بازدید 28097

سنت ايراني عموزاده هاي آريايي در شرق اروپا

در اين سرزمين پهناور روستاهاي متعددي وجود دارد که شبيه ابيانه است، روسري هاي زنانشان تشابه بسياري با روسري هاي منطقه مازندران و گيلان دارد، گليم هايي مي‌بافند که نمي‌توان آن را از نمونه ايراني تشخيص داد و در نهايت مردم اين کشور اروپايي در ادبيات روزمره خود 500 واژه فارسي را مرتب استفاده مي‌کنند.
کد خبر: ۴۷۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰ 15 February 2015
هادي پرونده در ابتکار نوشت:

وقتي صحبت از اشتراکات فرهنگي و تاريخي با ساير ملت‌ها به ميان مي‌آيد، اولين چيزي که به ذهنمان مي‌رسد مجموعه‌اي از مواريث و آيين‌هاي مشترک با کشورهاي همسايه اطراف ايران است، کشورهايي با سنت‌هاي مشابه که گستره آن به محدوده خاورميانه و تا حدي آسياي مرکزي و منطقه قفقاز خلاصه مي‌شود.در حالي که در شرقي ترين منطقه اروپا و در جنوب رود دانوب سرزميني با سنت هاي ميترايي وجود دارد که لباس هاي سنتي ما را مي‌پوشند و تشابهات فرهنگي و آييني بسياري با ايرانيان دارند. کشوري به نام بلغارستان که به رغم تشابهات فرهنگي کمتر آن را مي‌شناسيم.

در اين سرزمين پهناور روستاهاي متعددي وجود دارد که شبيه ابيانه است، روسري هاي زنانشان تشابه بسياري با روسري هاي منطقه مازندران و گيلان دارد، گليم هايي مي‌بافند که نمي‌توان آن را از نمونه ايراني تشخيص داد و در نهايت مردم اين کشور اروپايي در ادبيات روزمره خود 500 واژه فارسي را مرتب استفاده مي‌کنند. همين شباهت هاي آييني و سنتي باعث شده تا پژوهشگران دو کشور به دنبال "چرايي” آن باشند. در طول چند سال گذشته باستان شناسان با کاوش در منطقه "پليسکا” (پايتخت باستاني بلغارستان) به يافته هايي دست پيدا کردند که نشان مي‌داد، تجهيزات نظامي و روز مره مردم اين منطقه شباهت بسياري با ادوات جنگي دوران ساسانيان و مادها دارد.يافته هايي نظير شمايل شير بالداري که سر عقاب دارد و گوش هاي آن مانند اسب است، درست همان نماد مشهور دوره هخامنشيان که تنديس آن هم اکنون در تخت جمشيد و نقش آن در ظروف به جاي مانده از آن دوران وجود دارد.

جداي از يافته هاي کاوشگران، در محوطه باستاني "پليسکا” پژوهشگران با بررسي آيين هاي مرسوم مردم بلغارستان دريافتند که تمامي اين سنت ها الهام گرفته از آيين هاي ميترايي و مهرپرستي ايران عهد باستان است به طور نمونه دو عنصر آب و آتش در تمامي مراسم‌هاي سنتي وجود دارد که در آن آب، نماد سلامتي و پاکي و آتش نمادي مقدس است. اما جداي از اين موارد هنوز چند سوال اساسي بي پاسخ وجود دارد؛ طرح گليم بلغاري از چه زماني شباهت زيادي با گليم ايراني پيدا کرده و چرا لباس هاي محلي آنها، شباهت بسياري با لباس هاي سنتي منطقه قاسم آباد گيلان دارد؟ واژگان فارسي چگونه سر از بلغارستان درآورده و تشابهات فرهنگي چگونه در بين مردم بلغارستان نهادينه شده است؟ در يک کلام اساسا دليل اين همه شباهت چيست؟!

در ابتدا محققان نظريه اي، تحت عنوان مهاجرت اقوام ايراني به بلغارستان را مطرح کردند که پس از تحقيقات فراوان مشخص شد اين تئوري تا حدود بسياري درست است؛ بدين ترتيب که 3500 سال قبل، قومي از ايرانيان که آريايي بودند در مسير مهاجرت به اروپا در اطراف رود دانوب مستقر شدند. دکتر "گرد گروپ” استاد دانشگاه هامبورگ در کتاب «زرتشت و آيين ميترا» به صراحت آورده است: «دانوب از زبان باستاني ايران ريشه گرفته و در اصل دانو به معني رودخانه است.»

به تازگي گروهي ديگر از محققان با بررسي ساختمان ژنتيکي تعدادي از مردم بلغارستان به اين نتيجه رسيده اند که بلغارها قومي آميخته از مردمان ترک‌تبار، ايراني‌تبار و جمعيتي از اسلاوها هستند که در طول قرن ها در يکديگر حل شده اند.در واقع با توجه به شواهد موجود ژنتيکي و تاريخي مي‌توان به اين نتيجه رسيد که عموزاده هاي آريايي ما هم اکنون در شرق اروپا و در کنار درياي سياه زندگي مي‌کنند؛ موضوعي مهم که اين روزها به نقل محافل علمي و فرهنگي مبدل شده است.اين درحالي است که تاريخ نشان داده مردم ايران و بلغارستان در طول ادوار مختلف همواره از يکديگر حمايت کرده اند به طوري که پس از استقلال بلغارستان، ايران به عنوان اولين کشور آسيايي اين کشور را به رسميت شناخت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 57 بلغارستان نيز به عنوان اولين کشور اروپايي، حکومت ايران را به رسميت شناخت؛ رابطه اي صميمانه در عرصه ديپلماتيک که قدمت آن به 117 سال مي‌رسد.

با توجه به کشفيات اخير در محوطه باستاني "پليسکا” و همچنين اشتراکات فراوان فرهنگي دو ملت از يک سو و ظرفيت هاي ديپلماتيک و رابطه دوستانه دو کشور به نظر مي‌رسد زمان آن فرا رسيده تا با ايجاد برند فرهنگي تازه تحت عنوان (همسايه دور) به عموزاده هاي آريايي‌مان نزديک شويم، برند فرهنگي که مي‌تواند دست مايه اي براي همايش ها، نشست هاي علمي و گردهمايي هاي تاريخي – فرهنگي باشد، بهانه اي براي آشنايي دوملت و معرفي مواريث مشترک به ساير کشورهاي جهان باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۱۸
منظقه ای هم در شمال ترکیه هستش (سواحل دریای سیاه)که مشترکات لباس و اداب و سنن و ظاهر خیلی مشابه ای با مردم گیلان دارند
با سلام.
خیلی مطلب جالبی بود.فکرکنم کمتر کسی بدونه.کاش میشد به راحتی باهاشون مراوده داشته باشیم اما با دلار 3500 تومن غیر ممکنه.
دلم تنگ شده برم سری به یکی از این پسر عموهام بزنم!
توصیه میکنم کتاب بسیار زیبای سرزمین شجاعان رابخوانید تا بدانید کجاهای اروپا مال مابوده والان ماکجاییم
مگه آیین باستانی و هویت ایرانی رو دیگران حفظ کنند! ما که درصدد نابودی این آیینها هستیم در صورتی که به نظر من حفظ هویت ایرانی هیچ منافاتی با اسلام نداره. درسته که ما مسلمانیم ولی در درجه اول ایرانی هستیم و هرجای دنیا که بریم ما رو به نام ایرانی میشناسند.
چه جالب،ممنون از مطلبی که نوشتید.
عنوان فامیل دور هم خوبه
با درود ،دو نکته را بايد ذکر کنم .
نخست آنکه بانی بلغارستان ،اسپروخان ،يک ايرانی از نواحی خراسان بزرگ بوده است .
ديگر آنکه واژه دانوب از دو بخش دان و وب ساخته شده به چم يا معنی آبدان يا دارای آب .
والا اگر میگفتین عمو زاده های ترکها خیلی راحتر میشد قبول کرد چون بسیاری از سنت هاشون با ترکها یکیه و بجای ۵۰۰ واژه ۳۹ درصد زبونشون ترکی هست!!!
بزار عیدی رو بدن میرم پسرعمو و دخترعموامو تو بلغارستان می بینم!
برای ریشه لغت دانوب به کتاب آقای فریدون جنیدی مراجعه کنید و حیف که کتاب ایشان به نام مهاجرت قوم آریا به روایات ایرانی کمتر شناخته شده است.
چشمم روشن
بهتر نبود 5 نمونه از آن 500 واژه فارسی را نام میبردید؟ بقیه اش پیشکش!
منون مقاله ی جالبی بود
پس به خاطر همينه كه اونام از بقيه اروپا عقب مانده تر و بدبختر هستدند!
آقا من خیلی دوست دارم با یکی از این عموزاده هامون ازدواج کنم! نمیشه سریعتر پیوند فرهنگی رو برقرار کنید؟؟
بازم خیالپروری وسیردرگذشته شیرین وپرابهتکه بله!مازمان داریوش برنصفدنیاحاکم بودین واینجورواونجوربودیم!تایکعده درخلسه شیرین ونخوت گذشته حاکم جهان بودن فروبرن!باهرتشابه بیدلیل دوکلمه براهرکسی انوردنیاسجل ایرانی میتراشین!بابابخودتان بیاین!اینحرفایکغازنمی ارزه!الان برین به المانیابگین چون شمااریایی هستین!بیاین یکطرفه تحریماروبردارین وکمکای فنی عالیومفت بهمان بدین!بیاین زرتشتیوفارسزبان بشین!ایاقبولمیکنن؟!بخدامردمشان ابدابه اینحرفااهمیتنمیدن!نئونازیاشان فرقی بین ایرانی اریایی باترکوعرب قایل نمیشن!همین بلغارافرق ایرانیوباعرب نمیدانن!لابدگوتهاکه نژادالمانوسوئده باکردایکین؟
از این نکته نمیشود غافل شد که در گذشته ایران کشور به مراتب تاثیر گذارترین بوده هم در شرق تا سین کیانگ چین هم در غرب تا دانوب آثار فرهنگی ایران قابل مشاهده است ولی با کمال تأسف باید بگویم توی چندقرن اخیر هیچ حرفی برای گفتن نداشته این وتوانایی نوسازی وتجدد وتمدن سازی رو از دست داده ایم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها