بازدید 21037

طرح ترافيك در محدوده سرگرداني

مشكلات تردد شهروندان
کد خبر: ۴۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۰ 11 May 2009
درست 30 سال است كه تردد شهروندان در منطقه ممنوعه شهر تهران با حرف‌و‌حديث‌هاي بسياري همراه است. در حال حاضر يكي از مشكلاتي كه مردم تهران براي ورود و تردد در محدوده طرح ترافيك با آن مواجه هستند، اين است كه تنها تعداد معدودي مي‌توانند با برخورداري از شرايط ويژه از جمله سهميه داشتن اداره يا سازمان محل كار خود ـ كه منطقي هم هست ـ به مدت يك سال از امتياز ورود به محدوده ممنوعه طرح ترافيك برخوردار شوند.

ساكنان محدوده طرح ؛ در حبس

در حالي ‌كه مشكلات ريز و درشت شهرونداني كه به‌هر دليل مجوز ورود و تردد به محدوده طرح ترافيك را ندارند، سال‌‌هاست به‌قوت خود باقي است، در اين ميان واقع شدن منزل مسكوني و يا محل كار گروهي از شهروندان در محدوده طرح ترافيك، مشكلات و محدوديت‌هاي تردد در اين منطقه ممنوعه را براي اين دسته از شهروندان دو چندان كرده است.

نارضايتي اين دسته از شهروندان از اين روست كه با وجود قرار داشتن محل زندگي‌شان در محدوده طرح ترافيك، اما جز روزهاي تعطيل و يا پس از پايان يافتن زمان ممنوعيت ورود به محدوده طرح ترافيك نمي‌توانند خودروي خود را از پاركينگ منزلشان خارج كنند.

نارضايتي ساكنان محدوده طرح ترافيك تا جايي پيش رفت كه مرتضي طلايي، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در يكي از جلسات شوراي شهر از شهرداري تهران مي‌خواهد كه براي حل مشكلات ساكنان محدوده طرح ترافيك فكري كند اما تاكنون شهرداري تهران و مسئولان شوراي عالي ترافيك هيچ پيشنهادي در اين زمينه ارائه نكرده‌اند كه شايد مهمترين دليلش نيز آن است كه معتقدند ساكن محدوده طرح ترافيك بودن امتيازي براي تردد در محدوده ايجاد نمي‌كند و به قول يكي از شهروندان ساكنان محدوده طرح ترافيك سال‌هاست كه به حبس ابد محكوم شده‌اند.

پرداخت عوارض به جاي صدور آرم

«تهراني‌ها بايد براي ورود به محدوده طرح ترافيك عوارض پرداخت كنند» اين خبر كه حدود 3 سال گذشته از سوي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مطرح شد، در روزهاي ابتداي اعلام آن واكنش‌هاي مثبت و منفي و نظرات موافق و مخالف بسياري را در پي داشت، طوري‌كه برخي كارشناسان و مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافيك با استناد به اجراي محدوديت‌هاي ويژه‌ براي استفاده از خودروي شخصي در بسياري از كشورها اين طرح را به‌عنوان يك ضرورت براي بهبود وضعيت ترافيك تهران اجتناب‌ناپذير و ضروري دانسته و معتقد بودند ورود به محدوده طرح ترافيك مساله‌اي است كه نبايد و نمي‌توان براي گروهي از شهروندان در ورود به اين منطقه محدوديت ايجاد كرد، بلكه بايد فرصت استفاده از اين امتياز را به تمام شهروندان داد.

اين درحالي است كه دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور در گفتگو با «جام‌جم» از بي‌توجهي مسئولان شهرداري تهران به ضرورت بازنگري در مباحث مربوط به محدوده طرح ترافيك و صدور آرم و... گلايه كرده و مي‌گويد: طي سال‌هاي اخير بارها از مسئولان شهرداري تهران خواسته‌ايم فكري به حال محدوده طرح ترافيك و روش‌هاي سنتي صدور آرم و كنترل محدوده بكنند و آن را مورد بازنگري مجدد قرار دهند، اما امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته صرفا همان درخواست تصويب صدور آرم‌هاي جديد را مطرح كردند بدون اين‌كه پيشنهاد جديدي در حوزه محدوده طرح ارائه دهند.

3 سال در حسرت نصب دوربين

حدود 3 سال است كه خبر نصب 300 دوربين‌ كنترلي به منظور نظارت دقيق‌تر بر محدوده طرح ترافيك و برخورد با متخلفان هر بار از سوي يكي از مسئولان مرتبط با امور ترافيك شهر مطرح مي‌شود و به نظر مي‌رسد همه مسئولان ترافيكي شهر در اين‌كه ديگر وقت آن رسيده محدوده طرح ترافيك بصورت مكانيزه كنترل شود، با يكديگر هم عقيده‌اند.

با وجود اين با گذشت 3 سال از اين وعده، هنوز حتي يك دوربين هم در محدوده طرح ترافيك نصب نشده است و در اين ميان مسئولان ترافيكي در وزارت كشور و راهنمايي و رانندگي انگشت اتهام خود را به سمت مسئولان شهرداري تهران بعنوان متولي نصب اين دوربين‌ها در محدوده طرح ترافيك نشانه رفته‌اند.

دبيرشوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور تنها مسئولي نيست كه از كوتاهي شهرداري تهران براي نصب دوربين‌هاي ثبت تخلف در محدوده طرح ترافيك گلايه‌مند است، زيرا رئيس مركز فرماندهي و كنترل ترافيك راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز دل پري از اين وضعيت دارد.

سرهنگ اسماعيلي در گفتگو با «جام‌جم» با بيان اين‌كه در كمتر كشوري محدوده طرح ترافيك با اين روش كه در تهران در حال اجراست، كنترل مي‌شود، معتقد است اين‌كه ورود به محدوده طرح ترافيك براي عده‌اي آزاد و براي عده‌اي ممنوع باشد به هيچ‌وجه صحيح و منطقي نيست؛ چرا كه نمي‌توان آوردن خودروي شخصي به بخشي از محدوده شهر را براي عده‌اي از شهروندان ممنوع كرد. مي‌توان به عنوان يك راهكار بهتر حق ورود به محدوده طرح ترافيك را براي تمام شهروندان ايجاد كرد اما هزينه مدت زمان حضور هر شهروند در اين محدوده را بعنوان عوارض محدوده طرح ترافيك از او گرفت.

آخرين محدوده طرح ترافيك در تهران از خيابان فاطمي به سمت خيابان كارگر، از كارگر به سمت جنوب تا ميدان شوش، از شوش به سمت غرب تا خيابان 17 شهريور، از خيابان 17 شهريور تا ميدان امام حسين، پل چوبي، شريعتي، مطهري، فاطمي و از فاطمي مجددا تا ابتداي خيابان كارگر است.

شهرداري: وقت مصاحبه نداريم

درحالي‌كه اصول حرفه خبرنگاري ايجاب مي‌كند براي تكميل اين گزارش نظر مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران را به عنوان متولي اصلي بحث محدوده طرح ترافيك و مسائل پيرامون آن جويا شويم اما تلاش‌هاي يك هفته‌اي ما براي گفتگويي تلفني هرچند كوتاه و يا حتي حضوري با اين مسئولان به دليل عدم هماهنگي از سوي روابط عمومي حوزه به نتيجه نرسيد و اين گزارش بناچار بدون اظهار نظر مسئولان ترافيك شهرداري تهران تكميل شد.

اگرچه سال‌هاست ساكنان كلانشهرهاي كشور و بويژه تهران با معضل لاينحل ترافيك سنگين، ساعت‌ها اتلاف وقت و هزينه دست و پنجه نرم مي‌كنند و مسئولان ترافيكي كشور معتقدند كه بايد استفاده از خودروي شخصي در خيابان‌هاي شهر قانونمندتر شود، اما همين مسئولان به اين واقعيت نيز اذعان كرده‌اند كه نمي‌توان حق استفاده از خودروي شخصي را از شهروندان گرفت همان‌طور كه نمي‌توان حق ورود به محدوده خاصي از شهر را تنها براي گروهي از شهروندان قائل شد و براي بقيه محدوديت ايجاد كرد؛ شيوه سنتي كه نزديك به 30 سال است براي كنترل محدوده طرح ترافيك در پايتخت اجرا مي‌شود.

به نظر مي‌رسد ديگر زمان آن رسيده كه بحث محدوده طرح ترافيك و حواشي مربوط به آن از صدور مجوز گرفته تا نحوه كنترل محدوده از سوي متوليان امر مورد بازنگري قرار گيرد، ضرورتي كه تا به امروز از سوي مسئولان حوزه ترافيكي پايتخت آنچنان كه بايد جدي گرفته نشده است.

منبع: جام جم آنلاين
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
به مشکلات فوق ، مشکلات شهرونداني که منزل يا محل کار و يا مدرسه فرزندانشان در محدوده طرح زوج و فرد نيز قرار دارد اضافه کنيد. اين محدوده بسيار گسترده تر از محدوده طرح ترافيک است ، ضمن اينکه محدوده طرح ترافيک سالهاست که در منطقه مرکزي شهر است و بافت آن منطقه بيشتر تجاري است تا مسکوني ولي به عنوان مثال منطقه يوسف آباد که داراي مقدار زيادي کاربرذ مسکوني و آموزشي دارد نيز در طرح زوج و فرد گرفتار شده . مشکلات عديده اي را براي ساکنان ايجاد کرده است. هرچند عدم کارايي اين طرح به اثبات رسيده و حتي اثرات سوء آن نيز واضح است مسئولين مربوطه در چند سال گذشته فقط به افزايش نيروهاي پليس در اين مناطق اکتفا کرده اند.
عالی بود واقعا ساکنان محدوده طرح بیچاره شده اند یکی حرف دل ما را زد به امید رسیدگی
استفاده از ارم ترافیک موقت کمکی به ترافیک و صرفه جویی بنزین نمیکند. ضمنا بهتر است فرم طرح ترافیک پزشکان با تاکسی های خصوصی وازانس ها متفاوت باشد تا باعث تقلب نشود.
محدوده اولیه طرح ترافیک مشکلات زیادی ایجاد نمی کرد ولی محدوده مزخرف زوج و فرد هیچ فایده ای نداشته و به علت کستردگی برای نه تنها روی ترافیک اثر مثبت نداشته بلکه موجب شده اتوبان ها هم در تمام ساعات روز پر ترافیک باشند
باور كنيد كه اگر به ضرر راهنمايي و رانندگي و شهرداري و ... نبود همين امروز طرح ترافيك برچيده مي شد . اين كارها را براي منافع خودشان انجام ميدهند و مردم را بهانه مي گيرند !!!
معضل ترافیک شهر تهران قابل حل نیست.تهران شهری است که 1- بدون برنامه رشد کرده است و در حال رشد است.2-از انقلاب و قبل از ان هم شهر دارای برنامه نبوده است و همه اقدامات جنبه سیاسی یا امنیتی (بدلیل جنگ و مسائل سیاسی) داشته است.3-روند طبیعی یک شهر را به لحاظ جذب و دفع مهاجر طی نمیکند.4- از محل زندگی به محل حاکمیت و سکوی پرتاب سیاسی بدل شده است.5-توان زیست محیطی شهر برای تحمل انهمه الودگی تمام شده است و.......بنا بر این هیچ یک از مشگلات تهران به تنهائی و موضعی قابل حل نیست(به طور مثال به وضعیت پارکینگ و ماشین توجه کنیم).راه چاره:با انجام یک پژوهش علمی و با سئوال بنیادین "چرا تهران به این وضعیت دچار شده است؟"و"ادامه این وضعیت به کجا میرسد؟"و"راه حل های احتمالی چه میتواند باشد؟" توسط ترکیب مهندسین مشاور معتبر داخلی و خارجی و نظارت علمی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جواب سئوالات و راهبرد های همه جانبه تقدیم مجلس شود.برای این کار هم اکنون هم دیر شده است.اگر ظرف حد اکثر سه سال تغیرات مثبت شروع نشود و وضع به همین منوال با شد بحران اجتماعی را هم به بقیه اضافه کنیم.درک این مطلب نبایستی خیلی هم سخت باشد.اگر به بقای خود علاقه مندیم بایستی عمل کنیم.لطفا مدیریت دنیا را فراموش کنیم و ......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل