بازدید 5572
گزارش «بلومبرگ»؛

تلاش ایران و عراق برای حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت

موضوع کاهش فزاینده قیمت‌های جهانی نفت در ماه‌های اخیر، به مسأله‌ای بحث برانگیز تبدیل شده که از یک سو ذهن ناظران و تحلیلگران و از سوی دیگر، سیاستمداران کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. در این میان، تلاش کشورهای صادرکننده نفت برای حفظ سهم خود در بازار، تحولات جدیدی را رقم زده که این بار به طور خاص ایران و عراق را درگیر کرده است.
کد خبر: ۴۷۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۲ 10 February 2015
تلاش ایران و عراق برای حفظ سهم خود در بازار جهانی نفتموضوع کاهش فزاینده قیمت‌های جهانی نفت در ماه‌های اخیر، به مسأله‌ای بحث برانگیز تبدیل شده که از یک سو ذهن ناظران و تحلیلگران و از سوی دیگر، سیاستمداران کشورهای جهان را به خود جلب کرده است. در این میان، تلاش کشورهای صادرکننده نفت برای حفظ سهم خود در بازار، تحولات جدیدی را رقم زده که این بار به طور خاص ایران و عراق را درگیر کرده است.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» در مطلبی به بررسی جدید‌ترین تحولات بازار جهانی نفت پرداخته و از تلاش ایران و عراق برای حفظ سهم خود در این بازار سخن گفته است. به نوشته این سایت، دو کشور مذکور برای رسیدن به این هدف، قیمت فروش نفت خود به خریداران آسیایی را به پایین‌ترین میزان در یازده سال اخیر رسانده‌اند.

در این راستا، شرکت نفت خام سبک بصره در عراق تأیید کرده که نفت خود را با تخفیفی ۴.۱۰ دلاری نسبت به نرخ سبد نفتی خاورمیانه به فروش می‌رساند؛ قیمتی که از سال ۲۰۰۳ تاکنون پایین‌ترین نرخ فروش نفت این کشور به شمار می‌رود. در همین حال، یک مقام شرکت ملی نفت ایران نیز که نخواسته نامش فاش شود، به بلومبرگ گفته برای قیمت رسمی فروش نفت ایران در ماه مارس، تخفیف ۲.۱۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، قیمت فروش نفت ایران نیز به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۰۰ تاکنون می‌رسد.

این تصمیمات در شرایطی گرفته می‌شود که هفته گذشته، عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود به خریداران آسیایی را به پایین‌ترین میزان طی ۱۴ سال اخیر رساند؛ اقدامی که هم راستا با تلاش‌های چند ماه اخیر این کشور برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار و کنار زدن رقبا ارزیابی می‌شود. در حال حاضر، عراق و ایران به ترتیب دومین و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در میان اعضای «اوپک» هستند.

جان اسفاکیانکیس، مدیر بخش خاورمیانه در گروه سرمایه گذاری «اشمور» بر این باور است هرچند ایران و عراق تصمیم به کاهش مبلغ دریافتی بابت فروش نفت خود کرده‌اند، حاضر نخواهند بود نفت زیادی را با این قیمت به فروش برسانند. این در حالی است که سعودی‌ها به هر قیمتی در پی افزایش سهم خود از بازار هستند.

از سوی دیگر، داده‌ها حاکی از آن است که ایران در فاصله ماه‌های دسامبر تا ژانویه، تولید نفت خود را از ۲.۷۷ میلیون بشکه در روز به ۲.۷۸ میلیون بشکه افزایش داده و عراق نیز در همین مدت، از ۳.۷ میلیون بشکه در روز به ۳.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

گفتنی است، پیشتر نیز «سیتی گروپ» که یک مجموعه چندملیتی بانکداری و خدمات مالی است از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۲۰ دلار خبر داده و افزایش قیمت نفت در چند روز گذشته را مقطعی دانسته بود. در گزارش این مؤسسه، به نقش ویژه روسیه و برزیل در بر هم زدن بازار جهانی نفت از طریق افزایش فزاینده عرضه نفت اشاره شده بود که البته عربستان نیز در همین مجموعه قابل طبقه بندی است.

بنابراین، می‌توان گفت، در پیش گرفتن رویکرد تهاجمی از سوی برخی کشور‌ها در قبال موضوع قیمت‌های نفت و سهم بازار، سبب شده دیگر تولیدکنندگان، از جمله ایران و عراق، چاره‌ای نداشته باشند، جز اینکه برای حفظ سهم کنونی خود در بازار نفت، اقدام به اعطای تخفیف به شماری از خریداران کنند تا از این طریق جلوی جایگزین شدن خود با کشورهای دسته نخست را بگیرند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار