بازدید 3883

اقتصاد مقاومتی، ریاضت اقتصادی نیست

با نگاهی به شاخص های اقتصاد مقاومتی آنچه که بیش از همه نیازمند بازنگری و توجه جدی است ، تبیین فرصت ها و تهدیدات اقتصاد داخلی و خارجی است .
کد خبر: ۴۷۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱ 07 February 2015
با نگاهی به شاخص های اقتصاد مقاومتی آنچه که بیش از همه نیازمند بازنگری و توجه جدی است ، تبیین فرصت ها و تهدیدات اقتصاد داخلی و خارجی است .

حسین طالبی مدیر اجرایی همایش دور نمای اقتصاد ایران در سال 94 در گفتگو با ستاد اطلاع رسانی این همایش با اعلام این مطلب گفت : بسیاری از صاحبنظران علوم اقتصادی و تحلیلگران بر این باورند، چنانچه جامعه فعال اقتصادی  با دید و نگرشی  آگاهانه اهداف خود را ترسیم کنند، می توان را ههای عبور  از موانع  پیش روی  توسعه اقتصادی  و فعالیت های  مالی و سرمایه ای  را  شناخت و حرکتی هوشمندانه داشت . اقتصاد مقاومتی مفهومی جامع و فراگیر است که نیازمند بررسی آن در ابعاد مختلف است.

طالبی، با تاکید بر این نکته که منظور از اقتصاد مقاومتی ، ریاضت اقتصادی نیست گفت :  اقتصاد مقاومتی یک راهبرد کوتاه‌مدت برای شرایط کنونی کشور نیست بلکه یک تدبیر  و خط مشی بلندمدت در جهت تحقق توسعه اقتصادی در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی است.

دبیر اجرایی همایش 94 در ادامه با اشاره به ویژگی های ده گانه اقتصاد مقاومتی، که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است گفت :
- تحرک و پویایی در اقتصاد کشور وبهبود شاخصهای کلان به ویژه عدالت اجتماعی؛
- توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا؛- تکیه بر ظرفیتهای داخلی در عین حال استفاده حداکثر از امکانات بیرون کشور،
- رویکرد جهادی (حرکت علمی، پرقدرت، با برنامه و مجاهدانه)
- مردم محوری با واگذاری فعالیت اقتصادی به مردم (فعالان، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان مهارت، صاحبان سرمایه)؛
- امنیت اقلام راهبردی و اساسی (به ویژه غذا و دارو)؛
- کاهش وابستگی به نفت؛
- اصلاح الگوی مصرف؛
- فسادستیزی و امنیت اقتصادی به ویژه از طریق شفاف سازی و ایجاد فضای رقابتی و با ثبات؛
 و دانش محوری به ویژه با توجه به نیروی انسانی. نقشه راه حرکت به سمت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است .

طالبی ضمن تاکید بر  ضرورت بررسی این سیاست ها  که  که بخش عمده ای از آن  به ساختاری اقتصاد کشور باز می گردد گفت: اعمال تصمیمات هدفمند و راهگشا در شرایط کنونی و ترسیم افق پیش رو از جمله اهداف برگزاری این همایش است و با این نقشه راه،  نلاش داریم با گردهم آوری جمعی از نخبگان و فعالان اقتصاد ی ضمن ترسیم چالشها و فرصت های پیش روز اقتصاد ایران، مسیری روشن و آگاهانه را برای سرمایه گذاران ، برنامه ریزان مالی، مدیران ، مشاوران و فعالان اقتصادی ، ترسیم نمایند .


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل