بازدید 36969
۶

درآمد راننده‌ها از اتوبوس‌های فرسوده پایتخت

یک راننده در طول یک روز کاری (15ساعت) به طور متوسط امکان جابه‌جایی تعداد 600 مسافر را به شکل روزانه دارد که با احتساب متوسط نرخ کرایه در بخش خصوصی درآمد ناخالص روزانه بین 200 هزار تا 250 هزار تومان را می‌توان پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۴۷۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳ 16 February 2015
به گزارش ایران، ماجرای اتوبوس سواری تهرانی‌ها البته با بیشتر شهرهای کشور فرق می‌کند. در پایتخت، قصه اتوبوس سواری‌ها از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر فرق می‌کند و اینجاست که اگر ندانید در چه خطی ایستاده‌اید، ممکن است شاهد رفت وآمد اتوبوس‌هایی باشید که به مقصد شما هیچ ارتباط دور و نزدیکی ندارند.

به گزارش ایران اما مشکل اصلی خطوط اتوبوسرانی وقتی به مرز بحران نزدیک می‌شود که بدانیم چند هزار اتوبوس به علت هزینه سنگینی که خرید هر اتوبوس- در حدود 450 تا 500 میلیون تومان تحمیل می‌کند فرسوده است و به همین علت در بعضی از خطوط که کفه ترازو بیشتر به سمت بخش دولتی است از 15 تا 20 اتوبوسی که واگذار شده؛ فقط 5 تا 7 اتوبوس فعال است و مابقی به خاطر فرسودگی خارج از خط، به انتظار تعمیر نشسته‌اند.

براین اساس پیمان سنندجی، مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی به سؤالات «ایران» درباره موضوعاتی جواب می‌دهد که ممکن است هر شهروند اتوبوس‌سواری بارها از خود پرسیده باشد.

 در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس در شهر تهران در حال تردد است؟

در حال حاضر تعداد 6 هزار و 431 دستگاه اتوبوس و 110 دستگاه میدل باس و یک هزار و 112 دستگاه مینی بوس در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است که هر یک از این خودروها به طور روزانه بالغ بر 4 هزار و 500 نفر از شهروندان را جابه‌جا می‌کند.

از این تعداد چند دستگاه فرسوده محسوب می‌شوند؟

از مجموع اتوبوس‌های در اختیار ناوگان اتوبوسرانی تعداد 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس از رده خارج هستند که باید برای جایگزینی آنها اقدام شود.

بر اساس استانداردها در حال حاضر باید چه تعداد اتوبوس از رده خارج شوند؟

براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1390 و کاهش سن فرسودگی اتوبوس ها از 10 سال به 8 سال در حال حاضر همه 2 هزار و 25 دستگاه اتوبوس فرسوده‌ای که نام برده شد؛ باید از رده خارج و از چرخه خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی حذف شوند.

برای نوسازی سامانه‌ی اتوبوسرانی به چند دستگاه اتوبوس جدید نیاز است و برای خریداری آن چه میزان اعتبار باید تأمین شود و از کجا؟

با توجه به برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و لزوم دستیابی به 9 هزار دستگاه اتوبوس در پایان برنامه (سال 1397)، تعداد 7 هزار دستگاه اتوبوس جدید با اعتباری بالغ بر 3 هزار و 150 میلیون تومان مورد نیاز اتوبوسرانی تهران است که این اعتبار مورد نیاز باید از سوی شهرداری تهران و دولت تأمین شود.

چند درصد سامانه‌ی اتوبوسرانی با چه تعداد دستگاه متعلق به بخش خصوصی است و چند درصد ناوگان اتوبوسرانی در اختیار بخش دولتی قرار دارد؟

در زمان حاضر 64 درصد اتوبوس‌های تهران با تعداد 4 هزار و 95 دستگاه اتوبوس در اختیار بخش خصوصی است و مابقی اتوبوس‌ها به تعداد 2 هزار و 336 دستگاه در اختیار بخش ملکی ناوگان اتوبوسرانی قرار دارد.

چه تعداد خطوط اتوبوسرانی در تهران وجود دارد؟

در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی تهران در بخش ملکی دارای 74 خط؛ در بخش خصوصی 166 خط و در بخش مینی‌بوسرانی هم دارای 32 خط است که از این تعداد خط؛ 8 خط به‌صورت شبانه و 10 خط هم به‌صورت تندرو فعالیت می‌کنند.

پراکندگی ایستگاه‌های اتوبوسرانی بر چه اساسی انجام می‌شود؟

تعیین ایستگاه اتوبوسرانی بر اساس حجم تقاضای سفر در هر نقطه، وجود مراکز آموزشی، تجاری، مسکونی و ... و همچنین بر اساس درخواست شهروندان پس از بررسی کارشناسی از سوی کمیته خطوط تعیین می‌شود؛ به طوری که براساس دستور شهردار تهران مبنی بر دسترسی به شبکه اتوبوسرانی با حداکثر 350 متر پیاده روی، این موضوع مهم در اتوبوسرانی تهران مورد توجه قرار گرفته است.

چرا در بعضی خطوط اتوبوس‌ها هر پنج دقیقه می‌آیند؛ اما در بعضی خطوط دیگر بویژه در ساعات پرترافیک مثل خط میدان ولیعصر به شهرک والفجر در منطقه 6 این زمان حتی به 45 دقیقه هم افزایش پیدا می‌کند؟اساساً استاندارد رسیدن اتوبوس به هر ایستگاه، چند دقیقه پیش‌بینی شده است؟

با توجه به اجرای طرح زمان‌بندی خطوط در بخش عمومی و خصوصی و پایش مستمر اجرای دقیق این طرح، سرفاصله اعزام اتوبوس‌ها با توجه به تقاضای سفر و وضعیت جغرافیایی خط و ترافیک موجود در هر خط تعیین می‌شود، علاوه براین سعی شده با وجود فرسودگی ناوگانی که در اختیار ما قرار دارد؛ حداکثر سرفاصله برای اعزام اتوبوس در خطوط 25 دقیقه تعیین شود؛ بنابراین مسافران عزیز باید با توجه به تابلوی زمان ‌بندی اعلام شده به حضور در ایستگاه اقدام کنند. ضمن اینکه با توجه به GPS نصب شده روی اتوبوس و امکان ردیابی فعالیت هر دستگاه اتوبوس در سیستم AVL و با توجه به پایش‌های مستمری که صورت می‌گیرد خط ولیعصر به شهرک والفجر از نظر رعایت زمان ‌بندی در وضعیت مطلوب قرار دارد و ایرادی به آن وارد نیست. زمان استاندارد برای محاسبه رسیدن اتوبوس به ایستگاه میانی در هر خط با توجه به دو پارامتر زمان اعزام و زمان سفر طول مسیر هر خط مشخص می‌گردد.

چرا بعضی از ایستگاه‌ها از ساعاتی به بعد مثلاً 2 بعد از ظهر غیر فعال می‌شوند و مسافران مجبورند برای رسیدن به مقصد از خطوط دیگر استفاده کنند؟

بر اساس برنامه زمان ‌بندی همه اتوبوسرانان موظف به حرکت اتوبوس بر اساس برنامه زمان ‌بندی اعلام شده هر خط خواهند بود؛ به طوری که برنامه اعزام اتوبوس با توجه به حجم تقاضای سفر در ساعات پیک و غیره و همچنین در خطوط مختلف در طول روز متغیر است؛ ضمن اینکه ساعات 13 تا 14 زمان تعویض شیفت رانندگان بوده و این مهم هم در برنامه زمان ‌بندی پیش‌بینی شده تا مشکلی در اعزام اتوبوس بر برنامه تعیین شده، پیش نیاید.

آیا رانندگان حق دارند از مسافران پول نقد دریافت کنند؟

همه اتوبوس‌های خطوط بخش عمومی و خصوصی در شبکه اتوبوسرانی تهران مجهز به دستگاه کارتخوان بلیت الکترونیک هستند و براساس مصوبه نرخ کرایه اتوبوسرانی در صورت خراب بودن دستگاه کارتخوان، راننده حق دریافت پول نقد از مسافرین را نخواهد داشت. به طوری که علاوه بر جریمه پیش‌بینی شده برای رانندگان، مسافران در صورت نداشتن کارت و پرداخت کرایه به‌صورت نقدی باید مبلغ بیشتری به راننده پرداخت کنند که این مهم به منظور افزایش انگیزه در شهروندان برای تهیه کارت به منظور پرداخت سفرهای درون شهری در مصوبه نرخ کرایه پیش‌بینی شده است.

گردش مالی روزانه اتوبوس‌های تهران چقدر است؟

یک راننده در طول یک روز کاری (15ساعت) به طور متوسط امکان جابه‌جایی تعداد 600 مسافر را به شکل روزانه دارد که با احتساب متوسط نرخ کرایه در بخش خصوصی درآمد ناخالص روزانه بین 200 هزار تا 250 هزار تومان را می‌توان پیش‌بینی کرد.

چه تعداد راننده اتوبوس در شهر تهران مشغول به کارند؟

هم‌اکنون تعداد 4 هزار و 425 نفر راننده در بخش ملکی شرکت واحد اتوبوسرانی و تعداد5 هزار و 353 نفر راننده اتوبوسران در بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.

حداقل حقوقی که برای رانندگان اتوبوس پیش‌بینی شده؛ چه میزان است و شرکت اتوبوسرانی برای تأمین معیشت رانندگان خود چه تدابیری اندیشیده است؟

حقوق رانندگان و بقیه کارگران رسمی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بر اساس دستورالعمل قانون کار که سالانه به این شرکت ابلاغ می‌شود، تعیین و محاسبه می‌شود. ضمن اینکه همه حقوق و مزایای رانندگان در موعد مقرر پرداخت و بر اساس ابلاغیه شهرداری تهران و وزارت کار نسبت به شارژ بن کارت، تهیه لباس کار، ارائه سفرهای زیارتی و سیاحتی، تهیه شیر مصرفی روزانه با کیک، کت و شلوار سالانه و دیگر مزایا برای ارتقای سطح معیشت رانندگان اقدام می‌شود.

صلاحیت رانندگان و سلامت جسمی و رفتاری آنها بر چه اساسی سنجیده می‌شود؟

رانندگان بر اساس آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران، گزینش و تأییدیه‌های لازم از جمله سلامت جسمی، روانی، نداشتن سوء پیشینه را هم از مراجع قانونی دریافت می‌کنند، ضمن اینکه علاوه بر آموزش و تعلیم موارد مخصوص رانندگی در بدو شروع کار، رانندگان اتوبوس‌ها در هنگام خدمت هم با توجه به تقویم آموزشی تدوین شده، باید دوره‌های ضمن خدمت را بگذرانند. رانندگان همچنین از طریق آموزش با دستگاه شبیه ساز رانندگی (سیمیلاتور) آموزش‌های لازم را در چهار سطح به شکل علمی و تئوری یاد می‌گیرند.

چرا بعضی خطوط تحت پوشش ناوگان اتوبوسرانی قرار ندارند مثل میدان نوبنیاد به سید خندان؟ آیا زیر پوشش قرار دادن مناطق جدید جزو برنامه‌های شما نیست؟

در حال حاضر همه خطوط اتوبوسرانی اعم از بخش عمومی و بخش خصوصی زیر پوشش و نظارت سامانه‌های اتوبوسرانی قرار دارند، ضمن اینکه با توجه به پوشش جغرافیایی خط، هر یک از خطوط تحت نظارت یک منطقه شهرداری قرار گرفته‌اند تا با فوریت بیشتر نسبت به رفع مشکل یا ایجاد امکانات در مسیر هر خط اقدام شود. از طرفی در مسیری که نام بردید خط مینی‌بوسرانی فعال شده که همین خط، تحت نظارت سامانه تندرو سه، مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۶
سلام وضعيت اتوبوسهاي پرديس - تهران افتضاحههههههههههه
جابجایی روزانه 600 مسافر، شما برو خط راه اهن و تجریش ببین هر بار 6000 مسافر میزنن
با سلام
طبق مطالب بالاهر یک از این خودروها به طور روزانه بالغ بر 4 هزار و 500 نفر از شهروندان را جابه‌جا می‌کند. با حداقل کرایه 200 تومان 4500*200=900هزار تومان ناخالص
پس چگونه نوشته شده متوسط درآمد ناخالص روزانه بین 200 هزار تا 250 هزار تومان را می‌توان پیش‌بینی کرد.؟؟؟؟
يه گزارش ازاتوبوسهاي پاكدشت تهيه كنيد خواهي ديد هيچ ظابطه اي دركاررانندگان اتوبوس راني ومسئولين شهر وجود ندارد ازمرداد93تاكنون طي دومرحله كرايه از500تومان به 850تومان افزايش 70درصدي داشته است واتوبوسها ي كثيف وگل اندود شده ،مثل اينكه براي ورود به منطقه جنگي گل اندود شده اند .راننده ها بي خيال سيگار برلب براي مسافران خط ونشان ميكشند هرجا دلشان خواست نگه ميدارند دربين راه فلاكس چاي را آب ميكنند اصلا"وقت مسافر مهم نيست .
15ساعت راننده کار می کند؟؟؟
سئوال اول: چرا حقوق آن ایشان براساس قانون کار محاسبه و پرداخت میشود اما از طرف دیگر اعمال قوانین کار در مورد ساعت کار ایشان نافذ نیست؟؟؟؟؟
سئوال دوم:درآمد سازمان اتوبوسرانی هر مقداری که باشد قطعاً جوابگوی نوسازی این ناوگان نخواهد بود , اما رانندگان و مردم چه گناهی دارند که بایستی در ساعاتی که اوج ترافیک میباشد در اتوبوسی بنشینند و سر پا بایستند که از تمام در و دیوار آن سرما,دود,سروصدا داخل میشود. گناه ما چیست.؟؟!!!
سلام.بنده یکی ازرانندگان شرکت واحدبودم که ابتدای سال۷۶استخدام رسمی شدم وباکمترین حقوق وامکانات درحدصفربااتوبوسهای۳۰۲دوجعبه که توسرمای زمستان بدون بخاری حتی دستگیره شیشه بالابرهم نداشت هرروزصبح بایدکلی منتظرمیماندیم بکسل بیادماشینوحول بده روشن کنیم چون باطری نداشتن تمام سختیهاروتحمل کردیم درروزهای سخت شرکت ورهانکردیم مدت۱۲سال تقریبا خدمت رسانی کردیم باهیچ توقعی ولی درسال۸۷وقتی مشکلات شرکت حل شده بخش خصوصی راه اندازی شده بودبه تصویب شورای شهرکه ابلاغ کرده بودحدود۶۰_۷۰درصدتعدیل نیروبایدبکنن به دلایل مختلف یابازخریدکردن یااخراج وبنده متاسفانه جز گروه دوم بودم وبراشون مهم نبودکه بنده درسن وسالی که هیچ جانمیتونستم استخدام بشم بادوفرزندومستاجرچه آینده ایی درانتظارمن وخانواده ام هست.ازمسئولان شرکت واحدممنون میشم اگه جواب بنده روبدن همینطورازشهرداری محترم وشورای شهر.تشکر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل