بازدید 4643

34 هزار روستا خالی از سکنه است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: 34 هزار آبادی و روستا در کشور خالی از سکنه است که به حاشیه شهرهای بزرگ پناه برده اند.
کد خبر: ۴۷۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰ 18 February 2015
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری گفت: 34 هزار آبادی و روستا در کشور خالی از سکنه است که به حاشیه شهرهای بزرگ پناه برده اند.

به گزارش ایرنا، 'ابوالفضل رضوی' روز چهارشنبه در مراسم گشایش دومین همایش بین المللی توسعه روستایی در مشهد مقدس افزود: حاشیه نشینی که امروزه به یک معضل بزرگ در شهرهای کشور تبدیل شده نتیجه مهاجرت روستاییان فقیر به شهرهاست.

وی بیان کرد: هر زمان که صحبت از تجهیز یک روستا به میان می آید و دولت عزمش را برای خدمت رسانی جزم می کند، روستاییان واکنش سرسختانه ای نشان داده و حاضر به ترک محل آبا و اجدادی خود نیستند اما اگر دولت سراغی از یک روستا نگیرد در طول مدت کوتاهی خالی از سکنه می شود.

وی اظهار کرد: حاشیه نشینی به حدی گسترش یافته که امروز دولت به جای اینکه به توسعه روستاها و خدمات رسانی به آنها توجه داشته باشد، درصدد مقابله با معلولی به نام حاشیه نشینی برآمده است.

این مسوول در حوزه روستایی گفت: مبارزه با معلول یک رخداد به نتیجه نمی رسد مگر اینکه در ابتدا با علت آن مقابله شود لذا باید روستاییان به لحاظ اقتصادی توانا و بی نیاز شوند.

رضوی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید برای خدمت رسانی به روستاها گفت: توجه به روستا و توسعه آن در دولت تدبیر و امید بیش از همه دولتهایی قبل و بعد از انقلاب بوده و به هیچ وجه قابل مقایسه با آن زمان نیست.

وی افزود: در سال 1390 دولت دهم ردیف های اعتباری روستایی و مناطق محروم را از ردیف های بودجه ای حذف کرد اما با سرکار آمدن این دولت ردیف اعتباری برای نخستین بار در سال 93 در بودجه سالانه به میزان هزار و 500 میلیارد ریال گنجانده شد.

وی بیان کرد: اعتبار روستاها و مناطق محروم در لایحه بودجه دولت برای سال 1394 نه تنها کاهش نیافته بلکه این رقم به دو هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته و صندوق توسعه ملی نیز موظف شده است، سال آینده تسهیلات ارزی و ریالی برای روستاها و صنایع تبدیلی و فرآوری آنها پرداخت کند.

معاون توسعه روستایی معاون اول رئیس جمهوری افزود: مبلغ مورد نظر در لایحه بودجه سال 94 در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به سه هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.

رضوی گفت: در لایحه ای که از سوی دولت برای بودجه سال 1394 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، آبرسانی به روستاها به چهار هزار میلیارد ریال رسیده و بهسازی و راه سازی روستاها 20 درصد نسبت به سال 93 افزایش یافته است.

وی در ادامه به تبیین تعریف واقعی از روستا و توسعه آن پرداخت و گفت: دو تعریف برای توسعه روستایی مترتب است که اگر کاملا از هم تبیین شود و بر سر این دو مفهوم به یک باور برسیم، راهکارها راحتر به مرحله اجرایی می رسند.

وی گفت: در این همایش باید تعریف از روستا و توسعه از سوی نخبگان و پژوهشگران به نقد گذاشته شود زیرا اگر روستا را نه به عنوان تنها یک سکونتگاه بلکه به عنوان یک واحد تولیدی، فرهنگی و میراثی در نظر گیریم باید توسعه آن را بر مبنای یک فرآیند مستمر، موزون، متوازن، درون زا، برون گرا، تحول آفرین، جمع گرا، مشارکت طلب، خودباور و خودشناس تعریف کنیم.

رضوی با تاکید بر اینکه، معنای خدمات عمران و آبادانی باید از معنای توسعه تفکیک شود، افزود: یکی از مشکلات روستاهای کشور این است که تاکنون صرفا به خدمات عمرانی و آبادی روستا توجه شده اما به خاستگاه توسعه و نقش روستا و سهم آن در توسعه ملی توجه نشده است.

وی گفت: مردم، نخبگان فکری، قوانین و مجریان ارکان اصلی توسعه هستند و اگر این سه رکن دائم باهم باشند و همدیگر را اصلاح و هدایت کنند، توسعه به معنای واقعی انجام می گیرد.

رضوی گفت: کشوری توسعه یافته نیست مگر اینکه روستایی توسعه یافته و آن هم پایدار باشد، در توسعه خطی حرکت کردن مهم است و نباید دایره ای حرکت کرد زیرا اگر توسعه را دایره ای تصور کنیم همیشه به یک نقطه واحد می رسیم اما اگر خطی تصور کنیم هیچ گاه به یک نقطه آغاز نمی رسیم.

به گزارش ایرنا، دومین همایش بین المللی توسعه روستایی به همت دانشگاه تربت حیدریه با حضور دانشجویان، محققین داخلی و خارجی از کشورهای عربستان، هندوستان، افغانستان، پاکستان، آلمان، ایتالیا و ... در روزهای 29 و 30 بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد در حال برگزاری است.

750 چکیده مقاله و 400 مقاله کامل به دبیرخانه دومین همایش توسعه روستایی رسید که از این تعداد 320 مقاله پذیرفته شد.

همزمان با برگزاری این همایش، دهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی نیز در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار