بازدید 17520

سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!

اولین دلیل آن این است که در زمان جنگ، تالاب هورالعظیم از سمت عراق خشک شده، از بین رفتن نخلستان‌های جنوب عراق در زمان جنگ، خشکاندن قسمتی از این تالاب برای حفر چاه‌های مشترک نفتی و عدم مالت پاشی ۲۰۰ هزار از اراضی استان خوزستان ـ که مصوبه دولت دهم بود و تنها ۱۰ درصد انجام شد، از دیگر دلایل این معضل است.
کد خبر: ۴۷۴۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸ 10 February 2015
سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!گرد و خاک از دو هفته پیش در اهواز و بسیاری از شهرستان‌های استان خوزستان پدیدار شده و زندگی مردم این استان را مختل کرده‌ است و تعطیلی مدارس در اهواز و شهرستان‌های آن به سه روز رسید. آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که اکنون شعاع دید در اهواز به کمتر از ۱۵۰ متر رسیده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌و‌گو با تابناک در این باره اظهار داشت: از سال ۱۳۸۰ پدیده‌ای به نام گرد و غبار در استان خوزستان پدیدار شده است. از سال ۸۵ این آمدن از میهمانی به میزبانی تغییر نام داد و گرد و غبار در این استان ماندگار شد، تا کنون نیز زبان تندی از هیچ دولتی نشنیدیم. امروز سیزدهمین بار است که ‌گرد و غبار به این استان حمله کرده است.  مردم استان خوزستان در این سال دچار تنگی نفس شده‌اند، و تنفس برای افراد سالم مشکل شده است، حال آنکه افراد بیمار و کسانی که شیمیایی هستند و یا ناراحتی تنفسی دارند، بجد دچار مشکل شده‌اند؛ این گرد و غبار در کشور را می‌شود با سیل و زلزله مقایسه کرد.

وی گفت: تفاوت سیل و زلزله این است که مصدومان آن در آن واحد رسیدگی می‌شوند و همه به کمک آنها می‌آیند؛ اما این مورد بیماری‌های نهفته دارد و در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد. بنا بر استاندار جهانی ۱۵۰میکرو گرم ذرات معلق بر متر مکعب است، ولی در آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ۱۰۰۰۰ میکرو گرم برآورد شده است.

این نماینده ادامه داد: زمانی که میزان آلایندگی به ۱۰۰۰۰ رسید، دستگاه از کار افتاد و ‌بعد از آن را دیگر نداریم، ولی این میزان ۶۶ برابر حالت عادی است‌ و این وضعیت، شرایط ‌ویژه است و نمی‌شود آن را تحمل کرد. مردم خوزستان در این مورد یک جمله برای رئیس جمهور دارند. مردم ما می‌گویند ما می‌توانیم گرد و غبار را تحمل کنیم، ولی تبعیض را نمی‌توانیم. وقتی در استانی اسید‌پاشی می‌شود، رئیس جمهور نماینده می‌فرستد ‌‌و وزیر بهداشت به نمایندگی از وی به آنجا می‌رود و مردم را دلداری می‌دهد. این ‌کار خوب و انسانی است؛ اما چرا به اینجا نمی‌آیند؟ در سال گذشته ۲۳ هزار نفر راهی بیمارستان شدند، در سال جاری نیز تا کنون ۱۸ هزار نفر به بیمارستان رفته‌اند، ولی حتی یک نفر هم به این استان نیامده؛ مگر خون مردم استان‌های دیگر از ما رنگین‌تر است؟

وی درباره دلایل این آب و هوا گفت: اولین دلیل آن این است که در زمان جنگ تالاب هورالعظیم از سمت عراق خشک شد. از بین رفتن نخلستان‌های جنوب عراق در زمان جنگ، خشکاندن قسمتی از این تالاب برای حفر چاه‌های مشترک نفتی و عدم مالت پاشی ۲۰۰ هزار از اراضی استان خوزستان ـ که مصوبه دولت دهم بود و تنها ۱۰ درصد انجام شد ـ و در ‌‌نهایت کاهش حق آبه این تالاب دلیل این توفان‌هاست. تمام کارهایی که برای رفع این معضل انجام شد، تشکیل کارگروه و کمیته برای آن بود و نتیجه آن این بود که نام این گرد و غبار شد، ریزگرد.  خسارات‌‌ اقتصادی و کشاورزی آن مشهود نیست و معلوم نمی‌شود، ‌چه اتفاقی برای محصولات افتاده است. از سوی دیگر، بیماری‌ها هنوز خود را نشان نداده و مشخص نیست باید چه میزان هزینه برای درمان خود بپردازند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد، حداقل این شجاعت را داشته باشد و بگوید ‌ما کاری از دستمان بر‌نمی‌آید و دعا کنید، خداوند آن را حل کند، اما این‌ها این مسأله را مشمول مرور زمان کرده ‌تا خدا مشکل را حل کند. این‌ها پرچم خود را بالا ببرند و بگویند ما حل کردیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل