بازدید 11551

«ورمی کمپوست» دادگاهی می‌شود

سر شاخه ها و زیر شاخه های مالباخته این شرکت شبه هرمی به تفکیک سرمایه هایشان سال آینده به دادگاه می روند
کد خبر: ۴۷۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷ 09 February 2015
آخرین قول دادسرای رسیدگی‌کننده به پرونده ٩‌هزار شاکی کلاهبرداری «ورمی کمپوست» اعلام تاریخ تشکیل دادگاه برای مالباختگان است.

به گزارش شهروند، این در حالی است که با توجه به تعدد مالباختگان و سرمایه‌های متفاوت، تاریخ دادگاه به تفکیک برای شاکیان پرونده برگزار خواهد شد.

ظهور شرکت شبه‌هرمی با کرم‌های کلاهبردار

یک‌سال و اندی از مهرماه ‌سال ٩٢ که زندگی هزاران سرمایه‌گذار در شرکت تولید کود ارگانیک را زیرورو کرد، گذشت. روز تلخی که سرمایه‌گذاران خُرد و کلان شرکت، پشت‌درهای بسته ماندند و در کمال ناباوری با خبر ورشکستگی کارآفرین نمونه‌ سال روبه‌رو شدند. بعد از آن بود که دادسرا پُر شد از شاکیان. مالباختگانی که با سرمایه‌های کم‌وزیاد، قربانی تبلیغات گسترده شرکتی شبه‌هرمی شده بودند.

ظرفیت اجرای تولید کود ارگانیک با پدیده‌ای به نام ورمی کمپوست در ایران شهرت یافت. کودی که حاصل فعالیت بیولوژیک کرمی به نام فتیداست. نخستین‌بار در ‌سال ١٣٧٤ توسط یک شرکت دامپروری از کشور کانادا وارد ایران شد. ١٨‌سال بعد اما این پدیده با ماهیتی متفاوت و وسعتی گسترده تحت‌نظر شرکتی به نام «س. گ. ز. ا» بنیانگذاری شد.  

با صدور مجوز جهاد کشاورزی ملارد برای تأسیس شرکت تولید کود ارگانیک از مردم عادی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت دعوت شد. این کرم که باید در مراحل اولیه در بستر کود قرار می‌گرفت تا از فضولات کرم به همراه موادآلی تجزیه شده کود ارگانیک تولید شود در قالب سبدهایی با قیمت ٢٤‌هزار تومان به سرمایه‌گذاران فروخته شد.  مردم با سرمایه‌های کم و زیاد، سبد می‌خریدند و در ازای نگهداری این سبدها سود می‌کردند.  

به این معنی که بعد از مدتی بر اثر فعل‌وانفعالات کرم در بستر خاک، کود ارگانیک تولید می‌شد و سرمایه‌گذاران در ازای دریافت سود این سبدها را به شرکت اصلی بازمی‌گرداندند.  

با هجوم مردم و درخواست‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در شرکت «س. گ. ز. ا» جهاد کشاورزی موسس شرکت را به‌عنوان کارآفرین ‌سال ٩٢ معرفی کرد! موضوعی که باعث اعتماد بیشتر مردم به این شرکت شد.  معاملات کودهای ارگانیک آن‌قدر وسعت یافت که کم‌کم سرمایه‌های کلان در رأس این خریدوفروش‌ها قرار گرفت و همراه با زیرشاخه‌های سرمایه‌گذار به شرکتی شبه‌هرمی تبدیل شد.  

پرونده جنجالی به پایتخت رسید

اما عمل نکردن به تعهدات شرکت در اوایل آبان‌ماه ٩٢ خبر هولناکی را پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار داد.  

شرکت ورشکست شده بود و وقتی طلبکاران برای وصول سرمایه‌های‌شان اقدام کردند هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ٩‌هزار شاکی از ١٦ استان کشور قربانی این شرکت شبه‌هرمی باشند.  با این حال همان زمان با دستگیری «الف.ش» مدیرعامل این شرکت تحقیقات برای شناسایی مالباختگان و میزان سرمایه‌های از دست رفته‌شان آغاز شد و به دلیل اختلاف دادسرای ملارد و کرج به دستور دادستان كل كشور، رسیدگی به این پرونده جنجالی در دادسرایی در تهران آغاز شد.

آیا سرمایه‌ای برای مالباختگان ورمی کمپوست وجود دارد؟

سرمایه‌گذارانی که یک‌ شبه مالباخته شدند، حالا یک‌سال و چند ماه است در راهروهای دادسرا سرگردانند. با این حال به گفته بسیاری از شاکیان رسیدگی به پرونده مالباختگان و سرمایه‌گذاران در دادسرا رو به اتمام است و تاریخ دادگاه‌هایشان هم اعلام شده. هنوز خیلی از مالباختگان به اصل پولشان نرسیده‌اند و با این حال تاریخ دادگاه برای شاکیان گذاشته شده، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد با گذشت زمان و از بین رفتن سبدهای توزیع شده این شرکت در میان سرمایه‌گذاران، رسیدگی به این پرونده دیگر سودی برای مالباختگان نخواهد داشت و تنها اموال متهمان پرونده شناسایی و توقیف شده است.

شاکیان ورمی کمپوست در دادگاه

دادگاهی شدن پرونده جنجالی ورمی کمپوست این روزها در سکوت کامل خبری در حال رسیدگی است.  پرونده‌ای که هزاران شاکی را در ١٦ استان کشور معطل کرد تا حالا رسیدگی به این پرونده در دادسرا به اتمام برسد و راهی دادگاه شود. یکی از مالباختگان پرونده جنجالی ورمی کمپوست در رابطه با جریان رسیدگی به شکایت‌اش به «شهروند» گفت: «از طریق آگهی‌های گسترده و حمایت برخی  رسانه‌های جمعی با این شرکت آشنا شدم.  جزو اولین سرمایه‌گذاران شرکت بودم و به همین خاطر در ماه‌های اول سرمایه‌ام افزایش چشمگیری داشت.

سوله اجاره کرده بودم و با سرمایه ٣٠٠میلیونی سبد‌های ورمی کمپوست را پرورش می‌دادم و سپس بعد از تولید کود ارگانیک آنها را به شرکت تحویل داده و بعد از دریافت سود دوباره تعداد دیگری سبد می‌خریدم. همین موضوع کافی بود تا تعداد زیادی از دوستان و اقوامم با سرمایه‌های متفاوت در زیرشاخه من قرار بگیرند. تا این‌که اواخر زمستان ٩٢ وقتی در برابر بی‌تعهدی شرکت قرار گرفتیم به دفترش در کرج مراجعه کردیم و آن‌جا بود که فهمیدیم از مهرماه این شرکت با ورشکستگی روبه‌رو شده است. با این حال بعد از شکایت و رسیدگی به پرونده هزاران شاکی در دادسرا حالا برای هرکدام از مالباختگان تاریخ دادگاه مشخص کرده‌اند، یکی از دوستانم در خرداد ٩٤ باید به دادگاه برود و یکی دیگر در تیر ماه و ما همچنان معطل نتیجه دادگاه‌ها هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان