بازدید 2767

پرونده فتنه ‌قم دو ساله شد

کد خبر: ۴۷۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰ 14 February 2015
اعضای کمیته حقیقت یاب غائله 22 بهمن قم مجلس با اشاره به گذشته حدود دو سال از وقوع غائله 22 بهمن قم و هتک حرمت به رئیس مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اعلام نظر و انتشار گزارش درباره پرونده متهمان این غائله از سوی دستگاه قضا تأکید کردند.

سرویس سیاسی خبرگزاری خانه ملت؛ حادثه قم و هتک حرمت به رییس مجلس شورای اسلامی وارد دومین سال خود شد. نه زمان این حادثه که مصادف بود با سالروز انقلاب اسلامی و نه مکان آن که در حرم مقدس حضرت معصومه(س) رخ داد، با هیچ حساب و کتابی، سنخیتی با تندروی و هتاکی نداشت آن هم از نوع رفتاری که حلقه پرتو داشت و آن هم در قبال شخصی که رییس یکی از قوای سه گانه کشور است.

تقبیح علمای قم و مراجع تقلید نسبت به این حادثه و سخنان تند و انتقادی رهبر معظم انقلاب در کنار اظهارنظرهای مجلسی ها در ذم این رفتار، باعث شد کمیته تحقیق حادثه قم در مجلس شکل بگیرد چرا که مقام معظم رهبری در پی آن حادثه تصریح کردند: اینکه عده ای برخی را ضدولایت و ضد بصیرت بنامند و شعار بدهند نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم که قبلاً هم نظیر آن در مرقد مطهر حضرت امام (ره) اتفاق افتاد و به مسئولان تذکر دادم جلوی این کارها را بگیرند.

علیرغم این تاکید رهبر انقلاب و با وجود انتظار مردم برای شناسایی و مجازات عاملان این حادثه، اما دو سال گذشت و برخوردی با عاملان آن صورت نگرفت.

کمیته تحقیق مجلس، گزارش حادثه قم را در صحن علنی قرائت و مراتب را برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال کرد. گزارش مکتوب 800صفحه ای که شامل مصاحبه و عکس و سند بود ولی گویا دستگاههای ذی ربط به جای رسیدگی، آن را آرشیو و بایگانی کرده اند.

نمایندگان مردم در مجلس در گفت و گو با خانه ملت بر ضرورت برخورد جدی و قاطع با عاملان این حادثه تاکید کردند و از دستگاههای ذی ربط خواستند با دقت و جدیت به این مورد رسیدگی کنند.

 

سبحانی‌نیا:رفتار تندروانه علیه شخصیتهای ترازاول کشور مورد تقبیح است

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اگر با عاملان حوادث تندروانه برخورد شود، خواهند فهمید حساب و کتابی در کشور وجود دارد؛ از دستگاه های مسئول خواست موضوعات این چنینی را به دقت رصد و شناسایی و نتیجه آن را به مردم گزارش کنند.

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حادثه 22بهمن قم و اهانت عده‌ای به رییس مجلس در جریان سخنرانی او در حرم حضرت معصومه(س) گفت: این نوع حرکتهای سازمان‌یافته و هدایت‌شده به منظور وهن شخصیت‌های موثر کشور کاملا ناپسند است چراکه در کشور حساب و کتاب و نظم و قانونی وجود دارد و هرکس صاحب جایگاهی است که باید حرمتها حفظ شود و اگر حرکتی خلاف مجاری قانونی صورت گیرد، باید با آن برخورد جدی صورت گیرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از حادثه قم و سخنرانی دکتر لاریجانی، چند مورد دیگر نیز در همین راستا تکرار شده بود؛ این نوع رفتار و اعمال مورد تقبیح است و همه نیروهای دلسوز انقلاب این نوع حرکات و رفتار ناپسند را محکوم می‌کنند و زیرا چهره بدی از نظام در ذهن مردم تصویر می‌کند.

وی بیان کرد: باید با این گونه پدیده‌های نادرست برخورد جدی صورت گیرد؛ همچنانکه در این ارتباط گزارشهایی هم تهیه و به مراجع مختلف اعلام شد ولی متاسفانه پی از گذشت دو سال هنوز برخورد جدی با آنها که ریشه اینگونه حرکتهای افراطی را بخشکاند، صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: پس از 36سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، قطعا باید این ناخالصی‌ها و پدیده‌های نادرست و ناهمگون با اصل انقلاب اسلامی پاک و زمینه بروز و ظهور چنین پدیده‌هایی خشکانده شود و اگر در چند مورد با عاملان و مسببان چنین حوادثی برخورد شود، خواهند فهمید حساب و کتابی در کشور وجود دارد.

سبحانی نیا هتک حرمت شخصیتهای تراز اول کشور را نادرست خواند و با بیان اینکه چنین رویکردی مورد پذیرش ملت ما نخواهد بود، گفت: باید دستگاه های مسئول اعم از امنیتی سیاسی و قضایی با بررسی همه جانبه، موضوعات این چنینی را رصد و شناسایی و نتیجه آن را به مردم گزارش کنند تا شاهد تکرار این گونه حرکات در آینده نباشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از برخی گروهها و جریانها که در آن زمان نسبت به تقبیح این مساله واکنش نداشتند، افزود: افراط و تفریط در همه دوره ها وجود دارد ولی گروههای سیاسی باید اینگونه عناصر افراطی را از خود طرد کنند تا زمینه برای تکرار این رفتار ناهمگون با حرکت اصیل انقلاب زمینه ها را به وجود نیاورند؛ ضمن آنکه چنین رفتاری خلاف شرع و قانون است و به مصلحت اینگونه جریانات سیاسی نیز نمی تواند باشد.

 

حقیقت پور: افکار عمومی منتظر اقدام دستگاههای قضایی است

منصور حقیقت پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت گفت: آنها که به رییس مجلس در روز 22 بهمن سال 91 در قم توهین و جسارت کردند، قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر پا گذارند و این رفتار آنها محصول تفکری تندرو بود که پیش از این نیز در حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت امام (ره) رخ داده بود و رهبر معظم انقلاب این اتفاقات مورد نقد قرار داده بودند.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی افزود: عده ای با حمایت و پشتیبانی گروهها و حلقه های خاص به خود اجازه میدهند تا هرآنچه را صلاح دانستند، اجرایی کنند؛ حال این صلاحدید پرتاب کفش و مهر باشد یا سردادن شعار و توهین، دریغ ندارند.

وی با اشاره به اینکه برخی رفتارها موجب تحمیل هزینه های گزاف به نظام جمهوری اسلامی ایران شده است، به بیانات رهبری در مذموم دانستن این برخوردها و واکنشها اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از تداوم چنین رفتارهایی باید دستگاههای مسئول وارد عرصه شوند و با عاملان این وقایع برخورد جدی داشته باشند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مجلس اراده خوبی برای پیگیری این حادثه داشت و گزارش به صورت حرفه‌ای و عادلانه تدوین و پس از آن با اعلام نظر اکثر نمایندگان این گزارش برای پیگیری قضایی به قوه قضائیه ارسال شد.

حقیقت پور ادامه داد: من اطلاعات دارم که بر اساس آن اقداماتی از سوی قوه قضائیه برای پیگیری پرونده حادثه 22 بهمن قم انجام شده، اما این دستگاه قضا باید گزارشی را درباره اقدامات صورت گرفته به مردم ارائه شود، زیرا حدود دو سال از این حادثه گذشته ولی تاکنون هیچ اعلام عمومی درباره این پرونده نشده است.

 

حرکت افراطی حلقه پرتو به چهره نظام لطمه زد/برخورد قضایی با افراطیون مطالبه نمایندگان مجلس

کمال الدین پیرموذن در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خانه ملت ضمن انتقاد از مشخص نشدن نتیجه قضایی پرونده قائله 22بهمن قم ، گفت: واپس گرایان و افراطیون که تنها خود را نیروهای انقلابی و وفادار به نظام می دانند ، آثار زیانباری برای چهره نورانی انقلاب اسلامی ایران داشته اند.

نماینده مردم اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از جلوه‌های اقدامات افراطی‌گری با حرکت توهین‌آمیز،فراقانونی  و خودسرانه نیروهای افراطی در جریان سخنرانی دوسال قبل دکترعلی لاریجانی در قم و در روز22بهمن دوسال پیش رقم خورد. آنها نه تنها به رئیس مجلس شورای اسلامی بلکه به کلیت نظام جمهوری‌اسلامی ایران توهین کردند.

وی در ادامه گفت: تاسف بارترین نکته غائله 22بهمن قم این بود که منجر به ناراحتی رهبری باسخاوت نظام شد و ایشان از این حادثه ابراز تاسف کردند.

این نماینده مجلس نهم گفت: از قوه محترم قضائیه به جد خواستاریم که در جهت تنویرافکار عمومی و مبارزه با تخلفات و رفتارفراقانونی در جهت افزایش سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی نتیجه بررسی قضایی غائله 22بهمن و توهین به رئیس مجلس اعلام شود.

پیرموذن گفت: بی تردید برخورد قاطعانه قوه قضائیه با هر نوع تخلف اعم از پولشویی ، اختلاس ، خلاف سیاسی ، حرکت خلاف قانون  و افراطی گری می تواند به قوام اجتماعی جمهوری اسلامی و جلوگیری از خدشه دار شدن چهره نظام کمک کند.

وی با تاکید بر برخورد قضایی با «حرکت واپس‌گرایان حلقه پرتو» گفت: حرکت های افراطی انتحاری می تواند لطمات جبران ناپذیری به جمهوری اسلامی وارد کند گفت: قاطعیت دستگاه قضایی می تواند درس عبرت و نقطه پایانی بر افراطی گری واپس‌گرایان باشد که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد پرونده غائله 22بهمن قم  مطالبه می شود.

 

جعفرزاده:تساهل و تسامح در غائله قم به ضرر نظام تمام می شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت، ضمن انتقاد از صادرنشدن حکم قضایی پرونده غائله 22بهمن قم گفت: تساهل و تسامح در مورد هر اقدام فراقانونی و قانون شکنی به نوعی ترویج بداخلاقی است. ما در مورد غائله 22بهمن ، شاهدیم رویکرد افراطی افراد دخیل در حمله به رئیس مجلش شورای اسلامی ادامه پیدا کرد.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هنجارشکنی سیاسی و اقدامات خلاف قانون ریشه‌کنی نشود و برخورد با متخلفان نباشد ،  تکرار حرکت های زشت وزننده دور از ذهن نیست. بر مسئولین قضایی واجب است که با هر نوع تخلف توسط هرکسی در هرجایگاهی برخورد شود.

وی با انتقاد از رویکرد برخی احزاب سیاسی گفت:  باید در جامعه جمهوری اسلامی روحیه قانون گرایی حاکم شود. این که یک عده خودشان را با استنباط های شخصی قانون بدانند و با رویکرد افراطی با چهره های نظام برخورد کنند به چهره نظام خدشه وارد شده و اعتماد مردم سلب می شود.

این نماینده مجلس نهم در ادامه افزود: ماجراهایی نظیر غائله22بهمن قم ، قطع به یقین حیثیت نظام زیر سوال می برد و شخصیت های تابلو دار نظام آسیب می بینند. افرادی نظیر دکترلاریجانی متعلق به خودشان نیستند و نام و عنوان آنها کارنامه نظام جمهوری اسلامی است. می توان به آنها نقد وارد کرد اما توهین ، پرتاب سنگ ، مهر و کفش موضوعی نیست که از کنار آن بتوان بی تفاوت عبور کرد.

وی ضمن طرح مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مشخص شدن نتیجه قضایی هتک حرمت رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این که بشنویم درجایی دیگر و در روزی دیگر به شخصیتی که ما به آن علاقمندیم یا نقد داریم ، توهین صورت گرفته است ، نباید تعجب کنیم. زیرا نرفتیم از ریشه افراط را بسوزانیم و زمانی که خواستیم با مجرمین برخورد کنیم به دلیل چند نام بزرگ که پشت آنها بود از کنار موضوع با بی تفاوتی عبور کردیم.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان این که ملاحظه کاری به هیچ وجه به صلاح مملکت نیست ،گفت:  در مورد کشور ایتالیا شاهد این بودیم که سیلویوبرلوسکنی به دلیل ارتکاب جرم به رفتگری محکوم شد و در نهایت اعمال قانون گردید یا رئیس جمهوری آلمان به خاطر چند یورو از مقام خود عزل شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در انتها تاکید کرد: قانون نباید با کسی تعارف داشته باشد و تا زمانی که تعارف در اجرای قانون وجود داشته باشد ، مسببان غائله 22بهمن به حرکت های افراطی خود ادامه می دهند.

 

دواتگری: اگر با تندروها برخورد نشود، رفتار خود را تکرار میکنند

مهدی دواتگری نیز در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت گفت: افراطیون در کشور همواره مترصد موقعیتی هستند تا بتوانند جامعه را از مسیر اعتدال و میانه روی خارج کنند و تا زمانی که برخوردی با آنها صورت نگیرد، رفتارهای خود را ادامه خواهند داد.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است برخورد جدی با این اقدامات خارج از چارچوب منطق و خرد صورت گیرد، افزود: باید پرونده ای در دستگاه قضایی برای بررسی اتهامات مسببان، عاملان و آمران واقعه سخنرانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه (س) تشکیل و با جدیت بررسی شود چراکه کمیته حقیقت یاب مجلس، گزارش مفصل و جامعی از حواشی و متن آن غائله برای دستگاه قضایی ارسال کرده است.

 

جهانگیرزاده: مردم نشان دادند موافق تندروی بی منطق علیه مسئولان کشور نیستند

جواد جهانگیرزاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت گفت: اتفاقی که دوسال پیش در سالروز انقلاب اسلامی که نماد وحدت در نظام اسلامی است، در هتک حرمت به رییس مجلس رخ داد، چنان تحیرآور بود که فقط توانست کشور را در شوک ببرد و رسانه های خارجی را تغذیه و خشنود کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تمامی کسانی که در حادثه 22 بهمن قم شرکت داشتند باید مورد برخورد قاطع دستگاههای امنیتی و قضایی قرار گیرند زیرا مردم منتظر هستند تا ریشه این تندروی ها با اقدام عاجل و فوری خشکانده شود.

وی بیان کرد: اتفاقی که رهبر انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علمای بزرگوار و بسیاری از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آن را ناشایست شمردند، از چنان حساسیتی برخوردار است که تمامی دستگاههای ذی ربط و رسیدگی کننده باید بااولویت ویژه آن را مورد بررسی قرار میداند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مردم در سالهای بعد و با استقبال از سخنرانی های رییس مجلس نشان دادند که هیچگاه همراه و موافق چنین تندروی هایی نیستند و مسئولانی را که در خط رهبری و ولایت حرکت می کنند، مورد حمایت و پشتیبانی خود قرار میدهند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان