حادثه غلامحسین خالدی به عنوان عامل شلیک به مرحوم پایه گذار بازداشت شده و در جریان رسیدگی به پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد، عمل متهم، ارتکاب به قتل عمد تشخیص داده شده و حکم به قصاص نفس صادر میگردد.

با اعتراض وکیل مدافع خالدی به رای صادر شده، دیوان عالی کشور تحقیقات دادگاه در خصوص مجوز حمل سلاح و رعایت یا عدم رعایت قانون بکارگیری سلاح توسط متهم را ناقص و محتاج بررسی بیشتر دانستند. بنابراین حکم قصاص صادره، نقض شده و پرونده جهت رسیدگی مجددا به دادگاه عودت گردید.

نوبت دوم:

این بار نیز دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد با استناد به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر اصابت گلوله ها به قلب و ریه مقتول و کشنده بودن اقدام متهم بدون در نظر گرفتن اختیارات قانونی محیط بان در استفاده از سلاح، بزهکاری متهم را محرز دانسته و مجددا رای به قصاص نفس (اعدام) صادر می کند.

اما این بار نیز دیوان عالی کشور حکم قصاص را تایید نکرده و مجددا پرونده را برای بررسی بیشتر و صدور رای بر اساس نظریه هیئت کارشناسی به دادگاه مربوطه بازمی گرداند.

نوبت سوم:

دیوان عالی کشور معتقد بود رای دادگاه می بایست با در نظر گرفتن موقعیت محیط بان به عنوان مامور دولت و ضابط دادگستری و بر اساس نظریه هیئت کارشناسان رسمی اسلحه در مورد چگونگی قانون بکارگیری سلاح صادر شود. اما دادگاه بدوی اعتقادی به اینکه محیط بانان ضابط دادگستری هستند نداشت، بنابراین برای صدور رای نیازی به نظریه کارشناسان رسمی اسلحه نمی دید و در کل رعایت یا عدم رعایت قانون بکارگیری سلاح را در روند رسیدگی به پرونده و صدور رای بی تاثیر می دانست، به این معنی که از نظر دادگاه روند رسیدگی به پرونده محیط بان درست به مانند یک فرد عادی بوده و به همین جهت کشته شدن یک نفر با استفاده از سلاح قتل عمد محسوب میگردد.

اما با توجه به نظر متفاوت دیوان عالی کشور، دادگاه نیز ناچار به دریافت نظر کمیسیون کارشناسی در مورد نحوه بکارگیری از سلاح توسط متهم شد.

در جریان بررسی چگونگی وقوع حادثه توسط هیئت کارشناسان رسمی، مجوزهای لازم برای بکارگیری سلاح توسط متهم شامل حکم ماموریت، مجوز حمل سلاح، زمان و مکان انجام ماموریت و غیره بررسی و صحت وجود کلیه مدارک قانونی برای حمل و استفاده از سلاح توسط متهم تایید گردید.

همچین هیئت کارشناسی اقدام غلامحسین خالدی در بکارگیری از سلاح را منطبق بر قوانین و مقررات تشخیص داده و تیراندازی به سمت مقتول را با رعایت قانون بکارگیری سلاح دانستند.

اما این بار نیز دادگاه بدون توجه به نظریه هیئت کارشناسی مبنی بر رعایت قانون در بکارگیری سلاح توسط متهم، با این استدلال که ارزیابی نظر هیئت کارشناسی به عهده دادگاه می باشد و از نظر دادگاه این نظریه فاقد ارزش است و با دلیل اینکه مقتول در حال فرار بوده است و چون خطری مامور را تهدید نمیکرده اصلا نیازی به تیراندازی از طرف متهم نبوده، مجددا حکم خود مبنی بر قصاص نفس محیط بان را صادر نمود.

با اعتراض وکیل مدافع متهم و تقاضای تجدیدنظر خواهی مجدد، پرونده برای بار سوم به شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور ارجاع شده و قضات دیوان عالی پس از بررسی محتویات پرونده در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ حکم قصاص غلامحسین خالدی را مجددا نقض و رسیدگی مجدد به پرونده را به دادگاه دیگری (شعبه هم عرض) ارجاع نمودند.

برای مشاهده خلاصه پرونده غلامحسین خالدی کلیک کنید

رای دیوان عالی کشور نقطه عطفی برای آغاز حمایت قانونگذار از محیط بانان به عنوان ضابط قضایی

وکیل مدافع غلامحسین خالدی در گفت وگو با خبرنگار دیده بان گفت: رای صادر شده توسط دیوان عالی کشور علاوه بر نقض حکم قصاص غلامحسین خالدی یک دستاورد بزرگ برای محیط بانان کشور به همراه داشت و آن اینکه دیوان عالی به عنوان بالاترین مرجع قضایی کشور صراحتا در متن حکم به حمایت قانونگذار از محیط بانان به عنوان ضابط قضایی تاکید نموده و رای خود را براساس نظر هئیت کارشناسان رسمی اسلحه صادر کرده است.

فیض اله افشار اظهار داشت: پیش از این در بسیاری از دادگاه های کشور ازجمله دادگاهی که حکم قصاص غلامحسین خالدی را صادر کرده، محیط بانان را به عنوان ضابط قضایی قبول نداشتند و بنابراین در صدور احکام اصلا توجهی به نظر کارشناسان اسلحه و کمیسیون مربوطه نداشتند.

افشار گفت: این در صورتی است که قانون صراحتا محیط بانان را به عنوان ضابط دادگستری اعلام نموده و بر همین اساس سلاح در اختیار آنها گذاشته است تا پس از گذراندن دوره ضابطی، برای انجام وظایف قانونی خود بتوانند طبق قانون از سلاح خود استفاده کنند.

پس از صدور این رای توسط دیوان عالی کشور، دادگاه های بدوی در سراسر کشور در صورت ارجاع پرونده های مشابه، حتما بر اساس نظریه هیئت کارشناسی و با درنظر گرفتن حمایت قانونگذار از محیط بان به عنوان ضابط دادگستری اقدام به صدور رای خواهند نمود، در غیر اینصورت میدانند که دیوان عالی کشور رای صادره را نقض خواهد کرد.

دیوان عالی کشور زمانیکه متوجه شد دادگاه بدوی غلامحسین خالدی بدون در نظر گرفتن نظریه هیئت کارشناسی مبنی بر رعایت قانون بکارگیری سلاح توسط متهم نسبت به صدور حکم قصاص اقدام نموده است، دادگاه را از رسیدگی به این پرونده کنار گذاشته و پرونده را به شعبه کیفری دیگری (شعبه هم عرض) ارجاع داده است.

وکیل مدافع غلامحسین خالدی گفت: با توجه به اینکه دیوان عالی کشور جرم قتل عمد را برای خالدی قبول ندارد، در اقدام بعدی هفته آینده لایحه ای مبنی بر عدم تناسب زمان بازداشت موقت متهم با نوع جرم، تنظیم و به شعبه هم عرض (دادگاه جدید) ارائه خواهم نمود تا در صورت موافقت قاضی، غلامحسین خالدی پس از ۴ سال حبس، تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده در شعبه هم عرض از زندان آزاد شده و شب عید امسال را در کنار خانواده اش سپری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۵
از اقدام و رای دیوان عالی کشور خیلی خیلی تشکر میکنم. مطمئن باشید این اقدام شما محیط بانان مظلوم را در برخورد با جانیانی که حتی به وحش رحم نمیکنند دلگرم تر میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
چرا چندین بار رای صادر و باطل شده؟
چرا از ابتدا دقت نمیکنن؟
لیلا
| Germany |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
افرین
اینجاس که معلوم میشه قانون طرف حق هستش یا ناحق
az divan alli keshvar vaghean mamoonnnnn
ديوان عالي کشور در اين مورد دوستت داريم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
اشتباه منفی زدم
اگر واقعا مقتول در حالدفرار بوده محیط بان نباید به سمت اون شلیک میکرد
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
عاشق حالد فرارتم! حالت فرار است پدرجان .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
در حالي كه ذكر شده گلوله به قلب و ريه مرحوم اصابت كرده ، پس ايشان در حال فرار نبوده ، تا جايي كه ميدونم قلب و ريه در قسمت جلوي بدن انسان مي باشد !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
مقتول در حال فرار به فرمان ایست مامور توجه نکرده مامور با توجه به قانون به کار گیری سلاح پس از سه بار ایست و شلیک هوایی از کمر به پایین متهم را می تواند نشانه رود که متاسفانه گلوله به قسمت بالا برخورد کرده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
دیوان عالی تشکر تشکر :بالاخره اون به گونه نادر ومنافع یک ملت تعرض کرده بوده بایدم کشته میشد مگه اون حیوان بیگناه جون نداشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
ناشناس 13:06>>یعنی پزشک قانونی انقد شعور نداشته که بفهمه از پشت گلوله خورده یا جلو که شما نظر کارشناسی میدین؟
شلیک از پشت هم ممکنه قلب و ریه اسیب ببینه. بستگی به فاصله داره.
بعدشم خوبه که حمایت کنیم از محیط بانانمون ولی این اقا میتونسته تصمیمات بهتری جز کشتن طرف بگیره.هرچند قضاوت سخته و خدا میدونه چه نیتی طرف داشته.
ای کاش برخی قضات مانند قاضی دادگاه بدوی، بجای حمایت از یک سری انسانهای خودخواه و بی قانون ار عوامل قانون دفاع نمایند تا دیگر شاهد بی قانونی و مشکلاتی از این دست نباشین. این محیط بان بیچاره بجای تشویق در انجام وظیفه باید در زندان باشد.
واقعا که
با دیدن این مطلب با چشمانی پر از اشک فقط میتونم بگم ممنوننننننننننننم
دولت باید اعلام کند با شکارچیان غیرمجاز ، شدیدا
برخورد میشود و محیط بانان میتوانند در شرایط خاص
طبق قوانین موجود از سلاح گرم استفاده کنند .
تبریک عرض میکنم به همه خصوصا به یوز پلنگ خان ایرانی....قوچی جان.....و برو بچ پرنده ها جمیعا"""......و...گوزن زردی جان ....و و و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
نمک خالص
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
خخخخخ نفع اساسی رو اون زبون بسته ها میبرند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
چش نخوری اینقد با نمکی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
خخخخخخخخخخخخخخخ با حال بود این وسط کسی به فکر حیوانات نبود همه به قضات تبریک گفتند هی هم تشکر میکنند بابا خوب وظیفه شونه
با سلام : ضمن تشكر از قاضي ديوان عالي كشور
خدایا خودت کمکش کن. خیلی در حق محیط بابانا ظلم و نابرابری هست
یه پیشنهاد دارم به محیطبانان محترم.هر شکارچی غیر مجازی که دیدید،انها را بکشید و همونجا دفن گنید...
سزای شکارچی های غیر مجاز مرگ است
دم اون محیط بان گرم
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
شما هم اینقدر تند نرو
برای این محیط بان با شرف آرزوی سلامتی و آزادی میکنم جزاکم الله خیرا انشاالله
کافی بود اینم حکم اعدامو تایید میکرد ، دیگه سنگ رو سنگ وای نمیستاد ، هرکی یه تفنگ برمیداشتو علی علی به سمت شکار محیط بان بدبختم تو دلش میگه یه تیر هواییم بزنم باید برم ده سال آب خنک بخورم واسه چی بزنم ، شیر تو شیر میشه ، حالا من موندم چند سال زندون موندن اون محیطبانو کی جواب میده
نظر دیوان نشان می دهد هنوز امیدی به بهبود وضعیت جامعه در حفظ سزمایه های انسانی مانند محیط بابانا دلسوز و منابع طبیعی هست.
از دیوان عالی کشور متشکرم. میتونید خودتون رو جای اون محیط بان بیچاره 4 سال در زندان هر شب با کابوس قصاص تصور کنید. اگه این بنده خدا قصاص میشد دیگه کدوم محیط بانی وظیفه شو رو درست انجام میداد.
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
اگر محیط بان مجوز شلیک نداشته چرا به محیط بانان اسلجه میدهند. مطمئنا شکارچیان از افراد با نفوظ بوده اند که با غرور تمام به محیط وحش ایران تجاوز میکنن. درود بر محیط بان.
احسنت به مردم دوستدار حیات وحش و صد البته درود وسلام بر تمامی محیط بانان کشور
....سر بی گناه بالای دار نمیره
خدا رو شکر
اگه محیط بانها ضابط قضائی نیستن و احتیاج به اسلحه ندارن پس چرا بهشون تفنگ دادن و اگه ازش استفاده کنن میرن زندان چرا دستشون میگیرن ؟
بهتر نیست قوه قضائیه کلا" دادن تفنگ به محیط بانان رو قدغن کنه و دستور بده به جاش به هر کدوم یک چماق بدن تا با چماق برن به جنگ شکارچیهای تا بن دندان مسلح؟
هم عرض؟؟؟؟
هم ارز درسته برادر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
ببخشید که اینو عرض می کنم : ارز یعنی پول خارجی
واقعا مسرت بخش بود.
محیط بان ها باید بایستند تا ساچمه ها بدنشان را سوراخ سوراخ کند!بعد بگویند ممنون که نسل حیات وحش ایران را منقرض می کنید!باز هم تشریف بیاورید!
سلام،ازاینکه حکم اعدام این محیط بان وظیفه شناس وجدی نقض شد بسیار خوشحال ومسرور شدم.حیات وحش در حال نابودی مارا را فقط محیط بانانی مانند خالدی عزیز می توانند حفظ کنندالبته از مرگ این هموطن شکارچی هم بسیار ناراحتم ولی ایشان خود با تخلفی که انجام دادند زمینه ساز این حادثه ناراحت کننده شدند.
پس برای چی دولت اسلحه با حکم به دست مامورش میده ؟خواهشا از مامورین دولت حمایت بشه با این وجود اگه مامور محیط بان یا نظامی با جرمی مواجه شدندسرشان را پناه بگیرند بهتر است.
با سلام
احسن و مرحبا به قاضی دیوان یقینا باید محیط بانان ضابط قوه قضائیه باشند و باید از طرف قوه قضائیه و قانون پشتیبانی شود ندکه متاسفانه تا بحال نمی شد و نتیجه اش هم نابودی حیات وحش کشور و سرمایه ملی می باشد!
خدا رو شکر
واقعا جای تاسفه هر جای دیگر دنیا بود این محیط بانو آزاد که میکردند هیچ از ش تقدیر هم میکردند.
وقتي محيطبان با اين دقت تونسته قلب شكارچي رو هدف بگيره چرا نزده تو پاش؟ مشكل اينه كه اسلحه محيطبان ها اتوماتيكه بايد به انها هم سلاح مناسب داده بشه ترجيحا غير اتوماتيك و كاليبر ٢٢ تا طرفين برابر باشند نه اينكه نصف شب صداي رگبارهاي بي هدف ايشان رو تو منطقه بشنوي كه باعث تحريك حيوانات اول از همه ميشه
خدا را شکر و ممنون از اقدام قاطع دیوانعالی کشور
اخه تشکر پشت تشکر واسه چی این بنده خدا برای انجام وظیفه با شکارچیها درگیر شده تازه می خوان اعدامش کنن بعدشم الان 4 ساله تو زندانه عمر وجوونیه این بیچاره مگه چند ساله؟ هی تشکر تشکر منهم تشکر میکنم که عمر این محیط بان داره پشت میله های زندون تباه میشه
من نمیدونم چرا فقط تو ایران اینجوریه.تو اکثر کشورها تمام محیط بانان سلاح دارن وحق استفاده هم دارن ولی در ایران میبینی از ده تاشون یه نفر سلاح داره تازه اونم حق استفاده نداره.تابناک لطفا منتشر کن.
سلاح گرم وقتی به محیط بان داده میشود یعنی اینکه هم ازمحیط وحش وهم ازخوددفاع کند غیر این بود مثل چوپان به محیط بان چوب دستی داده میشد.به نظر بنده بهتر است ایشان را دوباره درتهران محاکمه کنند...
بنظرم همگی به سازمان محیط زیست پیشنهاد بدیم برای تشویق این محیط بان شریف که بیگناه 4 سال در زندانه، دو برابر مدت یعنی 8سال سابقه حساب بشه و حقوق مدت تشویق هم به این عزیز پرداخت بشه.خواهش میکنم چاپ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
همه موافقیم...خانم ابتکار خواست ملت را اجرا کن.
ناشناس
| - |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
صد در صد موافقیم
يك خبر خوب.
دست دیوان درد نکنه....
اصولا کسی که با سلاح گرم به سمت محیط بان شلیک کنه هیچ فرقی با قاچاقچی مواد و ... نداره. اصولا گلوله گلولست! (عجب جمله ای)
مرده چون حقش بود! حالا اگه محیط بان می مرد چی؟ نقض قانون کردن اونم از نوع گرمش!
مگه چندتا قانون درباره یه موضوع وجود داره که هرقاضی یه چیزی میگه،یا قاضی القضات
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان