بازدید 6886

نگاه شما: هوایی که مردم روستاهای گیلان تنفس می کنند

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۴۷۶۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ 22 February 2015
زهرا عطری سنگری: نکته ای که می خواهم به آن اشاره کنم متاسفانه کمتر به آن توجه شده است در حالی که اثرات زیانباری بر سلامت مردم گیلان خواهد داشت. بنده یک بار هم از صدا و سیمای گیلان درخواست کردم به این مساله رسیدگی کنند ولی متاسفانه اهمیتی ندادند.

شاید بساری از هموطنان تصور کنند که هوای گیلان کاملا پاک است در حالی که برای ما مردم ساکن روستاها واقعا چنین نیست. به این دلیل ساده که تقریبا در بسیاری از روزهای سال یک نفر در روستاها مشغول آتش زدن زباله اش است که از قضا همیشه هم مواد پلاستیکی در داخل این ضایعات در حال سوختن وجود دارد و بوی تند پلاستیک سوخته در فضا موج می زند. در حالیکه مواد سرطانزا و سمی بسیاری از این طریق در هوا پخش می شود و دست مردمی که نمی خواهند چنین هوایی را تحمل کنند کاملا بسته است. پدر بنده بارها سعی کرد که به همسایگان در این باره آموزش دهد. در ابتدا پدرم خودش آتش رها شده را خاموش می کرد و زمین را پاک می کرد.

به تدریج برخی همسایگان شرمنده شدند و دست از این کار کشیدند. اما سایرین کماکان به این مساله بی توجهند و هیچ راهی جز تنفس دود سمی که این افراد تولید می کنند وجود ندارد. بماند که حیوانات بی گناه نیز ناچار به تنفس این هوا هستند.

در حالی که در فصل برداشت محصول برنج نهادهای مربوطه به هر روش ممکن به کشاورزان هشدار می دهند که ضایعات محصول خود را نسوزانند – که البته هشداری کاملا به جاست – وگرنه جریمه خواهند شد، جای تعجب است که هیچ یک از نهادهای ذیربط برای ممانعت از سوزاندن زباله های پلاستیکی که حتی گاهی در نزدیکی رودخانه ها انجام می شود و به این ترتیب هم هوا و هم آب و هم خاک را آلوده می کند تدبیری نمی اندیشند.

کافیست از طریق بخش های عمده خبری بارها تذکر داده شود که سوزاندن این مواد – که با افزایش ساخت و سازها در روستاهای گیلان آزبست هم به ان اضافه شده – چه خطراتی برای مادران باردار و و کودکان و سایر افراد دارد و در درازمدت باعث چه سرطان های دردناکی می شود. در مرحله بعد از طریق جریمه های سنگین با این افراد برخورد کنند و شماره تلفنی را اعلام کنند که در صورت تماس مردم و گزارش سوزاندن زباله پلاستیکی با افراد متخلف برخورد شدیدی شود.

بنده یقین دارم که با مرحله اول این اقدام یعنی آموزش به مردم و نشان دادن تفاوت زباله ها مثلا بسته بندی یک چیپس با یک تکه چوب بسیاری از این زباله سوزی ها کاهش خواهد یافت. در مرحله بعد با معدود افراد متخلف می توان با جریمه های سنگین و سایر روش های قانونی مقابله کرد. البته جریمه هایی که واقعا قابلیت بازدارندگی داشته باشند و مانند سایر جریمه ها در حوزه محیط زیست نباشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی